2013-10-18, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Undrar om du inte syftar på KJs mor som jobbade på Erikslunds VC. Var någon som beskrev de olika lokalerna som fanns i denna byggnad och att KJ kunde ha hämtat hennes nyckel medan de var på semester.
Vårdcentraler brukar vara larmade. Larmsystemet för rimligtvis logg över in- och utpassager på avvikande tidpunkter. Bara ett antagande, på ditt antagande.
Citera
2013-10-18, 11:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Utomhus i stugan känns som det mest naturliga platsen för styckning och rengöring av kroppen. Tvivlar på att KJ kör runt med VB i bagageutrymmet och letar efter lämplig plats på måfå. Gamla militärförråd, värn och liknande har inte rinnande vatten. Det är mörkt och spåren skulle finnas kvar.

Blod på betonggolv, väggar skulle ha hittats vid det här laget. I stugan finns verktyg, vatten, avskildhet. Men främst kan KJ känna sig trygg där. Han vet att ingen kommer råka komma förbi där. Hans bror är hemma och föräldrarna är bortresta.

Om man försöker tänka sig in i KJs huvud känns det väldigt logiskt också ur ett geografiskt perspektiv. Han åker från sin bostad med VB i bilen. Första stoppet är i föräldrahemmet. Hämtar nyckel till stugan kanske? Träffar sin bror kort? Sedan åker han vidare till stugan och genomför styckningen, rengöring mm. På vägen hem dumpar han likdelarna på gammelängsberget. Händerna skulle mycket möjligt kunna finnas i närheten till stugan eller i alla fall mellan stugan och fyndplatserna.

Fast det scenariot bygger på att hon har mördats i hans bostad och det tror inte utredarna på. Den stora mängden hugg måste också ha genererat ett ymnigt blodflöde.

Dessutom finns väl grannar i relativ närhet av stugan - de hade ju rapporterat om en fest som hållits där. Tycker det talar mot en utomhusstyckning där.
Citera
2013-10-18, 11:30
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
Fråga: alla övriga förhör, som inte fans med i förundersökningen, finns de i slasken.
Måste all bevisning presenteras i FUPen, eller kan åklagaren spara "ess i rockärmen" till rättegången.
Hur är det med bevisning som kommer fram efter att FUPen är laggd och har presenterats ???
All bevisning som åklagaren vill åberopa ska finnas med i FUP. Sen kan det dyka upp saker under resans gång som gör att åklagaren vill åberopa viss annan bevisning, men då står åklagaren risken att domstolen avvisar detta och att försvaret yrkar på att förhandlingen ska ställas in.

Så några ess i ärmen sparar åklagaren definitivt inte. Det vore att verkligen förlora ansiktet och troligen tjänstefel och kanske t o m avsked för en åklagare som medvetet "sparar" avgörande bevisning. Om domstolen får klart för sig att åklagaren känt till bevisningen innan förhandlingen kommer den definitivt inte att tillåtas.

Typfallen då det kan tänkas tillåtas är om åklagaren valt att inte höra vissa vittnen pga att den tilltalade erkänt, men erkännandet tas tillbaka inför sittande rätt.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-10-18 kl. 11:33.
Citera
2013-10-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Fast det scenariot bygger på att hon har mördats i hans bostad och det tror inte utredarna på. Den stora mängden hugg måste också ha genererat ett ymnigt blodflöde.

Dessutom finns väl grannar i relativ närhet av stugan - de hade ju rapporterat om en fest som hållits där. Tycker det talar mot en utomhusstyckning där.

Mordet kan även det skett i stugan. Hon kan ha varit medvetslös alt. tejpad, bunden i bagageluckan. Strypning och trubbigt våld mot huvud och kropp tror jag kan ha skett i KJs bostad. Får känslan av att huggen och det spetsiga våldet är i ett senare skede på annan plats. För att avsluta det hela.

I början på Maj är det nog relativt lugnt i det aktuella stugområdet. Vad jag har förstått så är det fritt från insyn från grannar. Visst det finns grannar och är inte optimalt. Men känns iaf som det mest naturliga och självklara valet. Men som sagt är det ju mest bara känslor och gissningar.
Citera
2013-10-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Jag tror inte att hon mördats inomhus. Vare sig i hans bostad eller stugan.

Är inte heller övertygad om att mord och styckning skedde samma dag. Snarare tror jag att han mördande henne. Lämnade henne och deltog i sin lillebrors fest i stugan.

Tror att flertalet av de 14 stickhuggen tillkom efter att hon var död.

EDIT. Därefter styckande upp henne. I bärbara delar som kunde tvättas av.

För att stycka någon måste man ha kraftfulla verktyg.
Senast redigerad av Remark 2013-10-18 kl. 11:52.
Citera
2013-10-18, 11:46
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Utomhus i stugan känns som det mest naturliga platsen för styckning och rengöring av kroppen. Tvivlar på att KJ kör runt med VB i bagageutrymmet och letar efter lämplig plats på måfå. Gamla militärförråd, värn och liknande har inte rinnande vatten. Det är mörkt och spåren skulle finnas kvar.

Blod på betonggolv, väggar skulle ha hittats vid det här laget. I stugan finns verktyg, vatten, avskildhet. Men främst kan KJ känna sig trygg där. Han vet att ingen kommer råka komma förbi där. Hans bror är hemma och föräldrarna är bortresta.

Om man försöker tänka sig in i KJs huvud känns det väldigt logiskt också ur ett geografiskt perspektiv. Han åker från sin bostad med VB i bilen. Första stoppet är i föräldrahemmet. Hämtar nyckel till stugan kanske? Träffar sin bror kort? Sedan åker han vidare till stugan och genomför styckningen, rengöring mm. På vägen hem dumpar han likdelarna på gammelängsberget. Händerna skulle mycket möjligt kunna finnas i närheten till stugan eller i alla fall mellan stugan och fyndplatserna.

Låter som ett troligt förlopp tycker jag.
Citera
2013-10-18, 11:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
Låter som ett troligt förlopp tycker jag.

Borde man inte ha hittat spår vid stugan då?
Citera
2013-10-18, 11:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Min högst spekulativa gissning i dagsläget är att det blir svårt att fälla för mord. Det kan mycket väl bli en Catrin Da Costa/Mats Alm av det hela. Med den reservationen att här vet vi (enligt rättsläkaren) hur hon har bragts om livet.
Just den reservationen gör att jag är övertygad om att det inte blir utfallet här. Om en person bevisligen har bragts om livet, och en annan person kan bindas till att ha styckat kroppen, räcker det för att döma denna för mord. Vare sig Linda Chen eller Catrin da Costa kunde bevisas ha bragts om livet.

Om domstolen anser att indicierna räcker för att döma KJ i avsaknad av mordplats, styckplats och mordvapen är en annan femma. Det vill jag inte uttala mig om innan jag har läst FUP:en. Men om KJ frias från att ha dödat VB, är jag övertygad om att han frias fullständigt.
Citera
2013-10-18, 11:51
Medlem
Citat:
Mordet kan även det skett i stugan. Hon kan ha varit medvetslös alt. tejpad, bunden i bagageluckan. Strypning och trubbigt våld mot huvud och kropp tror jag kan ha skett i KJs bostad. Får känslan av att huggen och det spetsiga våldet är i ett senare skede på annan plats. För att avsluta det hela.

I början på Maj är det nog relativt lugnt i det aktuella stugområdet. Vad jag har förstått så är det fritt från insyn från grannar. Visst det finns grannar och är inte optimalt. Men känns iaf som det mest naturliga och självklara valet. Men som sagt är det ju mest bara känslor och gissningar.
Kanske är det så. Men jag undrar i så fall hur sjutton det gått till att i sällskap, frivilligt eller ej för BO, lämna KJ:s lgh i levande tillstånd, om hon är slagen. Det var rimligtvis hyfsat ljust ännu på kvällen och en loftgång som gör det väldigt exponerat. Även om BO vore foglig, inget motstånd eller skrik, så är det knepigt. Kan man vara säker på att de alls varit i KJ:s lgh?
Citera
2013-10-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ang bruna "skinnsoffan" så tycker jag det ser ut som framkanten på sittdynan på en läderklädd bilstol. Var det inte prat om att man hade hittat en mindre besudling på annan plats i bilen? I vart fall var det spekulationer kring detta, men det kanske blev en trådsanning. Lite svårt att hänga med i alla turer. Jag tycker i vart fall att tjockleken på "dynan" stämmer väl överens med dynan på en bilstol samt att skinnet är väldigt tajt/sträckt vilket det oftast är på bilar. Jag får svårt att få ihop det med en soffa, vilken del av soffan det skulle vara isf. KJ kan ju dessutom ha haft överdragsklädsel på bilstolarna och därför missat denna fläck själv.

Bara en tanke.

Jag vet inte vad du menar med brun soffa,den soffa/fåtölj som det är några droppar på är beige och kommer inte från en bil och definitivt inte från KJs bil när den har grå tygklädsel.

http://s9.postimg.org/lwcduyex9/bilsoffa.png
Citera
2013-10-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror inte att hon mördats inomhus. Vare sig i hans bostad eller stugan.

Är inte heller övertygad om att mord och styckning skedde samma dag. Snarare tror jag att han mördande henne. Lämnade henne och deltog i sin lillebrors fest i stugan.

Tror att flertalet av de 14 stickhuggen tillkom efter att hon var död.

EDIT. Därefter styckande upp henne. I bärbara delar som kunde tvättas av.

För att stycka någon måste man ha kraftfulla verktyg.
Skulle sticken i ryggen vara fördelade på olika tillfällen? Dels dödande medan hon var i livet, sedan ytterligare hugg - av vilken anledning? - efteråt? Allt är väl möjligt, men just en sådan fraktionering av huggen skulle rättsläkaren kunna avslöja. Det lär vi i så fall kunna läsa i obduktionsutlåtandet.
Citera
2013-10-18, 11:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Just den reservationen gör att jag är övertygad om att det inte blir utfallet här. Om en person bevisligen har bragts om livet, och en annan person kan bindas till att ha styckat kroppen, räcker det för att döma denna för mord. Vare sig Linda Chen eller Catrin da Costa kunde bevisas ha bragts om livet.

Om domstolen anser att indicierna räcker för att döma KJ i avsaknad av mordplats, styckplats och mordvapen är en annan femma. Det vill jag inte uttala mig om innan jag har läst FUP:en. Men om KJ frias från att ha dödat VB, är jag övertygad om att han frias fullständigt.

Och det är väl inte så sannolikt med tanke på blodfynden, tejpfynden och att han medgivit att han vistats i huset där benen hittades några dagar senare.

Tillsammans med alla andra omständigheter som kanske inte kan anses bevisa något men ändå ger en viss indikation åt ett håll, en indicie, som exempelvis att han var den sista som såg henne, hans beteende, hans ovilja att svara på frågor och hans oförmåga att ge förklaringar.

SOS samtal 17:09, skrik från lägenheten som hörts av 3 grannar/personer, historik och eventull diagnostik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in