2013-10-20, 00:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
LSS är varken hemtjänst eller ett städbolag. LSS står för Lagen Om Särskilt stöd. I detta omfattas icke Rutavdrag eller andra hushållsnära tjänster. Så inga missförstånd uppstår...

Det är nog ingen som missat det, men han redogör tydligt för vad dom gör i hans lägenhet.
Men jag har överseende med att du inte läst FUP vilket är en brist i det här avseendet.

F: Mmm. Hör du du, på tal om skitig lägenhet, du sa att du har sån här LSS och…
H: Jo, de har hjälpt mig att städa och pratar med mig och sånt.
F: Mmm. Innebär det att det är de som städar och du städar aldrig eller…?
H: Nej, det innebär att jag städar typ…jag städar hallen, sovrum och vardagsrum och de tar
köket.
F: Så du skurar och fejar och…?
H: Jo.
F: Mmm.
F2: Men det är bara när LSS som, när de är där, som…det är då du brukar städa?
H: Jo.
F2.De ger dig lite injektion då och så får du alltså en…en skjuts att nu är det dags att städa?
H: Ja, precis.
F2: När var de senast hos dig och du städade lägenheten?
H: Det var i…ja, förra veckan var de.

Är det oklarheter så föreslår jag att du hänger med och läser FUP:

När det gäller Kristoffers lägenhet säger han att han har LSS som hjälper honom att städa.
Han säger sig ha dålig ordning och inte särskilt välstädat. Han börjar spontant prata om att
ammoniak är ett bra medel om man vill radera ut spår av blod.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-20 kl. 00:24.
Citera
2013-10-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Allt är väl en avvägning, men här talar vi ju om ett test som kostar enstaka kronor och tar minuter av rättsläkarens tid.
Ska man nu ha en notering i FUP om hon var gravid eller inte är det väl lika bra att göra den ordentlig?

Om vi leker med tanken att 10 miljoner är den summa som hade varit kostnaden för att göra alla mordutredningar rejäla och bra genom att kolla upp lösa trådar är jag tämligen säker på att det vore en bra investering.
Vi talar om en miljard, styvt, per år om man inkluderar dråp.
Det blir alltså frågan om enstaka krona för skattebetalaren varje månad.

Det är ju klart dyrare att göra i vissa fall, Quick eller Södertäljemålet, och slarva och hamna i situationer där man får göra om saker i efterhand.
Södertäljemålet var förvisso jäv, men även där bottnar det i att man inte kollar upp detaljer och kör på det som verkar bra och rimligt.
När det väl sket sig hade man sopar bort 200 miljoner till ingenting.

Man har tagit blodprover för kroppen innehöll en del blod så det är väl bara att ringa och be dem komplettera med blodtest om VB var gravid eller inte.

Givetvis har de kollat detta för det skulle kunna vara ett motiv för någon pressad individ men hon visade inga tecken på graviditet..Punkt.
Citera
2013-10-20, 00:17
Medlem
Det var någon som tidigare i tråden frågade varför KJ hade så rent kök när resten såg ut som skit.
LSS tycks ju förklara det.
Citera
2013-10-20, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Man har tagit blodprover för kroppen innehöll en del blod så det är väl bara att ringa och be dem komplettera med blodtest om VB var gravid eller inte.

Givetvis har de kollat detta för det skulle kunna vara ett motiv för någon pressad individ men hon visade inga tecken på graviditet..Punkt.

Så är det, sannolikt. Dock delar jag Qs syn på att det är konstigt att ange det i FUP om man inte anser det ha en relevans, och om man anser det ha en relevans så borde det varit säkrare fastslaget.

I sammanhanget egentligen en icke-diskussion, då hon ju inte ens behöver varit gravid för att säga det.
Citera
2013-10-20, 00:23
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Det var någon som tidigare i tråden frågade varför KJ hade så rent kök när resten såg ut som skit.
LSS tycks ju förklara det.

Bra observation! Men ärligt talat, tycker jag inte det såg så överjävligt ut i övrigt heller utifrån bilderna i förundersökningen. Då jämför jag bl.a. med Esa Rano-fallet (där f.ö. just ett rum var städat, och resten av bostaden såg ut som hej-kom-och-hjälp-mig).
Citera
2013-10-20, 00:23
Medlem
Citat:
Fast kvällspressen hade ju rätt.
Ett D var inhugget i kroppen, om det är en slump, en tvångstanke eller en rituell åtgärd är en tolkningsfråga.
Att kvällstidningarna tar den mest extrema tolkningen är ju inte så oväntat, men deras info var ju inte helt galen.

Fast var det inte så att det rituella nämndes i kvällspressen efter fyndet av benen? Att fyndet i ödehuset skulle vara rituellt placerat på något sätt.

Övriga kroppen hittade man senare.
Citera
2013-10-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Bra observation! Men ärligt talat, tycker jag inte det såg så överjävligt ut i övrigt heller utifrån bilderna i förundersökningen. Då jämför jag bl.a. med Esa Rano-fallet (där f.ö. just ett rum var städat, och resten av bostaden såg ut som hej-kom-och-hjälp-mig).

Esa Rano är ju class act. Jag är själv ingen städguru, men lämnar sällan smörpaket på golvet i badrummet...
Citera
2013-10-20, 00:30
Medlem
Citat:
Så är det, sannolikt. Dock delar jag Qs syn på att det är konstigt att ange det i FUP om man inte anser det ha en relevans, och om man anser det ha en relevans så borde det varit säkrare fastslaget.

I sammanhanget egentligen en icke-diskussion, då hon ju inte ens behöver varit gravid för att säga det.
Nej, så funkar inte rättsmedicin. De negerar standardmässigt, alltså anger frånvaron av fynd om inget fynd ses. Man ska inte bara notera förekomsten av fynd, man ska också negera aktivt så att frånvaron av fynd får en bekräftelse.
Citera
2013-10-20, 00:35
Medlem
Citat:
Esa Rano är ju class act. Jag är själv ingen städguru, men lämnar sällan smörpaket på golvet i badrummet...

Det är ett tecken på att han kanske är lite "udda". Däremot kvalificerar det inte honom som mördare.
Citera
2013-10-20, 00:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Då är man erfaren och utan störande mänskliga hämningar. Lägg till lite tid med dukning och paketering?

M. Jo, då sker en viss tidsutdräkt, 30+. Samt om offret har stödkrage som gått i baklås och ingen plåtsax finns i närheten. Dvs om vi talar om en paketerad människa och inte om en halv älg ..
Citera
2013-10-20, 00:42
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Fanns det över huvud taget nån av manskön i VB:s närhet som inte betraktade henne som ett villigt sexobjekt allenast?
Jag trodde i min enfald att åtminstone den gamle mannen YT var annorlunda. Han som beskrev sig som en extrapappa för VB, som övningskörde med henne och som säger i fup att han nog hade bättre kontakt med VB än hennes egen familj.
Vad kläcker då denne pensionär ur sig i slutet av polisförhöret? Jo, detta häpnadsväckande:
"Y sade sedan att han inte skulle ha något emot att äga en sådan där flicka. Förhörsledaren frågade Y vad han menade med detta och då svarade Y att han menar att Y alltid haft lätt att hantera flickor och de är lätt att komma överens med. Pojkar var lite svårare att göra med, tyckte Y."
Tillåt mig vomera. Lättare att hantera och komma överens med flickor? Där fick han till det. Sanningen är ju att den "gode samariten" avslöjar sig som en kåt gammal ulv i fårakläder. Är jag snäll mot henne kanske hon är snäll mot mig, typ.
Vart än VB vände sig stod inte en enda man upp för henne och såg henne som den människa hon var; sorgsen, vilsen, ensam, rotlös och med ett närmast desperat behov av att få höra till, att bli sedd. Nej, dessa så kallade mäns intresse för VB var allt annat än villkorslöst. Det var ju inte deras hjärtan som talade, enbart bihanget mellan deras ben... Den unga och vackra VB - sexobjektet, slasktratten...
Lyssna nu mina herrar: Hon var mer än så. Hon var mycket mer än så. VB var en kännande människa av kött och blod, värd respekt. Men ni såg aldrig det därför att ni har hjärtan av sten. Det enda ni förmådde var att trampa på henne. Ert svek är monumentalt.

Å andra sidan är det svårt att respektera nån som är så efterhängsen och själv inte respekterar ens gränser och kliver över ens intigritet.
Då är det nog lätt att man blir nån som andra tar till när inget bättre står till buds.
Tragiskt vilket som.
Den där Y-gubben fick jag dåliga vibbar av redan när han framträdde i media vid dramats begynnelse.
Gubbslem i välvillig gubbeförklädnad.
Senast redigerad av LaScala 2013-10-20 kl. 00:45.
Citera
2013-10-20, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Hör av dig nästa gång du får en halv älg på bordet (den var väl flådd ?
Urtagen och flådd i skogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in