2013-10-17, 22:55
Medlem
finns de bild på gärningsmannen?
Citera
2013-10-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
Hans skolresultat pekar inte på att det är något akademiskt underbarn i alla fall.

Det är det väl många som inte är - man kanske är mer praktiskt lagd, eller har andra intressen men det är dock väldigt sällsynt att man mördar. Och pratar vi om rituella mord- som media antytt - händer det i stort sett aldrig.

EDIT. Oavsett begåvningsresurs.
Citera
2013-10-17, 22:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Sannolikheten. Ställt bortom allt rimligt tvivel. Finns inte en chans i helvetet att KJ är helt oskyldig. Däremot finns möjligheten att fler än KJ varit med om styckning och kanske framför allt dumpning av kroppen.

Men det kan vi ju inte veta före rättegången. Isåfall är det ju lite onödigt med en rättegång.
Citera
2013-10-17, 22:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askld
finns de bild på gärningsmannen?
I trådstarten finns en länk till en sammanfattning. I sammanfattningen finns en länk till ett bildgalleri. Ta en titt där.
Citera
2013-10-17, 23:00
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korean
Det säger inte Cantwell. Han säger att det inte är särskilt troligt att BO gjort så själv, utan att KJ har lagt BO i skuffen.
Du citerade ju själv vad Cantwell skrev.

"Mannen har i förhör sagt att han skjutsade henne hem efter att hon hade skadat sig under karateträning, en förklaring som knappast kommer att imponera på rätten.
Det hör nämligen inte till vanligheten att göra något så excentriskt som att skadad och blödande lägga sig i ett obekvämt bagageutrymme."

Han tillskriver misstänkt förklaringen att hon skulle lagt sig frivilligt i bagageutrymmet. Åtminstone vill han ge läsaren intrycket av att misstänkt har hävdat det.
Citera
2013-10-17, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Du citerade ju själv vad Cantwell skrev.

"Mannen har i förhör sagt att han skjutsade henne hem efter att hon hade skadat sig under karateträning, en förklaring som knappast kommer att imponera på rätten.
Det hör nämligen inte till vanligheten att göra något så excentriskt som att skadad och blödande lägga sig i ett obekvämt bagageutrymme."

Han tillskriver misstänkt förklaringen att hon skulle lagt sig frivilligt i bagageutrymmet. Åtminstone vill han ge läsaren intrycket av att misstänkt har hävdat det.

Jag tolkar det annorlunda. KJ säger att hon skadat sig/blöder, ja, men varför finns blodet i bagageutrymmet? Inte för att BO lagt sig där själv , utan för att mördaren lagt henne där.
Citera
2013-10-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är det väl många som inte är - man kanske är mer praktiskt lagd, eller har andra intressen men det är dock väldigt sällsynt att man mördar. Och pratar vi om rituella mord- som media antytt - händer det i stort sett aldrig.

EDIT. Oavsett begåvningsresurs.

Ja, jag håller med dig, mord är ovanliga och ritualmord jätteovanliga. Men du frågade om det fanns något som tydde på låg begåvning hos KJ. Tveksamma prestationer i skolan är enligt mig en sådan sak som kan tyda på låg begåvning. Så även hans språkbruk på Facebook.
Citera
2013-10-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Intresserad av följande i fup:

Hunden. Finns den omnämnd? Hur dog den, vart tog den vägen? (Som en intressant delbakgrund till KJs aktuella status, det var inte långt mellan hundens försvinnande och VBs.)

Hade VB med sig några pluggböcker till KJ?

Varför hoppade KJ av skolan?

Givet att KJ var lågbegåvad - varför skulle VB välja en sådan person att plugga med?
Citera
2013-10-17, 23:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Med sista person menar man sista kända personen i detta sammanhang.

---och det är det väldigt svårt att uttrycka i ord alltså?
Citera
2013-10-17, 23:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givet att KJ var lågbegåvad - varför skulle VB välja en sådan person att plugga med?
Nu skulle hon inte exakt plugga, hon skulle plugga^^. Exakta betydelsen har ältats tillräckligt många gångar för att vi ska enas om att vi inte kommer överens.
Citera
2013-10-17, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallz.
Alltså, hur kan man se att hon försökt kontakta 112? Har hon slagit 112 och stjärna och sedan ringt, och att det då blev en misslyckad koppling som man ändock kan se i samtalshistorik?

Eller går det att se vilka knappar hon tryckt, ungefär som en keylogger i efterhand? Det tycker jag låter extremt men.
Du kan prova själv. Ring 112* och kolla om det blivit registrat i samtalshistorik.
EDIT:
Jag ser nu att korean svarat tidigare.
Senast redigerad av matematiker 2013-10-17 kl. 23:21.
Citera
2013-10-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pfert
Ja, jag håller med dig, mord är ovanliga och ritualmord jätteovanliga. Men du frågade om det fanns något som tydde på låg begåvning hos KJ. Tveksamma prestationer i skolan är enligt mig en sådan sak som kan tyda på låg begåvning. Så även hans språkbruk på Facebook.

Hans sida på Facebook är väl inte tillgänglig nu?

På något sätt, känns det ju som att någon med tankeförmåga iscensatt detta. Vissa kroppsdelar saknas, brottsvapnet likaså som brottsplats.

Jag får inte ihop ekvationen liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in