Citat:
Ursprungligen postat av
xx-och-yy
Menade att de får en svagare genetik. Genetiskt mångfald är bra för folkgrupper.
Naturligtvis är inavel dåligt, men problemet är att du helt bortser från evolution och ras.
Jag skulle nog inte dra det lika långt som ZmajOdBosne, men samtidigt tycker jag att hans inställning är sund.
Han menar nog inte att han vill blanda med släktingar, det är tabu bland de flesta folken på Balkan vad jag vet och på vissa håll är det väldigt strikta regler mot sånt.
Om vi nu skulle diskutera vem som är mest inavlad mellan Bosnier och Svenskar, så tror jag spontant att det är de senare på vissa håll i det avlånga landet.
Vad gäller selektion skulle jag själv välja en fruga med härstamning till större del från regionen ungefär där Stećci finns utspridda på Balkan.
Därmed inte uteslutet med honor från Centraleuropa (

), eller andra delar av den Europeiska kontinenten.. ja ända ner till Sparta om det känns rätt.
Ras är viktigt och kärleken så klart, men det är ett plus och underlättar ju en del om man delar samma kultur.. speciellt på Balkan.
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Sen så bör jag ju säga att jag anser båda folkslagen serber och bosniaker inte vara något problem i Sverige idag. Efter någon generation kan dom flytande svenska och har inte några större utseendemässiga olikheter.
Jag instämmer i stort sett.
Både svenskar och syd-slaver har starka indoeuropeiska rötter och den genetiska distansen är inte stor i jämförelse med icke européer.
Men självklart ser jag en skillnad på syd-slaver och nordeuropéer, det brukar nästan stå i pannan på dem.