Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Joachim vinner inte bara matchen. Han utklassar sin motståndare (som är rankad 200 någonting). Det här är enligt mig det mest spännande som har hänt svensk tennis sedan Robin spelade. Vi har alltså en spelare som inte har spelat en tävlingsmatch på ett antal år, och som nu bara är en amatör, som plötsligt går in och visar sig vara Sveriges bästa spelare (vilket jag bestämt påstår att han är nu, bortsett från Robin, som kanske hade visat sig vara ännu bättre om han hade gjort några seriösa matcher).
Det här har också fått mig att revidera min syn på tennisen. Jag trodde inte det var möjligt att en spelare som i praktiken lagt av från all proffstennis sedan länge, bara sådär skulle kunna gå in och slå så bra motståndare direkt, utan förberedelser från några proffsturneringar öht. Är superimponerad i vilket fall som helst nu. Hoppas att Joachim inte känner av någon skada, att han vinner några matcher i huvudturneringen och kanske även börjar fundera på att göra något riktigt comeback-försök i världstennisen. Han har nu visat att han är så bra att han håller för det om bara kroppen håller och motivationen finns där.
Du behöver inte revidera din syn på tennisen. Pim Pim är en exceptionell spelare i detta avseende. Det finns enligt mig bara en handfull spelare som skulle klara detta. Nadal, Djokovic är två som jag tror skulle kunna klara det. Nalbandian var en annan spelare som skulle kunna klara det. Johansson är i samma kategori. Han är inte normal, han har nånting som väldigt få har, då menar jag inte bara själva spelet utan det mentala, han är en smart spelare helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
Pim Pim är en talang utan dess like , det är ju serven som gör att han klarar sig så pass bra , skulle en spelare med medelmåttig serve göra comeback efter 2 års uppehåll skulle han nog ha betydligt tuffare komma tillbaks tror jag.han har ju så bra serve så han håller ju sina servegame relativt enkelt ,då kan man koncentrera sig mer på returgamen också.
Som sagt serven gör det möjligt. Men det är mycket mer än så, han är helt enkelt bra på att tävla i tennis. Det är synd att hans axel inte höll, han hade kunnat bli en av de riktigt stora i svensk tennis annars tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
Han var ju otroligt bra när han spelade också haha , han var väl 11 i värden eller nått,hade han inte blivit skadad hade han nog legat topp 5.
Nionde plats har han nått som bäst. Semifinal i US Open bland annat.
Det blir en intressant match mot Falla, det gäller att han servar sitt bästa för Falla har bra returer, han är ingen spelare som normalt sett har stora svårigheter med storservare, mer än normalt alltså. Så det gäller att smälla in bollarna på rätt ställe. Det som är positivt är ju att Falla inte brukar spela så bra i vanliga små ATP-turneringar. Av någon konstig anledning så är han bättre i grand slams. Det är ju en bra egenskap i och för sig men han hade nog varit högre rankad om han hade varit stabilare i alla turneringarna. Hyfsad lottning i alla fall, Pim Pim har en bra chans.
Citat:
Ursprungligen postat av
pederN
pim pim - Raonic i andra rundan skulle va nått hehe.
Det är just det jag har hoppats på hela tiden. Jag hoppas innerligt att det blir av och att Raonic får sig en servelektion
Det kan bli spännande, två spelare som har exakt samma styrkor.