2013-10-20, 19:05
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=AskMeAboutJesus|45761583]
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Ditt medvetande är begränsat, bl.a av biokemiska processer. Men du är ingen robot som svarar automatiskt på stimuli.
Nej de flesta impulser måste sållas, ananrs skulle det bli överhettning, och sorteras för att nästa dag kan fortgå.. (via parasympatiska banor.)

Däremot ateism, det går inte att kritisera utan personpåhopp, eftersom kritik av ateism betyder att kriticera en icke-gud, ett intet.. det relaterar altlså till tron, inte på personen. Då ateist ej har gudstron.. vad kan kritiseras? Sökning om de tror på jesus? har gjorts.. man behöver upprätta en bluff, en s.k illusion. Det vet du.'

Återstår enbart materialisationen spm de troende har kvar av sin tro, ngt annat finns inte. Himlen och de individuella tvivlen, man vet ju att alla bibelfigurerna i sin tur upprättades utefter illusionism.

Däremot gudsanspråket, att den troende därmed är något mer i bl.a själsligen förädlad.. det kräver kritik! eftersom man ju faktiskt också juridiskt graderar.... och gör sak av det.

så gudstron är knppast direkt en ädel sak, men jag förstår ju ditt behov att gå i så starkt försvar - p.g.a det jag skrev och att det är MATERIELLT betingat.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-20 kl. 19:12.
Citera
2013-10-20, 19:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Nej de flesta impulser måste sållas, ananrs skulle det bli överhettning, och sorteras för att nästa dag kan fortgå.. (via parasympatiska banor.)

Däremot ateism, det går inte att kritisera utan personpåhopp, eftersom kritik av ateism betyder att kriticera en icke-gud, ett intet.. det relaterar altlså till tron, inte på personen. Då ateist ej har gudstron.. vad kan kritiseras? Söning om de tror på jesus? har gjorts..
Återstår enbart materialisationen spm de troende har kvar av sin tro, ngt annat finns inte. Himlen och de individuella tvivlen, de har alla om allt möjöigt med gud är orta oavsett. En fantasy.

Däremot gudsanspråket, att den troende därmed är något mer i bl.a själsligen förädlad.. det kräver kritik! eftersom man ju faktiskt också juridiskt graderar.... och gör sak av det.

så gudstron är knppast direkt en ädel sak, men jag förstår ju ditt behov att gå i så starkt försvar - p.g.a det jag skrev och att det är MATERIELLT betingat.
Nej, jag har aldrig påstått att troende har en mer förädlad själ, men jag tror att vi behandlar oss själva bättre - jag skulle inte trivas med att förneka mitt psykes oavhängihet av materien.
Citera
2013-10-20, 19:26
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
När jag hävdar att det inte finns någon definition på medvetande så utgår jag från min kunskap om vetenskap - att vetenskapliga definitioner är modeller av verkligheten - och från min subjektiva upplevelse av verkligt upplevande. Jag förstår att det inte finns någon detaljerad modell av medvetandet eftersom en sån modell skulle vara sensationell och det är helt i sin ordning att sticka ut hakan med ett sånt påstående, även fast det inte är möjligt att bevisa. De som tror tvärtom får däremot en gyllene chans att slå på den framstuckna hakan genom att visa på en definition.

Det är alltid samma visa. De som tänker att medvetande är biokemiskt reagerar mycket känslomässigt, nästan panikartat, inför motargumenten. Varför, kan man fråga sig? Är det så farligt att erkänna att man finns till? Och inte bara är ett objekt? Finns det en fara (inbillad eller inte) i att erkänna något subtilt och sårbart i det egna psyket? Vill man framhäva att man är osårbar?

Det är ett förslag på definition på riktigt tvättäkta humanism: att erkänna människans inre själsliv.
Vadå "främhäva att man är osårbar", det är ju precis MOTSATSEN som de som vet att medvetandet är biokemiskt/elektriska signaler gör?

Det är tomtar som du som tror ni är osårbara och lever för evigt vidare i er "själ" som ni hittat på p.g.a. rädsla för er egen mortalitet.
Citera
2013-10-20, 19:28
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Nej, jag har aldrig påstått att troende har en mer förädlad själ, men jag tror att vi behandlar oss själva bättre - jag skulle inte trivas med att förneka mitt psykes oavhängihet av materien.
Vad du trivs med har inget med verkligheten att göra, jag trivs inte heller så mycket med att jag inte är miljardär/batman/superman/odödlig men tyvärr lever jag i VERKLIGHETEN så dessa saker får jag acceptera.
Citera
2013-10-20, 19:36
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Men den förnekelsen behöver du aldrig ge dig in på, du är faktiskt avhängig vare3 sig du vill eller inte.
Så är det för alla, vilken etikett du vill sätta på ditt sökande efter mening och med vilka koncept du vill jonglera, har inget med gravitationen och destinationen att göra, där ar det på ett ut ateist/teist - trodde du förstod så enkla saker utan att behöva ändå bevisa dig ha föräldings-anspråket; du enbart förnekar det ieshe...

Det hä'r är är så grundläggande transparens som teister ofta inte har en susning om, så naiva många är, är beredda att ställa till helvetes dramatik om, just för att de inte förstår sin egen insnärjda illusion som går allusoriskt och helt inkorrekt.

Det är givetvis ett nederlag att inte kunna bevisa vad trosideologi syftar till mer än makt och aldrig kul att bli tagen med fingrarna i syltburken eller i andras fickor.

Du vet att tro har med befästelse att göra . nå, är det konkret eller abstrakt hävd? (kontadiktioner)
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-20 kl. 19:44.
Citera
2013-10-20, 19:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vadå "främhäva att man är osårbar", det är ju precis MOTSATSEN som de som vet att medvetandet är biokemiskt/elektriska signaler gör?

Det är tomtar som du som tror ni är osårbara och lever för evigt vidare i er "själ" som ni hittat på p.g.a. rädsla för er egen mortalitet.
Men va bra! Då kan jag ta för givet att det inte är obehagligt för dig att föreställa dig att du är något mer än du tror dig vara.
Citera
2013-10-20, 19:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Men va bra! Då kan jag ta för givet att det inte är obehagligt för dig att föreställa dig att du är något mer än du tror dig vara.
Nej det är du med gustron och därpå jesustron , som därmed gör anspråk på ett extended ego..

Att du är mer än ett ego, förlängt/extended.. och därav skulle du behöva repsekteras mer eftersom ni troende, graderar i luften... utmed egnuppställd äregradering. beroende på sekt.. blir det också olika ära då ni också tuppfäktas inomkontextligt för att utse en gud.

som du själv sagt... andras gudar eller uppfattning om jesus är inte som din/er. I den du har, där är du kanske en gud el. halvgud.. klrt det känns skönare med sådant koncept, där du slipper vara bara människa., för då kanske du känner dig hopplös.... därför man skapar illusioner och pumpar dem.
Citera
2013-10-20, 19:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
När jag hävdar att det inte finns någon definition på medvetande så utgår jag från min kunskap om vetenskap - att vetenskapliga definitioner är modeller av verkligheten - och från min subjektiva upplevelse av verkligt upplevande. Jag förstår att det inte finns någon detaljerad modell av medvetandet eftersom en sån modell skulle vara sensationell och det är helt i sin ordning att sticka ut hakan med ett sånt påstående, även fast det inte är möjligt att bevisa. De som tror tvärtom får däremot en gyllene chans att slå på den framstuckna hakan genom att visa på en definition.

Det är alltid samma visa. De som tänker att medvetande är biokemiskt reagerar mycket känslomässigt, nästan panikartat, inför motargumenten. Varför, kan man fråga sig? Är det så farligt att erkänna att man finns till? Och inte bara är ett objekt? Finns det en fara (inbillad eller inte) i att erkänna något subtilt och sårbart i det egna psyket? Vill man framhäva att man är osårbar?

Det är ett förslag på definition på riktigt tvättäkta humanism: att erkänna människans inre själsliv.

Det finns NOLL bevis för någon sådant som ett själsliv eller en själ, för den delen. NOLL bevis. Att avvisa det som flummigt trams är helt naturligt.
Citera
2013-10-20, 19:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag föreställer mig inte trams. Jag vet vad jag är och det vet de flesta här i världen, förutom svagsinnade som söker tröst i en övernaturlig "högre mening" när de märker att livet i sig självt är meningslöst om man inte själv kommer på en mening till den.
Citera
2013-10-20, 20:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det finns NOLL bevis för någon sådant som ett själsliv eller en själ, för den delen. NOLL bevis. Att avvisa det som flummigt trams är helt naturligt.
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag föreställer mig inte trams. Jag vet vad jag är och det vet de flesta här i världen, förutom svagsinnade som söker tröst i en övernaturlig "högre mening" när de märker att livet i sig självt är meningslöst om man inte själv kommer på en mening till den.
Det finns inte heller några bevis för att medvetandet är en biokemisk process - bara mycket okunniga kan föreställa sig att vetenskapen kan bevisa något om något som inte ens kan definieras.

Psykologer söker efter anslag med modeller av medvetandet vilka de hoppas ska attrahera makthavare i syfte att dupera människor - det är vad som finns. Visst kan det finnas människor som reducerat sitt beteende och sitt medvetande tillräckligt för att kunna klämmas in i psykologiska modeller, men jag förbehåller mig möjligheten att med framgång trotsa hjärnskrynklarnas och makthavarnas förhoppningar.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2013-10-20 kl. 20:30.
Citera
2013-10-20, 20:28
Medlem
MentosFruitcores avatar
Blev en dubbel
Citera
2013-10-20, 20:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det finns inte heller några bevis för att medetandet är en biokemisk process - bara mycket okunniga kan föreställa sig att vetenskapen kan bevisa något om något som inte ens kan definieras.

Psykologer söker efter anslag med modeller av medvetandet vilka de hoppas ska attrahera makthavare i syfte att dupera människor - det är vad som finns. Visst kan det finnas människor som reducerat sitt beteende och sitt medvetande tillräckligt för att kunna klämmas in i psykologiska modeller, men jag förbehåller mig möjligheten att med framgång trotsa hjärnskrynklarnas och makthavarnas förhoppningar.
Det finns väldigt mycket som pekar på att hjärnan är vårat medvetande, t.ex att alla medvetna rörelser(och omedvetna) styrs från hjärnan, att känslor går att detektera osv.

Edit: och förövrigt är det ett argument-from-ignorance du försöker dig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in