2013-10-13, 10:15
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Jag har mina anledningar. Jag har sett personens gamla inlägg och vet vad han tycker och tänker. Att han önskar bosnien någon lycka tror jag knappast sedan behöver vi inte lyckönskningar från en person som stödjer en delning av bosnien.
Så enligt dig får man inte heja på vilka länder man vill pga. politiska åsikter?
Det är fotboll din idiot, sport och musik har inget med politik att göra.
Citera
2013-10-13, 15:43
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Vadå alltid har varit i två delar?

Hercegovina har alltid vart bosniskt mark och enda anledningen det heter Hercegovina idag är tack vare turkarna.

Mer att läsa här
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Bosnian_uprising

Notera att Hercegovina har aldrig varit självständigt och har funnits i 130 år medan Bosnien har funnits över 800 år.

Vet inte om det är sant eller inte men jag har hört att Montenegro måste ge Bosnien Sutorina innan de går in i EU. Jag vet att både Komsic och Izetbegovic har krävt att Sutorina ska ges tillbaka.

Hade du läst andras inlägg hade du sluppit göra ett sånt idiotinlägg

Citat:
Hercegovina var redan under äldre medeltid indelat i flera områden som var bebodda av serbiska och kroatiska stammar.

Dessa områden ingick under olika tider först i det Bysanstinska riket och sedan i de medeltida konungarikena Kroatien och Raška (Serbien), även om de under långa tider var självstyrande.

Först 1853 antogs det att regionen Hercegovinas namn skulle tilläggas med provinsen Bosniens. Även detta av politiska anledningar. Sedan dess har landet betecknats med dess nuvarande namn Bosnien-Hercegovina.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hercegovina
Citera
2013-10-13, 16:37
Medlem
Messials avatar
Har en intressant fråga gällande Bosnien och Hercegovina.

Finns de några gamla bevarade slott eller liknande i landet, som de spökar i? Eller som de sker mystiska händelser i, som inte går och förklara, och som någon person har upplevt och sett med egna ögon?

T ex från den tid då Ottomanska riket existerade, men kanske även kriget i Bosnien och Hercegovina för ca 20 år sedan. En plats som Potocari borde inte vara någon lågoddsare, främst den stora byggnaden där holländska soldater tog emot muslimer från Srebrenica, och utanför där muslimska män och pojkar samlades ihop för avrättning.

En annan plats är området vid den plats där koncentrationslägret Omarska låg, kan tänka mig att de hände en del mindre trevliga saker i de s k "vita huset". Milt sagt. Enligt överlevande, så gjorde de bosnienserbiska "allt möjligt" med muslimska och kroatiska män och kvinnor.

Jag vet själv muslimska och kroatiska kvinnor, som blev våldtagna dagligen, utav flera serbiska soldater i tur och ordning. Vissa barn, bara något år gamla, fick föräldrarna avrättade samt nästan ett helt släkte.

Vore inte konstigt om någon stackare som drabbades och ej överlevde, hemsöker dessa platser. Stackars de kvinnor som fick moppa i de "vita" huset, när någon muslim eller kroat blev mördad, och torka allt blod på golv och möbler - samt sanera blodstänk på väggar.

De sistnämnda är ingen kul läsning, men de är verkligheten, sådant skedde i forna Jugoslavien - bara 60 mil från staden Wien, och ännu närmare i Kroatien.

Både bosniaker, kroater och serber drabbades. Vissa mer, andra mindre.
Senast redigerad av Messial 2013-10-13 kl. 16:41.
Citera
2013-10-13, 17:41
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Så enligt dig får man inte heja på vilka länder man vill pga. politiska åsikter?
Det är fotboll din idiot, sport och musik har inget med politik att göra.
Lägg ner din idiot. Du vet mycket väl att sport och politik går ihop i Balkan. Varför vill bosnierserberna eller bosnierkroaterna att bosnien ska åka ut? På grund av politiska åsikter.
Citera
2013-10-13, 17:51
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Hade du läst andras inlägg hade du sluppit göra ett sånt idiotinlägg

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hercegovina
Men du skrev ju nyss att det har alltid varit i två delar alltså Bosnien-Hercegovina eller hur? Läs själv vad du skriver istället.
Citera
2013-10-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Typiskt serber. Ni skall alltid lägga fram den religiösa etniciteten före allt annat. I Bosnien finns bosnier allt annat är pack som cetnici, ustase, vehabije. Vad folk har för religion spelar väl mindre roll nu i år 2013, fast i Serbien kategoriserar man människor fortfarande som man gjorde under osmanska riket - efter religion.
Spela inte dum. Det är dina muslimska bröder som menar att bosnienserber/kroater egentligen är bosnier/bosniaker fast med kristen religion.
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Tja, i Sverige har vi Jasenko Selimovic, och vem har serber? Miailo Miailovic? Du kan inte jämföra det höga anseendet Bosnier har i Sverige med serbiskt skitfolk vars enda gemensamma nämnare är kriminalitet och mord. Att någon i europa i dagsläget skulle stötta uppdelningen av Bosnien med säker inbördeskrig som resultat är knappast troligt.
Jasenko Selimovic? Pajasen som är besatt av Serbien och skriver skitdebattinlägg om oss så fort han får chansen? Räcker med att läsa hans senaste artikel om Serbien vad gäller HBTQ för att förstå att han inte är riktigt frisk. Bättre kan du.
Citera
2013-10-13, 22:12
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Spela inte dum. Det är dina muslimska bröder som menar att bosnienserber/kroater egentligen är bosnier/bosniaker fast med kristen religion.
We Bosniaks, the once-famous people, now that we are barely alive, our friends of science see us as head detached from the Slavic tree and pity us ... It is time to awake from a long lasting negligence; give us the cup, and from well of apprehension, inexhaustibly gain knowledge, wisdom; firstly let us try to cleanse our hearts from prejudice, reach for books and magazines, let's see what the others did, so that we can use the same means, that our nation of simple people from the darkness of ignorance to the light of truth we bring. ”

—Ivan Frano Jukić.

Fra Antun Knežević was one of the main protagonists of the Bošnjak (Bosniak, Bosnian) identity, and he fiercely advocated against imminent Croatization of Bosnian Catholics on one side, as well as imminent Serbianization of Bosnian Orthodox people on the other, as he called it in his work.

Senast redigerad av ZmajOdBosne 2013-10-13 kl. 22:16.
Citera
2013-10-14, 00:06
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Lägg ner din idiot. Du vet mycket väl att sport och politik går ihop i Balkan. Varför vill bosnierserberna eller bosnierkroaterna att bosnien ska åka ut? På grund av politiska åsikter.
Jag är förbi det stadiet i mina övertygelser.

Du kan gå runt och hoppas att dina grannfolk inte vinner, jag själv finner det småaktigt och hederslöst.

ZmajOdBosne skrev något bra.
Citat:
Själv hoppades jag på att samtliga fd Yu länder skulle delta i ett stort mästerskap samtidigt någon gång, det hade varit prestige till max, då hela världen hade fått skåda vilka idrottare som finns från den regionen.
Citera
2013-10-14, 00:24
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
We Bosniaks, the once-famous people, now that we are barely alive, our friends of science see us as head detached from the Slavic tree and pity us ... It is time to awake from a long lasting negligence; give us the cup, and from well of apprehension, inexhaustibly gain knowledge, wisdom; firstly let us try to cleanse our hearts from prejudice, reach for books and magazines, let's see what the others did, so that we can use the same means, that our nation of simple people from the darkness of ignorance to the light of truth we bring. ”

—Ivan Frano Jukić.

Fra Antun Knežević was one of the main protagonists of the Bošnjak (Bosniak, Bosnian) identity, and he fiercely advocated against imminent Croatization of Bosnian Catholics on one side, as well as imminent Serbianization of Bosnian Orthodox people on the other, as he called it in his work.

Det roliga är att bosniakerna själva vet inte vem dom två herrarna är. Nämnde dom två personerna när jag var i Bosnien och vissa sa att de aldrig hört talas om dom. Inte undra på varför vårt land går åt helvete.
Citera
2013-10-14, 00:31
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Då är dom muslimska bröderna inte helt fel ute.
Citera
2013-10-14, 09:48
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Det roliga är att bosniakerna själva vet inte vem dom två herrarna är. Nämnde dom två personerna när jag var i Bosnien och vissa sa att de aldrig hört talas om dom. Inte undra på varför vårt land går åt helvete.
Det är inte konstigt, kommunismen tog kål på nästan allt som representerade den bosniakiska litteraturen och historian under dom decennierna den skitideologin härjade i BiH.
Citera
2013-10-14, 19:40
Medlem
Messials avatar
http://www.fifa.com/worldranking/rankingtable/index.html

Här har ni alla "serbhatare", egentligen hör inte detta hemma under Politik Utrikes, men de har diskuterats allt möjligt och omöjligt i dessa Balkantrådar - så lägger in de här, istället för och starta en ny tråd.

Serbien ligger på plats 43 på världsrankningen, allas gullegris Albanien på plats 45.

Då skall man notera att Serbien ligger där för att de är dåliga just nu, och de har aldrig varit sämre. Albanerna har aldrig varit "bättre", och i detta kval klarade man inte ens ett slött Slovenien eller Lars Lagerbäcks Island haha.

Bosniaker här på flashback menade innan att lirare som Agolli, Lila och allt vad de heter - är bättre än Natasic i Manchester City, Kolarov i samma klubb, Ivanovic i Chelsea, Nemanja Matic i Benfica och Nemanja Vidic i Manchester United.

Ett gott råd, om ni inte förstår er på dagens fotboll, uttala då er inte på viset som ni gör - ni blir bara utskrattade och dumförklarade.

Edit: http://www.klix.ba/sport/nogomet/ulicama-kaunasa-sa-bh-tifozama/131014128#1

Gällande Bosnien och Hercegovinas möte med Litauen imorgon, de är inte låga krav som supportrarna till denna nation har, på sitt landslaget.

Gubben på tredje bilden i länken, framför bussen till vänster, kräver och förväntar sig enligt banderollen en finalplats i Brasilien. En annan artist, "DJ Krmak", förväntar sig VM-guld och storslaget firande i Sarajevo efter turneringen - i sin sång sjunger han, att han redan kan se guldmedaljen runt Safet Susic hals. De som ska spela har alltså nästan omänskligt höga krav från folket på sig.
Senast redigerad av Messial 2013-10-14 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in