2013-10-15, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
En annan sak som förbryllar är ju Premiärministrarnas och andra högt uppsatta tro på detta par. Varför skyddar alla dessa två så okritiskt?
Brittiska regeringens engagemang verkar förbryllande. I andra fall där regeringar har blandat sig i och förhindrat utredningar så har det ju funnits vissa orsaker med ordalydelsen "för rikets säkerhet" inblandade. Kanske någon i s.k. Tapas 9-pakten har något slags förbindelse med kungahuset, vilket föranleder brittiska regeringens inblandning med att bl.a. omflytta ambassadpersonal som uttalar sig negativt om paret.
Citat:
Ursprungligen postat av megustaa
Den portugisiska polisens FUP ligger ... ute, dock är det en PDF-fil och texten går inte att markera...
Om du använder Foxit Reader istället för Adobe Reader ska du kunna se pdf-filen i textformat och markera.
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Det framgår aldrig hur väl han kollar till Mccann barnen men är det något man skulle säga ja till om man visste att ens dotter låg mördad på rummet?
Vad jag förstod så lyssnade han bara efter möjliga ljud från barnen utanför deras lägenhet och gick aldrig in i den.
Senast redigerad av pethom 2013-10-15 kl. 11:24.
Citera
2013-10-15, 11:22
Medlem
Ghostfaces avatar
Dom erbjöds barnvakt för 10 Euro men ville inte att någon "okänd" skulle passa deras barn. Bättre att dom ligger och sover obevakade! ( Trots att det var samma barnflickor som dom lämnat barnen till 5,5 timme om dagen hela väckan till på Kidz Club....
Citera
2013-10-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fideIi
Finns det sätt att agera som indikerar om man är skyldig eller inte?

Blir lite mörkrädd när jag läser trådens sista sidor och upptäcker hur ni så okritiskt gör om hörsägen till "fakta". Källkritik, någon? Föräldrarna är avskrivna från utredningen, varför skulle de bli det om det fanns bevis mot dem? Och ja, jag känner till de "bevis" som anfördes av polisen i Portugal. Kom igen, ni kan bättre än så här!

Håller med.

Föräldrarna har även gjort saker som talar starkt emot att de skulle vara skyldiga. Att tex kontakta premiärministern för att förmå honom att få polisen att strata en inhemsk utredning. Knappast något de hade behövt göra för att vara "trovärdiga". Tjäna pengar hade de kunnat göra på annat sett, genom att själva fortsätta kontakta media, skriva böcker osv.
Citera
2013-10-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Vad jag förstod så lyssnade han bara efter möjliga ljud från barnen utanför deras lägenhet och gick aldrig in i den.
Men tänk om tvillingarna hade varit vakna då, och han hade gått in? Hade de velat riskera att han skulle ha gjort det?
Citera
2013-10-15, 11:31
Medlem
Ghostfaces avatar
Föräldrarna vägrade samarbeta med polisen och svara på några som helst frågor när dom blev misstänkliggjorda (Vilket givetvis är standard i alla fall där barn far illa, inklusive plötslig spädbarnsdöd och liknande.) Sedan flögs dom hem i ett specialchartrat plan av den brittiska regeringen varför det blev ganska svårt för den Portugisiska polisen.... Självklart kan dom vara oskyldiga men att konsekvent hävda det när mycket pekar åt andra hållet.... Kom igen, ni kan bättre....
Citera
2013-10-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostface
Föräldrarna vägrade samarbeta med polisen och svara på några som helst frågor när dom blev misstänkliggjorda (Vilket givetvis är standard i alla fall där barn far illa, inklusive plötslig spädbarnsdöd och liknande.) Sedan flögs dom hem i ett specialchartrat plan av den brittiska regeringen varför det blev ganska svårt för den Portugisiska polisen.... Självklart kan dom vara oskyldiga men att konsekvent hävda det när mycket pekar åt andra hållet.... Kom igen, ni kan bättre....

Nu svarar jag utifrån teorin om att de är oskyldiga:
De hade redan uppgett sin historia av vad som hände. OMM de är oskyldiga så kan de helt enkelt inte svara på frågorna då de faktisk inte vet svaren. Att de tex skulle sitta och försöka svara /gissa skulle ju bara förvärra och kanske missleda polisen. Deras advokat har såklart sagt till dem att inte svara på frågor som detta.

Dessutom, om de är oskyldiga, föreställ dig ilskan, chocken, och maktlösheten som måste komma när dessa anklagelser kommer. När polisen som borde leta efter deras dotter och ev förövare istället koncentrerar sig på dem?

Jag tycker i just detta fall, att de inte svara på frågor ställda till dem som misstänkta, knappast pekar mot att de är skyldiga. Bättre kan du.
Citera
2013-10-15, 11:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Men tänk om tvillingarna hade varit vakna då, och han hade gått in? Hade de velat riskera att han skulle ha gjort det?

Det är bara paret själva som hävdar att dörren var olåst, låg det ett lik i lägenheten så var den garanterat låst.

Dessutom var nog paret säkra på att barnen sov, trots allt skrik, allt folk i lägenheten och allt tumult runt omkring så säger polisen...

Citat:
The twins were still asleep in the children's bedroom and the door was half open.

Dessutom från förundersökningsprotokollet, som är ett av de mest grundliga jag någonsin läst...

Citat:
bout 23.00 hrs, OC guest G. McK. approached the McCann's apartment from the bushes at the rear of the apartment. He was searching the gardens. He did not know it was the McCann's apartment. He saw Mr Gerry McCann standing alone in the doorway at the rear of the apartment talking on his mobile telephone. Mr McCann was looking over the swimming pool and did not see Mr McKenzie. Mr McCann was absolutely distraught telling the person receiving the call that he feared "she (Madeleine McCann) had been taken by paedophiles".

Citat:
I looked to see who I now know to be Gerry McCann stood above me on the balcony/patio about 3 metres away speaking on a mobile phone. I cannot recall his exact words but I got the impression that he was speaking to perhaps a family member or someone he was very close to due to the nature of his conversation. He said something along the lines of there being Paedophile gangs in Portugal and that they had abducted Madeleine

Detta samtal sker minre än en timme efter att hon upptäcktes vara borta.

Enligt personalen på Tapas så var Gerry borta i cirka 30 minuter och återkom runt 21:45. Han uppgav själv att han gick redan vid 21:00, vilket skulle göra 45 minuter.

Nästan direkt eller ungefär en kvart senare går mamman iväg och "kollar" barnen.

När polisen är på plats så upptäcker de...

Citat:
GNR Officer J. M. B. R. found the parents to be nervous and anxious, he did not see any tears from either of them although they produced noises identical to crying. He did not feel that this was an abduction, although this was the line indicated by the father.

Får lite Alm-vibbar av detta.

Slutligen kom samtalet till polisen 22:50 först, alltså cirka 50 minuter efter försvinnandet och 10 minuter före Gerry ringer släkten och informerar dessa om att Madde kidnappas av en portugisisk liga som är pedofiler.

Citat:
22.50 pm - First call to GNR Lagos precinct (Guarda Nacional Republicana, rural police); The first call to Police Precinct of GNR (Portuguese Rural Police) in Lagos, reporting a missing child and asking for Police help was made at 10.50pm and a patrol was sent, arriving at Ocean Club 12/15 minutes later, according to Lieutenant-Colonel Costa Cabral, Head of Public Relations of GNR.

Gerry skriker ut sin ilska över att dottern blivit kidnappad i samband med att polisen anländer...

Citat:
23.00/23.05 pm - A GNR patrol arrives at Ocean Club (two men); When they arrived they saw the girl's father, a friend whom GNR Officer N. F. P. d. C. describes as tall and blond, an OC employee and a translator who was also an OC employee, named S.B.. He found it notable that when they were still at the main reception, the father kneeled down, laying his head on the ground and crying, at the same time as making an expression which GNR Officer N. F. P. d. C. did not understand.

Låter som Alm som gick in och lade sig på träbänken hos polisen och skrikgrät, även det utan tårar.

Visst reagerar vi alla olika av sorg, men detta är bara en timme efter att hon försvann och ingen borde rimligtvis veta vad som hänt Madde, om föräldrarna var oskyldiga.

Klockan 22:30 skrek Kate rakt ut att "Vi har svikit henne" flera gånger.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-15 kl. 11:49.
Citera
2013-10-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är bara paret själva som hävdar att dörren var olåst, låg det ett lik i lägenheten så var den garanterat låst.

Dessutom var nog paret säkra på att barnen sov, trots allt skrik, allt folk i lägenheten och allt tumult runt omkring så säger polisen...
Och du menar att de var villiga att riskera att någon skulle upptäcka att dörren var låst då? Skulle inte detta verka misstänkt? De hade ju gjort på samma sett övriga kvällar, varför göra på ett annat sett denna kväll?

Ja, att barnen var nedsövda tror jag är mycket möjligt. Ev "bara" lugnande. Det kan även förklara hur någon ev skulle kunnat bära iväg på Maddie utan att hon vaknade.

Citat:

Dessutom från förundersökningsprotokollet, som är ett av de mest grundliga jag någonsin läst...
Och? Han kanske rabbla upp en massa olika scenarier han kunde komma på? Att de lyckades höra just den är ju knappas något lustigt. Jag har tänkt det samma ganska snabbt då mitt barn (några år äldre än vad maddie var) sprungit från gården.

Citat:
Detta samtal sker minre än en timme efter att hon upptäcktes vara borta.

Enligt personalen på Tapas så var Gerry borta i cirka 30 minuter och återkom runt 21:45. Han uppgav själv att han gick redan vid 21:00, vilket skulle göra 45 minuter.

Nästan direkt eller ungefär en kvart senare går mamman iväg och "kollar" barnen.

När polisen är på plats så upptäcker de...

Får lite Alm-vibbar av detta.
Jag har en nära vän som förlorade sin barn i PSD, hon grät inte heller. Hon har berättat efteråt att hon absolut trodde att de skulle misstänka henne. Och hon undrade själv vad det var för fel på henne som inte grät, och inte var "ledsen". Felet var såklart att hon var chockad, under chock och stark emotionell stress reagerar folk ibland väldigt väldigt lustigt.
Citera
2013-10-15, 11:54
Medlem
Citat:

Det skulle jag nog oxå göra om jag hade lämnat mitt barn ensamt och gått och ätit på en restaurang för att sedan komma tillbaka och se att barnet var borta.

För mig tog det ca 5 minuter då mitt barn hade sprungit iväg till granngården (med en kompis) innan jag började tänka det värsta. Tycker inte att det är lusigt att det "bara" tog en halvtimme för Maddies mamma och pappa.

Edit: Eller ja, hon "visste direkt"... Jag skulle nog säga att hon helt enkelt tänkte det värsta direkt och att det sen i efterhand faktisk verkade stämma (om de är oskyldiga). Då blir det ju i hennes huvud som att hon "visste"
Citera
2013-10-15, 11:55
Medlem
Citat:

Ja om ens jobb som mamma är att ta hand och vakta över sina barn så svek hon ju henne den kvällen. Tolkar inte alls detta som att "vi har svikit henne för att vi dödade henne".

Skulle även vara mycket intresserad av hur du tror dom lyckats gömma kroppen de kommande dagarna?
Citera
2013-10-15, 11:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Och du menar att de var villiga att riskera att någon skulle upptäcka att dörren var låst då? Skulle inte detta verka misstänkt? De hade ju gjort på samma sett övriga kvällar, varför göra på ett annat sett denna kväll?

Ja, att barnen var nedsövda tror jag är mycket möjligt. Ev "bara" lugnande. Det kan även förklara hur någon ev skulle kunnat bära iväg på Maddie utan att hon vaknade.

Och? Han kanske rabbla upp en massa olika scenarier han kunde komma på? Att de lyckades höra just den är ju knappas något lustigt. Jag har tänkt det samma ganska snabbt då mitt barn (några år äldre än vad maddie var) sprungit från gården.

Jag har en nära vän som förlorade sin barn i PSD, hon grät inte heller. Hon har berättat efteråt att hon absolut trodde att de skulle misstänka henne. Och hon undrade själv vad det var för fel på henne som inte grät, och inte var "ledsen". Felet var såklart att hon var chockad, under chock och stark emotionell stress reagerar folk ibland väldigt väldigt lustigt.

Vad menar du skulle ha varit faran med att någon skulle upptäckt att dörren var låst.

Nej, enligt de förhör som hållits med de som fick samtalen så går alla ut på samma scenario, inget alternativ finns och när någon föreslår alternativ så övertygas de om att hon är kidnappad.

Med dessa grät hela tiden, utan tårar. De kanske hade någon ögonsjukdom eller så fäller inte läkare tårar.
Citera
2013-10-15, 11:57
Medlem
Citat:
Vad menar du skulle ha varit faran med att någon skulle upptäckt att dörren var låst.

Nej, enligt de förhör som hållits med de som fick samtalen så går alla ut på samma scenario, inget alternativ finns och när någon föreslår alternativ så övertygas de om att hon är kidnappad.

Med dessa grät hela tiden, utan tårar. De kanske hade någon ögonsjukdom eller så fäller inte läkare tårar.
Om mitt barn skulle försvinna så skulle jag nog oxå hålla fast vid att det är kidnappat, inte förolyckat/dött. Av egna själviska orsaker så vill jag ju att det ska leva. Tror nog desamma gäller för de flesta. Självklart håller man fast vid det tills motsatsen är bevisad. Men visst kan man hoppas på att hon inte lever (för lidandet annars vill jag inte ens fundera över), men om hon gör det vill man väl ändå få ett avslut på lidandet?

Ang dörren. Ja, om den hade varit låst så hade det troligtvis blivit problem om något upptäckt det då de faktiskt turades om att kolla varandras barn. Att han nu bara lyssnade utifrån kan ju ha varit en slump. Jag hade nog själv följt med att för att se till att inget upptäcktes. Känns som en för stor risk att låta någon gå själv.

Och alla gråter inte med tårar.
Senast redigerad av Mizzzan 2013-10-15 kl. 12:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in