2011-10-15, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Ni med ADD, känner Ni en orkeslöshet? Skjuter på saker som kräver tankearbete?
Tung känsla i huvudet? En inre rastlöshet eller oro?

ett telefonsamtal känns som att jag ska bestiga mount everest

under ADHD-utredningen så pratade psykologen med mina föräldrar för att gå igenom uppväxt och så.
i efterhand så berättade psykologen att mina föräldrar berättat att jag aldrig öppnar mina brev utan låter dom ligga oöppnade. jag har aldrig tänkt på detta själv.
Citera
2011-10-15, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kendisen
Känns ju lite ironiskt att jag vill veta mer om ADD för att få reda på om det ev. är det som jag lider av men kan inte koncentrera mig tillräckligt för att orka läsa en massa om det

Vad krävs för att man ska få göra en utredning? Bör jag ta upp det med min samtalskontakt på psyk (går på psyk pga depression & ångest bl.a.)?

jag kan räkna alla litterära böcker jag läst de senaste 10 åren på en hand
Citera
2011-10-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulturBladet
Behöver man gå en hel utredning innan man får medicinen eller finns det möjlighet till att få hjälp innan?

Du måste ha en diagnos där medicinen finns i behandlingsplanen (eller vad det kan tänkas heta). Man ger ju inte ut cancermedicin utan att konstatera att det är cancer, man ger inte ut magsårsmedicin utan att patienten har magsår. Och att sätta diagnos är omöjligt att göra utan utredning.
Du kan dock få hjälp med dina problem utan medicin, t.ex. struktur hos arbetsterapeut, beteendeterapi hos psykolog/psykoterapeut, med mer.
Citera
2011-10-17, 00:00
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omehoj
Du måste ha en diagnos där medicinen finns i behandlingsplanen (eller vad det kan tänkas heta). Man ger ju inte ut cancermedicin utan att konstatera att det är cancer, man ger inte ut magsårsmedicin utan att patienten har magsår. Och att sätta diagnos är omöjligt att göra utan utredning.
Du kan dock få hjälp med dina problem utan medicin, t.ex. struktur hos arbetsterapeut, beteendeterapi hos psykolog/psykoterapeut, med mer.

Det förstår jag naturligtvis men det finns ingen chans att man får något som hjälper undertiden, för jag har hört att utredningarna kan ta upp till ett år? (Menar inte att låta dryg och klaga) Men jag känner att saker och ting börjar gå åt helvete.
Citera
2011-10-17, 08:53
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Det förstår jag naturligtvis men det finns ingen chans att man får något som hjälper undertiden, för jag har hört att utredningarna kan ta upp till ett år? (Menar inte att låta dryg och klaga) Men jag känner att saker och ting börjar gå åt helvete.
Nej, du behöver inte ha fått diagnosen, men du måste i utredningen ha bekräftat att du faktiskt har tillräckligt många symptom för att kunna få diagnosen.

Jag började äta concerta/ritalin 2-3 månader in i utredningen, efter arbetsminne- och uppmärksamhetstest, och en massa samtal. Diagnosen har jag inte än, och kommer nog inte ha på 2-3 månader. Lycka till.
Citera
2011-10-17, 10:14
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Nej, du behöver inte ha fått diagnosen, men du måste i utredningen ha bekräftat att du faktiskt har tillräckligt många symptom för att kunna få diagnosen.

Jag började äta concerta/ritalin 2-3 månader in i utredningen, efter arbetsminne- och uppmärksamhetstest, och en massa samtal. Diagnosen har jag inte än, och kommer nog inte ha på 2-3 månader. Lycka till.

Tack så mycket för svaret. Då blev jag lite lättad, funderar starkt på att göra utredningen privat för jag känner att jag behöver hjälp nu. Är det värt det?
Citera
2011-10-17, 11:04
Medlem
EADGBes avatar
Citat:
Tack så mycket för svaret. Då blev jag lite lättad, funderar starkt på att göra utredningen privat för jag känner att jag behöver hjälp nu. Är det värt det?
Beror helt och hållet på dig, man kan läsa på Aftonbladet om ADHD utredningar som går på 6 timmar men som kostar 15.000kr. Antar att det är väldigt beroende från företag till företag, men kan tänka mig att det kommer kosta över 5000kr oavsett vart du vänder dig. Är du själv säker på diagnosen och inte misstänker att det kan vara något annat som spökar samtidigt, så visst om du har pengarna.

Jag har gjort min på BUP, det är visserligen inte särskilt effektivt då det är minst 3 veckor mellan varje möte, och vill du få uppmärksamhet måste du kämpa för det. Fungerar inte din medicin måste du ringa ett par gånger så att de faktiskt ser att du menar allvar med det. I början kändes det som att de försökte utesluta en massa olika saker, men just nu är det lite mer som att jag är en börda som bara väntar på att få rätt medicin och dos.

Jag skulle inte välja privat, även om jag tjänade en månad på det, ADD/ADHD medicin hjälper dig och det hjälper dig nästan omgående, men skillnaden är långt ifrån radikal, så att om du inte har väldigt lätta symptom kommer det ta någon månad innan din medicin är optimal.

För mig var 18mg Concerta inte helt dumt, därefter 27mg vars effekt inte skiljde sig från 18mg, följt av 54mg som är enormt mycket bättre för mig.

Ännu en gång, lycka till :)
Citera
2011-10-17, 11:33
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EADGBe
Beror helt och hållet på dig, man kan läsa på Aftonbladet om ADHD utredningar som går på 6 timmar men som kostar 15.000kr. Antar att det är väldigt beroende från företag till företag, men kan tänka mig att det kommer kosta över 5000kr oavsett vart du vänder dig. Är du själv säker på diagnosen och inte misstänker att det kan vara något annat som spökar samtidigt, så visst om du har pengarna.

Jag har gjort min på BUP, det är visserligen inte särskilt effektivt då det är minst 3 veckor mellan varje möte, och vill du få uppmärksamhet måste du kämpa för det. Fungerar inte din medicin måste du ringa ett par gånger så att de faktiskt ser att du menar allvar med det. I början kändes det som att de försökte utesluta en massa olika saker, men just nu är det lite mer som att jag är en börda som bara väntar på att få rätt medicin och dos.

Jag skulle inte välja privat, även om jag tjänade en månad på det, ADD/ADHD medicin hjälper dig och det hjälper dig nästan omgående, men skillnaden är långt ifrån radikal, så att om du inte har väldigt lätta symptom kommer det ta någon månad innan din medicin är optimal.

För mig var 18mg Concerta inte helt dumt, därefter 27mg vars effekt inte skiljde sig från 18mg, följt av 54mg som är enormt mycket bättre för mig.

Ännu en gång, lycka till

Återigen tack för svaren. Jag har pm:at ! Ligger kostnaden under 10k och verkar seriöst så kan jag tycka att det är värt det, ifall de sparar mig tid.
Citera
2011-10-17, 12:36
Medlem
Jag har det senaste året funderat över om det är add som fuckar med mig eller hur man ska säga.
Kan add "växa fram"? Har ni haft problem hela livet eller har det kommit på senare tid?

Har påbörjat en utbildning nu i höstas och jag börjar redan få problem, har koncentrationssvårigheter som gör att jag glider iväg och plötsligt upptäcker jag att jag är någon helt annanstans i skallen är där jag borde vara, väldiga problem med minnet, trög i skallen liksom m.m.

Finns det någon bra hemsida som är lättläst men med info om add, helst en svensk då. Har försökt leta men jag hittar mest om adhd..

Jag känner mig lite lätt efterbliven i skallen, jag hänger inte med alls och det tycks bli värre, känns det som iaf. jag börjar känna ett sånt förakt mot mig själv för att jag är såhär, jag vill klara av skolan, ha fungerande relationer, ett liv osv osv men det går inte.

Hade ni problem med att få göra en utredning? Var det svårt att få en? Jag har varit hos bup, nu är jag på vuxenpsyk men jag har ingen läkare och har varit där 4 gånger kanske, och jag tror inte att jag är ett prioriterat fall, är rädd för att de bara ska vifta bort mig om jag ber om en utredning. Dock står det i min journal att en av de läkare jag har träffat tyckte add var rätt diagnos för mig. Kan jag hänvisa till detta och kräva en utredning? Känns som om det bara går nedåt för mig..
Citera
2011-10-18, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Ni med ADD, känner Ni en orkeslöshet? Skjuter på saker som kräver tankearbete?
Tung känsla i huvudet? En inre rastlöshet eller oro?

JA. Och jag lider satan, mitt liv håller på att gå i kras medans jag väntar på den satans utredningen att ta fart. Självmordstankarna är inte långt ifrån.
Citera
2011-10-18, 00:12
Medlem
KulturBladets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baudiraud
JA. Och jag lider satan, mitt liv håller på att gå i kras medans jag väntar på den satans utredningen att ta fart. Självmordstankarna är inte långt ifrån.

Lider med dig men kämpa, de kommer lätt vara värt väntan.
Citera
2011-10-20, 22:26
Medlem
knussligs avatar
Jag har inte läst alla 120 sidor, men jag undrar, som någon här ovanför, hur svårt det är att få en utredning? Någon som blivit utredd i landstinget på en vårdcentral t ex?

Mina erfarenheter av vårdcentraler och psykhjälp där är att man i princip måste ha en snara runt halsen för att få hjälp, men undrar om någon här har blivit utredd för ADD i vuxen ålder? (har tyvärr inte råd med privat terapeut och är för gammal för BUP)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in