2013-10-24, 00:34
Medlem
TheBosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
självklart föredrar man som svensk en vit sekulär muslim framför en ickemuslimsk neger.

Du, svensk?
Citera
2013-10-24, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoss
Du, svensk?

Vad tyder på att jag inte är det?
Bara för man har arabiskt namn betyder det inte att jag inte svensk, jag är född här och har medborgarskap.
Citera
2013-10-24, 01:59
Medlem
TheBosss avatar
Citat:
Vad tyder på att jag inte är det?
Bara för man har arabiskt namn betyder det inte att jag inte svensk, jag är född här och har medborgarskap.

Jag är också född här och har svensk medbogarskap men kan alldrig bli svensk, så snälla sluta utge dig för att vara svensk för det kan du alldig bli någonsin... speciellt som en muslim
Citera
2013-10-24, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBoss
Jag är också född här och har svensk medbogarskap men kan alldrig bli svensk, så snälla sluta utge dig för att vara svensk för det kan du alldig bli någonsin... speciellt som en muslim

Jag har bara arabiskt namn på flashback, och angående mitt medborgarskap så var jag ironisk.
Sen så bör jag ju säga att jag anser båda folkslagen serber och bosniaker inte vara något problem i Sverige idag. Efter någon generation kan dom flytande svenska och har inte några större utseendemässiga olikheter.
Senast redigerad av Al.Zarqawi 2013-10-24 kl. 02:57.
Citera
2013-10-24, 22:39
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Det fanns en studie från 90-talet som påvisade att jugoslaver (samtliga från forna Jugoslavien) hade riktigt bra hälsa när dom kom till Västeuropa från krigshärjade områden (förutom psykisk ohälsa, posttraumatisk stress etc). Majoriteten av jugoslaverna som är uppväxta där från 50-90talet har har haft bra immunförsvar och inga konstiga sjukdomar / allergier som bestiger över det normala. Det handlar om genetik och bra föda, då många åt "ekologiskt" direkt från sin trädgård etc till skillnad från väst där McDonalds var vardagsmat..så min fråga till dig är: Varför ska man blanda ut sina "friska" gener när man ändå är friskare än snittet?
+1
Citera
2013-10-24, 22:53
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
Menade att de får en svagare genetik. Genetiskt mångfald är bra för folkgrupper.
Naturligtvis är inavel dåligt, men problemet är att du helt bortser från evolution och ras.

Jag skulle nog inte dra det lika långt som ZmajOdBosne, men samtidigt tycker jag att hans inställning är sund.
Han menar nog inte att han vill blanda med släktingar, det är tabu bland de flesta folken på Balkan vad jag vet och på vissa håll är det väldigt strikta regler mot sånt.
Om vi nu skulle diskutera vem som är mest inavlad mellan Bosnier och Svenskar, så tror jag spontant att det är de senare på vissa håll i det avlånga landet.

Vad gäller selektion skulle jag själv välja en fruga med härstamning till större del från regionen ungefär där Stećci finns utspridda på Balkan.
Därmed inte uteslutet med honor från Centraleuropa ( ), eller andra delar av den Europeiska kontinenten.. ja ända ner till Sparta om det känns rätt.
Ras är viktigt och kärleken så klart, men det är ett plus och underlättar ju en del om man delar samma kultur.. speciellt på Balkan.

Citat:
Sen så bör jag ju säga att jag anser båda folkslagen serber och bosniaker inte vara något problem i Sverige idag. Efter någon generation kan dom flytande svenska och har inte några större utseendemässiga olikheter.
Jag instämmer i stort sett.

Både svenskar och syd-slaver har starka indoeuropeiska rötter och den genetiska distansen är inte stor i jämförelse med icke européer.
Men självklart ser jag en skillnad på syd-slaver och nordeuropéer, det brukar nästan stå i pannan på dem.
Citera
2013-10-24, 23:18
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Naturligtvis är inavel dåligt, men problemet är att du helt bortser från evolution och ras.

Jag skulle nog inte dra det lika långt som ZmajOdBosne, men samtidigt tycker jag att hans inställning är sund.
Han menar nog inte att han vill blanda med släktingar, det är tabu bland de flesta folken på Balkan vad jag vet och på vissa håll är det väldigt strikta regler mot sånt.
Om vi nu skulle diskutera vem som är mest inavlad mellan Bosnier och Svenskar, så tror jag spontant att det är de senare på vissa håll i det avlånga landet.

Vad gäller selektion skulle jag själv välja en fruga med härstamning till större del från regionen ungefär där Stećci finns utspridda på Balkan.
Därmed inte uteslutet med honor från Centraleuropa ( ), eller andra delar av den Europeiska kontinenten.. ja ända ner till Sparta om det känns rätt.
Ras är viktigt och kärleken så klart, men det är ett plus och underlättar ju en del om man delar samma kultur.. speciellt på Balkan.

Jag instämmer i stort sett.

Både svenskar och syd-slaver har starka indoeuropeiska rötter och den genetiska distansen är inte stor i jämförelse med icke européer.
Men självklart ser jag en skillnad på syd-slaver och nordeuropéer, det brukar nästan stå i pannan på dem.

Bra skrivet, äntligen ett inlägg i tråden som inte handlar om afrikaners IQ som på något sätt "jämförs" med bosniakens bara för att båda har islam som religion.

Tack för att du förstod innebörden i min text och inte drog bokstavliga slutsatser som baserat på fördomar.
Citera
2013-10-25, 11:53
Medlem
Masturblijas avatar
Finns ju väldigt isolerade bondhålor runtom i kroatien, serbien, montenegro och bosnien där inavel nog har hänt men då är det för att folk velat bo kvar ute i bergen.
Citera
2013-10-25, 13:30
Medlem
Sunrise01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity
Människor ljuger av många olika skäl. Men de flesta av oss tycker att det är fel att ljuga och skäms när någon kommer på oss. För serbiska nationalister är lögner ett godkänt verktyg i kampen för allt som gynnar det serbiska. En person som ljuger är inte äcklig i deras ögon som han är i andras, han är bara smart. Dessa personer kan ena stunden försöka förneka eller förminska något krigsbrott för att i andra stunden erkänna det och håna offren. Nästa dag återgår de till att förneka och förminska.

Bra skrivet, man tar tex upp Gornja Maoca en jävla by med 30 hus i vartannat inlägg men skiter i städer som Sarajevo, Tuzla, Zenica Bihac osv. Eller Mevlid Jasarevic som för ett par år sen sköt 30 tal skott mot någon ambassad utan att någon ens dog( I Belgrad brände en tiotusentals stor mobb ner flera ambassader för inte så länge sedan). Eller varför inte något internettroll som exempel på bosniakernas extremism. Detta likställs i Balkantrådarna av Bosnienhatarna med Milosevic, Karadzic, Mladic, Seselj Uuuh världsopinionen ang vad som hände i Bosnien under 90 talet håller på att svänga..
Senast redigerad av Sunrise01 2013-10-25 kl. 14:26.
Citera
2013-10-25, 14:30
Medlem
Sunrise01s avatar
Ekonominyheter enligt senast undersökning så är medellönen i Bosnien 423 euro, RS entiteten drar nog ner siffran något.
http://www.vijesti.ba/vijesti/bih/174040-Najvise-zaradjuju-Hrvati-Crnogorci-Bosanci-najmanje-Makedonci-Albanci-Srbi.html
Citera
2013-10-25, 20:31
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Finns ju väldigt isolerade bondhålor runtom i kroatien, serbien, montenegro och bosnien där inavel nog har hänt men då är det för att folk velat bo kvar ute i bergen.
Antagligen, men säkert inte mer än i andra länder då det är socialt oaccepterat.
Vad jag vet har vissa bergsfolk på Balkan ofta haft bra koll för att undvika det, men har ju säkerligen inträffat ändå.
Har hört att det kan ha förekommit inavel bland adeln i Sarajevo under den Osmanska perioden.. men det kan ju vara bullshit som hittats på av någon som inte gillar dem
Citera
2013-10-25, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Ekonominyheter enligt senast undersökning så är medellönen i Bosnien 423 euro, RS entiteten drar nog ner siffran något.
http://www.vijesti.ba/vijesti/bih/174040-Najvise-zaradjuju-Hrvati-Crnogorci-Bosanci-najmanje-Makedonci-Albanci-Srbi.html

Tjänar mer än medellönen där nere haha! Trots är jag halvt arbetslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in