Citat:
Ursprungligen postat av
ScottWalter
Seriöst? Du tycker denna händelse (USA) går att jämföra med länder där kvinnor inte har samma rätt utbilda sig, eller ta ett arbete eller ens leva ensamma?
För övrigt, den mannen kunde väl gjort som de flesta kvinnor i världen är tvingade till, prostitution för att få ihop till brödfödan.
Seriöst, är de flesta kvinnor i världen tvingade till prostitution? Feminister använder gärna tredje världens kvinnor som snuttefiltar när de skall exemplifiera orättvisorna mellan könen, men gör piss och ingenting för att förbättra deras livsvillkor, upptagna som de är med att skrika sig hesa för att få bli inkvoterade i styrelserummen.
OnT:
Jag tror att vissa män som lever med kvinnor som tjänar mer än dem, kan ha det lite jobbigt. Speciellt när man är ung ligger det nog i mannens natur att bygga hus, dra in mat och se till att familjen har det varmt och skönt.
Jag skulle nog ha kunnat tänka mig att bli försörjd, även om jag tycker det är kul att jobba. Min fru verkar dock tycka att det inte är det, så det har fallit sig naturligt att jag försörjer oss. Känner för övrigt en kille som var egen företagare precis som mig själv, vi gjorde en del affärer innan han träffade på en estländsk tjej med något toppjobb. Numera är hans strå till stacken att sköta markservicen där hon för tillfället är stationerad. Han verkade stormtrivas sist jag snackade med honom.
Att kvinnor skulle skiljas på grund av att karln tjänar mindre, bevisas inte helt av TS artikel. Det kan mycket väl vara så att ambitionsnivån är för låg på de män som tjänar dåligt, och det visar sig även i samlivet. Det finns ju dessutom förhållanden där förutsättningarna är samma, men det leder inte till skilsmässa. Jag tror att många ambitiösa kvinnor i sin ungdom kärar ner sig i någon slacker, eftersom det känns befriande med en avslappnad attityd mitt i deras egen press på sig själva. Sen växer de upp och sparkar ut latmasken.
Tyvärr är det inte så många kvinnor som frivilligt utsätter sig för pressen som ett välbetalt arbete i regel innebär, så de flesta av oss killar får snällt se till att maten hamnar på bordet. Givetvis skall vi också städa, laga mat och se efter våra ungar, för vi lever ju jämställt gubevars.
Men så klart, jobbar bägge två i ett förhållande lika mycket anser jag att även hushållsarbetet skall fördelas lika. Många kvinnor som jag haft anställda väljer dock att jobba 75% så länge de kan. Och inget ont i det, de verkar lyckliga, även om jag personligen betraktar dem som befriade från ambitioner.