2013-10-15, 19:42
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Mjo men nu läste du inte utan tar din "fakta" från den fd polisen som inte förstår sig på detta...
Läs vad analytikern säger (dvs läs min text):
Av de 37 toppar som testet gav kan man matcha 15 till Maddies profil (Normalt har en människa 20 toppar, men Maddie har ärv samma top från båda sina föräldrar, så hon har bara 19).
Och eftersom det det inte är topparna i sig som är unika för en människa utan hela uppsättningen tillsammans så är det ett problem här. Enligt analytikerna finns det DNA toppar från 3-5 personer i testet, dessa personer toppar tillsamman kan mycket väl bilda Maddies DNA, speciellt om 2 av dessa är hennes föräldrar (som ju tillsammans skulle kunna ge mer än 15 av topparna )

15 av 19 träffar hade varit tillräckligt OM det bara var DNA från max 2 personer.

Det var DNA från endast EN person, när testet först gjordes i Portugal. Alltså när man fick träff på 15 av 19 markörer. Det motsvarar, enligt expertis, en säkerhetsgrad på 99,9% att det var Madeleines DNA.

Det du talar om (37 markörer, från fler personer) hände när testet senare skulle göras om av engelsk polis. Det hade då alltså blivit "smittat" av personer som hanterat testet. Därför var testet då värdelöst, vilket var McCanns lycka. Annars borde de åtminstone ha utretts av brittisk polis.
Citera
2013-10-15, 20:08
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det var DNA från endast EN person, när testet först gjordes i Portugal. Alltså när man fick träff på 15 av 19 markörer. Det motsvarar, enligt expertis, en säkerhetsgrad på 99,9% att det var Madeleines DNA.

Det du talar om (37 markörer, från fler personer) hände när testet senare skulle göras om av engelsk polis. Det hade då alltså blivit "smittat" av personer som hanterat testet. Därför var testet då värdelöst, vilket var McCanns lycka. Annars borde de åtminstone ha utretts av brittisk polis.
Gjordes ett test i Portugal? Gjordes inte testet enbart av FFS i Birmingham? Ska erkänna att delen i det här fallet kring DNA-fynden är en aning förvirrande. Så här säger i alla fall John Lowe från FFS:

Citat:
"A complex LCN [low copy number] DNA result which appeared to have originated from at least three people was obtained from cellular material recovered from the luggage compartment section ... Within the DNA profile of Madeleine McCann there are 20 DNA components represented by 19 peaks on a chart. ... Of these 19 components 15 are present within the result from this item; there are 37 components in total. There are 37 components because there are at least 3 contributors; but there could be up to five contributors. In my opinion therefore this result is too complex for meaningful interpretation/inclusion. ... The individual components in Madeleine's profile are not unique to her; it is the specific combination of 19 components that makes her profile unique above all others. Elements of Madeleine's profile are also present within the profiles of many of the scientists here in Birmingham, myself included. It's important to stress that 50% of Madeleine's profile will be shared with each parent. It is not possible, in a mixture of more than two people, to determine or evaluate which specific DNA components pair with each other. ... Therefore, we cannot answer the question: Is the match genuine, or is it a chance match."

John Lowe är väl onekligen en expert på området, men han verkar inte dela din uppfattning om säkerhetsgraden på 99,9% att det är Madeleines DNA man funnit?
Senast redigerad av TODCDFWB 2013-10-15 kl. 20:12.
Citera
2013-10-15, 20:20
Medlem
Citat:

Ok, varför finns inte uppgifter om detta med i portugisiska polisens rapport då?

Vad är din källa på att det bara var DNA från en person i testet?
Senast redigerad av Mizzzan 2013-10-15 kl. 20:24.
Citera
2013-10-15, 20:49
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Gjordes ett test i Portugal? Gjordes inte testet enbart av FFS i Birmingham? Ska erkänna att delen i det här fallet kring DNA-fynden är en aning förvirrande.

Citat:
Ok, varför finns inte uppgifter om detta med i portugisiska polisens rapport då?

Vad är din källa på att det bara var DNA från en person i testet?

Båda testen sändes till FSS i England, men det första testet gjordes när Portugal "ägde" ärendet. Det blev sedermera överflyttat till den engelska polisen. (Dessutom analyserades ett test i Portugal, men det resultatet har aldrig publicerats, vad jag läst. Antagligen eftersom portugisisk lag kräver att alla 19 av 19 ska matcha, och resultatet inte nådde upp till det).

"The tiles where Keela scented the blood were carefully removed, first analysed by a Portuguese laboratory, and then sent to FSS."

"But the FSS lab was able this time, on its first analysis, to find 19 markers, of which 15 markers matched Madeleine's DNA - again, meaning that there were no markers within these 15 that could not have come from Madeleine. With 15 markers out of 19 all matching Madeleine’s DNA, that would give analysts 99.9% confidence that the blood samples were from Madeleine."

"The law differs from country to country as to how many out of an individual’s 19 or 20 DNA ‘markers’ are needed by the courts to prove that any DNA sample comes from that individual. Many countries accept 15 markers out of 19 as sufficient proof. Under Portuguese law, however, the courts require all 19 markers to be confirmed. This was what is called ‘Low Copy Number’ DNA and so all 19 markers could not be obtained.

We might add here that when the British police cross-check the DNA of a suspect with its database (said to consist of 2.5 million people) of people who have been arrested on suspicion of a crime, they use only 10 markers out of 19 in order to establish a DNA ‘match’."

Källa: under punkt 4 http://www.cwporter.com/mccann.htm
Senast redigerad av Flor-Ida 2013-10-15 kl. 20:51.
Citera
2013-10-15, 21:16
Medlem
Citat:
Båda testen sändes till FSS i England, men det första testet gjordes när Portugal "ägde" ärendet. Det blev sedermera överflyttat till den engelska polisen. (Dessutom analyserades ett test i Portugal, men det resultatet har aldrig publicerats, vad jag läst. Antagligen eftersom portugisisk lag kräver att alla 19 av 19 ska matcha, och resultatet inte nådde upp till det).

"The tiles where Keela scented the blood were carefully removed, first analysed by a Portuguese laboratory, and then sent to FSS."

"But the FSS lab was able this time, on its first analysis, to find 19 markers, of which 15 markers matched Madeleine's DNA - again, meaning that there were no markers within these 15 that could not have come from Madeleine. With 15 markers out of 19 all matching Madeleine’s DNA, that would give analysts 99.9% confidence that the blood samples were from Madeleine."

"The law differs from country to country as to how many out of an individual’s 19 or 20 DNA ‘markers’ are needed by the courts to prove that any DNA sample comes from that individual. Many countries accept 15 markers out of 19 as sufficient proof. Under Portuguese law, however, the courts require all 19 markers to be confirmed. This was what is called ‘Low Copy Number’ DNA and so all 19 markers could not be obtained.

We might add here that when the British police cross-check the DNA of a suspect with its database (said to consist of 2.5 million people) of people who have been arrested on suspicion of a crime, they use only 10 markers out of 19 in order to establish a DNA ‘match’."

Förklara för mig varför fakta som visserligen inte enligt portugisisk lag "bevisar" att det var Maddies DNA men som mycket starkt talar för det utelämnas ur förundersökningsmaterialet?

Du får allt komma med en bättre källa än från någon som på flera andra punkter visats sig töja rejält på sanningen.
Citera
2013-10-15, 21:23
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Förklara för mig varför fakta som visserligen inte enligt portugisisk lag "bevisar" att det var Maddies DNA men som mycket starkt talar för det utelämnas ur förundersökningsmaterialet?

Du får allt komma med en bättre källa än från någon som på flera andra punkter visats sig töja rejält på sanningen.

Jag har inte hört att denne advokat visat sig ljuga/töja på sanningen. Självklart har jag inga andra "bättre" källor än dessa som är officiella. Eller hur menar du?

Inte heller har jag hört att testet inte tas upp i portugisisk FUP. Menar du att uppgifterna i dokumentet jag länkade till är påhittade? Jag kan självklart inte veta något om det, men har inte hört någon annan påstå det.
Citera
2013-10-15, 21:23
Medlem
Citat:

Och. Bara en fråga. Om det som står där, och det du hävdar att DNA:T bara kom från en person. Hur kommer det sig att det fanns 4 markörer som inte kom från Maddie i testet? Det är ju ganska uppenbart att han antingen ljuger eller inte förstår testresultatet.
Det han refererar till finns ju dessutom med i fupen, där står dock att de hittat 37 markörer. Siffran på 19 låter mer som att han missuppfattat och det är eg den siffran på just hur många markörer det finns i Maddies DNA
Citera
2013-10-15, 21:24
Medlem
Citat:
Jag har inte hört att denne advokat visat sig ljuga/töja på sanningen. Självklart har jag inga andra "bättre" källor än dessa som är officiella. Eller hur menar du?

Inte heller har jag hört att testet inte tas upp i portugisisk FUP. Menar du att uppgifterna i dokumentet jag länkade till är påhittade? Jag kan självklart inte veta något om det, men har inte hört någon annan påstå det.
Ja, alltså, de finns ju inte med i fupen. Så var kommer de ifrån?
Citera
2013-10-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
och om det var gerry som sågs bära en död madeleine, varför markerade inte likhunden på honom?

caps lock funkar inte just nu

edit. inte tog de väl fram hundarna direkt? utan veckor efter..

EXAKT!!! Bra!
Det är så mycket som inte stämmer med teorin att föräldrarna är skyldiga.
Citera
2013-10-15, 21:36
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Och. Bara en fråga. Om det som står där, och det du hävdar att DNA:T bara kom från en person. Hur kommer det sig att det fanns 4 markörer som inte kom från Maddie i testet? Det är ju ganska uppenbart att han antingen ljuger eller inte förstår testresultatet.
Det han refererar till finns ju dessutom med i fupen, där står dock att de hittat 37 markörer. Siffran på 19 låter mer som att han missuppfattat och det är eg den siffran på just hur många markörer det finns i Maddies DNA

Hur ett DNA-test funkar rent kemiskt/tekniskt har jag ingen aning om. Jag förstår bara det jag läst mig till i detta fall. Men du kanske är mer bevandrad i ämnet och kan förklara? Vad gäller t.ex. i Sverige? Kräver vi 19 av 19 som Portugal, eller räcker det med 10 av 19 som i England?

Med ditt resonemang kan du ställa frågan i brittiska fällande domar hur det kommer sig att 9 markörer "inte kommer från GM", där någon blivit fälld med en match på 10 av 19.

Så jag tror inte att man ska tolka det som att 4 markörer inte kommer från Madde, utan att dessa 4 inte är 100-procentiga. Det går inte att komma förbi att om ett test i England visar 15 av 19 så anser man sig ha en säker träff. Men som sagt, du får gärna räta ut dessa frågetecken om du är mer insatt.
Citera
2013-10-15, 21:45
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Men bilen hyrdes EFTER att hon försvann. var förvarnades hon i så fall tills dess?
ok.
Det finns ett ganska stort grönområde med tät vegetation i direkt anslutning till Ocean Club.
Men förutsätter att det området söktes av efter försvinnandet.
Citera
2013-10-15, 21:48
Medlem
Citat:
Hur ett DNA-test funkar rent kemiskt/tekniskt har jag ingen aning om. Jag förstår bara det jag läst mig till i detta fall. Men du kanske är mer bevandrad i ämnet och kan förklara? Vad gäller t.ex. i Sverige? Kräver vi 19 av 19 som Portugal, eller räcker det med 10 av 19 som i England?

Med ditt resonemang kan du ställa frågan i brittiska fällande domar hur det kommer sig att 9 markörer "inte kommer från GM", där någon blivit fälld med en match på 10 av 19.

Så jag tror inte att man ska tolka det som att 4 markörer inte kommer från Madde, utan att dessa 4 inte är 100-procentiga. Det går inte att komma förbi att om ett test i England visar 15 av 19 så anser man sig ha en säker träff. Men som sagt, du får gärna räta ut dessa frågetecken om du är mer insatt.
Fast nu har du helt missuppfattat. I de fall 10 markörer räcker så gör de det pga att testet endast fick fram just 10 markörer och inga andra. Finns fler markörer (som inte matchar) så betyder det att testet innehåller DNA från flera personer.

I Sverige görs en avvägning från fall till fall om hur sannolikt det är. Dessutom brukar sällan DNA vara ända punkten som får någon fälld.
http://www.skl.polisen.se/kriminalteknik/biologi/dna-analyser/

Och ja, testet i England fick fram 15 av 19 markörer. Men hela testet innehöll 37 markörer och kommer alltså från minst tre personer enl den som utförde testet. Om tex två av dessa var maddies föräldrar så skulle det ju faktisk kunna bli så att de kunde ha hittat 19 av 19 (då hon ärvt sitt DNA från dem).

I detta fall menar du alltså att Maddies föräldrar borde kunna bli fällda bara på 10 markörer. Men då är det så att de skulle kunna bli fällda på sitt eget DNA.
Senast redigerad av Mizzzan 2013-10-15 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in