När ritalinet går ur kan det ge en del problem som ångest.
Hm ja tror jag läst något om det, men det ska hålla i 8 timmar sa doktorn och jag mådde piss efter ca 4 igår. Just nu har jag även lite ångest och drar mig för att ta dagens dos.
Nu är jag nyfiken på hur ni andra tycker er svårighet att planera gestaltar sig.
I'll go first. Jag kommer på en sak jag måste göra. Medan blicken sveper genom rummet ser jag att jag behöver införskaffa fler hyllor, lägger det på minnet. Just ja! Imorgon har vi skjutit fram lektionen, måste kolla busstiderna så jag vet när jag ska stiga upp. Sätter mig vid datorn men fastnar vid sidan om runord jag tog upp för en stund sen och börjar läsa där. Nej, nu faan. Busstider var det. Kollar busstiderna, lägger det på minnet och tabbar upp Diablo för att kötta tills det är läggdags. Vaknar halv ett dagen efter på grund av att jag glömde sätta på alarmet. De övriga sakerna jag bara var tvungen att göra har fallit glömska.
Vidare exempel:
-När folk ger mig uppgifter muntligt glömmer jag bort delar av det när de pratat klart om de är långdragna.
-Planerar med hjälp av lista. Hoppar hejvilt mellan punkterna (roligast först) och sen förtjänar jag paus. Glömmer bort listan och de återstående punkterna förbli ogjorda.
-Sitter och läser läxor. Börjar prata med klasskompisen, flickvännen eller vem som nu sitter bredvid och förlorar mig i samtalet.
Har misstänkt att jag har AD(H)D i något år eller så, men har inte lyckats få tummen ur och göra en utredning, så jag vet inte om jag har adhd eller inte.
I alla fall, idag glömde jag mitt morgonkaffe. Jag dricker kaffe varje morgon, vi har en kaffemaskin så det går snabbt att få en kopp och jag missar sällan kaffet på morgonen. Men idag gjorde jag det, och vilken jäkla dag det blev! Koncentrationen var på 0 och jag sprattlade konstant med pennor, fingrar och fötter. Utan att jag riktigt tänkte på det. Det var inte förrns på eftermiddagen jag kom på att jag hade missat kaffet. Fortfarande sådär stereotypiskt dampig. Drack en cola, och det blev väl bättre, men ingen större skillnad.
Nu undrar jag om det här är något som ni omedicinerade människor med ADHD känner igen?
Nu har jag käkat concerta några månader. Det funkar bra överlag, får saker gjorda. Dock en hel del saker jag hatar. Det börjar framåt eftermiddagen när det börjar gå ur. Btw, jag tar 18/36 på morgonen och fyller på med 18 vid lunch.
Iallafall, på eftermiddagen blir jag så stört rastlös/sugen. Sjukt rastlös, men orkar inte ta mig för ett enda skit. Vad jag gör är att kedjeröka som en galning för att hålla rastlösheten i schack. Det suger verkligen kuk.
Dessutom har jag märkt genom att ta några pauser på någon vecka i taget från concertan att den ger mig ångest och sätter dåliga tankar i mitt huvud. Perioden som ledde fram till diagnosen var skit, så jag har inte reflekterat så mycket över det, men nu när jag tar uppehåll från C:n inser jag att jag egentligen mår psykiskt bra, att jag gillar livet. Problemet är att jag inte får en tredjedel så mycket gjort som när jag går på medicin, och just nu måste jag prestera i skolan.
Hur hanterar ni med liknande problem det här? Har ni några tips?
Nu har jag käkat concerta några månader. Det funkar bra överlag, får saker gjorda. Dock en hel del saker jag hatar. Det börjar framåt eftermiddagen när det börjar gå ur. Btw, jag tar 18/36 på morgonen och fyller på med 18 vid lunch.
Iallafall, på eftermiddagen blir jag så stört rastlös/sugen. Sjukt rastlös, men orkar inte ta mig för ett enda skit. Vad jag gör är att kedjeröka som en galning för att hålla rastlösheten i schack. Det suger verkligen kuk.
Dessutom har jag märkt genom att ta några pauser på någon vecka i taget från concertan att den ger mig ångest och sätter dåliga tankar i mitt huvud. Perioden som ledde fram till diagnosen var skit, så jag har inte reflekterat så mycket över det, men nu när jag tar uppehåll från C:n inser jag att jag egentligen mår psykiskt bra, att jag gillar livet. Problemet är att jag inte får en tredjedel så mycket gjort som när jag går på medicin, och just nu måste jag prestera i skolan.
Hur hanterar ni med liknande problem det här? Har ni några tips?
Jag är hittills omedicinerad, men jag har hittat vägar runt. Här är några tips:
Studietekniker kan underlätta som fasen. Googla lite på det när du har ork och lär dig mer om hur man får in kunskap i huvudet. Jag pluggar bättre nu än jag gjorde i högstadiet tack vare dem.
Ta frekventa pauser och belöna dig själv när du har studerat. Allt från fika till datorspel.
Mental träning. Allt från mindfulness till visualisering.
Yoga.
Prata med en klasskompis om ämnet ni läser eller be dem/läraren förklara. Att blanda text med ljud och bild gör inlärningen intressantare och lättare att ta till sig. När jag inte orkar läsa brukar jag prata om det.
Ta anteckningar vid diskussioner och genomgångar. Det håller dig fokuserad. Ta anteckningar även när du läser och försök skriva om till dina egna ord.
Vad gäller att komma igång har jag inget supertips. Försök göra det hela intressantare. Om du gillar t.ex. att rita kan du göra det till din uppgift att rita anatomi, ekosystemet du läser om eller slaget som du pluggar in till historian. Då kanske du blir mer motiverad.
Visualisera ditt mål, föreställ dig att du klarat skolan, att du spikade provet, att du får en skön ledig stund när du är klar och allt tänkbart gott som kommer i samband med pluggandet. Det hjälper mig iallafall lite grann när jag kan känna hur det känns att vara nöjd med dagens arbete och att jag kommit ett steg närmare målet samt bekräftelsen över att faktiskt ha klarat av någonting. Tror det är det viktigaste, i alla fall är det så för mig eftersom jag sällan ser mer än det jag har framför mig. Sambandet mellan göraklartläxorna-tillfredsställelse kommer inte naturligt i mitt fall.
Antar att det är fler än jag som letar efter alternativ medicinering. Ta och läs på om nåt som heter Sulbutiamine, det användas bland annat vid kronisk trötthet och dylikt. En väldigt mjuk stimulant.
Har experimenterat en del med diverse nootropika och smartdrugs, och det är den jag upplevt som hjälper mig mest i min ADD-problematik. Den påverkar även min sociala fobi/stamning positivt. I övrigt har jag också fått bra resultat med Aniracetam, och det är den enda av racetamerna som jag svarat på.
En fråga också, är det nån av som lyckats övertyga era läkare till få testa Modafinil?
Varför intresserad av modafinil? Jag är på metamina nu... men svarar inte särskilt bra på stimulanter. Kall och fyrkantig i humöret. Deppig. Etc.
Nej. Jag gillar inte heller stimulanter, det är därför jag letar alternativ.
Framförallt så gillar jag inte rus och krasch-aspekten av tex ritalin. Inte heller stissigheten och den allmänt spända känslan.
Modafinil ska vara en annorlunda stimulant på flera sätt, men det som särskiljer den är att den inte sliter lika mycket på kroppen. Den har ingen riktig kick, men inte heller nån krasch.
Edit: Nä, detta blev ju ingen enkel text alls att läsa om man har ADD! Förlåt!:-)
Tvingar heller ingen att läsa det och det är helt ok att hoppa över det isåfall, jag kom bara inte för stunden på något bättre sätt att sammanfatta det på, inte utan att missa något viktigt. Eller se texten som en utmaning! Men den som ändå orkar igenom och har något klokt svar att ge uppskattas såklart. Edit slut.
Skulle gärna få hjälp med hur jag ska tolka mitt resultat (utöver att man ibland nästan låter halvt efterbliven haha), frågar hellre främlingar först då det ändå är "kaos" och en jävla ruljans med läkare att fråga där jag bor just nu! (Haft 5 olika läkare på ett halvår).
Har därför inget förtroende längre för någon läkare, har heller ingen aning om hur man ska tolka eller gå vidare med mitt resultat...
Nu har det iallafall gått ett år sedan min uteblivna ADD-diagnos, som istället blev den för mig mer luddiga diagnosen "Lindrig kognitiv störning". Vilket dels tydligen kan vara ett förstadie till demenssjukdomar (om "mild kognitiv nedsättning" är samma sak?).
I mitt fall som relativt ung får jag väl dock ändå hoppas på att "störningen" (vid korrekt diagnos) istället har ett samband med långvariga deppresioner, ångest, stress och sömnproblem. Har man haft något av detta kan inte sådana samband uteslutas, enligt den lilla info jag hittat. Nedsättningen sägs även kunna uppstå pga biverkningar av mediciner, eller exempelvis efter drogmissbruk (sista kan jag iallafall helt utesluta)
Fråga nr 1 jag har om min "diagnos": Är det verkligen omöjligt att ha ADD om ALLA deltester visar "under snittet" utom just "uppmärksamhet"?
Minns också att jag var otroligt nervös och stressad och hade inget bra förtroende för "utredaren", vilket förmodligen också påverkade, det kändes iallafall så. Man nämner även det i testresultaten: "I testsituationen är han enormt osäker och nervös. Händerna darrar och skakar. Han förstår instruktionerna men har en tendens att glömma bort dem".
Det enda deltestet som jag fick "normalt" på var för övrigt också det enda som jag gjorde helt ensam utan att någon "övervakade", som under resten av testerna.
Men detta kanske man tar med i beräkningen.
----------------------------------
Sammanfattning av resultaten:
Minnesfunktioner: "Ej godkänd" - "Det sammanlagda långtidsminnet, visuella långtidsminnet, och det visuella korttidsminnet har alla en under genomsnittlig kapacitet. Korttidsminnet är på gränsen till kliniskt nedsatt (!). Förmågan att minnas ansikten är normalgod.
Arbetsminne: Ej godkänd - "Hans auditiva arbetsminne har en kapacitet som är något lägre än genomsnittet. Under genomsnittet på Aritmetik, som mäter matematiska färdigheter, koncentration, uppmärksamhet och minneskapacitet.
Psykomotorisk förmåga: Ej godkänd - "Något långsammare än genomsnittet. Förutom kognitiv och psykomotorisk hastighet mäter dessa deltest även uppmärksamhet, koncentration och kognitiv flexibilitet.
Allmänbegåvning: Ej godkänd - "...en jämn begåvningsprofil utan särskilda styrkor eller svagheter. Sammanlagd kognitiv förmåga är under genomsnittet.
Uppmärksamhet: GODKÄND - Äntligen! Men också enda deltestet som tycks ha påverkat hela diagnosen. "Resultatet visar på god testprestation utan tecken på uppmärksamhetsproblem. Närmare analys visar att 5 av 12 mätvärden motsvarar genomsnittet. 4 värden är måttligt avvikande och 3 bättre än genomsnittet.
---------------------------------
OM nu min diagnos ändå stämmer, borde jag då följa upp det? Var/hur? Låter ju allvarligt när man mest hittar info om demens, vilket jag har extremt svårt att tro i mitt fall även om jag har vissa svårigheter. Säg inte "vanliga" husläkare eller psykiatrin, för där har då inget hänt hitills och de låter lika förvirrade som mig över denna "diagnos" :-)
Senast redigerad av sjelvefan 2013-10-22 kl. 19:01.