2013-10-15, 20:23
Medlem
BlackJewels avatar
Religion organiseras som jag ser det, alltså mellan människor, alla människor befinner sig i s.k ramverk, man svårre kan bemästra utan att ha lite koll på vad ramverken består av, främst är vad jag ser; juridik, då juridiken försvarar och förvltar t.o.m tro.. ur vad tron än kommer ifrån, så är juridik något som följer blodet hellre än vattnet. För att gå poetiska svamlet, eller tandpetarvals-retorik.
Citera
2013-10-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jaha..? För mig är religion ett surrogat för sanning och förtroende. Människor vill lura sig själva och varandra att de har backup. De mest samvetslösa och trolösa utnyttjar de mest otrygga för att lura till sig deras pengar och eventuellt också få dem att ta lån och skänka bort.

Gud är livets herre och utan Gud ville du inte leva.
Du tror alltså på Gud, men inte på (organiserad) religion? Antog att du var kristen med tanke på ditt användarnamn.

Jag tror dock att din analys av religionens "väsen" (att det alltid handlar om utnyttjande av andra människor, för monetär vinning) är lite väl simpel. Jag tror som sagt inte religionen är en "uppfinning", att någon skapat religion i syfte att styra över andra. Självklart kan denna struktur användas för dessa syften men poängen är att den fanns där a priori. Du kan förgöra ett samhälle genom att förgifta brunnen alla dricker ur, men brunnen fanns där innan. För mig blir religionen således en naturlig fortsättning på den privata gudsupplevelsen, när den skall delas med andra människor.

Det är intressant att såpass kategorisk religionskritik finns hos både ateister och teister.

Citat:
Religionen - den organiserade - blir då en sorts intersubjektiv spelplan där diskursen har Gud (eller vad detta något som upplevs nu än är) som fokus.
Jag skulle kunna översätta det till engelska och sedan tillbaka till svenska på Google, men när någon skriver såhär så utgår jag ifrån att denne någon driver med mig så jag avstår.
?
Citera
2013-10-15, 20:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Du tror alltså på Gud, men inte på (organiserad) religion? Antog att du var kristen med tanke på ditt användarnamn.

Jag tror dock att din analys av religionens "väsen" (att det alltid handlar om utnyttjande av andra människor, för monetär vinning) är lite väl simpel. Jag tror som sagt inte religionen är en "uppfinning", att någon skapat religion i syfte att styra över andra. Självklart kan denna struktur användas för dessa syften men poängen är att den fanns där a priori. Du kan förgöra ett samhälle genom att förgifta brunnen alla dricker ur, men brunnen fanns där innan. För mig blir religionen således en naturlig fortsättning på den privata gudsupplevelsen, när den skall delas med andra människor.

Det är intressant att såpass kategorisk religionskritik finns hos både ateister och teister.
Tron fanns innan religionen, men prästerna förvandlade tron till religion och fick makt och rikedom. Förr och nu!
Citera
2013-10-15, 20:42
Medlem
Citat:
Tron fanns innan religionen, men prästerna förvandlade tron till religion och fick makt och rikedom. Förr och nu!
Ja, makt korrumperar. Men ändå, jag tror inte direkt att de som sitter i Vatikanen (bara för att ta ett exempel) sitter och gnuggar sina händer med ett ondskefullt smil i ansiktet - det tror nog fullt och fast på vad de gör.

Hur som haver verkar vi överens om att Gud är frikopplad från religionen, vilket inte är så underligt med tanke på att Gud inte är kopplad till någon viss religion, utan istället religiositeten som helhet. Jag såg nu ditt första inlägg i tråden och det är nog en sund inställning att inte fästa sig vid en specifik gudsbild, då dessa egentligen är avgudar. Den "mest sanna" teologin är nog ur denna synvinkel den tysta, men samtidigt måste man förstås kunna tala om Gud innan man kan nå dit.
Citera
2013-10-15, 20:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Och det är denna pre-organiserade tro du förespråkar?

Vad består den av? Hur uppstår den? Är den universell och éntydig?

Och om jag minns rätt, varför behövar nån evangelierna i så fall?
Citera
2013-10-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ja, han hade många intressanta funderingar, även om även han "föll för frestelsen" att tala om sina upptäckter i rätt absoluta termer.

När spädbarnet föds är det ju trots allt inget oskrivet blad. Det föds med förväntningar på den omgivande verkligheten, till exempel att få sitt moders bröst, hennes omhändertagande och så vidare. Vidare, menade ju Jung, är vi ämnade att följa vissa förutbestämda stigar i livet som leder mot förverkligandet av Självet. Vi leker oss genom barnbomen, genomgår riter för att stiga in i vuxenlivet, träffar en maka/make, skaffar egna barn och så vidare. Hela tiden återspelas ett drama som är äldre än mänsklighetens självt, och detta påverkar såväl fysikt som psykiskt (ett ganska rimligt antagande, kan man tycka!)

Vad du tänker dig är alltså att spädbarnets medvetna jag, som sakta reser sig ur det omedvetna genom individuationsprocessen på sätt och vis skapar ett inre mikrokosmos? Att man liksom följer samma helhetsmönster som "de där ute"; likt den lilla biten av ett hologram innehåller information om helheten (om än "suddigare") slipas vårt inre efter verklighetens form?

Jag är som sagt inte så värst bekant med just Jung.

Men vad jag föreställer mig metaforiskt är att det späda barnets med dess outvecklade gränslösa jag måste genomgå en lyckad individuationsprocess för att skapa sig ett klart avgränsat jag för att återigen kunna bli en del av den kollektiva enheten (fast då under andra premisser). Det enda sättet (förenklat) att vara en del av enheten är att antingen vara helt gränslös eller fullständigt avgränsad i sitt jag. Endast en mogen individ med ett välutvecklat jag är fri nog för att varken vara beroende av kollektivitet eller vara rädd för det och med förmågan att leva i harmoni med det kollektiva.

Det är den fysiska dynamiska utvecklingsprocessen som kan hända kan jämföras med den metafysiska mänskliga utvecklingen av att nå "upplysning" och återförenas med världsalltet/Gud/whatever.

Bara lite lösa funderingar från min sida. Du får gärna dela med dig mer om dina tankar angående Jung.
Citera
2013-10-15, 22:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, makt korrumperar. Men ändå, jag tror inte direkt att de som sitter i Vatikanen (bara för att ta ett exempel) sitter och gnuggar sina händer med ett ondskefullt smil i ansiktet - det tror nog fullt och fast på vad de gör.

Hur som haver verkar vi överens om att Gud är frikopplad från religionen, vilket inte är så underligt med tanke på att Gud inte är kopplad till någon viss religion, utan istället religiositeten som helhet. Jag såg nu ditt första inlägg i tråden och det är nog en sund inställning att inte fästa sig vid en specifik gudsbild, då dessa egentligen är avgudar. Den "mest sanna" teologin är nog ur denna synvinkel den tysta, men samtidigt måste man förstås kunna tala om Gud innan man kan nå dit.
Vatikanens ondska finns i dess arbetande kapital och i dess slutna värld av förförelse av barn. Påvarna är förstås diplomater. Några av dem gillar jag, speciellt han som äter snor.

Jag förstod inte att du kunde se Gud som oavhängig religion. De vanliga människornas tankar om Gud är större visdom än de allra flesta teologers och filosofers utläggningar.

Det är mycket viktigt att inte slarva bort Gud helt och hållet, utan åtminstone behålla en "ponerad" Gud.
Citera
2013-10-15, 22:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och det är denna pre-organiserade tro du förespråkar?

Vad består den av? Hur uppstår den? Är den universell och éntydig?

Och om jag minns rätt, varför behövar nån evangelierna i så fall?
Gör inga halmgubbar, så slipper du skriva så långa inlägg.
"Preorganiserad" tro är väl vad som allmänt brukar betecknas vidskeplighet eller öppna sinnen?

Jag behövde evangelierna för att tro på Gud, men jag är inte så predestinerad alls att tro, utan vill helst "veta".
Citera
2013-10-15, 22:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vatikanens ondska finns i dess arbetande kapital och i dess slutna värld av förförelse av barn. Påvarna är förstås diplomater. Några av dem gillar jag, speciellt han som äter snor.

Kan du möjligen höja din debattnivå en aning. Detta är på sandlåda-nivån.

Citat:
Jag förstod inte att du kunde se Gud som oavhängig religion.

brukar dui inte själv att ta avstånd från religion?

Citat:
De vanliga människornas tankar om Gud är större visdom än de allra flesta teologers och filosofers utläggningar.

Hur mätar du det?

Citat:
Det är mycket viktigt att inte slarva bort Gud helt och hållet, utan åtminstone behålla en "ponerad" Gud.

Men med din typ av 'försvar' av 'gud' är chansen faktisk stor för att att 'gud' efterhand blir skrotad.
Citera
2013-10-15, 22:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Preorganiserad" tro är väl vad som allmänt brukar betecknas vidskeplighet eller öppna sinnen?

Hur "öppna sinnen"? Det finns 3.500 olika 'gudar' och ung. 50.000 mer eller mindra olika religioner, sekter etc. Man kan väl inte "öppna" för dom alla.

Citat:
Jag behövde evangelierna för att tro på Gud, men jag är inte så predestinerad alls att tro, utan vill helst "veta".

Men evangelierna är väl en typisk manifestation av organiserad tro.
Citera
2013-10-15, 23:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur "öppna sinnen"? Det finns 3.500 olika 'gudar' och ung. 50.000 mer eller mindra olika religioner, sekter etc. Man kan väl inte "öppna" för dom alla.

Men evangelierna är väl en typisk manifestation av organiserad tro.
Nej just det bogomil, håll reda på topic så går det bättre, religionen var enligt hypotesen överbyggnad och själva vidskepligheten och öppna sinnet var ur-företeelsen.

De som skrev ned evangelierna var organiserade, men inte Jesus och lärjungarna.
Citera
2013-10-15, 23:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej just det bogomil, håll reda på topic så går det bättre, religionen var enligt hypotesen överbyggnad och själva vidskepligheten och öppna sinnet var ur-företeelsen.

De som skrev ned evangelierna var organiserade, men inte Jesus och lärjungarna.
Långt ifrån gångbar omtolkning. Du har ju för det första protestanternas schism med katolicism.. eller?

Varur härrör du snacket om "överbyggnader" när redan sócial antistruktur, vidhåller ritualens makt över individen? Notera : både anti-teism, liksom ateism.. under ateism kan även du ha irrat rundor för att slutligen ge dig på bibeln, som arbetsformat.

Religion är social motsvrighet till exempelvis personnummers-byråktati-excess, i systematiserad form, för bästa paragraf-upptagning, gynnande.. jesus-barnen? eller du menar enbart guds barn? isf i vilken krets, kräftans eller stenbockens eller du håller vattumannens som ädlaste, eller pratar du kabbalistisk kabelfysik nu igen? Den som går över Atlanten? verkar så.. beundran ökar med avståndet, när du väl möter statyn i ögonvrån, nådde den aldrig din förväntade kalkyl, du erfor att Svedese är Sverige, och Spanien är och förblir Spanien - väl? plattityder du kommer med lite då o då, med lite inflätning av den med råg-i-ryggen hederliga midsommarvalsen om guds härlighet på jorden, när den kommer i "äkta maniferstation" a la naturelle, med inte så lite sexism, men mycket sublimt, då du och Den Lede, båda håller t.ex ateism, för smuts och snusk och skit och värdelöshet, att ni ens vågar. Det är ju din egen grundtes, är jsus äkta, så kommer hen iaf inte enl bibeldogmatik, mer än när DU och dina läser och när du blir förstådd, för hur får du annars mervärde? i saken gud existeeeeerar jesus leeeeever halleluja?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-15 kl. 23:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in