Citat:
Jag skulle vilja att du utvecklar din konspirationsteori lite. Du menar alltså att en spelare som fastnar i en av UEFAs dopningskontroller stängs av från fotbollsspelande medan antidopningsbyrån ser mellan fingrarna och låter klubben fejka mystisk sjukdom? Vad har de att tjäna på det? Mutor från City?Jag tror också att doping mörkas så mycket som det bara går. Det fall som blir kända är när media fått nys om det på något sätt. Säger inte att så är fallet här..men mönstret känns misstänkt.
Den som tror att att UEFA funkar på samma sätt som svenska myndigheter med offentlighetspricip bör tänka om.
Men självklart stänger man av spelare internt.
Den som tror att att UEFA funkar på samma sätt som svenska myndigheter med offentlighetspricip bör tänka om.
Men självklart stänger man av spelare internt.
Låt mig illustrera problemet med förfarandet:
1. Ordna dopningskontroller (kostar pengar)
2. Spelare åker fast
3. Stänga av spelaren, men hålla tyst om det
4. ???
5. Profit!
Det håller inte. Jag vet inte vad du tror, men UEFA är inte någon pajasorganisation. De har ett seriöst och omfattande antidopningsarbete, och arbetar visst under öppenhetsprincip. Alla kända dopningsfall, uppgjorda matcher osv redovisas på deras hemsida. Bara att läsa innantill. Även FA har ett omfattande antidopningsprogram med oanmälda kontroller osv.
http://www.uefa.org/footballfirst/protectingthegame/antidoping/
http://www.thefa.com/football-rules-governance/more/anti-doping/whereabouts
Jag tror inte en sekund på att någon av organisationerna skulle hålla på och mörka dopningsfall - de har helt enkelt inget att tjäna på det. Och OM de skulle göra det, så har de definitivt ingen anledning att stänga av spelarna "internt". Eller menar du att klubben gör det? Det är ju ännu osannolikare, de har ju verkligen ingen anledning alls.
Jag tycker det är en fullt rimlig förklaring att han först blev sjuk, sen skadad och petad om vartannat i sina försök att ta sig tillbaka. Det är nog inte mer komplicerat än så.