[quote=AskMeAboutJesus|45757156]
Citat:
Om jag hade haft min tro på vetenskapen utan min tro på Jesus och blivit arg på
kristna som hotat mig med helvetet så skulle min ateism ha manifesterat sig i
antikristna texter. Hade jag varit rik hade jag kanske ordnat ett ateistskt
museum med utställningar och videos som gjorde narr av Gud.
Ja men ateism och antiteism är inte detsamma, jag tycker man blandar ihop det i sökandet efter "vem som hånar" : att kritisera gudstesen är defintivt inte att våldföra sig på andras tro.
Att stå i "guds hus" som brukar ha lagfäst juridisk förankring, är förstås förknippat med ibland laga åtgärder att muntligen säga "nej gud finns inte" , där ute i real life : här på fb, råder sådan yttrandefrihet att man får yttra "gud finns inte el. jag betvivlar gud" men också kränka allt, även Gud och du kan i princip ges rätt att ärekränka vem som helst också - där ute är det inte så, där är folk t.o.m rädda för Gud?
(kontradiktionerna)
Iaf inte de troende, då de inte ens vet med gud är... lägg handen på hjärtat så ska du se att det är så - tesen gud är en bluff att utöva makt och bl.a misogynin samt homofobin är så sett rejält satt i lagen där man lagfäster Gud, som ännu, är en bluff, vare sig i "guds hus" eller utanför dennes boning..
Det har med socialt umgänge att göra, att människor behövde civilisera sig och förstå bl.a "vad är ett barn" med mera.
Citat:
Man borde kunna enas om att det inte finns objektiva belägg för var medvetandet finns.
Eftersom nu empiri funnits sedan så väldigt lä'nge.. är ditt förslag lite infantilt men gott att försöka ha saker ogjort, man vet medvetandet
...men du kan försöka "gå japanskt" att fortsätta vrida och trolla...
..däremot vet man medvetandet också utan trollerier.
Citat:
Det finns inte ens något försök att definiera medvetandet. Att människor uppvaknar från döden med minnen som inte kan förklaras av en fungerande kroppsfunktion, antyder att medvetande är förmer än dess skugga: registrerandet.
Poetiskt, men konkret pratar du enbart om brustna banor... de kemiska som står i beroende av svag elektricitet, vi står i symbios med naturen. Ämnesläror är därför vida överträffande bibel-sitat (som är intetsägande, men skönlitterärt.. kanske behagligt) (att fly ifrån liv...)