2013-10-18, 11:59
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP är på 2000 sidor. Slasken kan sannolikt bara fås på papper på TR för ca två kronor per sida.

Ja ok va kom uppgiften om 400 sidor i från? Ok då borde slasken va på minst det dubbla, Tack för svaret
Citera
2013-10-18, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buddisch13
Ja ok va kom uppgiften om 400 sidor i från? Ok då borde slasken va på minst det dubbla, Tack för svaret

Från en journalist i Kuriren tror jag det var.

Jag till och med mailade honom och frågade om han inte missat en nolla, men nej då, han hävdade bestämt att FUP är på 400 sidor
Citera
2013-10-18, 12:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Just den reservationen gör att jag är övertygad om att det inte blir utfallet här. Om en person bevisligen har bragts om livet, och en annan person kan bindas till att ha styckat kroppen, räcker det för att döma denna för mord. Vare sig Linda Chen eller Catrin da Costa kunde bevisas ha bragts om livet.

Om domstolen anser att indicierna räcker för att döma KJ i avsaknad av mordplats, styckplats och mordvapen är en annan femma. Det vill jag inte uttala mig om innan jag har läst FUP:en. Men om KJ frias från att ha dödat VB, är jag övertygad om att han frias fullständigt.
Det är möjligt att du kommer att få rätt, jag är dock inte övertygad, vare sig åt ena eller andra hållet. Rent teoretiskt tycker jag dock att det ska vara svårt att fälla honom för mord på den bevisningen som jag har tagit del av, men det vet vi ju alla att teori och praktik inte alltid går hand i hand, särskilt inte i de svenska domstolarna.

Dock pekar ju teknisk bevisning på att han befattat sig med kroppen efter döden, men ingen teknisk bevisning binder honom till mordplats, styckplats, vapen etc.

Men jag kanske ändrar uppfattning efter att ha grottat ned mig i FUP. Hoppas bara någon vänlig själ lägger upp den lagom till helgen.
Citera
2013-10-18, 12:03
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Slasken överlämnas aldrig till tingsrätten utan det är polismyndigheten lokalt som du ska kontakta och be att få den sekretessprövad och sedan utlämnad. Den lämnas ut på papper till det vanliga priset.

MB räknas till VBs "inre krets" och han är utredd på alla sätt och vis - alibi kontrollerat, förhör med hans taxichaufför, kvitto, beslag, hans chattar med VB mm. Om jag minns namnet rätt är även AN förhörd i förundersökningen:

Källa:

https://anonfiles.com/file/c5f92d2d768a5c0b5e55886a3114ff6d

Fick innehållsförteckning fram till AN i PM...ingen idé att be om fler sidor.

Ok tack så mycket för infon, Får hoppas att slasken kommer ut på nåt sett sitter i södra skåne så blir en resa att åka upp å hämta ut den
Citera
2013-10-18, 12:04
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag klickar på den länken - får jag bara upp mer eller mindre avklädda brudar.
Funkar inte för mig heller.

Jag har inte sett bilstolarna i KJ:s bil, men det finns ju bilklädsel att köpa på typ Biltema som man helt enkelt sätter utanpå originalklädseln för att skydda denna.
Citera
2013-10-18, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Den texten du återkommande citerar är generell och ska inte tas bokstavligen.
Jo, jag vet. Men nånting betyder den.

Citat:
Den gode samhällsmedborgaren Uffe Olsson blev som sagt dömd för mord på Helen, när brottsplatsen var okänd (även fast det inte är någon dum gissning att det var i hans sommarstuga). Brottstid osäker också.
Sant. Fast om det var ett indiciemål kan diskuteras. Det fanns DNA-bevisning av rätt odiskutabel natur.

Citat:
Juliet-fallet var svagare än detta som tråden handlar om, vill jag påstå. Satsar därför mina ören på att pågen blir fäll i TR + HR. Säker är jag icke. Utrymmet för annan gärnings-nisse är väldigt litet känns det som.
Jag håller med om att Juliet-fallet var svagare i så måtto som att gärningstidpunkten var mycket mer osäker. Men det fanns också där ganska skarpa indicier - plus ett synnerligen klart motiv.

Kan man direkt koppla kirurgtejpen hemma hos KJ med den på VB - till exempel genom en gemensam avrivningskant - har han inte en chans att klara sig. Om inte kan det bli en ganska grannlaga avvägning, som jag vill avvakta FUP med att bedöma sannolikheterna för det ena eller andra utfallet.

Att han rent sakligt har begått gärningen tycker jag däremot redan det vi vet pekar på hyfsat tydligt.
Citera
2013-10-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Funkar inte för mig heller.

Jag har inte sett bilstolarna i KJ:s bil, men det finns ju bilklädsel att köpa på typ Biltema som man helt enkelt sätter utanpå originalklädseln för att skydda denna.

Nu då?

http://i.imgur.com/3Ke2THc.jpg
Citera
2013-10-18, 12:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Utomhus i stugan känns som det mest naturliga platsen för styckning och rengöring av kroppen. Tvivlar på att KJ kör runt med VB i bagageutrymmet och letar efter lämplig plats på måfå. Gamla militärförråd, värn och liknande har inte rinnande vatten. Det är mörkt och spåren skulle finnas kvar.

Blod på betonggolv, väggar skulle ha hittats vid det här laget. I stugan finns verktyg, vatten, avskildhet. Men främst kan KJ känna sig trygg där. Han vet att ingen kommer råka komma förbi där. Hans bror är hemma och föräldrarna är bortresta.

Om man försöker tänka sig in i KJs huvud känns det väldigt logiskt också ur ett geografiskt perspektiv. Han åker från sin bostad med VB i bilen. Första stoppet är i föräldrahemmet. Hämtar nyckel till stugan kanske? Träffar sin bror kort? Sedan åker han vidare till stugan och genomför styckningen, rengöring mm. På vägen hem dumpar han likdelarna på gammelängsberget. Händerna skulle mycket möjligt kunna finnas i närheten till stugan eller i alla fall mellan stugan och fyndplatserna.

Men brodern hade väl fest i stugan med kompisar, eller har jag drömt det?
Citera
2013-10-18, 12:11
Medlem
FUP-12s avatar
Ett tankeexperiment (i brist på FUP):

Om man hypotetiskt utgår ifrån att KJ talar sanning rakt av (VB lämnade lägenheten oskadd vid 9-tiden, han vet inte vad som har hänt etter det och han skyddar inte heller GM) så kan det vara värt att stolpa upp vad en alternativ gärningsman måste ha känt till och gjort för att den nu tillgängliga bevisbilden ska framträda.

1. GM måste rimligtvis har god kännedom om VB och KJ generellt.

2. GM måste ha känt till att VB skulle besöka KJ den aktuella dagen.

3. GM måste ha haft lägenheten eller åtminstone området under uppsikt den aktuella kvällen.

4. GM måste ha tillträde till KJ:s baklucka i samband med eller efter mordet så att GM kan avsätta blod på påsen, bagageutrymmet, handskarna.

5. GM måste ha tillgång till icke-koagulerat/torkat blod för att göra detta.

6. GM måste ha haft kunskap om att KJ har en viss typ av kirurgtejp i sin besittning.

7. GM måste ha tillträde till KJ:s lägenhet vid åtminstone ett tillfälle efter mordet för att kunna plantera eller lämna tillbaka den kontaminerade tejpen.

8. GM måste på något sätt haft tillgång till KJ:s DNA för att kunna kontaminera benen efter att styckningen skett.

9. GM måste – såvida man inte tror på ett högst osannolikt sammanträffande – ha kunnat påverka KJ att besöka och tala om ödehuset.

Och allt detta skulle GM ha gjort:

1. Utan att någon bevittnar GM eller händelserna under denna kväll.

2. Utan att lämna några egna spår efter sig.

3. Utan att KJ själv har anat något.

4. Utan att polisen har hittat något som riktar misstankarna mot denna person.

Dessutom skulle den alternativa GM ha en väldig tur i och med att följande råkar ske i anslutning till mordet.

1. VB råkar bli rädd och försöker ringa till SOS samma kväll som mordet sker.

2. En granne till KJ hör kvinnoskrik från huset vid en tidpunkt som råkar sammanfalla med det sista livstecknet från VB.

Nu menar jag inte att rätten kommer att resonera på detta sätt, men jag kan i alla fall tillåta mig att göra det.
Citera
2013-10-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Jag vet inte vad du menar med brun soffa,den soffa/fåtölj som det är några droppar på är beige och kommer inte från en bil och definitivt inte från KJs bil när den har grå tygklädsel.

http://s9.postimg.org/lwcduyex9/bilsoffa.png

Minns jag inte helt galet så är det soffan och fåtöljerna från hans lägenhet som ser ut så
Va iaf trädetaljer på framsidan på sidostyckena och va ju in i lägenheten ganska nyligt.
Citera
2013-10-18, 12:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Nu var du lite rolig, Quarrel. Slask finns aldrig hos TR dessa dagar (som annan skribent påpekade). Det är farbror polis som sitter och trycker på den.
Du har rätt, jag var lite rolig.
Citera
2013-10-18, 12:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Ett tankeexperiment (i brist på FUP):

Om man hypotetiskt utgår ifrån att KJ talar sanning rakt av (VB lämnade lägenheten oskadd vid 9-tiden, han vet inte vad som har hänt etter det och han skyddar inte heller GM) så kan det vara värt att stolpa upp vad en alternativ gärningsman måste ha känt till och gjort för att den nu tillgängliga bevisbilden ska framträda.

Nu menar jag inte att rätten kommer att resonera på detta sätt, men jag kan i alla fall tillåta mig att göra det.
Jag håller inte med om 6. KJ behöver inte ha haft tejp innan försvinnandet. Däremot måste GM ha haft tillträde till lägenheten för att kunna lägga dit en blodig tejprulle. Och det måste han ha haft ändå, om KJ hade haft tejp och GM blodade ner rullen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in