2013-10-16, 22:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Såhär lär sig polisen att slå med batong http://www.svt.se/veckans-brott/camilla-far-lara-sig-hur-man-far-anvanda-polisens-batonger
De håller skydden vid sidan av överkroppen, i höjdled mellan bröstet och skrevet.
Så baserat på hur de tydligen får lär sig att slå tycker jag inte polisen slår helt fel till en början. Första slaget sitter i sidan, på typ exakt samma ställe som de tränings-slår på i filmen.

Sen svingar hon rätt vilt efter det. Det är iofs lite löjligt att påstå att man ska kunna träffa perfekt med varje slag i en verklig situation där brottslingen svingas runt baklänges i cirklar... då kommer nåt slag ofelbart hamna fel och landa på ryggen eller så.
Men det är knappast så hon bemödar sig med att träffa rätt heller.
Tycker mig vid ett tillfälle se att hon slår lite mer lodrätt och högt, som om för att träffa mitt på hans arm. DET måste väl vara ett no-no

Nej, man slår på mjukdelarna så det är liksom inte i sidan huvudet eller ryggen. Det som man kan göra som kallas laga befogenhet. Däremot kan nödvärn gälla för en polis och då gäller andra regler givetvis-. Men något nödvärn befinner inte polisen sig i.
Citera
2013-10-16, 23:01
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, man slår på mjukdelarna så det är liksom inte i sidan huvudet eller ryggen. Det som man kan göra som kallas laga befogenhet. Däremot kan nödvärn gälla för en polis och då gäller andra regler givetvis-. Men något nödvärn befinner inte polisen sig i.
Om tanken är att man aldrig ska sikta ovanför röven utan enbart träffa röv och lår då är delar av deras träningsprogram från videon helt åt helvete felaktigt.
Kolla 00:16-00:20. Där hålls skyddet så att nästan hela träffytan ligger på överkroppen. Den lägsta punkten på skyddet ligger ju knappt på mitten av rumpan.
(nu är det SVT-reporten som håller skyddet första sekunderna, med vid 00:20 ser man en riktig polis hålla på precis samma sätt)

Skulle inte mittsen funnits hade alla gått därifrån med sönderslagna armar och revben.
Senast redigerad av Skrivbordslampa 2013-10-16 kl. 23:10.
Citera
2013-10-16, 23:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivbordslampa
Om tanken är att man aldrig ska sikta ovanför röven utan enbart träffa röv och lår då är delar av deras träningsprogram från videon helt åt helvete felaktigt.
Kolla 00:16-00:20. Där hålls skyddet så att nästan hela träffytan ligger på överkroppen. Den lägsta punkten på skyddet ligger ju knappt på mitten av rumpan.
(nu är det SVT-reporten som håller skyddet första sekunderna, med vid 00:20 ser man en riktig polis hålla på precis samma sätt)

Skulle inte mitsen finnas där skulle alla gått därifrån med sönderslagna armar och revben.

Det du ser inledningsvis är slag på överarm inte ryggen eller huvudet. Du bör titta igen och sen hålla isär laga befogenhet och nödvärn.
Det är så mycket brutalitet inom polisen, och knappast någon fälls, men det kommer bli ändring på det.

I FUP finns sakkunnig det är allt som behövs och det är då den som utbildar polisen som medverkar i just den här FUPen, och det är tydligt var man ska slå först och främst. Det har jag citerat innan dessutom i ett inlägg.

Sen använder just den här polisen två vapen först hunden sen batongen, och slutar inte slå då mannen ligger ner. Hon är omdömeslös och ingripandet är utom all kontroll.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-16 kl. 23:16.
Citera
2013-10-16, 23:51
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Tror hon ville spela macho och boja honom så hon kunde visa sig duktigt när förstärkningen anlände istället för att vänta in denna och låta kollegorna ta hand om honom.

Mycket bra teori! Jämför: alla kvinnliga militärpoliser som var sugna på att så att säga visa framfötterna i Abu Ghraib-fängelset när det begav sig.
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-16 kl. 23:53.
Citera
2013-10-17, 01:45
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
han fick å andra sidan chanser så det räcker och blir över.

Grattis, du är nominerad till utmärkelsen "dagens överdrift"!

(Är för övrigt besviken på hur Leif GW Persson uttalade sig om fallet i "Veckans brott" på SVT. Det är ju ganska så ointressant vad som hänt innan, men han verkar tycka att det är högst relevant (om han nu inte var diplomatisk, ungefär som rörande den försvunna flickan Madeleine McCann i samma program). Tidigare säsonger -- och i andra sammanhang, exempelvis i Aktuellt med Göran Lambertz som motpart -- har han inte tvekat att tala ur skägget...)
Senast redigerad av CarolSeaver 2013-10-17 kl. 02:03.
Citera
2013-10-17, 06:33
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Fan vilket insiktsfullt inlägg av dig, men vad är det jag har menar du?

Du avslutade ditt inlägg med att fråga om du hade fel i dina antaganden när det
gäller mig. Jag svarade på den frågan. Det behövdes ingen wall of Words för det.
Citera
2013-10-17, 06:46
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Mycket bra teori! Jämför: alla kvinnliga militärpoliser som var sugna på att så att säga visa framfötterna i Abu Ghraib-fängelset när det begav sig.

Det handlar alltså om att visa upp sig inför sina kollegor, männen.
Allt för att framstå som så bra som möjligt i männens värld.

Jo så är det nog. Det eller PMS.

För övrigt har jag nu förstått att denna poliskvinna är helt oduglig och att hon
är både okunnig, illvillig samt fascistisk. Något som gör att jag verkligen håller
med om att hon bör hängas ut med namn, adress, personnummer samt all släkt
vänner på nätet.

Hon ÄR väl dömd för sitt koncentrationsvaktsliknande beteende?
Citera
2013-10-18, 22:49
Medlem
Arkiaters avatar
Poliskvinnan kommer garanterat att frias helt från brott i den kommande rättegången. Därför att hon hon inte gjort någon fel genom att gripa en våldsam och hotfull fyllbult som satt sig till motvärn. Heder åt poliskvinnans rådiga ingripande. Hoppas att hon och den fina polishunden snart får återgå till yttre tjänst så man kan känna sig trygg ute på stan.
Citera
2013-10-18, 22:58
Medlem
Jag tycker att hon gjorde allt rätt. Killen var inte bara full, han var en skithög som hon såg igenom direkt. Bra. Och hennes hund var ordentligt väl dresserad.

Han hade innan spöat en oskyldig tjej.

Bland annat.

Han fick vad han skulle. Mera sånt.

Jag skulle vilja ge henne en kram.
Citera
2013-10-19, 00:07
Medlem
838s avatar
Så många sidor, det kanske framkommit tidigare men jag chansar i alla fall.

Vet någon vem polisen var? Namn?
Eller finns det någonstans man kan se originalklippet? Det man fick se i DN och Aftonbladet var ansiktena suddiga.

Edit: Jag hittade namnet någon sida bakåt.
Senast redigerad av 838 2013-10-19 kl. 00:10.
Citera
2013-10-19, 00:10
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jag tycker att hon gjorde allt rätt. Killen var inte bara full, han var en skithög som hon såg igenom direkt. Bra. Och hennes hund var ordentligt väl dresserad.

Bland annat.

Både hon och hunden gjorde ett uruselt jobb.
Citera
2013-10-19, 00:33
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Poliskvinnan kommer garanterat att frias helt från brott i den kommande rättegången. Därför att hon hon inte gjort någon fel genom att gripa en våldsam och hotfull fyllbult som satt sig till motvärn. Heder åt poliskvinnans rådiga ingripande. Hoppas att hon och den fina polishunden snart får återgå till yttre tjänst så man kan känna sig trygg ute på stan.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy

Bland annat.

Ja, jag håller helt med. Bidrar gärna med en hunka till blommor om hennes adress framkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in