2013-10-08, 00:17
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror också att doping mörkas så mycket som det bara går. Det fall som blir kända är när media fått nys om det på något sätt. Säger inte att så är fallet här..men mönstret känns misstänkt.

Den som tror att att UEFA funkar på samma sätt som svenska myndigheter med offentlighetspricip bör tänka om.

Men självklart stänger man av spelare internt.
Jag skulle vilja att du utvecklar din konspirationsteori lite. Du menar alltså att en spelare som fastnar i en av UEFAs dopningskontroller stängs av från fotbollsspelande medan antidopningsbyrån ser mellan fingrarna och låter klubben fejka mystisk sjukdom? Vad har de att tjäna på det? Mutor från City?

Låt mig illustrera problemet med förfarandet:

1. Ordna dopningskontroller (kostar pengar)
2. Spelare åker fast
3. Stänga av spelaren, men hålla tyst om det
4. ???
5. Profit!

Det håller inte. Jag vet inte vad du tror, men UEFA är inte någon pajasorganisation. De har ett seriöst och omfattande antidopningsarbete, och arbetar visst under öppenhetsprincip. Alla kända dopningsfall, uppgjorda matcher osv redovisas på deras hemsida. Bara att läsa innantill. Även FA har ett omfattande antidopningsprogram med oanmälda kontroller osv.

http://www.uefa.org/footballfirst/protectingthegame/antidoping/
http://www.thefa.com/football-rules-governance/more/anti-doping/whereabouts

Jag tror inte en sekund på att någon av organisationerna skulle hålla på och mörka dopningsfall - de har helt enkelt inget att tjäna på det. Och OM de skulle göra det, så har de definitivt ingen anledning att stänga av spelarna "internt". Eller menar du att klubben gör det? Det är ju ännu osannolikare, de har ju verkligen ingen anledning alls.

Jag tycker det är en fullt rimlig förklaring att han först blev sjuk, sen skadad och petad om vartannat i sina försök att ta sig tillbaka. Det är nog inte mer komplicerat än så.
Citera
2013-10-08, 00:34
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Som personer är dom inte speciellt lika..och omständigheterna skiljer åt. Däremot tycker jag att hysterin och den närmast religiösa stämning som finns runt från media och en del folk påminner om varann. Sen är det ju väldigt underligt att vi helt plötsligt hör så jäkla lite kring Guidetti nu. Ingen som verkar hårdgranska eller gå till botten med hur det är med honom. Bara lite sporadiska kommentarer som "snart på gång", eller likande..Väldigt konstigt. Dom flesta brukar kunna ha konkreta svar att komma med. Är han inte intressant helt plötsligt.....eller är det kanske inte lika kul längre helt enkelt att rapportera kring honom? Det är i vart fall ingen sans och balans någonstans från början..

Och jo..Guidetti hade en käft som skapade rubriker för några år sen (liksom Bojan hade), men från det till total tystnad och vad det verkar medveten mörkläggning och avhållsamhet från medier...Så vad döljs..och vem vill dölja något? Han själv, eller är det medierna som inte tycker det är lika kul längre..

Du menar att UEFA skulle ägna sig åt att systematiskt mörklägga doping i hela fotbollsvärlden utan att detta upptäcks? Det där tror jag inte ens tomtarna i konspirationsforumet skulle köpa, du underskattar hur lätt det är att hemlighålla en konspiration av den magnituden. Tanken att de även om detta förekom inom UEFA skulle riskera att den största skandalen i fotbollens historia avslöjades för att skydda John Guidetti är helt absurd.

Anledningen till att John och Man City inte talar med media är uppenbar. Han fick sjukt mycket skit av både allmänheten och media när han fortfarande pratade om sitt tillstånd och det sedan inte gick som planerat. Bara för någon sida sedan i den här tråden fick någon ett raseriutbrott på att han aldrig kommer tillbaka när han lovar (trots att han inte lovat något på ett år). "Mycket snack och lite verkstad" är fortfarande den allmänna uppfattningen om honom trots att han inte snackar alls (det enda som läckt ut det senaste året är andrahandsuppgifter samt sådant klubben publicerat). Den bilden vill han såklart bli av med och det enda sättet att bli av med den är att hålla tyst tills han är tillbaka. Det finns knappast något tryck från Man Citys fans heller som kräver mer info så klubben har anledningen att snacka. Någon presschef röt väl till för ett halvår sedan och sa något i stil med "jag förstår att intresset är stort i Sverige men vi tjänar inget på att prata med er".
Senast redigerad av sven33 2013-10-08 kl. 00:38.
Citera
2013-10-18, 17:06
Avslutad
John tränar (äntligen) för fullt igen! Det ryktas också om att han ska lånas till Doncaster Rovers, vilket låter ganska troligt då de var intresserade redan i somras.

http://www.sportsdirectnews.com/premier-league-news/34306-man-city-news-guidetti-back-in-training.php#.UmFNsxDYG2U
Citera
2013-10-19, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluevelvet
John tränar (äntligen) för fullt igen! Det ryktas också om att han ska lånas till Doncaster Rovers, vilket låter ganska troligt då de var intresserade redan i somras.

http://www.sportsdirectnews.com/premier-league-news/34306-man-city-news-guidetti-back-in-training.php#.UmFNsxDYG2U

Ja, kul nyheter!
http://www.fotbollskanalen.se/england/guidetti-antligen-tillbaka-i-full-traning---pellegrini-glad/

Utlåning till the Championship alltså. Ja, bara han får spela A-lagsfotboll på hyfsad nivå.

Hur är egentligen nivån i the Championship jämfört med Eredivisie?
Citera
2013-10-19, 18:26
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Ja, kul nyheter!
http://www.fotbollskanalen.se/england/guidetti-antligen-tillbaka-i-full-traning---pellegrini-glad/

Utlåning till the Championship alltså. Ja, bara han får spela A-lagsfotboll på hyfsad nivå.

Ja, kul nyhet. Men jag väntar till lite med att hurrandet förrän han faktiskt är på matchplan och är närvarande.

Vore det inte smartare att gå till Feyenoord istället?
Senast redigerad av Mellbergan 2013-10-19 kl. 18:31.
Citera
2013-10-19, 20:53
Medlem
TerryTibbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Ja, kul nyhet. Men jag väntar till lite med att hurrandet förrän han faktiskt är på matchplan och är närvarande.

Doncaster ligger nära Manchester. Runt en timme bort. Kanske city vill ha honom nära av någon anledning.
Citera
2013-10-19, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Doncaster ligger nära Manchester. Runt en timme bort. Kanske city vill ha honom nära av någon anledning.
Jo, det kanske kan bli aktuellt att kalla tillbaka honom vid eventuella skador. Han är dock inte med i CL-truppen.

En annan förklaring till att Doncaster är aktuellt är förmodligen det faktum att City-ikonen Paul Dickov tränar klubben. Han har de senaste säsongerna lånat ett antal Cityspelare och har förmodligen garanterat att Guidetti kommer att spela.
Citera
2013-10-19, 23:12
Medlem
Jag frågade tidigare:

Så, hur är det med det? Om det nu blir så att han spelar där och gör mål i varannan match, vad kan man dra för slutsatser av det?
Citera
2013-10-19, 23:27
Medlem
TerryTibbss avatar
Nivån är högre generellt skulle jag påstå. Dock är nog inget lag lika bra som det bästa holländska laget.
Citera
2013-10-20, 10:23
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Nivån är högre generellt skulle jag påstå. Dock är nog inget lag lika bra som det bästa holländska laget.
Framförallt så är väl tempot högre och spelet tuffare i Championship?
Citera
2013-10-20, 10:54
Medlem
Mellbergans avatar
Då har Guidetti i runda slängar 1.5-2 månader på sig att komma i matchform för att vara tillgänglig i transferfönstret för en annan klubb. I City har jag mycket svårt att se Guidetti få speltid i nämligen. Om allt går enligt planerna där så måste han även göra en imponerande säsong för att komma med i landslagstruppen inför ett eventuellt VM-mästerskap. En mycket svår uppgift och vi får se hur det går med det.

Fyra anfallsplatser i den eventuella VM truppen är lediga. Zlatan och Elmander är givna. Ola Toivonen lär gå in som reserv nummer 10 bakom Zlatan. I toppforward position som blir reserv bakom Elmander står det mellan Hrgota/Berg/Rosenberg/Hysén/en eventuell Guidetti. Blir tufft.
Citera
2013-10-20, 10:55
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Visst, om du kan komma på hur det skulle kunna vara genomförbart när transferfönstret är stängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in