2013-09-03, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007

Någon som vet om KJ Hade span på sig då? (Lördag-måndag)
Jag läste i tidningen att han hade span på sig. Källan var en polisman.
Citera
2013-09-03, 10:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tänkte också på det. Eller så är det egenpåhittade "kordinater". Lappen sitter bredvid en karta. Det kanske har att göra med deras krigsspel där ute i skogarna.

Någon som listat ut vad kartorna föreställer? Så mycket kan man iaf se, att samtliga kartor verkar vara över samma område. Lappen med siffror och bokstäver sitter ju upptejpad invid kartorna så det är inte långsökt att det har med kartorna att göra. Vet vi när bilden är tagen, kanske kan vi relatera kartorna till t ex Fallen angel eller liknande?
Citera
2013-09-03, 10:50
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
På väggen sitter, fäst över/bredvid några kartor, en lapp med (för mig) kryptiska siffer/bokstavskombos:
1ND42ST och
N42T56XZ (som jag tyder det)

Någon betydelse av något slag bör detta ha, knappast något KJ satte upp bara av estetiska skäl (?). Kan det vara någon form av platsangivelse (koordinater för airsoft)? Spontant påminner det om anglosaxiskt angivna gatuadresser/postkoder.
Har inte hittat några airsoftpuffror med dessa beteckningar, har inte kollat så noga iofs.

Den stora kartan ser ut att vara en förstoring av den lilla. Det ser ut som att det sitter nålar på den stora. Men vad är det karta över? Tyckte först det såg ut som Irland men det stämmer inte. Det är vatten runt stora delar.
Citera
2013-09-03, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Den stora kartan ser ut att vara en förstoring av den lilla. Det ser ut som att det sitter nålar på den stora. Men vad är det karta över? Tyckte först det såg ut som Irland men det stämmer inte. Det är vatten runt stora delar.

Jag tycker att det liknar Boden med omnejd.
Citera
2013-09-03, 12:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag tycker att det liknar Boden med omnejd.

Man skymtar ljusblått i mitten på den stora kartan, formen stämmer inte med vatten i Bodens tätort som jag uppfattar det. Jag tror inte att det är en karta över en ö, det som är svart runt kartbilden är troligen inte vatten, jag tror att det är skuggat då det är irrelevant terräng i sammanhanget. Kanske är det vi ser en kommun eller ett annat avgränsat område, militärt övningsområde eller liknande?
Citera
2013-09-03, 13:20
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man skymtar ljusblått i mitten på den stora kartan, formen stämmer inte med vatten i Bodens tätort som jag uppfattar det. Jag tror inte att det är en karta över en ö, det som är svart runt kartbilden är troligen inte vatten, jag tror att det är skuggat då det är irrelevant terräng i sammanhanget. Kanske är det vi ser en kommun eller ett annat avgränsat område, militärt övningsområde eller liknande?

Om man tittar till vänster på den stora kartan ser det ut att ligga något mer i det mörka. Det var därför jag tolkade det som vatten. Det behöver inte vara en ö. Det är också rött, gult etc på kartan ink ljusblått så det kan vara vatten (insjö?).
Citera
2013-09-03, 13:48
Medlem
ME077s avatar
Det finns ju "dekryptering" till såna där koder, om det nu är krypterat ens. Inte mitt område direkt...
Exempel:
http://www.geocaching.com/geocache/GC2XR78_krypto-substitutionschiffer?guid=4e402ca1-b588-4857-94f8-7ce4704dc5d6
Citera
2013-09-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det finns ju "dekryptering" till såna där koder, om det nu är krypterat ens. Inte mitt område direkt...
Exempel:
http://www.geocaching.com/geocache/GC2XR78_krypto-substitutionschiffer?guid=4e402ca1-b588-4857-94f8-7ce4704dc5d6

Här finns olika verktyg för att deskiffrera:
http://geocaching.marckoppert.com/geocacheTools.php?lang=en

Exv:
http://software.geocaching-sk.info/thailon/decryptor/?geo_text=N42T56XZ&unhide_now=Transform

Resultatet om man trycker in de koder som nämndes (rätt tydda förresten?):
1aq42fg a42g56km

På en karta kan man kanske då tänka sig ruta A42 eller G56, km=kilometer... Något att spinna vidare på?

Även om detta antagligen är helt ointressant, så skulle det onekligen vara smaskigt att hitta ett par händer i A42, en blodig kniv i G56...?
Citera
2013-09-03, 14:57
Medlem
ME077s avatar
Nej men är det inte bara Fallen Angel-området ändå?

http://www.airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=14307
Citera
2013-09-03, 16:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nej men är det inte bara Fallen Angel-området ändå?

http://www.airsoftsverige.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=14307

Jag tycker inte att det liknar det området, men det kan vara jag som misstar mig.

Beträffande koderna så tror jag inte att KJ hängt upp koder vid kartorna som översatt anger var händer och mordvapen finns, varför skulle han göra det, finns ingen logisk förklaring eller mening med det.

Jag tror inte heller att koderna är positionsangivelser, ser väldigt märkligt ut för att vara det, men jag kan såklart ha fel. De båda siffer och bokstavskombinationerna är inte uppbyggda likadant, just därför tror jag inte att det är koordinater.

Mitt tips är att koderna är inloggningsuppgifter till en webbplats eller ett spel, men det är förstås bara vad jag tror.
Citera
2013-09-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
På väggen sitter, fäst över/bredvid några kartor, en lapp med (för mig) kryptiska siffer/bokstavskombos:
1ND42ST och
N42T56XZ (som jag tyder det)

Någon betydelse av något slag bör detta ha, knappast något KJ satte upp bara av estetiska skäl (?). Kan det vara någon form av platsangivelse (koordinater för airsoft)? Spontant påminner det om anglosaxiskt angivna gatuadresser/postkoder.
Har inte hittat några airsoftpuffror med dessa beteckningar, har inte kollat så noga iofs.

5:an verkar vara ett S
Det är två a4 som plastats in som att fungera som skyltar ute i skogen.
Antagligen lagbeteckning eller platsbeteckning. De verkar vara ihopklistrade med kartan, som även har en liten svartvit variant i A4-format.
Hela baletten är nog från ett event.
Det konstiga är dock att ena sifferkombinationen består av 7 siffror/bokstäver och den andra 8.
Citera
2013-09-03, 19:30
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker inte att det liknar det området, men det kan vara jag som misstar mig.

Beträffande koderna så tror jag inte att KJ hängt upp koder vid kartorna som översatt anger var händer och mordvapen finns, varför skulle han göra det, finns ingen logisk förklaring eller mening med det.

Jag tror inte heller att koderna är positionsangivelser, ser väldigt märkligt ut för att vara det, men jag kan såklart ha fel. De båda siffer och bokstavskombinationerna är inte uppbyggda likadant, just därför tror jag inte att det är koordinater.

Mitt tips är att koderna är inloggningsuppgifter till en webbplats eller ett spel, men det är förstås bara vad jag tror.

Jag var inne på det med en stund. Men varför hänger man upp dem på väggen? Dessutom är det ganska stort och utskrivet. Han är väl inte en total ensamvarg som ALDRIG får besök? Dålig idé att flasha dem så stort på väggen. Känns som han visar upp dem. Jag tippar också på att de har med airsoften att göra. Möjligtvis inloggningsuppgifter till det. Som han verkade vara stolt över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in