2013-10-14, 08:32
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KPisce89
Så du har mönstrat efter du fick läsa om detta ''allt''? Om så - var det förra gångens anteckningar som diskuterades hos psykologen?
Ja precis, alla anteckningar, alla interna omdömen osv osv.
Så ett råd är ju att inte försäga sig, för senaste gången jag mönstrade så tog psykologen upp vissa saker som jag hade nämnt första gången.
2013-10-14, 09:40
Medlem
KPisce89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sparris
Ja precis, alla anteckningar, alla interna omdömen osv osv.
Så ett råd är ju att inte försäga sig, för senaste gången jag mönstrade så tog psykologen upp vissa saker som jag hade nämnt första gången.

Fy det låter inget vidare. Iofs har jag väl haft dom tankarna om att nästa besök hos psykologen blir egentligen mycket att man får sitta och försvara det man sa förra gången.
Åh andra sidan så har väldigt mycket hänt sedan jag sökte sist.

När jag satt första gången så kan jag erkänna att jag var något nervös och glömde att tala om ganska mycket eller bara sa en del av mycket som togs upp. Ett exempel var när det kommer till när jag var barn så nämnde jag att jag tyckte om att vara för mig själv - vilket är sant.
Men något jag glömde (och inte hann säga innan hon fortsatte på nästa ämne) var att säga att jag också älskade att umgås med andra och hitta på saker.
Var alltid ute på rasterna för att spela kula, pogs och bytte pokemonkort osv. Sedan var vi alltid igång och byggde träkojor där jag alltid skulle leda bygget. Så där yttrade jag mig som om jag var en total introvert som skyggade undan det sociala - vilket då inte är sant. Så jäkla dumt att jag fick fram det så.

Sen vid den perioden som jag mönstrade så hade jag dessutom vart arbetslös i 9 månader, mycket bråk med myndigheter och annat vilket inte direkt hjälpt ens självförtroende.

- Efter mönstringen (ca 5 månader sen) har jag fixat mig ett jobb (inom industrin). Började som ett extrajobb som skulle vara i 1-2 dagar med att rengöra maskindelar. Slutade med att jag var kvar i 5 veckor. Sedan kom en chef och sa att dom sett mig arbeta under tiden och tyckt (och hört av de andra som jobbar där) att jag jobbar på bra och erbjöd mig en tjänst som biträde. Jag tackade ja och nu efter att ha jobbat med det i 3 veckor och hjälpt till direkt under en av dom som sköter maskinerna så har jag nu blivit erbjuden att bli utbildad till sån maskinhanterare själv (det är inom ett stort svenskt företag så undviker att nämna exakt vart jag jobbar). Arbetstiderna är varierande, ofta natt och andra obekväma tider (jobbade tex 12 timmar i 5 dar i streck) så jag räds inte för att jobba hårt.

- Jag har även jobbat inom en stor svensk film tidigare i somras där jag först var rekvisitör (ansvarade för alla prylar) och sedan blev jag ''höjd'' till inspelningsledare (jag ansvarade för schemat. Att vi följde tiden, att alla skådisar och crew var på plats i tid osv). Mycket stressigt och ansvarsfullt arbete, men det gick bra.

- Har tränat (och även pga jobbet är krävande som det vart) så har jag gått ner 12 kg sen jag mönstrade.

- Ansökt till flera högskolekurser inom relevanta ämnen (ledarskap, stresshantering, idrottspsykologi osv) och är tänkt att jag ska plugga det under våren.

Så vid det här laget känner jag mig starkare och tryggare i mig själv än jag någonsin gjort tidigare. Problemet är som sagt det här med förra mönstringen.
Vet att jag kommer få stå till svars för hur jag svarade förra gången och det kommer bli svårt att komma runt det, dels för att det kan verka som att jag försöka dölja något ''ja men varför sa du så om det inte är sant?'' eller att jag bara försöker ursäkta allt jag nämnde.
Så ja det kommer bli intressant.
2013-10-14, 15:19
Medlem
Socialmoderatens avatar
Hej!

Mönstrade nyligen, har sökt till omgång ett 2014.

Satte 7r rakt igenom, förutom hos psykologen där jag fick 8. Fick även tjänstbarhet A efter den medicinska undersökningen. Gjorde jägartestet, vilket jag klarade. Men jag undrar hur min chans ser ut för att bli intagen på K3s jägartjänst?

Någon som har insyn?
2013-10-14, 17:02
Medlem
Någon annan än jag som tänker söka till pilot och som ska mönstra den 7e November i Stockholm?
2013-10-14, 20:50
Avslutad
Hej!

Det har säkert tagits upp 1000 gånger innan i tråden men jag hittar inget "aktuellt" svar. Är det över huvud taget urinprov någon gång under antagningstesterna? Oavsett vad man har sökt?

Lite orolig
2013-10-14, 20:58
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialmoderaten
Hej!

Mönstrade nyligen, har sökt till omgång ett 2014.

Satte 7:or rakt igenom, förutom hos psykologen där jag fick 8. Fick även tjänstbarhet A efter den medicinska undersökningen. Gjorde jägartestet, vilket jag klarade. Men jag undrar hur min chans ser ut för att bli intagen på K3s jägartjänst?

Någon som har insyn?

Beror på hur många de tar in 7:or är ju de lägsta du ska ha för jägare.
2013-10-14, 20:58
Medlem
Tänkte eventuellt söka till GMU 2 o sista ansökningsdag är 27okt, om man blir antagen, när görs testerna osv?
2013-10-14, 21:04
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantstreet
Tänkte eventuellt söka till GMU 2 o sista ansökningsdag är 27okt, om man blir antagen, när görs testerna osv?

Typ början av nov och ca fyra månader fram.
2013-10-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Typ början av nov och ca fyra månader fram.

Hmm, jobbigt!

Skulle nog inte vara redo till november men om 3-4mån kan ja säkert vara redo. Ska man chansa ändå? Vad händer om man inte klarar fys testerna osv, kan man söka GMU 3? När är GMU 3 såfall?
2013-10-14, 22:12
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Hmm, jobbigt!

Skulle nog inte vara redo till november men om 3-4mån kan ja säkert vara redo. Ska man chansa ändå? Vad händer om man inte klarar fys testerna osv, kan man söka GMU 3? När är GMU 3 såfall?

Ja du kan söka till GMU 3. Men du måste vänta minst 3 månader innan du kan göra om Cykel + styrketest, om det är de du är orolig för. GMU 3 är väl förskjutet med 1-2 månader från GMU 2. Kommer nog upp info snart.
2013-10-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Ja du kan söka till GMU 3. Men du måste vänta minst 3 månader innan du kan göra om Cykel + styrketest, om det är de du är orolig för. GMU 3 är väl förskjutet med 1-2 månader från GMU 2. Kommer nog upp info snart.

Tack, uppskattar svaren ska du veta!

När man väl gör alla de här intervjuerna och testerna osv, när väljer man vilken bataljon eller avdelning man är intresserad av?
2013-10-14, 22:53
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Tack, uppskattar svaren ska du veta!

När man väl gör alla de här intervjuerna och testerna osv, när väljer man vilken bataljon eller avdelning man är intresserad av?

Det är de sista du gör, då gör du ett 1:a handsval och ett 2:a hands. Kommer du inte in på ditt 1:a val så kommer du in på ditt 2:a val ENDAST om det är så att de finns platser över och att du är en av de som ligger högst upp på reservlistan.

Du kommer alltså, om du inte kommer in på ditt 1:a val, INTE att flyttas över till kön på ditt 2:a val. Är de 50 platser och 70 sökande är du i princip körd på ditt 2:a val, även om du är bäst utav alla dom sökande. Men är det 50 platser och 20 sökande så har du en bra chans.

Hoppas du förstår vad jag försöker få fram.

Du pratar med en yrkesvägledare om man du kan och vill söka, det kan vara bra att läsa på lite på FM's hemsida om befattningarna man kan söka efter den GMU omgången man gör så man vet på ett ungefär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in