2013-10-10, 21:03
Medlem
Etheriels avatar
Jag är ytterligare en person som begåvats med denna fina störning/sjukdom/funktionsnedsättning/påhitt. 54 mg concerta tar jag varje förmiddag och är den medicin som fungerat bäst. Medikinet gav mig hemska självmordstankar (insåg att det var dags att sluta när jag hade planerat färdigt min död) och nedstämdhet. Provade ritalin. Var på strålande humör två timmar efter tagit tabletterna men på kvällen av ångesten total. Gick över till concerta på förmiddag och ritalin på eftermiddag. Även ångest där också så slutade med det och nu är det alltså enbart concerta.

Jag är fortfarande inte helt nöjd med medicinen i sig, men vad har jag för val egentligen? Mitt liv kretsar mycket kring jobbet just nu och utan den medicinen så är jag mer eller mindre inkapabel till att jobba. Iom att jag äter anti depressiva mediciner så är det en del justeringar där just nu så får se vad det hela leder till.
Citera
2013-10-11, 00:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etheriel
Jag är fortfarande inte helt nöjd med medicinen i sig, men vad har jag för val egentligen?
Lite svårt att få ut men hör med din läkare vilka möjligheter det finns att prova metamina, kräver tillstånd från läkemedelsverket och skit men rent generellt verkar den ha bättre effekt och mindre biverkningar än många andra mediciner.
Citera
2013-10-11, 08:16
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ardbeg-och-LSD
Grejen är att jag vill ha ett arbete men jag finner arbetsintervjuer extremt pressande och jobbiga, sen så finns det bara ett fåtal arbeten jag vill ha och tror jag skulle klara av samt massa som jag inte skulle klara av och då man tvingas söka även dessa så blir det för mycket liksom.

En konstig sak jag gör väldigt ofta är att bita mig själv i händerna eller armarna när jag blir irriterad över något eller tänker på något väldigt intensivt och jag har försökt att sluta med detta i många års tid men utan att lyckas. Vad kan detta bero på? Jag tycker att det är ett helt sjukt beteende för övrigt och skulle tycka det var hur dumt som helst om jag såg någon annan göra det. Jag tror att jag gör så ca 40-50 gånger per dag men lyckas undvika det när jag är bland folk.

En annan konstig grej är att jag har en gammal svensk flagga som jag haft sedan 1991 då jag såg en landskamp i fotboll mot Jugoslavien på Råsunda och den har jag alltid bredvid mig när jag är hemma. Sitter jag vid datorn så ligger den här och ska jag till köket och laga mat så tar jag med mig flaggan och lägger den där osv. Dock tar jag inte in den på toan utan lägger den precis utanför, men den följer med hela tiden. Men den får aldrig följa med ut Fast har jag besök då gömmer jag undan den och har inga problem att vara utan den. Såna här skumma grejer förstår jag inte riktigt på, det bara är så. Just det verkar inte ha något med ADD att göra? Annars stämmer diagnosen in väldigt bra på mig tycker jag.

Du verkar mest udda.
Citera
2013-10-11, 15:38
Medlem
Intressanta i sammanhanget är att min mor och sköldkörtelproblem och medicineras pga. det. Det intressanta är också att jag uppfyller bokstavligt talat 9/10 av alla symptom. Men eftersom alla mina värden varit under de normala parametrarna (förutom en gång då det var gränsen till för lågt) vet jag inte hur man ska gå till väga?
Citera
2013-10-11, 16:22
Medlem
Tog en 36mg concerta kapsel för tre timmar sedan. Då jag inte kände av någonting alls efter en timme så tog jag en till så totalt 72mg. Fick verkligen inte den effekten som jag hade hoppats på. Den effekten jag fick när jag tog mina första Voxra tabletter (150mg). Med Voxra så blev allting perfekt, inte så att jag blev totalt speedad men gav mig verkligen en energi kick och jag kände verkligen hur jag levde i nuet och allting var verkligen Perfekt. Hjälpte något otroligt med det sociala. Nu blev det inte alls så. Fick ångest och hjärtklapp. Fick samma känsla som när jag dricker alkohol/röker någonting, blir helt stirrig och apatisk och får ångest "automatiskt". Att Voxran gav mig dessa effekter, var det endast för att jag hade noll tolerans mot det eller?

Jag har läst runt och det verkar ju som man kan ha 7 olika ADHD diagnoser. Den diagnosen som jag tycker passar in bäst på mig, tillbakadragen~, som jag läste om på en sida igår, rekommenderade inte Concerta utan istället Ritalin och tror även Adderall var med men inte säker. Kan det vara så att jag skulle kunna få den där effekten som jag fick av Voxra av dem två? Varför jag inte fortsätter med Voxra är för att den slutade ge effekt efter en vecka, även om jag tog 300mg. Får dock inte ångest av den dosen men eftersom den inte ger någon effekt så känns det meningslöst att ta den. Jag vet att man ska ta Voxra i flera månader och jag kommer nog att göra det, men nu undrar jag om ni tror att det finns någon chans att få den där effekten av någonting annat?

Finns det någonting lagligt likt Ritalin som man kan beställa?
Citera
2013-10-11, 17:22
Medlem
Som en skrev lite tidigare här i tråden, tillstånd o de där om att få skriva ut Metamina.. Vilka typer av ställen har dom tillstånden? Typ privata läkare/lasarettens jourmottagningar etc?
Citera
2013-10-11, 18:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-portion
tillstånd o de där om att få skriva ut Metamina.. Vilka typer av ställen har dom tillstånden? Typ privata läkare/lasarettens jourmottagningar etc?
Vad jag känner till kan det inte godkännas på mottagningsnivå, licensansökan till läkemedelsverket som godkänns var kravet för jag skulle få ut, första ansökan resulterade i 3 månaders förbrukning sen behövdes det skickas in en ny ansökan.
Kan bara hämta ut medicinen på ett enda apotek i hela sverige så rätt strikt reglerat är det.
Citera
2013-10-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad jag känner till kan det inte godkännas på mottagningsnivå, licensansökan till läkemedelsverket som godkänns var kravet för jag skulle få ut, första ansökan resulterade i 3 månaders förbrukning sen behövdes det skickas in en ny ansökan.
Kan bara hämta ut medicinen på ett enda apotek i hela sverige så rätt strikt reglerat är det.

Ojoj, så du fick tabletter som skulle räcka i hela 3 månader frammåt :P? Nice.

Så man kan bara hämta ut den "fysiskt" på ett enda apotek (sthlm antar jag)? Alltså man kan inte få den utskrivet på det apoteket o sen välja att få det hemskickat med posten som man annars kan?
Citera
2013-10-11, 21:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-portion
Ojoj, så du fick tabletter som skulle räcka i hela 3 månader frammåt :P? Nice.
3 månaders förbrukning är inte samma sak som att tabletterna räcker 3 månader.
Börjar man med en lägre dos räcker tabletterna längre än 3 månader så 3 månaders förbrukning kan i praktiken betyda att tabletterna räcker 4 månader.

Om tabletterna har effekt och biverkningarna är få och små görs en ny ansökan.

Citat:
Så man kan bara hämta ut den "fysiskt" på ett enda apotek (sthlm antar jag)? Alltså man kan inte få den utskrivet på det apoteket o sen välja att få det hemskickat med posten som man annars kan?
När ansökan skrivs väljer du vilket apotek du vill hämta ut från.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-10-11 kl. 21:37.
Citera
2013-10-15, 13:05
Medlem
humor-mes avatar
Blivit diagnositiserad med ADD, äntligen kommit i kontakt med adhd mottagnigen så fått ritalin utskrivet, 10 mg modifierad frisättning som ska ökas till tre tabletter på morgonen tror jag. Har återbesök om två veckor men såhär tredje dagen på 10 mg så känner jag mig varken piggare eller mer fokuserad. Fick ångest igår när jag skulle sova och nu idag var jag tvungen att gå från skolan pga ångest.

Jag äter även cymbalta (fick på apoteket nå billigare men som verkade vara samma sak senast) och dragit ner dosen till lägsta för förra doktorn skrev ut det bara och sen fick jag en ny doktor som verkade skita i en.

Men är det någon som reagerat liknande på insättning av ritalin är då min fråga?
Citera
2013-10-15, 14:03
Medlem
Ni med ADD, hur blir ni när ni röker cannabis/dricker massa alkohol? Har testat att röka cannabis några gånger och varenda gång så får jag fruktansvärt mycket ångest. Först JÄTTEGLAD i ca 30 sek och kan fysiskt sätt inte sluta smila, sen baaaaaam så får jag en helt sjuklig ångest, utan att haft någon negativ tanke överhuvudtaget. Det är så jävla fysiskt på mig. Detta måste tyda på att det är något galet med mina halter?! Likadant med alkohol.

Vad kan det vara? Misstänker starkt att jag har just ADD.
Citera
2013-10-15, 15:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humor-me
Men är det någon som reagerat liknande på insättning av ritalin är då min fråga?
När ritalinet går ur kan det ge en del problem som ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in