Citat:
Ursprungligen postat av
whiteLady
Riktigt bra post.
För att expandera:
Vi kvinnor vill ha män som vi ser som "bättre" än oss, inte som att dom har mer människovärde eller något men helt enkelt högre upp i hiearkin, mer MAKT än oss. Detta är jag den första att erkänna, jag går igång något enormt på män som jag VET har mer status än mig, som jag VET inte "behöver" mig. Jag ser samma sak hos mina vänner även fast dom inte har insikt nog att förstå det, eller att i sådana fall erkänna det.
Förut så hade varje man ett värde då mannen stod för försörjningen, det var han som hade den ekonomiska makten och utan honom skulle det bli riktigt svårt för en kvinna (och deras barn) att klara sig. Detta gjorde att kvinnor alltid såg upp till män - Var man med ett hederligt jobb var en värdefull man, något vi fann värde i, detta gjorde att vår attraktion för den "vanliga arbetande mannen" var mycket vanlig.
Idag har inte män denna makt längre, idag ska kvinnan vara "frigjord", hon uppmanas att klara sig själv - Hon kan skaffa sitt eget jobb och har hon inget jobb så hjälper socialen till med mat till henne och barnen. En vanlig arbetande man har inget direkt värde längre.
Detta gör att kvinnor letar sätt att känna sig undergivna på andra plan - Här kommer problemet in: Kvinnor börjar nu söka sig till män som på ANDRA sätt är mer dominanta än dom själva, som "inte bryr sig", som ser sig själv som högre än kvinnorna, vilket den vanliga arbetade mannen under många år av feministiskt hjärntvätt inte längre gör - Istället lär han sig se upp till kvinnan som är någon form av prinsessa - "Säg inte si, gör inte så, var snäll och bjud på blommor!" får han under sin uppväxt lära sig.
Detta gör att den vanliga mannen dels ej längre kan bidra med något speciellt ekonomiskt och dels framstår han som undergiven då han får lära sig att kvinnan är viktigare än han själv.
Kvinnor kommer då att i högre mån söka sig till män som INTE bryr sig om detta, man kommer söka sig till män som i en primitiv värld hade varit bra att ha som partner - män som i en väldigt våldsam aggressiv värld kunde skydda oss - Ja, jag talar om kriminella, "bad boys", snubbar i MC gäng, mördare etc - Dessa män kan göra att vi kvinnor får leva ut våran egentliga undergivna feminina roll, vi känner oss trygga med dessa män då det feminina KRÄVER maskulinitet, det är två motpoler som dras till varandra under naturens lag.
Jag dras absolut till bad boys, jag är övertygad om att alla kvinnor har en dragning för dessa, väldigt få vågar erkänna det dock. Jag vet inte HUR MÅNGA GÅNGER mina väninnor klagat på att "alla män är svin" för att 2 veckor senare gå och knulla svin nummer 23 som snart nog börjar slå dom.
Skillnaden är att jag är väl medveten om det och kan hindra det, jag vet hur min biologiska hjärna fungerar, jag vet att den är irrationell vilket gör att jag kan ha mycket mer kontroll över mig själv.
Kvinnor dras till män med makt, eller som ger illusionen av makt, så är det bara. Jag vill ha en man som har mer makt än mig, jag vägrar dock hänga med svin längre då jag vet att det bara är destruktivt, istället låter jag mig nu lockas med män som har makt på andra sätt - dvs ekonomiskt.
Ett feministiskt polygamt samhälle gör att fler kvinnor dras till bad boys och svin, kriminella etc. Ett samhälle UTAN feminism där var man har mer makt kommer göra att fler män blir attraktiva för kvinnor.
Detta är en av många stora anledningar till varför jag är starkt emot dagens sinnessjuka feminism då jag är övertygad om att kvinnor i grund och botten inte mår bra av den - och det ser jag varje dag i livet.
Bra skrivet, det ligger mycket i det du skriver. Sedan skulle jag vilja inflika att vad som för en kvinna är en man med högre social status, makt eller som står högre i hierarkin styrs ganska lite av rent fysiologiska eller biologiska faktorer och väldigt mycket av socialt samspel.
För det är få, ytterst få, kriminella män som skulle klara sig i ett mer primitivt samhälle. Och inte så få muskulösa och vältränade män skulle på bara ett par dagar utan sin dagliga ranson av mat och vatten bli ganska svaga och ynkliga.
Vad som anses vara en man med makt, status eller högre hierarki styrs alltså i stor utsträckning av den sociala kontext som en kvinna befinner sig i. Och jag tror personligen att kvinnor är mycket mer beroende av sin sociala kontext än män är. Återigen har det med biologi att göra där kvinnor har att inordna sig i en flock eller en social kontext medan män ska försöka ta kontroll över och leda densamma.
Det är utifrån påverkan från denna sociala kontext, vännernas åsikter, familjen, arbetskollegorna, media osv som kvinnor gör sina partnerval. Och det är utifrån denna som man bildar sig en uppfattning om vad som faktiskt är makt, social status och hierarki.