Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Den amerikanska marknaden kommer alltid ha tillgång till olja då FED kan förse den amerikanska marknaden med den valuta man köper olja för.
Nej. Men låt oss återgå till det du hävdade, att om inget raffinaderi vill köpa olja för sina pengar så skulle mer pengar göra att de ville börja köpa olja igen. Hur resonerar du då?
Citat:
Jo, hört talas om "glada 80-talet"?
Jo, men däremot verkar det som att du (din vana trogen) inte riktigt förstått vad det är. (Hint, det har precis ingenting som helst att göra med att USA skulle tryckt USD 1979.) Du hävdade att det aldrig skulle kunna bli en bensinkris i USA på grund av att de trycker USD, hur förklarar du bensinkrisen 1979 i så fall?
Citat:
Varför kan inte båda påståendena vara sanna? Styrelsen i storföretaget USA har som mål att ha så lågt bensinpris som möjligt, exportörerna av olja vill tjäna så mycket dollar som möjligt med sin oljehandel, man kompromissar fram en lösning där exportörerna exporterar en viss mängd olja till ett visst pris som alla är nöjda med.
För det första skulle bensinpriset vara oberoende av råoljepriset om din teori stämt, för det andra skulle det inte behövts någon kompromiss överhuvudtaget. Dessutom, hur nöjda tror du folk var 1973 och 1979?
Citat:
Mina slutsatser om att RB fyllde bankomaterna genom repor var felaktiga eftersom man slutade med detta 2005. Då reviderade jag den teorin när jag fick det svart på vitt. Dessutom var inte diskussionen om RBs repor det som jag ville få fram och det som betydde något utan bara en parentes som folk störde sig på. Du känns lite som en politiker, jag lägger fram en viktig åsikt och du kommenterar en obetydlig liten detalj som är helt oväsentlig. Denna diskussion är något helt annat.
Om du tror att det du lägger fram är åsikter så har du missförstått vad ordet betyder.
Citat:
Det är gratis för USA att köpa råolja i den bemärkelsen att man inte behöver ge något i utbyte mot oljan förutom sin egentryckta valuta, och det kostar inget för USA som land att trycka dollar. Detta kan väl inte vara så svårt att förstå?
Det du skriver är väldigt lätt att förstå, men det är inte en korrekt beskrivning av hur verkligheten fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Nej, jag finner din beskrivning fel. Jag tror inte du vet vad en MBS är och innehåller.
Jag kan inte låta bli att undra om du är lika obstinat, överlägsen och ointresserad av diskussion när du talar med dina föreläsare och doktorandvänner du tidigare använt för att styrka din auktoritet i forumet.