2013-10-16, 16:57
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Hoyler menar ju: "polisen behöver ju inte tro på det för att det ska vara ett hot"...

Nej, det är uppsåtet som är det allvarliga. Om någon hotar att döda mig, behöver jag knappast tro på det för att det ska vara ett giltigt hot i lagen, eller hur? Samma sak i filmen. det är ett lagbrott, oavsett om polisen väljer att tro på hans ord.

Varför skulle de inte vara poliser? ska det ha "överseende" med vad han säger för att han är onykter?
Citera
2013-10-16, 17:31
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Ingenstans i de inlägg som jag har gjort så har jag påstått att jag hatar poliser. Däremot så hatar jag människor som har makt och som missbrukar den makten och det ansvaret som de har. Det kan handla om allt från krogvakter, till läkare och poliser. Bara för att man inte tycker att kvinnan har agerat rätt så betyder det inte att jag hatar henne.

Hon har inte gjort mig någonting. Däremot så förespråkar hon ett maktmissbruk som jag inte alls tycker hör hemma i vårt samhälle. Poliser ska naturligtvis få använda våld - om nöden kräver det. Men i det här fallet så är inte våld nödvändigt. Det hade besparat henne mycket möda om hon istället hade fört en dialog med mannen - oavsett vad han tidigare under kvällen har gjort.

Jag sa heller aldrig att hon inte hade blivit hotad, det kanske hon blev innan kameran började rulla. Men det ska inte vara en anledning till att börja slå någon med en batong med full kraft. Man ser ju hur hon tar tag i batongen med båda händerna och bara matar slag mot honom samtidigt som hennes rabiata hund försöker bita mannen. Fattas bara att hon drog fram pepparsprejen också så hade det blivit full pott. Kanske en liten, liten, kula i kuken också for the audience.

Nej, du har inte skrivit det. Men jag tolkar din syn på hur hon har agerat i en sådan hotfull situation, att du förmodligen också hellre tar till med våld än att du försöker lösa situationen som en civiliserad jävla människa. Men jag kanske har fel, eller?

Ja det har du.
Citera
2013-10-16, 17:46
Medlem
Riktigt äckligt gjort, man kunde skött det där genom att tillkalla en till patrull och kört honom till fyllecell eller något. Han är absolut inget hot, och man ser att hon inte är rädd för honom, hon bara vill slå han och bussa hunden på han. Hon borde fått en riktig box istället
Citera
2013-10-16, 18:21
Medlem
idiamindadas avatar
Vad som än hänt innan. Polisatrappen ska inte tappa både besinning och koncept som hon gör i klippet. Man må för höge farao ha större krav än så på en polis.
Citera
2013-10-16, 18:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Nej, det är uppsåtet som är det allvarliga. Om någon hotar att döda mig, behöver jag knappast tro på det för att det ska vara ett giltigt hot i lagen, eller hur? Samma sak i filmen. det är ett lagbrott, oavsett om polisen väljer att tro på hans ord.
Nu blandar du ihop saker och ting rejält. Polisen har ingen som helst straffande funktion, så huruvida han har gjort sig skyldig till olaga hot eller ej när han jiddrar om att spränga hela gatan (vilket han med all sannolikhet inte har) är ointressant för frågan om hundföraren har gjort sig skyldig till brott. Vad som är intressant för detta är enbart är hur hon rimligen har uppfattat situationen.
Citera
2013-10-16, 18:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Hon fortsätter slå honom med batongen då han ligger ner.
Det som är störande är att försvaret säger att det inte bet med slagen. Det som sker är att han inte kan göra annat än att hålla hunden ifrån sig. Men bilderna på mannens skador säger att batongslagen sitter illa till och på ställen där en batong av det slaget absolut inte ska användas.

Så då en polis gör bedömningen att slag inte biter, så ska man slå ännu mer och på ställen som då kan orsaka en hel del skador. Det är ett märkligt uttalande taget ur luften i princip.
Citera
2013-10-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nu blandar du ihop saker och ting rejält. Polisen har ingen som helst straffande funktion, så huruvida han har gjort sig skyldig till olaga hot eller ej när han jiddrar om att spränga hela gatan (vilket han med all sannolikhet inte har) är ointressant för frågan om hundföraren har gjort sig skyldig till brott. Vad som är intressant för detta är enbart är hur hon rimligen har uppfattat situationen.

Exakt.

Men tom. poliskvinnans advokat försöker köra det där racet enligt DN: http://www.dn.se/sthlm/atalad-polis-har-fatt-utsta-trakigheter/ och anför osakligheter till poliskvinnans försvar som tex. att "någon sagt", vilket förstås är helt irrelevant för ett korrekt juridiskt försvar men eventuellt ett försvar av en person med bristande intellekt inför allmänheten. Vidare anförs lite trollsagor av typen "rent teoretiskt kunde mannen ha trollat med magi likt Joe Labero och lyckats trolla bort både poliskvinnans pistol och hennes polishund varefter han rent spekulativt kunde ha vält i kull henne och tilltvingat sig en kyss. Dessutom var mannen försedd med ett magiskt indianskt trollskin som gjorde honom osårbar för batongslagen och fotografierna av mannens skador är bara photoshopat fejk.

Kort och gott ett försvar inför massmedia och inte ett försvar inför en domstol.
Citera
2013-10-16, 19:05
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoyler
Tycker jag inte. Hon är ensam och möter personen som dels hotar henne och vägrar lyssna. Samtidigt så vet hon att han gjort sig skyldig till skadegörelse och misshandel. Förstärkningen kan dröja, vilket innebär att hon tvingas agera själv. Eftersom poliser alltid ska försöka vara i numerärt överläge, så innebär det att nu när hon är ensam mot mannen, inte kan riskera sin egen säkerhet eller hundens.

Därför går hon in med de tillgångar hon har, för att snabbt få ner honom på marken. Det är det de handlar om, att så snabbt som möjligt få ner honom så att risken att han lyckas skada henne, hunden eller någon annan minimeras.
Det slående är hur väl han parerar hunden, ett perfekt grepp och rak arm hela tiden, hunden är maktlös, inte konstigt att polisen måste öka trycket med hjälp av batongen för att behålla kontrollen. Vet man vilka skador han hävdar att han fått?
Citera
2013-10-16, 19:06
Medlem
Hoylers avatar
Citat:

Menar du att han skulle sagt någonting annat, då han till och med svarar positivt när polisen ställer samma fråga tillbaks, för att se om hon uppfattat det rätt? Om polisen uppfattade det som hotfullt kan det mycket väl vara så att en anmälan mot det skulle kunna ha gjorts. Självklart vet jag att polisen inte är de som straffar, men polisen är dem som tar emot anmälningar. Självklart skulle det vara löjligt kanske, och läggas ned precis som många andra hot, men det förändrar inte faktumet. Att han var onykter förändrar inte heller någon ursäkt.

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det slående är hur väl han parerar hunden, ett perfekt grepp och rak arm hela tiden, hunden är maktlös, inte konstigt att polisen måste öka trycket med hjälp av batongen för att behålla kontrollen. Vet man vilka skador han hävdar att han fått?

Vet inte, men skulle tro att ryggen fick sig en omgång. Hon har dubbelfattning och drar till med batongen. Inte vackert.
Senast redigerad av Hoyler 2013-10-16 kl. 19:11.
Citera
2013-10-16, 19:10
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Nu blandar du ihop saker och ting rejält. Polisen har ingen som helst straffande funktion, så huruvida han har gjort sig skyldig till olaga hot eller ej när han jiddrar om att spränga hela gatan (vilket han med all sannolikhet inte har) är ointressant för frågan om hundföraren har gjort sig skyldig till brott.
Nåja, det är det byråkratiskt principiella sättet att se på saken. I själva verket kan man nog lugnt utgå ifrån att polisen har någon form av Judge Dredd-funktion i sin relation till buset, hur inopportunt det sen än är att medge. Förmodligen är detta även något man tar en viss hänsyn till inom de myndigheter som granskar snuten. Därmed inte sagt att de kan, eller ska kunna, komma undan med vad fan som helst.
Citat:
Vad som är intressant för detta är enbart är hur hon rimligen har uppfattat situationen.
Funkar det att åberopa PMS?
Citera
2013-10-16, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Ja det har du.
Fan vilket insiktsfullt inlägg av dig, men vad är det jag har menar du?
Citera
2013-10-16, 22:35
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Såhär lär sig polisen att slå med batong http://www.svt.se/veckans-brott/camilla-far-lara-sig-hur-man-far-anvanda-polisens-batonger
De håller skydden vid sidan av överkroppen, i höjdled mellan bröstet och skrevet.
Så baserat på hur de tydligen får lär sig att slå tycker jag inte polisen slår helt fel till en början. Första slaget sitter i sidan, på typ exakt samma ställe som de tränings-slår på i filmen.

Sen svingar hon rätt vilt efter det. Det är iofs lite löjligt att påstå att man ska kunna träffa perfekt med varje slag i en verklig situation där brottslingen svingas runt baklänges i cirklar... då kommer nåt slag ofelbart hamna fel och landa på ryggen eller så.
Men det är knappast så hon bemödar sig med att träffa rätt heller.
Tycker mig vid ett tillfälle se att hon slår lite mer lodrätt och högt, som om för att träffa mitt på hans arm. DET måste väl vara ett no-no
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in