Citat:
Jag har förståelse för 'arguments from ignorance' (~god-of-gaps t.ex.), men inte för försöken på att objektivisera såna argument.
Citat:
Jag tror dock det är fel (eller rent av farligt) att lägga detta åt sidan enbart på grund av dess subjektiva (och därför metodlösa) karaktär. Vi är trots allt inte alltigenom rationella varelser, och influerad av Jung som jag är förmodar jag att en sådan förträning av vår "spirituella" natur får negativa följder. Därmed inte sagt att man måste bejaka någon specifik religion eller andra inriktningar på det övernaturliga, endast att denna sida av oss nog inte låter sig förnekas bara för att medvetandet anser det icke önskvärt. Att utforska sitt eget inre tror jag är något alla människor bör göra oavsett om det är genom religion eller konst.
Må Noodlis fria mig från att bli positivistisk materialist eller scientistisk reduktionist.
Citat:
Men du kanske snarare menade att det blir flum-spekulationer i samma ögonblick som man lyfter upp det på den intersubjektiva arenan? (När man så att säga försöker pracka på andra sin privata, subjektiva upplevelse)
Det är i sista hand en fråga om att använda en hederlig och funktionell semantik, och inte den vidervärdiga demagogi som en del pådyvlande teister är förankrade i.