2013-10-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, jag tycker faktiskt att jag har företräde framför Smartledsen att uttala mig om hur kvinnor tänker. Sen stämmer det givetvis att jag inte kan tala för andra kvinnor, men det sa jag inte heller att jag gjorde.

Självklart måste vi generalisera och komma med hypoteser här, vi kommer aldrig att få in någon representativt belagd information för hur alla kvinnor i världen tänker här.

Men skillnaden mellan mitt yttrande och Smartledsens, är att Smartledsen säger att kvinnor inte vet vad de själva vill eller förstår sina egna tankar, medan han gör det. Du ser ingen skillnad mellan det och att jag generaliserar utifrån mina egna erfarenheter att många kvinnor antagligen tänker som jag? Jag hade inte underkänt deras egna utlåtande om deras egna tankar, det hade tydligen Smartledsen.

Det finns inget som säger att du är mer lämplig än Smartledsen som kvinnligt språkrör. Om dina åsikter går emot den forskning som finns medan Smartledsens åsikter stämmer överens med forskningen är det ju troligare är han är bättre lämpad än du att berätta hur kvinnor tänker. Du är ju uppenbarligen en kvinnlig avvikelse som har helt andra teorier om hur allt funkar än vad forskningen visar att andra kvinnor tycker. Enligt dig finns det alltså inte en enda kvinna som bättre kan beskriva hur män tänker än vad t.ex. Babbsan kan göra i sin roll som man?
Citera
2013-10-14, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Ja du, vi har varit polygama förr ex. Vår kamp för att vara monogama kanske släpper snart. Vi har haft olika preferenser gällande utseende. ibland feta ibland smala etc. En del kvinnor gillar intellektuell kapacitet andra gillar fysisk styrka hos män ytterligare andra gillar vackra män, (relativt ny statusting hos män). Samma för män skulle jag tro. Även om män älskar vackra kvinnor tror jag inte en intelligent man står ut i längden om donnan inte kan lägga ihop 1 +1 och bara intresserar sig för rosa ljusmanchetter.
I det stora hela tror jag val av partner inte enbart går på personliga preferenser, ligger nog rätt mycket i samhällets idéer kring dessa saker också samt rent praktiska saker.

Nu vet jag inte om jag ens svarar på din fråga, men, men

Nej, vi har aldrig varit polygama. Det är en myt. I alla samhällen förekommer giftermål och svartsjuka. Hör denna teori ihop med din tro att vi levde utan våld när det begav sig?

Visst är det så att vissa preferenser när det gäller utseende varierar men många är samma över alla kulturer över hela jorden. Tecken på fertilitet hos kvinnor: Slät hy, stora klara ögon, fint hår, symmetriska drag, höft midjeproportion på 0,7 etc. och de sminkar sig på ett sådant sätt som framhäver dessa drag.

Hos män är det tecken på makt och status vilket är lika sant idag som det alltid varit. Faktum är att en kvinnas utseende är den bästa predikartorn hon har på sin mans sociala status.
Citera
2013-10-14, 22:32
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Seriöst? Du tycker denna händelse (USA) går att jämföra med länder där kvinnor inte har samma rätt utbilda sig, eller ta ett arbete eller ens leva ensamma?

För övrigt, den mannen kunde väl gjort som de flesta kvinnor i världen är tvingade till, prostitution för att få ihop till brödfödan.

Seriöst, är de flesta kvinnor i världen tvingade till prostitution? Feminister använder gärna tredje världens kvinnor som snuttefiltar när de skall exemplifiera orättvisorna mellan könen, men gör piss och ingenting för att förbättra deras livsvillkor, upptagna som de är med att skrika sig hesa för att få bli inkvoterade i styrelserummen.

OnT:
Jag tror att vissa män som lever med kvinnor som tjänar mer än dem, kan ha det lite jobbigt. Speciellt när man är ung ligger det nog i mannens natur att bygga hus, dra in mat och se till att familjen har det varmt och skönt.
Jag skulle nog ha kunnat tänka mig att bli försörjd, även om jag tycker det är kul att jobba. Min fru verkar dock tycka att det inte är det, så det har fallit sig naturligt att jag försörjer oss. Känner för övrigt en kille som var egen företagare precis som mig själv, vi gjorde en del affärer innan han träffade på en estländsk tjej med något toppjobb. Numera är hans strå till stacken att sköta markservicen där hon för tillfället är stationerad. Han verkade stormtrivas sist jag snackade med honom.

Att kvinnor skulle skiljas på grund av att karln tjänar mindre, bevisas inte helt av TS artikel. Det kan mycket väl vara så att ambitionsnivån är för låg på de män som tjänar dåligt, och det visar sig även i samlivet. Det finns ju dessutom förhållanden där förutsättningarna är samma, men det leder inte till skilsmässa. Jag tror att många ambitiösa kvinnor i sin ungdom kärar ner sig i någon slacker, eftersom det känns befriande med en avslappnad attityd mitt i deras egen press på sig själva. Sen växer de upp och sparkar ut latmasken.
Tyvärr är det inte så många kvinnor som frivilligt utsätter sig för pressen som ett välbetalt arbete i regel innebär, så de flesta av oss killar får snällt se till att maten hamnar på bordet. Givetvis skall vi också städa, laga mat och se efter våra ungar, för vi lever ju jämställt gubevars.

Men så klart, jobbar bägge två i ett förhållande lika mycket anser jag att även hushållsarbetet skall fördelas lika. Många kvinnor som jag haft anställda väljer dock att jobba 75% så länge de kan. Och inget ont i det, de verkar lyckliga, även om jag personligen betraktar dem som befriade från ambitioner.
Citera
2013-10-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
En mans värde ligger inte i hans erövringar av kvinnor.

Men en mans förmåga att veta hur kvinnor tänker ligger till ganska stor del i hur mycket kontakt med kvinnor han haft. Om den bara består av att kolla på porr och HBO serier så...

Nej, det är just HÄR det patriarkala förtrycket finns, i den mån det alls finns kvar i Sverige. Det ligger inte i olika löner eller olika arbetsuppgifter. Det ligger i tolkningsföreträde. Att en man som Smartledsen, skulle ha företrädet att tolka och förklara hur kvinnor tänker och agerar framför kvinnorna själva. Skulle han tillåtas det företrädet, så har vi faktiskt klockrent förtryck.

Nu lär han som sagt inte tillåtas det någonstans alls, faktiskt inte ens här på flashbacks feminismforum som antagligen är en av de sista utposterna. Lyckligtvis.

Jag är böjd att hålla med Smartledsen. Min erfarenhet är också att kvinnor ofta inte har en aning om varför de känner som de känner. Det är exempelvis i det närmaste helt meningslöst att fråga en tjej om råd hur du skall få en tjej eftersom tjejer i regel inte vet hur de själva fungerar. De säger en sak men den tenderar att stämma föga med verkligheten. Rent vetenskapligt är det också så att kvinnor tenderar att fatta helt olika beslut givet samma information beroende på vilket humör hon är på. Det är bland annat detta som gör att många män finner det tämligen oförutsägbart att umgås med kvinnor.

Sen tror jag även att du har helt fel när det gäller tolkningsföreträde. Det är något som vi alla ägnar oss åt hela tiden överallt.
Citera
2013-10-14, 22:35
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Alla kvinnor som säger att någon är "bitter" vill inte diskutera ämnet mer eller är rädda för sanningen.

Jag har inget problem med att diskutera ämnet så varsegod att diskutera.
Citera
2013-10-14, 22:38
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det kommer man inte långt på.

Det beror på vad man är ute efter. Vill man ha sex och kortvariga relationer kommer man säkert en bra bit på att flasha bröst och plånbok, men är man ute efter något mer hållbart krävs det betydligt mer än så.
Citera
2013-10-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nej, vi har aldrig varit polygama. Det är en myt. I alla samhällen förekommer giftermål och svartsjuka. Hör denna teori ihop med din tro att vi levde utan våld när det begav sig?

Visst är det så att vissa preferenser när det gäller utseende varierar men många är samma över alla kulturer över hela jorden. Tecken på fertilitet hos kvinnor: Slät hy, stora klara ögon, fint hår, symmetriska drag, höft midjeproportion på 0,7 etc. och de sminkar sig på ett sådant sätt som framhäver dessa drag.

Hos män är det tecken på makt och status vilket är lika sant idag som det alltid varit. Faktum är att en kvinnas utseende är den bästa predikartorn hon har på sin mans sociala status.

Finns samhällen med månggifte i världen idag, kanske är bekant? Så varför det inte skulle kunna ha existerat genom historiens gång förstår jag inte.
När jag använde uttrycket tänkte jag mer på att vi är gjorda för att ha fler partners genom livet än endast en enda livet ut. fel ord. vet.
haha du menar att just smink är tecken på att kvinnor är fertila?
Och du har inte noterat den ökade fokuseringen och objektifieringen på vackra män i media och reklam? ett ganska säkert tecken på att detta också börjar bli en statussymbol för kvinnor med makt. En ung vacker man vid sidan. Ta madonna som ex. Så inget som säger att maktförskjutning i samhället också innebär ändrade preferenser. För till skillnad från dig så tror jag inte att alla är biologiska, tror mycket är socialt konstruerat också. Exakt vad som är status ex.
För 50 000 år sen var det garanterat fysisk styrka, god jaktförmåga hos män. Idag är det en liten tanig blek rockstjärna med stålars och kulturell status. Viss skillnad men inte statusen.
Citera
2013-10-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Seriöst, är de flesta kvinnor i världen tvingade till prostitution? Feminister använder gärna tredje världens kvinnor som snuttefiltar när de skall exemplifiera orättvisorna mellan könen, men gör piss och ingenting för att förbättra deras livsvillkor, upptagna som de är med att skrika sig hesa för att få bli inkvoterade i styrelserummen.

OnT:
Jag tror att vissa män som lever med kvinnor som tjänar mer än dem, kan ha det lite jobbigt. Speciellt när man är ung ligger det nog i mannens natur att bygga hus, dra in mat och se till att familjen har det varmt och skönt.
Jag skulle nog ha kunnat tänka mig att bli försörjd, även om jag tycker det är kul att jobba. Min fru verkar dock tycka att det inte är det, så det har fallit sig naturligt att jag försörjer oss. Känner för övrigt en kille som var egen företagare precis som mig själv, vi gjorde en del affärer innan han träffade på en estländsk tjej med något toppjobb. Numera är hans strå till stacken att sköta markservicen där hon för tillfället är stationerad. Han verkade stormtrivas sist jag snackade med honom.

Att kvinnor skulle skiljas på grund av att karln tjänar mindre, bevisas inte helt av TS artikel. Det kan mycket väl vara så att ambitionsnivån är för låg på de män som tjänar dåligt, och det visar sig även i samlivet. Det finns ju dessutom förhållanden där förutsättningarna är samma, men det leder inte till skilsmässa. Jag tror att många ambitiösa kvinnor i sin ungdom kärar ner sig i någon slacker, eftersom det känns befriande med en avslappnad attityd mitt i deras egen press på sig själva. Sen växer de upp och sparkar ut latmasken.
Tyvärr är det inte så många kvinnor som frivilligt utsätter sig för pressen som ett välbetalt arbete i regel innebär, så de flesta av oss killar får snällt se till att maten hamnar på bordet. Givetvis skall vi också städa, laga mat och se efter våra ungar, för vi lever ju jämställt gubevars.

Men så klart, jobbar bägge två i ett förhållande lika mycket anser jag att även hushållsarbetet skall fördelas lika. Många kvinnor som jag haft anställda väljer dock att jobba 75% så länge de kan. Och inget ont i det, de verkar lyckliga, även om jag personligen betraktar dem som befriade från ambitioner.

sorry fel ord byt ut flesta mot många så blir det rätt. Och kanske läs i tråden vad det är jag svarar på.
Citera
2013-10-14, 22:47
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
sorry fel ord byt ut flesta mot många så blir det rätt. Och kanske läs i tråden vad det är jag svarar på.

Jag läste vad du svarade på, men det gör ju en jävla skillnad om du byter de flesta mot många. Och det om feministers användande av fattiga länders kvinnliga befolkning för att skapa makt åt sig själva ligger fortfarande fast
Citera
2013-10-14, 23:01
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Man kan väl tjäna hur mycket pengar som helst och ändå bygga upp en gemenskap som inte handlar om pengar. Man måste inte köpa något så fort man ska vara tillsammans eller resa någonstans.

Och en sparad slant är väl inte fel?

Jag förstår ingenting. En man kan tjäna hur mycket pengar som helst utan att hamna i en situation där hustrun inte förändrar sin syn på honom om han slutar tjäna pengar? Är det något särskilt exempel du tänker på eller menar du att det rent hupotetiskt kan vara så?
Citera
2013-10-14, 23:02
Medlem
Citat:
Finns samhällen med månggifte i världen idag, kanske är bekant? Så varför det inte skulle kunna ha existerat genom historiens gång förstår jag inte.
När jag använde uttrycket tänkte jag mer på att vi är gjorda för att ha fler partners genom livet än endast en enda livet ut. fel ord. vet.
haha du menar att just smink är tecken på att kvinnor är fertila?
Och du har inte noterat den ökade fokuseringen och objektifieringen på vackra män i media och reklam? ett ganska säkert tecken på att detta också börjar bli en statussymbol för kvinnor med makt. En ung vacker man vid sidan. Ta madonna som ex. Så inget som säger att maktförskjutning i samhället också innebär ändrade preferenser. För till skillnad från dig så tror jag inte att alla är biologiska, tror mycket är socialt konstruerat också. Exakt vad som är status ex.
För 50 000 år sen var det garanterat fysisk styrka, god jaktförmåga hos män. Idag är det en liten tanig blek rockstjärna med stålars och kulturell status. Viss skillnad men inte statusen.

Citerar mig själv från en annan tråd kring detta: Kanske borde förtydliga mig lite. Människan i sig är väl inte polygam eftersom män i regel inte är det. Faktum är ju, som jag tror du påpekat, att i de flesta kulturer lever män mer eller mindre polygamt om de har möjlighet. Dock är det så att inte alla har möjlighet att leva polygamt utan det är ju förunnat de som har större resurser. Kvinnor strävar sällan efter polygama förhållanden även där det har varit tillåtet. Det förekommer förvisso i några enstaka kulturer men de omnämns nästan alltid som "mycket svåra att upprätthålla" och är ovanliga. Ofta är det två bröder som delar på en kvinna.

Orsaken jag nämnde att vi är gjorda för att vara monogama är för att män inte väljer kvinnor urskiljningslöst likt många apor utan alla män väljer i regel unga, fertila kvinnor med klassiska skönhetsdrag (signalerar fertilitet). Detta indikerar att män ändå väljer en långsiktig partner. Giftermål är en kulturellt universal företeelse och även där mannen har flera kvinnor brukar han ha en primär kvinna han är gift med.
Bland apor, råttor och andra djur kan man se på testiklarnas storlek om honan blir betäckt av många hannar eller inte eller om en hanne har monopol på honan. Hos människor är testiklarna medelstora men med mycket låg spermaproduktion.
Den universella förekomsten av svartsjuka indikerar att "delandet" av kvinnor inte har varit normen. Dock även en indikation på att kvinnor alltid är helt trogna heller.
En annan indikation är att även i de mest välorganiserade hippikollektiv snabbt faller samman under tryck från svartsjuka och "possessiveness".
Den vanligaste orsaken en man dödar sin fru är mannens kunskap/misstanke att frun varit otrogen eller tänker lämna honom.
I nästan alla samlar-jägar samhällen är de flesta män monogama, många är otrogna och några få lyckas vara polygama med upp till 5 fruar. När vi började kunna ackumulera rikedomar ökade också antalet kvinnor män kunde skaffa sig och försörja. Harmen är en av de saker man historiskt alltid förknippat med rikedom.

Män är betydligt mer otrogna än kvinnor även om kvinnor ibland också är det. Drygt tjugo procent av kvinnorna och närmare hälften av männen är någon gång otrogna även om de män som är otrogna är det tre gånger så ofta. Då måste man dock betänka hur mycket svårare det är för en man att få tag i en kvinna än tvärt om. Bland homosexuella män (som har tillgång till andra män som har samma sexualdrift som de själva och inte som kvinnor) är antalet partners (i Holland) förutom sin "riktiga" åtta stycken om året. Det är förmodligen så det skulle vara om tjejer hade samma sexualdrift som män och var lika intresserade av snedsteg.
Citera
2013-10-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag förstår ingenting. En man kan tjäna hur mycket pengar som helst utan att hamna i en situation där hustrun inte förändrar sin syn på honom om han slutar tjäna pengar? Är det något särskilt exempel du tänker på eller menar du att det rent hupotetiskt kan vara så?

Du fattar alltså inte att om man bygger upp en stark gemenskap som grundar sig i saker som berör människan mer så har man större chans att få sitt förhållande att hålla än om man bara har skaffat ett liv där man alltid ska köpa köpa köpa och åka på dyra resor.

Vad i det är det som är så svårt att förstå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in