Citat:
De kristna ogillar den typen av diskussioner, att ta saken till pudelns kärna. Den frågan de hatar mest verkar vara varför vår andlighet inte ska komma från vår egen folksjäl utan bestå av importerade judiska ökenfabler. Istället går taktiken ofta ut på att "smygvåldta" offren (oss) med subtila gliringar och så små frön i hopp om att mildra vår aversion mot det kristna. Att de Geer av allt att döma är en hyfsat vettig och intelligent snubbe i övrigt gör hans religiositet minst sagt bisarr.
Det positiva överväger helt klart i jdg:s gärning men det är olyckligt att han för fram en kristen agenda.
Intressant att du skriver det, tänkte faktiskt på precis samma sak. Dan och Magnus börjar ju ta till sig Jonas synpunkter om kristendom t.ex. Som när Dan sa i senaste avsnittet ungefär "Europa som vit och kristen kontinent". Som om kristendomen är lika viktig som vitheten.
Inte så konstigt kanske att de låter påverka sig eftersom Jonas ju är den som är äldst och mest bildad, men ändå olyckligt. I vart fall när det gäller kristendomen. Sen är ju Jonas den som är mest kunnig och öppen när det gäller judefrågan, vilket ju är mycket bra! Ta till er av det istället. Vet att Jonas några gånger bemött de som är kritiska och då gör han det på tre olika sätt vad jag noterat.
1. Ad hominem "det handlar om okunskap". Ja men ta då tillfället och upplys oss. Du har haft över 200 timmar radio till ditt förfogande.
2. Nån slags hänvisning till kristendomens långa närvaro. "den religion som varit en del av den europeiska kulturen i över 1000 år." Det är ju ett totalt icke-argument. Bara för något funnits länge på en plats behöver det inte vara något bra. Våldtäkt, mord och judar har funnits i europa ännu längre. Få skulle argumentera för att det för den sakens skull är något bra eller önskvärt. Europa har enligt min mening snarare varit framgångsrikt trots kristendomen, inte på grund av den.
3. Vägrar vara koncis. "Låt oss bestämma en tidpunkt för en debatt, ge mig några månader att förbereda mig, sedan möts vi och debatterar frågan under ett par tre timmar". Det hade i och för sig varit jätteintressant men det är ju helt absurt att vägra redogöra för sin ståndpunkt på ett tillgängligt sätt. Det där är ju bara ett sätt att skjuta upp diskussionen till ett tillfälle som vi alla vet aldrig kommer komma och på så sätt slippa stå till svars.
Om någon skulle ställa mig till svars: "Varför är du nationalist?"
Så skulle jag kunna svara kort och koncis på det. T.ex. med att vara nationalist är att anse att svenskarna har samma rätt som andra folk att styra sig själva och att sätta sina egna intressen främst. Och att svenskarna inte har någon skyldighet att lyda under judiska särintressen eller låta sitt land vara ett socialkontor åt hela världens snyltare och parasiter. Att vara nationalist är att anse att Sverige ska styras av och för svenskar. Nationalismen är bra för svenskarna. Det behöver inte vara så mycket svårare.
Har man sin kristna tro som politisk ambition vilket ju jdg har, annars har jag svårt att se varför han ständigt tar upp ämnet, och inte som en ren privatsak, så bör man kunna svara på samma sätt varför och vad det är som är bra för svenskarna med detta. Men det vägrar eller kan han inte göra.
Jag har personligen när jag blivit äldre fått svårt att se något bra med kristendomen alls. Det hade av allt att döma varit betydligt bättre om den religionen aldrig fått fäste i Europa och man t.ex. hade haft kvar den romerska mithraskulten eller haft någon barbargud som hugger huvuden armar och ben av sina fiender som europeisk övergud istället för guden som dog på korset. I vissa europeiska länder, Italien, Ryssland, kanske Grekland delvis osv. så är ju dock kristendomen en stor del av den lokala nationalistiska politiska kulturen och låt gå för det i så fall. Om det funkar för dem så kör på det. Men i sverige? Aldrig varit och bör aldrig bli.
Sverige har såvitt jag vet heller aldrig varit särskilt varmt kristet. När man slutade tvinga bönderna att åka till kyrkan var söndag och lyssna på mässa på latin så förblev de glatt hemma istället.
Senast redigerad av Tercio 2013-10-15 kl. 12:09.
Senast redigerad av Tercio 2013-10-15 kl. 12:09.
, visste inte ens om att katoliker undviker detta.... eller så var det ett skämt som inte jag fattade