2013-10-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Så då handlar det tydligen inte bara om pengar utan även om att man är svåråtkomlig? Kan det vara något mer?

Det handlar givetvis inte om pengar, det handlar om status. I många sammanhang anses dock pengar vara ekvivalent med status.

Många kvinnor dras till dominanta och/eller kriminella män, män som generellt sett faktiskt har det ganska dåligt ställt ekonomiskt. I kvinnans föreställningsvärld så blir det dock, åtminstone för stunden, MER häftigt och ganska statusfyllt att ligga med en kriminell man som "tar för sig" än en glasögonprydd kontorsråtta.
Citera
2013-10-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
På sätt och vis eftersom de konkurrerar med andra tjejer så de som inte gör det kommer ju efter. Tjejer skulle förmodligen ganska snabbt sluta sminka sig om de hamnade på en öde ö där det inte fanns några killar. De hade inte heller opererat sina bröst, midjor, läppar, näsor och allt annat de gör för att vara mer attraktiva för män.

Sen har du åter fel, kvinnor har i alla tider smyckat ut sig och sminkat sig för att vara attraktiva.
När män har smyckat ut sig eller använt smink har det varit för att signalera social status ex. vitt puder och peruk för att signalera överklass etc. Inte för att vara attraktiva estetiskt på det sätt kvinnor gör för att göra sig tilltalande för män.

Ibland får jag känslan av att du gått på alla myter som finns kring vår historia.

Aldrig någonsin slagit herrn att det kanske är du som gått på myter och fördomar?
Du har en oförmåga tänka utanför "mallarna" som är rätt uppenbar. Speciellt när de utanför mallarna råkar vara kvinnor. Som en sekelskiftes gubbe.

Det är väldigt många män idag som plastikopererar sig, enbart för att signalera status antar jag?
Man fixar håret, tar bort hår på ryggen, opererar ögon och gör ansiktslyftningar. Och visst enbart för att höja sin sociala status inte alls för att bli estetiskt attraktivare?
Attraktivitet är status för båda. Ingen större skillnad annat än att det är mer tillåtet för kvinnor och har börjat bli för män. Fåfänga finns i samma grad hos bägge.

I egyptien sminkade sig båda könen i samma grad och om du tänker lite, av liknande skäl.
Samma med högreståndet på 1700 talet. Vit hud ansågs attraktivt och vackert på båda könen
och signalerade status på båda. Först på 1800 talet vi fick ett strikt socialt förbud för män att sminka sig eller visa utåt att de bryr sig om sitt yttre. Däremot fanns det, korsetter för män, s.k. fadersmördare, special vax för mustacherna samt svart hårfärg och pomador som lämnade svarta fläckar på örngotten.
Finns en bok om manlig fåfänga genom historien, ta reda på den och läs. Mycket underhållande.
Citera
2013-10-15, 11:12
Medlem
Pixlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Men om kvinnor bara är ihop med männen pga pengarna, gör det dom till horor då?

Jag ser inte heller någon annan logiskt rimlig slutsats.
Det har väl blivit mer attraktivt på sistone att som kvinna konvertera till lesbian och anamma könskritiska och fientliga ideologier.
Problemet kommer senare när jag som man tvingas konvertera till homo för att hitta en partner med samma mål i livet som jag själv har.
Könskriget har med andra ord startat..och potentiella partners kommer bli svårare att hitta. Det gäller att gifta sig ung med en fertil kvinna och ha ett välreglerat äktenskapsförord.
Sanna mina visa ord.
Citera
2013-10-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlar
Jag ser inte heller någon annan logiskt rimlig slutsats.
Det har väl blivit mer attraktivt på sistone att som kvinna konvertera till lesbian och anamma könskritiska och fientliga ideologier.
Problemet kommer senare när jag som man tvingas konvertera till homo för att hitta en partner med samma mål i livet som jag själv har.
Könskriget har med andra ord startat..och potentiella partners kommer bli svårare att hitta. Det gäller att gifta sig ung med en fertil kvinna och ha ett välreglerat äktenskapsförord.
Sanna mina visa ord.

Eller så tar man det som en man och slutar söka bekräftelse hos andra människor på att man duger.

Varför inte satsa på en feministisk karriärkvinna med bra utbildning och bra jobb? Hon kommer förmodligen tröttna på dig efter några år för att du inte är tillräckligt spännande eller står tillräckligt högt i social status. Men det spelar mindre roll om hon vid det laget hunnit föda två-tre barn åt dig.

Hon har då med råge fyllt sin funktion för dig och fört dina gener vidare. Om hon när hon inte längre är fertil söker spänning i tillvaron med andra män spelar inte dig någon roll. Har du tur lyckas du till och med få en andra barnkull med en annan kvinna. Rent evolutionärt är det inte alls så tokigt.
Citera
2013-10-15, 12:02
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Det var du som tog upp den sexuella aspekten av det, inte jag. Och självklart har "en man som" Smartledsen MINST lika mycket relevans i debatten om inte mer. Allt annat vore förtryck.

Det är klart att du som "feminist" kan försöka tysta dem som har en annan åsikt eftersom det tydligen är förtryck om män får uttrycka sina åsikter och erfarenheter om kvinnor. Men det förändrar ingenting i sak.

Faktum kvarstår att oavsett vad kvinnor säger eller hur ni motiverar era beslut att bryta upp från ett förhållande så är mannens sociala status och plånbok avgörande faktorer. Det är det faktumet som vi som är heterosexuella män har att förhålla oss till och gör klokt i att agera utifrån.

Det är ingen hemlighet att en man som är läkare generellt sett har lättare för att hitta partner än en man som jobbar som tidningsbud. Och en man med VD-lön har gott om intresserade kvinnor efter sig, vilket han, allt annat lika, inte haft i samma utsträckning om han varit undersköterska.

Det kallas hypergami. Det är ingen "rocket science". Det är ett välkänt fenomen.

Nej, hans åsikter om hur kvinnor tänker har inte lika mycket relevans som mina.

Jag är inte feminist.

Undersökningen handlar inte om hur mycket som finns i mannens plånbok eller om mannens status. Här har vi en stor del av problemet med förståelsen. Det handlar ju inte om vad mannen har eller gör i första hand. Det handlar om vad kvinnan har. Hur mycket pengar KVINNAN har i sin plånbok. Det står ju till och med i rubriken men ändå väljer du helt att förbise det.

Det som motiverar många kvinnor att bryta upp är inte hur mycket eller lite pengar mannen har. Utan motivationen är att hon är missnöjd med förhållandet, och förutsättningen för skilsmässan är om hon själv har tillräckligt mycket pengar för att klara sig utan honom eller inte.

Att personer med hög social status är mer attraktiva än dem med låg, har ganska lite med skilsmässor att göra. Relationsbildning är en sak och skilsmässor en annan.
Citera
2013-10-15, 12:05
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Det finns inget som säger att du är mer lämplig än Smartledsen som kvinnligt språkrör. Om dina åsikter går emot den forskning som finns medan Smartledsens åsikter stämmer överens med forskningen är det ju troligare är han är bättre lämpad än du att berätta hur kvinnor tänker. Du är ju uppenbarligen en kvinnlig avvikelse som har helt andra teorier om hur allt funkar än vad forskningen visar att andra kvinnor tycker. Enligt dig finns det alltså inte en enda kvinna som bättre kan beskriva hur män tänker än vad t.ex. Babbsan kan göra i sin roll som man?

Vilken forskning syftar du på? Forskningsdata är en sak, tolkning av data en annan.
Citera
2013-10-15, 12:06
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Utan att veta hur stor erfarenhet smartledsen har av kvinnor så kan han faktiskt gjort en klockren analys av dom kvinnor han träffat eller hur?
Sen att du tänker på samma sätt som många kvinnor kan säkert stämma, det gör jag med ...(kvinnor)
Jag tänker mer som en del kvinnor här i tråden på vissa områden och kanske tvärt emot i andra frågor.
Det finns skillnad mellan kvinnor och män, men det finns skillnad mellan kvinnor och kvinnor och män/män så att generalisera och tro att man kan tala för andra är man ute på djupt vatten.

Fast jag har inte hävdat att min åsikt om andras tankar och känslor är mer korrekt än dessa individers egna åsikter om samma sak. Smartledsen påstår att han förstår bättre hur alla kvinnor tänker, än vad kvinnorna förstår det själva. Det är att ta ifrån dem tolkningsföreträdet, dvs om man hävdar detta framgångsrikt.
Citera
2013-10-15, 12:09
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vem tycker feminister ska försörja barnen?

Feminister kan ju tycka en jävla massa saker, det är ingen uniform rörelse, och inte en rörelse jag hör till heller.

Men de flesta strävar ju efter jämställdhet vilket innebär att man och kvinna ska ha lika ansvar för försörjningen och lika möjligheter till arbete och utbildning, till lika lön. (Jämställdhet är jag för)

I en sådan värld, så kommer man inte tilldöma mannen att han ska försörja kvinnan han skilt sig ifrån, eftersom hon har samma möjligheter till inkomst som han. Istället får de försörja sig själva, och dela på försörjningen och även uppfostran, av det gemensamma barnet.

I USA har man ju mer modellen att kvinnan är hemmafru, och mannen försörjer henne, vilket leder till att hon står utan inkomst vid en skilsmässa, och att man då dömer honom att försörja henne för en viss tid.
Citera
2013-10-15, 12:15
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Jag är böjd att hålla med Smartledsen. Min erfarenhet är också att kvinnor ofta inte har en aning om varför de känner som de känner. Det är exempelvis i det närmaste helt meningslöst att fråga en tjej om råd hur du skall få en tjej eftersom tjejer i regel inte vet hur de själva fungerar. De säger en sak men den tenderar att stämma föga med verkligheten. Rent vetenskapligt är det också så att kvinnor tenderar att fatta helt olika beslut givet samma information beroende på vilket humör hon är på. Det är bland annat detta som gör att många män finner det tämligen oförutsägbart att umgås med kvinnor.

Sen tror jag även att du har helt fel när det gäller tolkningsföreträde. Det är något som vi alla ägnar oss åt hela tiden överallt.

Hur skulle du själv se på saken, om du fick höra att dina åsikter om vad du tycker, känner och varför du gör som du gör, är värdelösa. Att andra är bättre skickade än dig, att analysera vad du tänker och tycker?

Det är en enorm skillnad att göra sig till språkrör för andra, och att faktiskt påstå att man vet bättre än andra vad andra tycker.

Inte för att det gäller bara kvinnor. Svarta t.ex, de vet ju inte heller vad som är bäst för dem själva. Eller fattiga, dom påstår att dom vill jobba men de vill dom egentligen inte för dom är lata. Folk som är religiösa, de är korkade och hjärntvättade och kan inte tänka själva. Etc etc.

Vilka är det som gör dessa tolkningar? Vem är det som brukar ta tolkningsföreträdet för att tala om för andra grupper hur de egentligen är, tycker, tänker och agerar? Vita medelklassmän. Nu på senare tid allt oftare förvisso, vita medelklasskvinnor.

Så vad är sant, vad är förtryck, och hur vet vi vad som är vilket?
Citera
2013-10-15, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Nej, hans åsikter om hur kvinnor tänker har inte lika mycket relevans som mina.

Jag är inte feminist.

Självklart har de det, om inte mer. I synnerhet för honom själv är det i princip irrelevant vad du har för åsikter om dina egna känslor. Men även på ett "makroplan" är kvinnors åsikter om sina egna känslor ganska ointressanta för ett man-kvinna-perspektiv. På samma sätt är mäns åsikter om sina egna känslor ointressanta för er kvinnor eftersom det är er uppfattning om män som betyder någonting för er, inte mäns uppfattning om män.

Citat:
Undersökningen handlar inte om hur mycket som finns i mannens plånbok eller om mannens status. Här har vi en stor del av problemet med förståelsen. Det handlar ju inte om vad mannen har eller gör i första hand. Det handlar om vad kvinnan har. Hur mycket pengar KVINNAN har i sin plånbok. Det står ju till och med i rubriken men ändå väljer du helt att förbise det.

Nyckelordet är mer. Huruvida en kvinna tjänar MER pengar än mannen eller ej är en funktion av hur mycket som finns i mannens plånbok. Om kvinnan har en månadslön på 30'000 kronor så säger det ingenting om huruvida hon tjänar mer pengar än sin man eller ej. Man måste även känna till mannens inkomst för att kunna avgöra det.

Citat:
Det som motiverar många kvinnor att bryta upp är inte hur mycket eller lite pengar mannen har. Utan motivationen är att hon är missnöjd med förhållandet, och förutsättningen för skilsmässan är om hon själv har tillräckligt mycket pengar för att klara sig utan honom eller inte.

Att personer med hög social status är mer attraktiva än dem med låg, har ganska lite med skilsmässor att göra. Relationsbildning är en sak och skilsmässor en annan.

Det där är din egen tolkning som du gripit ur luften. En central del av huruvida en kvinna är missnöjd med ett förhållande eller ej kan just vara mannens lön. Det är förmodligen lättare att som kvinna vara nöjd i en villa i Djursholm än i en hyreslägenhet i Rinkeby. Hon kanske hellre stannar kvar om de har sommarhus på rivieran istället för att bo i husvagn utanför Mjölby.

Sedan kan man givetvis försöka snurra till begreppen, som du implicit försöker göra, och framställa det som att kvinnor hela tiden är missnöjda med sina förhållanden och därför väntar på ett tillfälle för att få lämna det. Men det är snarare ett argument FÖR den tes som jag och många med mig driver i denna tråd, inte emot den.
Citera
2013-10-15, 12:27
Medlem
http://www.nber.org/papers/w14969.pdf?new_window=1

Intressant artikel om paradoxen inom feminismen. I USA har bättre villkor och levnadsstandard för kvinnor bidragit till att män har blivit lyckligare och kvinnor mindre lyckliga.
Citera
2013-10-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mloj
http://www.nber.org/papers/w14969.pdf?new_window=1

Intressant artikel om paradoxen inom feminismen. I USA har bättre villkor och levnadsstandard för kvinnor bidragit till att män har blivit lyckligare och kvinnor mindre lyckliga.

Anledningen är statsfeminism som är starkt förhärskande i Sverige men även förekommer i USA. Statsfeminism innebär, bland annat, att feminism eller feministiska tankegångar praktiseras i lag och offentliga regelverk. Och då trots att det är en liten minoritet av alla män och kvinnor som uttryckt en önskan om att vilja leva i ett feministiskt samhälle eller ett samhälle som följer sådana principer.

Det är en symbios mellan statsmakten och en liten grupp feministiska ledare som samlar arga unga kvinnor och riktar deras aldrig sinande frustration över hur samhället ser ut och fungerar mot politiskt korrekta måltavlor.

Ett klassiskt exempel är hur feministiska företrädare förra vintern gick ut offentligt och gav "rasister och sexister" skulden för de instagramkonton där ett stort antal unga tjejer pekats ut som "orrar" och de efterföljande kravallerna i Göteborg. Det var, underförstått, återigen den svenske mannen som skulle få skulden för vad som försiggick bland företrädesvis ungdomar på invandrartäta skolor i Göteborg. Dessutom visade det sig senare vara två 15-åriga tjejer, dvs inte alls några rasistiska och sexistiska män, som stod bakom kontot på Instagram.

Händelserna i Göteborg var ett klassiskt exempel på en totalhavererad invandringspolitik där ett stort antal kulturer och kvinnosyner från olika länder krockar och de tjejer som inte anses leva upp till den smältdegelskvinnosyn som uppstått kallades "orrar" (turkiska). Trots det var det, i feministernas ögon, den svenske vite mannen som återigen skulle få skulden även för denna händelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in