Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Som jag tidigare skrivit i tråden: Migrationsverket följer regelverket. Här är det inte frågan om att de fallit för påtryckningar. Det rör sig om verkställighetshinder, dvs avvisningen är tillfälligt förhindrad av något skäl som vi inte vet. Förmodligen är det Ibbes advokat som fått igenom detta. Det innebär heller inte att migrationsverket kan göra en ny prövning av sitt avslag på ansökan om uppehållstillstånd, såvida inte nya skäl anförs. Se tidigare kommentar angående "nya skäl".
Regelverket i sig inbjuder till juridiska långbänkar, där en advokat kan förhala, men knappast förhindra ett avvisande.
Men vi får se: Kanske det trots allt finns "nya skäl", som vi inte vet om.
Verkställighetshinder är förmodligen lite för lätt att få. Ibland räcker ett läkarintyg. Det är snarast skadligt för den sökande att processen bara drar ut på tiden.
Bäst vore väl att ändra regelverket. Jag tycker det vore rimligt att den som går större delen av sin skolgång i Sverige garanterades uppehållstillstånd. Eleven i fråga har ju då svensk skola som utbildning och svårigheter att klara annan kultur.
Spärren ska finnas innan utländska barn sätts i svensk skola, inte efter.
Men är inte då slumpen alldeles fantastisk när det i en stor mängd fall blir verkställighetshinder exakt samtidigt som det blir tidningsrubriker och facebook-grupper?
Problemet är först och främst att det finns alldeles för många möjligheter för en asylsökande att dröja sig kvar absurt länge i landet på grund av sin rätt att överklaga.
Ett annat problem är att asylsökande tillåts vara i kontakt med svenskar.
Om man separerat asylsökande till inhägnade läger och skickat ut dem direkt vid första avslaget så hade fördelarna varit många: Snabbare beslut, svenskar hade inte kunnat skapa några känslomässiga band till Ibbe och allt vad de heter. Påtryckningarna från förvirrade lobbyister hade varit färre. Svenskar hade sluppit att bli skadade av deras extremt höga kriminalitet.
En win-situation för svenskarna, hur det upplevs av invällarna struntar jag i.