2013-10-18, 00:19
Medlem
Rallz.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
.... Sen tror jag att han helt enkelt haft tur när det gäller mord- resp styckningsplats. Kanske blev det inte mer spår än att väder och vind han utplåna dem innan man gjorde breda terrängsök. Samma med hur han gömt mordvapen mm: Jag tänker att han t ex lagt allt i en väska ihop med lite tyngder och slängt i någon sjö som han vet är hyggligt djup. Det kräver inget geni att komma på det, men gör det förstås väldigt svårt för en utredning. Kanske har han bara slängt grejer i älven och haft sån tur att det spolats hela vägen ut i havet. Just den här turfaktorn tror jag är lätt att underskatta och istället överskatta gärningsmannens fantastiska planering och förslagenhet när det gäller att sopa undan spår.
Precis. Tycker inte att det borde finnas så mycket spår kvar efter en rejäl regnskur om styckningsplats finnes i skogen. Sen har vi djuren också som har en förmåga att sprida ut spår. Verktyg så som såg och kniv eller annat kommande bevismaterial skulle kunna försvinna för gott genom ett enkelt besök vid en återvinningstation tex, så tror inte ens man behöver göra sig besväret att sänka grejjorna i en sjö.
Citera
2013-10-18, 00:21
Medlem
Detta skedde i maj månad. Då är det tjäle i marken. Går liksom inte att gräva en grop.

OM detta var planerat borde han ha grävt ett 2 metersgrop sommaren 2012. Dumpat henne i den - mitt i skogen - täckt över. Ingen skulle ha hittat henne.

Men det gör han inte.

Jag är förbryllad.
Citera
2013-10-18, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Bilden kommer från FUP och det står otvivelaktigt var bilden är tagen. Om fläcken hade kommit från en möbel hade åklagarna eller NSD berättat det.

Bilden på tejpen är där,bilden på påsen är där,bilden på handsken är där,bilden på bagageutrymmet som det antagligen såg ut när bilen hämtades är där och även när utrymmet är städat och undersökt.

Men det finns ingen text om just denna del av bilden hos nsd,dom kanske lagt in en helt oväsentlig bild bara för att det ska se häftigt ut..

Får inte ihop det till en handske heller med tanke på storleken på fingrarna som håller i måttstickan,och jag har då aldrig sett handskar med den nedre typen av sömmar som är på bilden.

Ska bli spännande att få läsa alla svar och få ett slut på alla gissningar..
Citera
2013-10-18, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Soffa eller fåtölj,vad annars skulle det vara?

I det här klippet sitter KJ i en soffa som liknar det beiga materialet.
http://www.expressen.se/nyheter/nya-beskedet-om-vatchareeyas-dod/
Citera
2013-10-18, 00:29
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
En undran om tidsflödet,

VB hämtas ca 16 från UG4, något händer i åtalades lgh så hon försöker ringa 112 men misslyckas,

har hon därefter skickat sms till t.ex. MB eller annan kompis,

eller har dessa sms blivit en trådsanning, alltså sms under kvällen.

Nu har det varit så mycket info hit o dit så man tappar nästan kollen på allt, det lär ju framgå i Fup'en om det vore så, isf vore det märkligt om hon inte på nytt försökte nå 112 utan sms'ar istället.

Kan å andra sidan möjligen vara så att hon mottagit sms från någon manlig vän och KJ har sett/läst det och säkringen har farit för åtalade KJ och då svartsjuka ett möjligt motiv

Någon som kan räta ut frågetecknet eller har jag blandat ihop allt om sms från VB kontra försök till samtal 112.

I artikeln från NSD med rubrik Grannar hörde gälla skrik, nyligen inlagd av Q står det:

Citat:
Polisen har grundligt utrett den person hon skickade sms till samma kväll. Hon verkade då upprörd och behövde då prata
Slut citat

Man får intrycket av att efter hon knappat in 112 vid 17-tiden inte var i behov av den tjänsten längre och att hon fritt kunde använda sin telefon
Senast redigerad av mercy 2013-10-18 kl. 00:31.
Citera
2013-10-18, 00:36
Medlem
FUP-12s avatar
Egentligen borde jag nog vänta med att presentera följande scenario tills efter att fler säkra uppgifter är tillgängliga. Men! Ibland kan det vara en idé att framkasta en tanke innan man har facit i hand.

Nåväl. Jag fastnade för tre detaljer som jag tycker kan innehålla en lösning - kirurgtejpen, petekierna och huggens lokalisering till ryggen.

Jag tror att många av problemen med att få ihop gärningen, tiden och mordplatsen som har kommit till uttryck i tråden kan få sin förklaring om man bara föreställer sig att det rör sig om två separata händelser.

Den ena inträffar runt kl 17 och den andra runt kl 21.

Något sker strax efter kl 17. Jag är själv inne på att det kan ha rört sig om något sexuellt som har spårat ur, speciellt om det tidigare har funnit BDSM-inslag med i samvaron från KJ:s sida.

I samband med detta uppstår tre skador:

1. Petekierna (prickformiga kapillärbristningar) i ena ögat och på sköldkörteln på VB. Det antyder strypning, som dock har avbrutits.

2. En skada på KJ som kräver att han senare avlägsnar händerna från VB. Detta kan handla om rivsår under den sexuella akten eller avvärjning.

3. En skada på VB som kan åtgärdas med kirurgtejp. (KJ levde för att leka krig, klart som fan att han hade tillgång till gaffatejp eller liknande om han behövde paketera kroppen. Att det är kirurgtejp som förekommer tror jag helt enkelt sammanhänger med att han försökt förbinda en skada som uppkommit.)

Scenariot lyder som följer: VB kommer hem till KJ. De ska ha sex. KJ tar stryptag under akten, VB får panik och river honom. Han reagerar våldsamt på detta (Typ, hon sa ju aldrig ”Röd”) och tillfogar henne någon öppen sårskada. Kanske har en kniv funnits med som rekvisita under akten.

VB är rädd och vill ringa SOS (112). Det måste dock finnas något som gör att hon hejdar sig. Hon kan inte ha uppfattat händelsen som ett renodlat mordförsök eller överfall, för då skulle hon definitivt ha ringt eller dragit därifrån direkt.

Kanske övertalar KJ henne att inte ringa. Skadan läggs om med kirurgtejp som sedan ställs tillbaka i skåpet.

Ca 17-21: VB har stannat kvar i lägenheten, frivilligt eller under något slags ”mildare” tvång från KJ:s sida. Hela händelsen är minst sagt jobbig för båda inblandade.

Kl 20:38 har angivits som sista kontakten på telefonen. Vad denna består i vet vi inte ännu men den kan kanske säga något om VB:s tillstånd. Jag tror dock inte att hon är medvetslös eller att hon "hålls fången" av KJ under denna tid.

Vid 21-tiden har VB fått nog. Kanske har KJ lovat att köra hem henne, men verkar vilja dra ut på tiden. Han i sin tur kanske är rädd för vad hon ska säga? VB vill dra därifrån, KJ vägrar. Något sker som ger upphov till de skrik vittnen hör vid denna tid.

VB lämnar snabbt lägenheten. I all hast glömmer hon kvar mobilen (det är därför den ”inte har rört på sig”). Hade hon haft mobilen med sig hade hon också säkert ringt efter en taxi hellre än att gå hela vägen hem mitt i natten.

Det är också därför KJ envist vidhåller kl 21 som den tid då hon lämnade lägenheten. (Han skulle kunna ha valt vilket tid som helst, men han väljer den som ligger närmast sanningen.)

Detta kan möjligtvis förklara det vittne som har sett en ensam asiatisk tjej någonstans i området runt kl 21:30.

KJ beslutar att följa efter henne, han vet ju rimligen vilken väg hon skulle välja. Han tar bilen, och han tar med sig en kniv.

När hon blir upphunnen så blir hon rädd för honom springer iväg, kanske in i något av skogsområdena i området någon kilometer nord-väst om Bodsvedjan. Han hinner i fatt henne och hugger henne bakifrån med kniven.

Därefter läggs kroppen i bagageluckan och transporten tar vid till någon plats där kroppen göms. Jag tror alltså inte att styckningen utförs i anslutning till dödandet. Anledningen är ganska enkel.

Tidsrymden mellan skriket (21) och vittnesiakttagelsen (21:30) och den tidpunkt då mobilen förlorar kontakten (23:55) - vilket jag tolkar som att KJ är tillbaka i lägenheten och tar ut batteriet eller simkortet – tycker jag är lite för kort.

Jag tror han gömmer kroppen någonstans och att styckningen sker senare under mer ”ordnade former”. Jämför skillnaden mellan spåren. Enligt detta scenario lämnar KJ spår efter sig in anslutning till ett improviserat mord (bagageluckan, handskarna, påsen), alltså då han inte har fullständigt kontroll över situationen, medan han vid styckningen har kontroll över situationen och går grundligt tillväga, i det att han rengör kroppsdelarna från blod (även om han eventuellt avsätter kontakt-DNA på ena vristen).

Var kommer då styckningen in?

Jag tror det är ganska enkelt. Det handlar inte om någon offensiv/aggressiv styckning eller en pragmatisk transportstyckning. Jag tror den är en överlagd handling efteråt i syfte att förvilla polisen. (Här kan KJ också haft nytta av sina diskussioner med sin kompis om det perfekta mordet.) Händerna avlägsnas visserligen för att få bort spår efter KJ, medan avlägsnandet av benen är tänkta att rikta polisens misstankar åt ett annat håll.

Det är också i linje med detta som KJ besöker ödehuset och rapporterar att det var tomt. Han kommer sedan att ställa in benen där så att de upptäcks och kommer då hävda att eftersom de inte var där när han var där så måste det handla om någon annan gärningsman.

Tendensen i hans berättelse ligger i att hålla fast vid den punkt som är sann – hon lämnade lägenheten vid kl 21. Bortanför denna tidpunkt så tror jag han vill åstadkomma ett scenario där VB kidnappades, styckades och kroppsdelarna placerades ut av en okänd styckmördare långt efter kvällen den 4/5.

Nåväl, det är åtminstone så jag får ihop det hela.
Senast redigerad av FUP-12 2013-10-18 kl. 01:03.
Citera
2013-10-18, 00:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Egentligen borde jag nog vänta med att presentera följande scenario tills efter att fler säkra uppgifter är tillgängliga. Men! Ibland kan det vara en idé att framkasta en tanke innan man har facit i hand.

Nåväl. Jag fastnade för tre detaljer som jag tycker kan innehålla en lösning - kirurgtejpen, petekierna och huggens lokalisering till ryggen.

Jag tror att många av problemen med att få ihop gärningen, tiden och mordplatsen som har kommit till uttryck i tråden kan få sin förklaring om man bara föreställer sig att det rör sig om två separata händelser.

Den ena inträffar runt kl 17 och den andra runt kl 21.

Något sker strax efter kl 17. Jag är själv inne på att det kan ha rört sig om något sexuellt som har spårat ur, speciellt om det tidigare har funnit BDSM-inslag med i samvaron från KJ:s sida.

I samband med detta uppstår tre skador:

1. Petekierna (prickformiga kapillärbristningar) i ena ögat och på sköldkörteln på VB. Det antyder strypning, som dock har avbrutits.

2. En skada på KJ som kräver att han senare avlägsnar händerna från VB. Detta kan handla om rivsår under den sexuella akten eller avvärjning.

3. En skada på VB som kan åtgärdas med kirurgtejp. (KJ levde för att leka krig, klart som fan att han hade tillgång till gaffatejp eller liknande om han behövde paketera kroppen. Att det är kirurgtejp som förekommer tror jag helt enkelt sammanhänger med att han försökt förbinda en skada som uppkommit.)

Scenariot lyder som följer: VB kommer hem till KJ. De ska ha sex. KJ tar stryptag under akten, VB får panik och river honom. Han reagerar våldsamt på detta (Typ, hon sa ju aldrig ”Röd”) och tillfogar henne någon öppen sårskada. Kanske har en kniv funnits med som rekvisita under akten.

VB är rädd och vill ringa SOS (112). Det måste dock finnas något som gör att hon hejdar sig. Hon kan inte ha uppfattat händelsen som ett renodlat mordförsök eller överfall, för då skulle hon definitivt ha ringt eller dragit därifrån direkt.

Kanske övertalar KJ henne att inte ringa. Skadan läggs om med kirurgtejp som sedan ställs tillbaka i skåpet.

Ca 17-21: VB har stannat kvar i lägenheten, frivilligt eller under något slags ”mildare” tvång från KJ:s sida. Hela händelsen är minst sagt jobbig för båda inblandade.

Kl 20:38 har angivits som sista kontakten på telefonen. Vad denna består i vet vi inte ännu men den kan kanske säga något om VB:s tillstånd.

Vid 21-tiden har VB fått nog. Kanske har KJ lovat att köra hem henne, men verkar vilja dra ut på tiden. Han i sin tur kanske är rädd för vad hon ska säga? VB vill dra därifrån, KJ vägrar. Något sker som ger upphov till de skrik vittnen hör vid denna tid.

VB lämnar snabbt lägenheten. I all hast glömmer hon kvar mobilen (det är därför den ”inte har rört på sig”). Hade hon haft mobilen med sig hade hon också säkert ringt efter en taxi hellre än att gå hela vägen hem mitt i natten.

Det är också därför KJ envist vidhåller kl 21 som den tid då hon lämnade lägenheten. (Han skulle kunna ha valt vilket tid som helst, men han väljer den som ligger närmast sanningen.)

Detta kan möjligtvis förklara det vittne som har sett en ensam asiatisk tjej någonstans i området runt kl 21:30.

KJ beslutar att följa efter henne, han vet ju rimligen vilken väg hon skulle välja. Han tar bilen, och han tar med sig en kniv.

När hon blir upphunnen så blir hon rädd för honom springer iväg, kanske in i något av skogsområdena i området någon kilometer nord-väst om Bodsvedjan. Han hinner i fatt henne och hugger henne bakifrån med kniven.

Därefter läggs kroppen i bagageluckan och transporten tar vid till någon plats där kroppen göms. Jag tror alltså inte att styckningen utförs i anslutning till dödandet. Anledningen är ganska enkel.

Tidsrymden mellan skriket (21) och vittnesiakttagelsen (21:30) och den tidpunkt då mobilen förlorar kontakten (23:55) - vilket jag tolkar som att KJ är tillbaka i lägenheten och tar ut batteriet eller simkortet – tycker jag är lite för kort.

Jag tror han gömmer kroppen någonstans och att styckningen sker senare under mer ”ordnade former”. Jämför skillnaden mellan spåren. Enligt detta scenario lämnar KJ spår efter sig in anslutning till ett improviserat mord (bagageluckan, handskarna, påsen), alltså då han inte har fullständigt kontroll över situationen, medan han vid styckningen har kontroll över situationen och går grundligt tillväga, i det att han rengör kroppsdelarna från blod (även om han eventuellt avsätter kontakt-DNA på ena vristen).

Var kommer då styckningen in?

Jag tror det är ganska enkelt. Det handlar inte om någon offensiv/aggressiv styckning eller en pragmatisk transportstyckning. Jag tror den är en överlagd handling efteråt i syfte att förvilla polisen. (Här kan KJ också haft nytta av sina diskussioner med sin kompis om det perfekta mordet.) Händerna avlägsnas visserligen för att få bort spår efter KJ, medan avlägsnandet av benen är tänkta att rikta polisens misstankar åt ett annat håll.

Det är också i linje med detta som KJ besöker ödehuset och rapporterar att det var tomt. Han kommer sedan att ställa in benen där så att de upptäcks och kommer då hävda att eftersom de inte var där när han var där så måste det handla om någon annan gärningsman.

Tendensen i hans berättelse ligger i att hålla fast vid den punkt som är sann – hon lämnade lägenheten vid kl 21. Bortanför denna tidpunkt så tror jag han vill åstadkomma ett scenario där VB kidnappades, styckades och kroppsdelarna placerades ut av en okänd styckmördare långt efter kvällen den 4/5.

Nåväl, det är åtminstone så jag får ihop det hela.
Hur kommer tejpbiten i håret/på halsen in i detta?
Citera
2013-10-18, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallz.
Precis. Tycker inte att det borde finnas så mycket spår kvar efter en rejäl regnskur om styckningsplats finnes i skogen. Sen har vi djuren också som har en förmåga att sprida ut spår. Verktyg så som såg och kniv eller annat kommande bevismaterial skulle kunna försvinna för gott genom ett enkelt besök vid en återvinningstation tex, så tror inte ens man behöver göra sig besväret att sänka grejjorna i en sjö.

Detta skedde i maj i Boden. Djuren i skogen är ute efter den saftiga grönskan.

En tränad polishund kan skilja spår från spår. Om vår näsa kan lukta av ett frimärke, så luktar den hunden av ett fotbollsplan.

Dessutom kan den skilja på nya spår och äldre.
Citera
2013-10-18, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför tror du att den bilden föreställer en skinnsoffa?

Men det är en soffjävel. Sluta vara sån rebell. Det är uppenbart en soffa!
Citera
2013-10-18, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Men det är en soffjävel. Sluta vara sån rebell. Det är uppenbart en soffa!

Quarrell är en besserwisser. Klart det är soffan i det här klippet:
Citera
2013-10-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korean
I det här klippet sitter KJ i en soffa som liknar det beiga materialet.

Se där!
Jag har en bild där han sitter tillsammans med några andra i en soffa som är beige,men dålig kvalitet på bilden så det går inte utröna så mycket av den.
Dock var tapeterna lite mörkare på den bild jag har än dom var i filmen,men det är ju vanligt att folk får nya tapeter med åren i hyresbostäder.
Citera
2013-10-18, 00:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Quarrell är en besserwisser. Klart det är soffan i det här klippet:
Okej, jag ger mig. Det är en sju cm bred gräddvit soffa som åklagaren och NSD har missat i förundersökningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in