2013-10-20, 14:44
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NK: Experten Alhem om den åtalades chanser i rätten

Måste man vara expert för att räkna ut att om det inte är klienten som är GM så måste det vara någon annan?
Nja. Det handlar om att lägga fram alternativa hypoteser. Att helt nonchalant bara påstå att det inte kan uteslutas leder ingen vart. Det handlar om att övertyga rätten om att det faktiskt inte kan uteslutas att en annan GM haft både tillfälle och motiv etc. I det här fallet är väl den givne syndabocken MB.

Det är det Alslem syftar på.
Citera
2013-10-20, 14:46
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Och kanske slagen på hjässan, det sågs ju ett hematomsystem ca 5 cm långt, smalt, med flertal "satelliter". Kruxet är bara att få ut brottsoffret från lgh utan upptäckt, via loftgången. Det ska dessutom ske medan hon fortfarande är medvetslös. Att spenslige KJ ska bära ca 56 kg VB är möjligt men också förenat med oerhörd risk för upptäckt och risk att ramla i trappan eller var som helst på väg till bilen.
En medhjälpare efter kl 21 kanske?
Citera
2013-10-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vi anger det tryckta sidnumret i FUP. Då blir det oberoende av vad för utrustning du använder för att läsa.

Bilderna är censurerade.

Hah ja det förklarar ju saken, så långt tänkte jag inte Kanske lika bra det är censurerat, mådde illa några dagar efter Schürrerfupen.
Citera
2013-10-20, 14:47
Medlem
Ju mer jag läser desto mer tror jag att hon slog 112 för att hota med våldtältanmälan och inte för att hon var i nöd. För efteråt så fortsätter hon messa MB utan att han uppfattar att hon är i nöd.
Citera
2013-10-20, 14:48
Medlem
FilMedKattsands avatar
Fetade=K.J Från sida 1807 i FUP.

H: Ja, men då frågar ni ju helt fel person.
F2: Det kan ju finnas förklaringar…
H: Har ni ens kollat upp de där två våldtäktsmännen som ni släppte för några månader sedan?
Som man hade halvt slagit ihjäl en kvinna.

F2: Men det har ju ingenting med…
H: Ja, men…
F2: …Vatchareeyas öde att göra.
H: …kolla med det. Kolla med dem om…vad de har gjort den natten hon försvann. Vart de
var.

F: Vet…vet du det, vilka det är …..?
H: Nä, men jag vet att det är två och jag vet att de har utländskt i…ursprung och jag vet att
jag kommer personligen gå och hälsa på dem när jag kommer ut härifrån.

Snyggt där K.J...skyll ifrån dig bara Ska han nu försöka hitta andra potentiella gärninsmän så kan han väl välja något mer troligt. Kul att han ska..."hälsa på dom när han kommer ut"

Han påstår ju först att nån ska ha planterat bevis i hans bil och lägenhet, men sen tycker han att polisen ska kolla upp 2 random våldtäktsmän som K.J inte känner. Varför skulle dessa män ha planterat bevisen då undrar jag?
Senast redigerad av FilMedKattsand 2013-10-20 kl. 14:53.
Citera
2013-10-20, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nej det måste försvaret inte ha respekt för och det tror jag inte heller dom kommer att ha.
VB:s trovärdighet kommer att ifrågasättas vilket säkert blir jobbigt för VB:s Mamma men där
får väl Massi göra möda för sin lön.

Att ifrågasätta VBs trovärdighet? -- eh vaddå? Det vore ju ett direkt självmål om försvaret ens nämnde en mening om det. Då har man ju indirekt sagt att KJ hade en viss anledning att vara stygg...
Eller har jag helt missuppfattat inlägget?
Det här blir ju en rättegång med hård teknisk bevisning som huvudrätt. Inte mycket annat (indicier) kommer att ältas. Man har avsatt endast 4 dagar, vilket innebär att åklagarna anser sig ha dynamit i bagaget.
Citera
2013-10-20, 14:51
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Ju mer jag läser desto mer tror jag att hon slog 112 för att hota med våldtältanmälan och inte för att hon var i nöd. För efteråt så fortsätter hon messa MB utan att han uppfattar att hon är i nöd.
Kan du ge mig en trovärdig källa på dessa SMS efter 112-samtalet, tack!
Citera
2013-10-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En medhjälpare efter kl 21 kanske?
Just det, t ex lillbrorsan Daniel? Jag har inte kollat mobiltrafiken som FUP återger. Givetvis kan kontakt tagits genom direkt uppsök och inte telefoni. Men jag kan tänka mig att KJ:s familj är hårt prövad av KJ:s handikapp och ansträngt sig för att hålla honom på banan och jag kan även förstå om ett syskon försöker städa upp efter ett hemskt dåd, för att rädda upp det hela. Hur naturlig en sådan kriminell medhjälp är i själva verket, på plats och inte på distans bakom tangentbordet som vi, vet jag förstås inte. Jag antar att det är fullt möjligt av syskonkärlek assistera även i hemska brott.

Både storebror och lillebror till KJ hade f ö tagit jägarexamen; 2012 respektive 2013. En liten parentes.
Citera
2013-10-20, 14:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Det framgår väl av FUP? I vart fall säger MB i förhör att han fick SMS efter kl 17 om jag inte missminner mig.
Citera
2013-10-20, 15:00
Medlem
FilMedKattsands avatar
Citat:

Sida 874 i FUP, telefontrafiken mellan V.B och M.B

17:04 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
Citera
2013-10-20, 15:03
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilMedKattsand
Sida 874 i FUP, telefontrafiken mellan V.B och M.B

17:04 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
Vad är innehållet i dessa SMS?
Citera
2013-10-20, 15:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Fanns det över huvud taget nån av manskön i VB:s närhet som inte betraktade henne som ett villigt sexobjekt allenast?
Jag trodde i min enfald att åtminstone den gamle mannen YT var annorlunda. Han som beskrev sig som en extrapappa för VB, som övningskörde med henne och som säger i fup att han nog hade bättre kontakt med VB än hennes egen familj.
Vad kläcker då denne pensionär ur sig i slutet av polisförhöret? Jo, detta häpnadsväckande:
"Y sade sedan att han inte skulle ha något emot att äga en sådan där flicka. Förhörsledaren frågade Y vad han menade med detta och då svarade Y att han menar att Y alltid haft lätt att hantera flickor och de är lätt att komma överens med. Pojkar var lite svårare att göra med, tyckte Y."
Tillåt mig vomera. Lättare att hantera och komma överens med flickor? Där fick han till det. Sanningen är ju att den "gode samariten" avslöjar sig som en kåt gammal ulv i fårakläder. Är jag snäll mot henne kanske hon är snäll mot mig, typ.
Vart än VB vände sig stod inte en enda man upp för henne och såg henne som den människa hon var; sorgsen, vilsen, ensam, rotlös och med ett närmast desperat behov av att få höra till, att bli sedd. Nej, dessa så kallade mäns intresse för VB var allt annat än villkorslöst. Det var ju inte deras hjärtan som talade, enbart bihanget mellan deras ben... Den unga och vackra VB - sexobjektet, slasktratten...
Lyssna nu mina herrar: Hon var mer än så. Hon var mycket mer än så. VB var en kännande människa av kött och blod, värd respekt. Men ni såg aldrig det därför att ni har hjärtan av sten. Det enda ni förmådde var att trampa på henne. Ert svek är monumentalt.
Det är ett sätt att se på saken. Men ett annat är att fråga sig om VB själv var förmögen till att vara något annat än sexobjekt visavi andra människor. Hennes telefonmässigt bestämda inre krets bestod av idel män. Om hon öht kunde ha en någotsånär tät och regelbunden kompisrelation med en kvinna är mycket oklart. Hade en man som sett henne och bekräftade henne som person kunnat klara sig undan att bli stalkad av henne? Hon var säkerligen ingen lycklig människa, och blev förvisso utnyttjad av andra, men i hur stor utsträckning var det galler som skilde henne från omvärlden smitt i henne själv, för att parafrasera Fröding? I vilken utsträckning var det t ex hon själv som valde de kontakter hon hade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in