2013-10-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Finns samhällen med månggifte i världen idag, kanske är bekant? Så varför det inte skulle kunna ha existerat genom historiens gång förstår jag inte.
När jag använde uttrycket tänkte jag mer på att vi är gjorda för att ha fler partners genom livet än endast en enda livet ut. fel ord. vet.
haha du menar att just smink är tecken på att kvinnor är fertila?
Och du har inte noterat den ökade fokuseringen och objektifieringen på vackra män i media och reklam? ett ganska säkert tecken på att detta också börjar bli en statussymbol för kvinnor med makt. En ung vacker man vid sidan. Ta madonna som ex. Så inget som säger att maktförskjutning i samhället också innebär ändrade preferenser. För till skillnad från dig så tror jag inte att alla är biologiska, tror mycket är socialt konstruerat också. Exakt vad som är status ex.
För 50 000 år sen var det garanterat fysisk styrka, god jaktförmåga hos män. Idag är det en liten tanig blek rockstjärna med stålars och kulturell status. Viss skillnad men inte statusen.

Nej, de sminkar sig på ett sätt som framhäver dessa tecken på fertilitet. Det är ju det tjejer som sminkar sig gör. När du får en tjej så kan du titta på vad de använder så kommer du se att det gör exakt de sakerna som förstärker fertilitetssignaler.

Nej, inte direkt. Det är inte heller någon statussymbol bland kvinnor med makt. Det är möjligen önsketänkande från din sida. Det förekommer dock men brukar i regel inte hålla så länge och männen är ofta otrogna emot dem (föga förvånande).
Citera
2013-10-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nej, de sminkar sig på ett sätt som framhäver dessa tecken på fertilitet. Det är ju det tjejer som sminkar sig gör. När du får en tjej så kan du titta på vad de använder så kommer du se att det gör exakt de sakerna som förstärker fertilitetssignaler.

Nej, inte direkt. Det är inte heller någon statussymbol bland kvinnor med makt. Det är möjligen önsketänkande från din sida. Det förekommer dock men brukar i regel inte hålla så länge och männen är ofta otrogna emot dem (föga förvånande).

Särskilt emotjejer sminkar sig för att förstärka fertilitetssignaler.
Citera
2013-10-14, 23:10
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag förstår ingenting. En man kan tjäna hur mycket pengar som helst utan att hamna i en situation där hustrun inte förändrar sin syn på honom om han slutar tjäna pengar? Är det något särskilt exempel du tänker på eller menar du att det rent hupotetiskt kan vara så?

En eventuellt ändrad syn på sin make om han tjänar mindre pengar eller helt slutar att tjäna pengar hänger förmodligen en hel del på hur han själv tar det. Om han själv förändras på grund av det är det inte så konstigt om hans flickvän/fru får en annan syn på honom.
Citera
2013-10-14, 23:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Du fattar alltså inte att om man bygger upp en stark gemenskap som grundar sig i saker som berör människan mer så har man större chans att få sitt förhållande att hålla än om man bara har skaffat ett liv där man alltid ska köpa köpa köpa och åka på dyra resor.

Vad i det är det som är så svårt att förstå?

Finns det ett motsatsförhållande mellan att man tjänar mer och att han har ett förhållande som inte förutsätter att han tjänar mer?

Om inte, varför tar du upp det hela tiden?
Citera
2013-10-14, 23:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
En eventuellt ändrad syn på sin make om han tjänar mindre pengar eller helt slutar att tjäna pengar hänger förmodligen en hel del på hur han själv tar det. Om han själv förändras på grund av det är det inte så konstigt om hans flickvän/fru får en annan syn på honom.

Och hur vet man skillnaden mellan att en man i denna situation förändras till det sämre och att hustrun säger det för att det låter bättre?

Varför jiddrar kvinnor så mycket om lönediskriminering och ekonomiska orättvisor när de tydligen inte är materialistiska alls?
Senast redigerad av Gullegubben 2013-10-14 kl. 23:32.
Citera
2013-10-14, 23:22
Medlem
Citat:
Finns det ett motsatsförhållande mellan att man tjänar mer och att han har ett förhållande som inte förutsätter att han tjänar mer?

Om inte, varför tar du upp det hela tiden?

Jag tar upp det hela tiden för att du frågar om det. Lägg ner det så blir det nog bra ska du se.

Jag förklarar bara hur det ligger till. En man får välja vilken hustru han vill och sen överösa henne med gåvor och sen bli tokig när han inte får någon lön mer om man vill. Det är helt fritt.
Citera
2013-10-14, 23:26
Medlem
Citat:
Citerar mig själv från en annan tråd kring detta: Kanske borde förtydliga mig lite. Människan i sig är väl inte polygam eftersom män i regel inte är det. Faktum är ju, som jag tror du påpekat, att i de flesta kulturer lever män mer eller mindre polygamt om de har möjlighet. Dock är det så att inte alla har möjlighet att leva polygamt utan det är ju förunnat de som har större resurser. Kvinnor strävar sällan efter polygama förhållanden även där det har varit tillåtet. Det förekommer förvisso i några enstaka kulturer men de omnämns nästan alltid som "mycket svåra att upprätthålla" och är ovanliga. Ofta är det två bröder som delar på en kvinna.

Orsaken jag nämnde att vi är gjorda för att vara monogama är för att män inte väljer kvinnor urskiljningslöst likt många apor utan alla män väljer i regel unga, fertila kvinnor med klassiska skönhetsdrag (signalerar fertilitet). Detta indikerar att män ändå väljer en långsiktig partner. Giftermål är en kulturellt universal företeelse och även där mannen har flera kvinnor brukar han ha en primär kvinna han är gift med.
Bland apor, råttor och andra djur kan man se på testiklarnas storlek om honan blir betäckt av många hannar eller inte eller om en hanne har monopol på honan. Hos människor är testiklarna medelstora men med mycket låg spermaproduktion.
Den universella förekomsten av svartsjuka indikerar att "delandet" av kvinnor inte har varit normen. Dock även en indikation på att kvinnor alltid är helt trogna heller.
En annan indikation är att även i de mest välorganiserade hippikollektiv snabbt faller samman under tryck från svartsjuka och "possessiveness".
Den vanligaste orsaken en man dödar sin fru är mannens kunskap/misstanke att frun varit otrogen eller tänker lämna honom.
I nästan alla samlar-jägar samhällen är de flesta män monogama, många är otrogna och några få lyckas vara polygama med upp till 5 fruar. När vi började kunna ackumulera rikedomar ökade också antalet kvinnor män kunde skaffa sig och försörja. Harmen är en av de saker man historiskt alltid förknippat med rikedom.

Män är betydligt mer otrogna än kvinnor även om kvinnor ibland också är det. Drygt tjugo procent av kvinnorna och närmare hälften av männen är någon gång otrogna även om de män som är otrogna är det tre gånger så ofta. Då måste man dock betänka hur mycket svårare det är för en man att få tag i en kvinna än tvärt om. Bland homosexuella män (som har tillgång till andra män som har samma sexualdrift som de själva och inte som kvinnor) är antalet partners (i Holland) förutom sin "riktiga" åtta stycken om året. Det är förmodligen så det skulle vara om tjejer hade samma sexualdrift som män och var lika intresserade av snedsteg.

Tja du vi har olika åsikter i detta också tydligen. Intressant.
Jag tror, utan att ha några speciella undersökningar att visa upp ( tror inte detta är något som går att undersöka ens korrekt) att kvinnor är lika benägna som män att vara otrogna om rätt tillfälle erbjuds. Därmed inte sagt att alla är det varken bland män eller kvinnor bara att det är en personlighetstyp som återfinns lika mycket hos kvinnor som hos män.
Vårt sätt att leva idag i stora delar av västvärlden där vi i stort tillåts ha ett fritt sexliv anger dessutom att vi har ett intresse av att testa fler partners innan vi stagdar oss. Så rent samhällsmässigt är vi kanske monogama, men naturligt, sexuellt om lusten får styra? knappast.
Svartsjuka eller ägandet, som jag kallar det kan du också finna hos vissa primater, dock inget som hindrar där att en dominant hanne har 8 donnor runt sig. Är en praktiskt överenskommelse. Och man har också upptäckt att honorna gärna sticker av då de kan och har lite rajtantajtan med en annan hanne utan större problem, ibland kan t.o.m den dominanta hannen vara medveten och tolerera det.
Biologer har också upptäckt att fåglar som man tidigare trott var supermonogama inte alls är det i verkligheten. Som sagt man ser det man vill se. just apropå. ( för övrigt jag ska svara dig i andra tråden, bara lite trött på den debatten men kommer tillbaka)

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2286682/Monogamy-natural-men-AND-women-equally-promiscuous-TED-lecturer-reveals.html

http://www.livescience.com/32146-are-humans-meant-to-be-monogamous.html
Citera
2013-10-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
En mans värde ligger inte i hans erövringar av kvinnor.

Men en mans förmåga att veta hur kvinnor tänker ligger till ganska stor del i hur mycket kontakt med kvinnor han haft. Om den bara består av att kolla på porr och HBO serier så...

Nej, det är just HÄR det patriarkala förtrycket finns, i den mån det alls finns kvar i Sverige. Det ligger inte i olika löner eller olika arbetsuppgifter. Det ligger i tolkningsföreträde. Att en man som Smartledsen, skulle ha företrädet att tolka och förklara hur kvinnor tänker och agerar framför kvinnorna själva. Skulle han tillåtas det företrädet, så har vi faktiskt klockrent förtryck.

Nu lär han som sagt inte tillåtas det någonstans alls, faktiskt inte ens här på flashbacks feminismforum som antagligen är en av de sista utposterna. Lyckligtvis.

Det var du som tog upp den sexuella aspekten av det, inte jag. Och självklart har "en man som" Smartledsen MINST lika mycket relevans i debatten om inte mer. Allt annat vore förtryck.

Det är klart att du som "feminist" kan försöka tysta dem som har en annan åsikt eftersom det tydligen är förtryck om män får uttrycka sina åsikter och erfarenheter om kvinnor. Men det förändrar ingenting i sak.

Faktum kvarstår att oavsett vad kvinnor säger eller hur ni motiverar era beslut att bryta upp från ett förhållande så är mannens sociala status och plånbok avgörande faktorer. Det är det faktumet som vi som är heterosexuella män har att förhålla oss till och gör klokt i att agera utifrån.

Det är ingen hemlighet att en man som är läkare generellt sett har lättare för att hitta partner än en man som jobbar som tidningsbud. Och en man med VD-lön har gott om intresserade kvinnor efter sig, vilket han, allt annat lika, inte haft i samma utsträckning om han varit undersköterska.

Det kallas hypergami. Det är ingen "rocket science". Det är ett välkänt fenomen.
Citera
2013-10-14, 23:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Jag tar upp det hela tiden för att du frågar om det. Lägg ner det så blir det nog bra ska du se.

Jag förklarar bara hur det ligger till. En man får välja vilken hustru han vill och sen överösa henne med gåvor och sen bli tokig när han inte får någon lön mer om man vill. Det är helt fritt.

Så kan du sammanfatta ditt råd? Gift dig inte om du tjänar bra med pengar? Eller vill du inte ge råd längre?
Citera
2013-10-14, 23:35
Medlem
Citat:

Tja tror tjejr sminkar sig lika mycket för varandra och för att "alla andra gör det". Inte direkt så att kvinnor slutar med smink bara för att hon ska spendera 1 månad i nått kvinnokollektiv, det kan jag lova dig, är trippel med sminkning där. Däremot kan en kvinna gärna sluta med smink om hon ex. ska göra värnplikt eller jobba på nått väldigt mansdominerat stället för att smälta in lite bättre.

Dessutom är faktiskt smink enbart på kvinnor nått relativt nytt. Tittar man historiskt så har smink på män varit lika vanligt, ibland t.o.m mer vanligt och i vissa kulturer fortsatt så idag.
Citera
2013-10-14, 23:39
Medlem
Citat:
Så kan du sammanfatta ditt råd? Gift dig inte om du tjänar bra med pengar? Eller vill du inte ge råd längre?

Jo då, men när du klagar på att jag skriver så tänkte jag att jag skulle sluta.

Mitt råd är bygg inte upp livet kring att köpa, köpa, köpa. Om man vänjer sig vid att handla saker hela tiden och göra saker som kostar pengar och får kickar av det så blir fallet så stort när man inte har råd.

Bygg upp det med att t ex vara tillsammans mycket, prata mycket och vara nära mycket i stället.

Det bästa kan inte köpas för pengar.

Varför klagar du för att jag skriver fast du vill läsa mer?
Citera
2013-10-14, 23:47
Medlem
Idunas avatar
Jag tjänar hyfsat med flis och tänker aldrig gifta mig. Det där med kärlek som det snackas så mycket om, är bara bs. Vad det handlar om är att brudar tar det bästa möjliga att fixa ungar med. Vi män är bara ett medium. När vi inte tjänar några pengar längre, kilar de vidare till nästa offer, blir "kära" på nytt.

När man har insett dessa enkla faktum, betraktar man kvinnor "från distans". Man knullar dem, men man "tror" inte på dem, man faller inte för dem på riktigt. Det märker brudarna och blir helt galna av det, eftersom hela deras medvetande bygger på djurisk list, på att snärja, även om de själva inte är (intellektuellt) medvetna om det. Det är en instinkt hos dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in