Citat:
Hm. Det beror nog också på min nuvarande definition av "Gud". Jag ser inte så mycket av en "gubbe på molnet" som jag ser en sorts allmänmänsklig känsla av någonting "bortom" jagets stela, men tunna hinna. Kanske kan jag uttrycka det som om jag lämnat det "naiva" gudsbegreppet bakom mig, även om jag inser att väldigt många människor (både troende och icke-troende) fortfarande har en nästan barnsligt förenklad syn på Gud. Med det beror nog även till stor del på vår kultur.Jag tror inte Gud är en produkt av medveten mänsklig fantasi, utan snarare en omedveten, uråldrig realitet som väller fram ur dunkla källor. Vad detta sedan egentligen är, det låter jag vara osagt. Hjärnspöken? En verklig gudomlighet? Det beror på vem man frågar. Personligen har jag ingen tro på en personlig gudom i den vanliga bemärkelsen, även om jag kan sympatisera väldigt mycket med mer sofistikerade ansatser inom teologin.
(Nu måste jag erkänna att jag snöat in på Jungs analytiska psokologi, och än mer på hans "allmänna världsåskådning", den senaste tiden så mycket av mitt tänkande går ofta i riktning mot det allmänna, den grund vi alla står på (både psykologiskt och fysiskt), arketyper och så vidare.)