2013-10-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteLady
http://www.nber.org/papers/w19023

*Om kvinnan tjänar mer än mannen är det en stor risk att dom inte passar.
*I förhållanden där kvinnan börjar tjäna mer än mannen ökar skilsmässorisken.
*Förhållanden där kvinnan redan tjänar mer än mannen har mycket större risk för skilsmässa.
*Förhållanden där kvinnan tjänar mer än mannen är mindre tillfredsställda med deras äktenskap.

Kan vi på så sätt skylla feminismen på att skilsmässostatistiken på senare dagar har skjutit i taket? När kvinnor börjar tjäna mer än män så går uppenbarligen förhållandet åt skogen.

Detta passar direkt in på evolutionsteorin som menar på att kvinnor är attraherade av män som har högre status och mer resurser än den själva - Så när detta försvinner tappar kvinnorna attraktionen för sin man.

Så det är kvinnans fel om förhållandet går i kras? Det är inte mannen som kanske inte kan hantera att kvinnan tjänar mer pengar? Vi kanske ska lagstifta om att kvinnor alltid ska tjäna minst i förhållandet, så blir det inga skilsmässor eller? Tror du verkligen att det är så enkelt? Det handlar snarare om att vissa män inte kan hantera att kvinnan tjänar mer.
Citera
2013-10-14, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
It's official: A woman's beauty really IS the most important thing to a man

Och detta är alltså inget problem? Enbart kvinnors preferenser?

"Problem" ? Det är vad det är - Män och kvinnor har som sagt skilda reproduktiva strategier, hur mycket man än försöker förneka dom.

Män vill ha skönhet, kvinnor vill ha status och det är vad som visar sig i samhället - Män som får status får genast tillgång till hur mycket kvinnor som helst. Kvinnor som har extrem skönhet har väldigt stor chans att få en man av hög status.

PROBLEMET blir till när kvinnor börjar tjäna mer än män vilket betyder att urvalet av attraktiva män blir mycket mycket mindre.
Citera
2013-10-14, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Så det är kvinnans fel om förhållandet går i kras? Det är inte mannen som kanske inte kan hantera att kvinnan tjänar mer pengar? Vi kanske ska lagstifta om att kvinnor alltid ska tjäna minst i förhållandet, så blir det inga skilsmässor eller? Tror du verkligen att det är så enkelt? Det handlar snarare om att vissa män inte kan hantera att kvinnan tjänar mer.

Majoriteten av skilsmässor tas ut av kvinnor - Intressant nog är det i många fall ett resultat av att kvinnan börjar tjäna mer än mannen.

Därav varför slutsatsen: Ja, det är kvinnans "fel".
Citera
2013-10-14, 18:11
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Bygger mannen upp en familj där han skaffar sig rollen som den som kommer med pengar och inte bygger andra byggstenar så klart allt faller när han bara har en byggsten som dessutom rasat ihop. Och det är han som rasar ihop. Och det kan vara han som vill lämna för att han tror inte att han har något att ge mer än detta. Fullkomligt tragiskt.

Vem är det som bestämmer om andra byggstenar fanns på plats och vad de var värda?
Citera
2013-10-14, 18:12
Medlem
Citat:
Jag har ett stort antal, är du intresserad av de rent evolutionsbiologiska förklaringarna rekommenderar jag verkligen arbetet av David Buss, harvardprofessor som skrivit enormt mycket om det.

Här är ett handplock artiklar som tar upp det:
Jag ska kika på de där länkarna senare för jag har tyvärr inte tid just nu.

Men jag har en liten hypotes här, och det är att män och kvinnor bryr sig ungefär lika mycket om sin partners status, men på helt olika (och matchande) sätt. Det jag menar är att kvinnor vill ha män med status, medan männen är vill ha högst status i förhållandet. Vad tror du om det?
Citera
2013-10-14, 18:13
Medlem
Citat:
"Problem" ? Det är vad det är - Män och kvinnor har som sagt skilda reproduktiva strategier, hur mycket man än försöker förneka dom.

Män vill ha skönhet, kvinnor vill ha status och det är vad som visar sig i samhället - Män som får status får genast tillgång till hur mycket kvinnor som helst. Kvinnor som har extrem skönhet har väldigt stor chans att få en man av hög status.

PROBLEMET blir till när kvinnor börjar tjäna mer än män vilket betyder att urvalet av attraktiva män blir mycket mycket mindre.

Män vill ha skönhet, kvinnor vill ha status. Så platt.

Jag skulle hellre vilja säga att människor vill ha kärlek, gemensamma traditioner, gemensamma minnen kring barnen och gemensamma upplevelser av barnen, de vill ha roligt tillsammans och så vidare. Och satsar man på att utveckla detta så har man större chans att vilja fortsätta tillsammans. Även när något negativt sker.

Man finner mening att reparera något som är bra och fint och viktigt för en.
Citera
2013-10-14, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Fast nu handlade ju tråden om skilsmässa, eller?

Man får förmoda att paren ifråga har en ganska lång historia som ledde till ett giftermål från början, som inkluderar attraktion, dejting, sex etc.

Hade socioekonomisk status varit avgörande så hade ju knappast ett bröllop blivit av från första början.

Att äktenskap spricker beror knappast på det som åsyftas i tråden. Alla bevis pekar som vanligt snarare på att äktenskapet som konstruktion inte passar naturligt mänskligt beteende.

Vi är aldrig och har aldrig varit menade att leva i en och samma monogama relation med en och samma person för resten av våra liv.

Jag tror inte heller vi är menade för livslång monogami. Med det sagt så tenderar män att lägga mycket mycket mindre vikt på kvinnan status och mer vikt på hennes skönhet när man skaffar partner, MAO kvinnans status är irrelevant - Och kvinnan är attraherad av mannen just pga sin status.

Vad som då dock händer NÄR kvinnan väl i förhållandet börjar komma upp i mannens inkomstnivå så ökar risken att hon tar ut skilsmässa.

Citat:
The distribution of the share of household income earned by the wife exhibits a sharp cliff at 0.5, which suggests that a couple is less willing to match if her income exceeds his.
Citera
2013-10-14, 18:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Vi är aldrig och har aldrig varit menade att leva i en och samma monogama relation med en och samma person för resten av våra liv.

Är vi menade att ha en civilisation?
Citera
2013-10-14, 18:15
Medlem
Citat:

Nej inget problem att kvinnor och män har samma möjligheter att tjäna lika mycket pengar. Skulle man däremot börja ändra på detta genom att tvinga bort kvinnor från universiteten ( som man nu gör i Iran) eller minska ner kvinnors löner ännu mer, skulle det vara sjukt. Men inte för dig det fattar jag du har inga problem stampa på kvinnor, men för resten av Sveriges befolkning det kan jag lova dig.
Så vi får nog vackert lära om våra preferenser och hitta andra. Fullt möjligt, har hänt tidigare i världshistorien och inget speciellt allvarligt problem. Folk gör barn i alla fall.
Citera
2013-10-14, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag ska kika på de där länkarna senare för jag har tyvärr inte tid just nu.

Men jag har en liten hypotes här, och det är att män och kvinnor bryr sig ungefär lika mycket om sin partners status, men på helt olika (och matchande) sätt. Det jag menar är att kvinnor vill ha män med status, medan männen är vill ha högst status i förhållandet. Vad tror du om det?

Det är en fullt acceptabel hypotes men när dock kollar på faktan .. it doesnt match up.

I alla kulturer ser vi att kvinnor rankar en mans status väldigt väldigt högt upp (högst) när det kommer till long-term partners, män rankar sällan en kvinnas status högt upp över huvud taget - Dock ser man att hennes skönhet varje gång toppar rankingen. Man ser alltså samma sak i Ryssland så som brazilien, USA eller Afghanistan.

Det är till och med så att i länder som är fattigare, dvs U-länder så rankar kvinnor status som ÄNNU mer attraktivt än i länder som är rätt rika, dock är en mans status alltid i toppen av listan.
Citera
2013-10-14, 18:17
Medlem
adventualthorizons avatar
Bygger du dina antaganden på en kort beskrivning om en undersökning?
Citera
2013-10-14, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Nej inget problem att kvinnor och män har samma möjligheter att tjäna lika mycket pengar. Skulle man däremot börja ändra på detta genom att tvinga bort kvinnor från universiteten ( som man nu gör i Iran) eller minska ner kvinnors löner ännu mer, skulle det vara sjukt. Men inte för dig det fattar jag du har inga problem stampa på kvinnor, men för resten av Sveriges befolkning det kan jag lova dig.
Så vi får nog vackert lära om våra preferenser och hitta andra. Fullt möjligt, har hänt tidigare i världshistorien och inget speciellt allvarligt problem. Folk gör barn i alla fall.

Vi ser dock i västvärlden att barnafödandet minskat rätt drastiskt. Skilsmässorna har ökat, giftermålen har minskat, "kärnfamiljen" suddas ut mer och mer. Män och kvinnor har hamnat i någon form av krig mot varandra istället för att kämpa tillsammans.

Det vi ser just nu är helt enkelt ett onaturligt läge som är väldigt destruktivt för majoriteten av både män och kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in