2013-10-11, 22:57
Medlem
Zlatan visar än en gång sin storhet. Även när han inte gör en toppmatch gör han ett mål och en assist.

46 mål på 94 matcher. Kom igen, 4 mål på 6 matcher nu Zlatan...så blir det 50 mål / 100 matcher.

Gärna alla 4 i play-offen
Senast redigerad av flirk 2013-10-11 kl. 23:31.
Citera
2013-10-12, 00:19
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Zlatan visar än en gång sin storhet. Även när han inte gör en toppmatch gör han ett mål och en assist.

46 mål på 94 matcher. Kom igen, 4 mål på 6 matcher nu Zlatan...så blir det 50 mål / 100 matcher.

Gärna alla 4 i play-offen

Otroligt jävla bra! Man måste tänka på att det skett under sådan lång tid. Både när han var en liten valp, men också nu när andra spelare skulle ha nått sin peak. Jag kollade på listan över vilka som har gjort flest mål för sina landslag. Tittar man på spelare över 100 landskamper så är det en enda europé som har ett snitt över 0,5 mål per match. Det är västtysken Joachim Streich. Visst finns det några fler européer med bättre snitt, men det har inte nått så många landskamper.

Tittar vi på totalt antal mål så är han, om han når 50 mål, topp-30 bästa landslagsmålskytten genom tiderna (om man bara räknar den bäste från varje nation). http://en.wikipedia.org/wiki/Top_international_association_football_goal_scorer s_by_country

Det är också alltid lika intressant när folk säger att Zlatan brister i landslaget, brister i CL, brister i viktiga matcher. Då ska man ha klart för sig att han är en av världens bästa landslagsmålskyttar genom tiderna trots att han lika mycket är en framspelare. Man ska ha klart för sig att han är en av CL:s bästa målskyttar genom tiderna trots att han lika mycket är en framspelare. Och man ska ha klart för sig hur många stora matcher han gjort mål i, avgjort och att han enligt Banks senaste genomgång är ologiskt bra i rivalmöten. Någonstans då förstår man hur enormt jävla bra Zlatan är, när folk benämner, och har benämnt över en lång tid, att dessa är hans stora brister.
Citera
2013-10-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Otroligt jävla bra! Man måste tänka på att det skett under sådan lång tid. Både när han var en liten valp, men också nu när andra spelare skulle ha nått sin peak. Jag kollade på listan över vilka som har gjort flest mål för sina landslag. Tittar man på spelare över 100 landskamper så är det en enda europé som har ett snitt över 0,5 mål per match. Det är västtysken Joachim Streich. Visst finns det några fler européer med bättre snitt, men det har inte nått så många landskamper.

Tittar vi på totalt antal mål så är han, om han når 50 mål, topp-30 bästa landslagsmålskytten genom tiderna (om man bara räknar den bäste från varje nation). http://en.wikipedia.org/wiki/Top_international_association_football_goal_scorer s_by_country

Det är också alltid lika intressant när folk säger att Zlatan brister i landslaget, brister i CL, brister i viktiga matcher. Då ska man ha klart för sig att han är en av världens bästa landslagsmålskyttar genom tiderna trots att han lika mycket är en framspelare. Man ska ha klart för sig att han är en av CL:s bästa målskyttar genom tiderna trots att han lika mycket är en framspelare. Och man ska ha klart för sig hur många stora matcher han gjort mål i, avgjort och att han enligt Banks senaste genomgång är ologiskt bra i rivalmöten. Någonstans då förstår man hur enormt jävla bra Zlatan är, när folk benämner, och har benämnt över en lång tid, att dessa är hans stora brister.

Sluta babbla skit. Tänkte direkt på Klose och hans statistik är bättre och då är faktiskt inte Zlatan uppe i 0,5 (än). Då finns det säkert ett par till. Kollade nu upp van Persie, även han över 0,5 så det du säger håller inte. Dessa kommer även avsluta karriären med fler mål och då är Zlatan Sveriges ENDA straffskytt, många andra stora målskyttar måste ofta dela straffar.
Citera
2013-10-12, 00:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HataFeminister
Sluta babbla skit. Tänkte direkt på Klose och hans statistik är bättre och då är faktiskt inte Zlatan uppe i 0,5 (än). Då finns det säkert ett par till. Kollade nu upp van Persie, även han över 0,5 så det du säger håller inte. Dessa kommer även avsluta karriären med fler mål och då är Zlatan Sveriges ENDA straffskytt, många andra stora målskyttar måste ofta dela straffar.

Men din jävla idiot. Jag skriver ju precis som det är. Att jag kollade på spelare med så många matcher...

Att kolla målsnitt är intressant som fan, men varför jag avgränsade mig till spelare med över 100 matcher är för att det är mycket svårare att hålla ett snitt över en sån lång period. Ofta landslagsdebuterar dessa spelare tidigt, och är inga världsspelare direkt. Det drar ner snittet. Lika ofta brukar ens nivå sjunka efter ett tag, vilket det ofta gör för så gamla spelare som når över 100 landskamper. Så därför är det enormt imponerande det Zlatan har gjort.

Att vissa har ett bättre snitt än Zlatan har redan skrivit. Det nästintill unika med Zlatan är mängden matcher och det höga snittet. Det ska således inte ses som något negativt att han spelar många matcher, utan ett bevis på att han håller yttersta nivå under en sån lång tid. Jag hoppas du förstår vad jag nu skriver för en andra gång.

Och vem fan bryr sig om straffar? Det är mål, det är inte givet att man gör mål på straffar, och det är väl bara positivt snarare än negativt att Zlatan är en av världens bästa straffskyttar. Dessutom har Zlatan spelat i ett betydligt sämre lag än de spelare han konkurrerar med. Det är något som är starkt, att både kunna leda sitt lag, och samtidigt stå för så många mål. Och hittills har jag inte en nämnt att han inte ens är en renodlad målskytt, utan kanske världens mest kompletta och svävande forwards.
Citera
2013-10-12, 13:21
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Om man därtill skulle lägga till hur många assist Zlatan gjort bland dessa 100+ landskamper/0.5 målsnitt spelarna, skulle det bli väldigt få kvar som kan matcha Zlatan i den statistiken.

Zlatans målprocent ligger nu på 49%. Med 46 mål på 94 matcher.

Christiano Ronaldo har på 101 landskamper gjort 38 mål. Vilket ger ~ 37.5%. Assist statistiken hade varit väldigt intressant att se för Ronaldo också i landslaget.

Lionel Messi har gjort 35 mål på 82 matcher. Vilket ger ~ 42.5%

Håller med dig i allt du skriver anteri, och jag personligen har alltid varit ärlig med att jag håller Zlatan som den näst bästa spelaren i världen.
Senast redigerad av Mellbergan 2013-10-12 kl. 13:23.
Citera
2013-10-13, 01:54
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Om man därtill skulle lägga till hur många assist Zlatan gjort bland dessa 100+ landskamper/0.5 målsnitt spelarna, skulle det bli väldigt få kvar som kan matcha Zlatan i den statistiken.

Zlatans målprocent ligger nu på 49%. Med 46 mål på 94 matcher.

Christiano Ronaldo har på 101 landskamper gjort 38 mål. Vilket ger ~ 37.5%. Assist statistiken hade varit väldigt intressant att se för Ronaldo också i landslaget.

Lionel Messi har gjort 35 mål på 82 matcher. Vilket ger ~ 42.5%

Håller med dig i allt du skriver anteri, och jag personligen har alltid varit ärlig med att jag håller Zlatan som den näst bästa spelaren i världen.

Visst är det så.

Eftersom det här är en Zlatan-tråd så fortsätter jag hyllandet. Här är en lista med Europas bästa målskyttar inom landslagsfotboll. Den är från 2012 så helt uppdaterad är den inte. En topp-15-lista. http://www.uefa.com/uefaeuro/news/newsid=1713259.html

Når Zlatan över 55 mål så är han topp-7 i Europa (Villa har redan gjort 56 mål).

En lista över alla världens toppmålskyttar i internationella sammanhang (man får skrolla ner en bit. Grym statistik-sida förövrigt!): http://www.rsssf.com/miscellaneous/century.html
Citera
2013-10-13, 19:37
Medlem
Riktigt kunglig, han gör ju halva laget oavsett vart han spelar ju!!!
Citera
2013-10-13, 22:23
Medlem
Frågan är hur det blir nästa år om inte han och Cavani får igång ett bättre samarbete. Cavani kan ju inte nöja sig i längden med att göra 15 mål per säsong och inte vara storstjärna när han kan vara det och göra 10 mål till spelandes i den position han ska spela i, centerforward.
Citera
2013-10-14, 00:28
Medlem
Jag såg faktiskt Zlatan live för första gången någonsin nu mot Österrike. Det är nästan pinsamt att det tog så lång tid.

Även om jag satt ganska långt bort så såg han ännu större ut i "verkligheten". Helt sinnesjukt hur stark han är. Varenda boll som slogs mot honom sög han ner, oavsett om försvararna hängde i honom.

Känslan när han gjorde 2-1 var fan obeskrivlig.

Magisk kväll.
Citera
2013-10-14, 00:32
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Jag såg faktiskt Zlatan live för första gången någonsin nu mot Österrike. Det är nästan pinsamt att det tog så lång tid.

Även om jag satt ganska långt bort så såg han ännu större ut i "verkligheten". Helt sinnesjukt hur stark han är. Varenda boll som slogs mot honom sög han ner, oavsett om försvararna hängde i honom.

Magisk kväll.

Har sett han en gång live. Island hemma i något kval inför EM-08 eller VM-06. Då gjorde han i alla fall en grymt snygg volley, samt en magisk chip till Henke som lobbnickade in den. Två fina svenska landslagsmål som har fallit i glömska.

Edit: En gång till. Danmark när Nilsson rensade fel, samt när Kongo missade straff.

Inget slår dock Hollandsmatchen man såg live. Dock ingen Zlatan, men oj vad man verkligen levde under den matchen.
Citera
2013-10-14, 00:34
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp

Magisk kväll.
Själv har man sett honom live 4 gånger, två av dom utanför fotbollsplanen
Citera
2013-10-14, 00:54
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Själv har man sett honom live 4 gånger, två av dom utanför fotbollsplanen
Såg Zlatan en halvlek mot Argentina. Är dock nöjd då jag fick se Messi och gänget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in