2013-10-14, 00:13
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emv
Några fler synpunkter kring:

?

Program- eller mjukvaruteknik känns som det mest logiska om du vill jobba med mjukvara. Ingenjörsutbildningar inom datateknik är mer inriktade på hårdvara, ellära osv och systemvetenskap mer på "the big picture". Kolla vilka av utbildningarna du är intresserad av som innehåller flest programmeringskurser.
Citera
2013-10-14, 15:12
Medlem
Hej alla systemvetare!

Går just nu på Karlstads universitet med inriktning civilingenjör datateknik sedan hösten.
Måste säga att jag inte riktigt trivs med all fysik och svår matte man måste läsa...

Har nu siktat in mig på systemvetenskaps programmet i uppsala eller eventuellt datavetenskaps programmet.

Jag undrar bara ifall dessa program är lättare och mer inriktade mot just data. För under de 2 första åren här läser man knappt någon programmering.
Citera
2013-10-14, 16:53
Medlem
Någon som går systemvetenskap i Örebro och kan berätta lite?
Citera
2013-10-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakenSnubbe
Hej alla systemvetare!

Går just nu på Karlstads universitet med inriktning civilingenjör datateknik sedan hösten.
Måste säga att jag inte riktigt trivs med all fysik och svår matte man måste läsa...

Har nu siktat in mig på systemvetenskaps programmet i uppsala eller eventuellt datavetenskaps programmet.

Jag undrar bara ifall dessa program är lättare och mer inriktade mot just data. För under de 2 första åren här läser man knappt någon programmering.

Systemvetenskap innehåller nästan ingen matematik, och är en samhällsvetenskaplig utbildning, den är lite mer allmän. Innehåller en del företagsekonomi och projektledning. Datavetenskap är nästan bara matematik och programmering.
Citera
2013-10-14, 21:24
Medlem
Citat:
Hej alla systemvetare!

Systemvetenskapliga programmet (åtminstone i Örebro) är 90hp successiv fördjupning i Informatik, 90hp valfria kurser så du kan rikta in din kandidatexamen mot i stort sett vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Master-King
Någon som går systemvetenskap i Örebro och kan berätta lite?

Vad vill du veta? Har inte läst så mycket än, men hittills har det varit bra. Lärarna är som lärare i regel är: vissa är mycket bra och vissa är mindre bra. Jag trivs som fan och tycker det är skönt med en utbildning mot IT utan matte. Att den på papperet är samhällsvetenskaplig märks inte, hittills har vi bara pratat systemutvecklingsmetoder/modeller, programmering, databaser och datorns uppbyggnad. Inte så mycket flum med andra ord men som sagt, började den här terminen så lita inte allt för mycket på min uppfattning. Det kan svänga fort.
Citera
2013-10-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BSW
Systemvetenskap innehåller nästan ingen matematik, och är en samhällsvetenskaplig utbildning, den är lite mer allmän. Innehåller en del företagsekonomi och projektledning. Datavetenskap är nästan bara matematik och programmering.

Okay, det låter ju finemang!

Men hur är det med matten? är den lättare än civilingenjörs matten?
Citera
2013-10-14, 22:01
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Okay, det låter ju finemang!

Men hur är det med matten? är den lättare än civilingenjörs matten?
Vad tror du själv? Civilingenjörsutbildningen är en teknisk/naturvetenskaplig utbildning, medan systemvetenskap är samhällsorienterad.
Citera
2013-10-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Vad tror du själv? Civilingenjörsutbildningen är en teknisk/naturvetenskaplig utbildning, medan systemvetenskap är samhällsorienterad.
Sorry, har ingen aning om hur utbildningar ligger jämfört med varandra :P

Det lutar mot systemvetare för mig i såfall
Citera
2013-10-15, 13:26
Medlem
Vad tror ni nästa års intagningspoäng kommer ligga på, känns som denna utbildning skjuter i höjden för varje år, snart ligger väl hpsnittet på 1,5. Det är ju trots allt ingen "topp" utbildning.
Citera
2013-10-15, 13:43
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Vad tror ni nästa års intagningspoäng kommer ligga på, känns som denna utbildning skjuter i höjden för varje år, snart ligger väl hpsnittet på 1,5. Det är ju trots allt ingen "topp" utbildning.

Tja, nu vet jag inte vilken skola du snackar om, men på utbildningen syrran läser höjdes HP-antagningen från 0.10 till 1.10 på ett år... 12 reserver i den gruppen.
Citera
2013-10-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Tja, nu vet jag inte vilken skola du snackar om, men på utbildningen syrran läser höjdes HP-antagningen från 0.10 till 1.10 på ett år... 12 reserver i den gruppen.

Då läser hon inte i Uppsala eller Lund.
Citera
2013-10-16, 20:24
Medlem
Sumsarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws

Vilken skola och vilken utbildning? Såvitt jag vet kan de svåraste datautbildningarna komma upp i 1.6 på HP (tänker då på Civ. i mjukvaruteknik på Linköpings datasektion). Tätt därpå kommer ju KTH, Lund, Linköping och Chalmers datateknik och en bit därpå trillar systemvetenskapen in, om jag inte minns fel.

Det är hur som haver relativt låg intagning i betygskvoten. Antar att det har att göra med att de flesta som söker datautbildningar är killar som under gymnasieperioden inte var särskilt ambitiösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in