2007-09-15, 23:58
Medlem
hondjävuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tycker också tiden är en försvårande omständighet. På två och en halv timme (ev. tre timmar) ska föräldrarna alltså ha gett M en överdos sömnmedel, hunnit upptäcka att hon dött av dunderdosen, efter en kortare diskussion beslutat sig för att gömma undan kroppen för vidare transport efter att man anmält henne som bortrövad, för att sedan delta i en middag som om ingenting hänt! - Vilken rövarhistoria! - Betr. O´Brien har jag sett en uppgift om att hotellpersonalen ställt sig frågande till att han skulle ha bytt lakan eftersom de då menat att de borde ha vetat om detta. Det förekommer också uppgifter om att O´Brien ändrat sin utsaga. Men efter vad jag kan förstå så är det fråga om hur hans utsaga har tolkats, dvs han har bara som hastigast lyssnat utanför dörren (möjligen en snabbtitt in) men han har inte gått in i rummet och sett de tre barnen McCann. - Men snart vet man inte vad som är fakta, dålig journalistik eller medvetet vilseledande/illvillig "information"...

Sedan tror jag att de som deltog i middagen på sina "barnpass" kan ha sagt att de tittat till de andras sovande ungar men i själva verket struntat i detta och bara kollat sina egna.

Att lämna ett litet barn som kräkts så mycket så att sängkläderna måste bytas låter skrämmande oansvarigt - om det nu är sant...

Det var Dr Oldfield som lyssnade vid dörren. O'Brien var bara och tittade till/bytte lakan hos sina egna barn. Hans fru däremot säger sig ha sett någon bära iväg ett barn när hon var på väg mellan deras rum och restaurangen.

Ja, det verkade som om det var standard hos de här familjerna att lämna barnen ensamma. Tydligen hade det hänt varje kväll under veckan.
Citera
2007-09-16, 00:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hondjävul
Det var Dr Oldfield som lyssnade vid dörren. O'Brien var bara och tittade till/bytte lakan hos sina egna barn. Hans fru däremot säger sig ha sett någon bära iväg ett barn när hon var på väg mellan deras rum och restaurangen.

Ja, det verkade som om det var standard hos de här familjerna att lämna barnen ensamma. Tydligen hade det hänt varje kväll under veckan.
Ja, just det! Det var Oldfield som i efterhand sa att han tyckt sig se att det varit lite ljust i rummet och trott att fönstret kunde ha stått öppet, dvs att M redan hunnit forslas bort, ev. att förövaren fortfarande befann sig i rummet.

Ja, och förutom att ha sett någon bära iväg ett barn såg O´Briens partner Jane Russel också Gerry McCann stå och samtala med en TV-producent (tennispartner) - men McCann och TV-producenten säger sig inte ha sett till någon främmande man.
Citera
2007-09-16, 00:29
Medlem
Jag tycker hela historien visar hur absurd synen på barn och familjebildning har blivit. Folk tror att allt ska löpa vidare som vanligt trots att man får barn.

Här har vi alltså två personer som har mycket krävande yrken - de är läkare.

I någon artikel stod att Madeleine var ett önskat barn - hon föddes efter en provrörsbefruktning.

I så fall har Kate McCann gått igenom en lång tid med försök att bli gravid, pendlat mellan hopp och besvikelse, och sedan fått gå igenom hormonbehandling innan hon slutligen lyckats bli gravid.

En graviditet är under sådana omständigheter ganska pressande. Barnet föds.

Bara två år senare får paret tvillingar, om även dessa är resultat av provrörsbefruktning har inte nämnts. En stor påfrestning på Kate McCann måste det hursomhelst ha varit, och hon såg tärd och avmagrad ut redan på de första bilderna.

Att ha tre barn som alla är under två år är en stor uppgift. En tvååring, som Madeleine var när syskonen föddes, kan lätt bli svartsjuk. Därtill alltså två krävande läkarjobb. Plus stort hus.

När familjen sedan åker på semester uppstår en massa packande och sedan stök med småbarn i en ny omgivning.

Men dessa föräldrar tycks inte fatta hur det är att ha tre små barn, de verkar förvänta sig att fortsätta ett vuxenliv precis som om de inte hade barn.

Barnen, åtminstone Madeleine, lämnas även under semestern bort, till någon slags bamseklubb. Detta är en helt ny omgivning för henne.

Föräldrarna som har rest tillsammans med vänner, väljer att äta ute på kvällen med vännerna, trots att de har tre små barn. Det är helt orealistiskt. Småbarnsföräldrar i den situationen är vanligen så trötta att de stupar i säng tillsammans med barnen.

Jag tror det är fullt möjligt att Madeleine har varit kinkig och klängig seden hon hämtats på bamseklubben, och att någon av föräldrarna oavsiktligt har råkat döda henne i en stressituation. Kate McCann sägs ha skrivit i sin dagbok att hon tyckte Madeleine var besvärlig. ALLA ungar är besvärliga. så det tyder på att paret McCann inte hade särskilt realistiska föreställningar om hur det är att leva med barn. Hur besvärlig kan man inte vänta sig att en treåring som har två tvillingsmåsyskon och nyss har lämnats bort i en ny omgivning ska vara.

En kinkig unge tillsammans med de tvååriga tvillingarna blev helt enkelt för mycket. Det betyder inte att de inte älskade henne men pressen blev för hård. Ett ögonblicksverk.

De insåg snabbt att deras karriärer skulle vara i fara om de blev dömda för att ha dödat sitt barn och tog beslutet att försöka dölja det. Det var antagligen också svårt att fatta att någon av dem faktiskt hade dödat sitt kära barn. Obegripligt att någon av dem skulle vara ett sådant monster.

Sen har de gjort ungefär som polisen tror, dolt kroppen och fraktat iväg den senare.

Kraven på särskilt Kate har varit omänskliga. Hon skulle sköta sitt läkarjobb, ta huvudansvar för hem och tre barn under fyra år, se snygg ut, resa utomlands och umgås med vännerna. Detta är helt enkelt inte möjligt. Familjen borde ha haft heltidsanställd hjälp för att ens komma i närheten av det möjliga.

Om det är Kate McCann som har dödat barnet tycker jag det finns förmildrande omständigheter.
Citera
2007-09-16, 00:39
Medlem
Starvids avatar
Nu vet jag inte hur portugisisk lagstiftning ser ut, men om de gett henne för stor dos av misstag är det ju varken mord eller dråp utan vållande till annans död. Utan uppsåt är brottet inte så oerhört grovt ändå. I alla fall inte i Sverige.

Olyckor händer. Och det vore ju jäkligt svårt att bevisa att de hade uppsåt. Att ungen är bråkig och dampar torde ju inte räcka som ett motiv.
Citera
2007-09-16, 00:40
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Om det är Kate McCann som har dödat barnet tycker jag det finns förmildrande omständigheter.
Att ha ett fullspäckat och krävande schema är knappast en förmildrande omständighet om hon skulle ha tagit livet av sin egen dotter, varken moraliskt eller lagenligt.
Citera
2007-09-16, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Att ha ett fullspäckat och krävande schema är knappast en förmildrande omständighet om hon skulle ha tagit livet av sin egen dotter, varken moraliskt eller lagenligt.

Du kanske inte har barn? En jobbig unge kan faktiskt vara mer än man klarar av.

Så överansträngd och överambitiös som Kate McCann verkar vara är det faktiskt förståeligt om hon tappat behärskningen, och råkat dänga till ungen med olyckligt resultat, eller kanske gett för hög dos.
Citera
2007-09-16, 01:12
Bannlyst
Citat:

Så överansträngd och överambitiös som Kate McCann verkar vara är det faktiskt förståeligt om hon tappat behärskningen, och råkat dänga till ungen med olyckligt resultat, eller kanske gett för hög dos.

Ja, men om ungen fått sätta livet till så ska man väl ändå ha ett kännbart straff. Eller vad tycker du?
Citera
2007-09-16, 01:14
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:

tanten har nog överdoserat bensodiazepiner . . . på dottern som hade adhd och/eller damp. Men . . . det är ju ett provrörsbarn.
Kunde hon inte bara satt in henne i kylen och satt på korken igen?
Citera
2007-09-16, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdc
Ja, men om ungen fått sätta livet till så ska man väl ändå ha ett kännbart straff. Eller vad tycker du?

Jo, det tycker jag.
Citera
2007-09-16, 01:22
Bannlyst
Citat:
Jo, det tycker jag.

Bra. Faktum är dock att jag förstår ditt resonemang. Det är ju omöjligt att veta vad man ger sig in på när man skaffar barn. Men ändå, dödar man en unge (återstår ju att se om McCann's dödat Maddie) så ska man straffas på något vis.
Citera
2007-09-16, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdc
Bra. Faktum är dock att jag förstår ditt resonemang. Det är ju omöjligt att veta vad man ger sig in på när man skaffar barn. Men ändå, dödar man en unge (återstår ju att se om McCann's dödat Maddie) så ska man straffas på något vis.

Jag korrigerar mig. Jag tycker att om man oavsiktligt har dödat sitt barn i ett tillstånd av övermäktig press (har du barn?) så är det ett tillräckligt straff att få leva med vetskapen om att man har dödat sitt barn.
Citera
2007-09-16, 01:44
Bannlyst
Citat:
Jag korrigerar mig. Jag tycker att om man oavsiktligt har dödat sitt barn i ett tillstånd av övermäktig press (har du barn?) så är det ett tillräckligt straff att få leva med vetskapen om att man har dödat sitt barn.

Jag måste understryka att jag inte är en person som hetsar på straff för allt och inget... jag skulle exempelvis fly landet om dödsstraffet återinfördes, men jag måste ändå säga att mord (vilken "grad" det än klassas som) bör straffas.

Nej, jag har inte barn. Spelar det någon roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in