Citat:
Absolut. Jag har själv en jävligt ljus och fräsch glasveranda. Tidigare var den smutsgrå, nu är allting vitt, vitt, vitt. Vitkalkade putsväggar, vita takbjälkar, vit pärlspontpanel i innertaket, vita spröjsade verandafönster, till och med betonggolvet är vitmålat. Men punschverandor ska vara sommarljusa, det har ingenting att göra med ljust & fräscht-maffian. Det är en tradition med hundraåriga anor, ända sedan man började bygga sommarboenden på bred front i Sverige.
Och det är ju just den stilen som ljust & fräscht-trenden har snott, från två olika håll dessutom. Främst trenden med nyfunkis som började komma i slutet på 90-talet, med sin inspiration från funktionalismen och Le Corbusier, med sina asketiska och kala vitkalkade putsväggar. Det är väl främst den trenden som fortfarande lever kvar hos dom skitnödiga arkitekterna och i inredningstidningarna. Sen också den där trenden med New England-stil och americana och kuddar inköpta på Lexington, samt den där vita fiskebodstrenden från strandställena på USA:s östkust, typ Marthas Vineyard.
Men det stör mig som fan att jag ska behöva hamna i ljust & fräscht-träsket bara för att jag vill ha en punschveranda i gammal stil. Och det stör mig som fan att jag faktiskt gillar Shabby Chic, trots att det är så förbannat inne. Som hipster vill man ju inte tillhöra normen, man vill vara först. Och man kan absolut inte fortsätta att gilla det man gillar när det blir inne för alla andra att gilla samma sak. Jag vill inte vara inne, okej?
Och det är ju just den stilen som ljust & fräscht-trenden har snott, från två olika håll dessutom. Främst trenden med nyfunkis som började komma i slutet på 90-talet, med sin inspiration från funktionalismen och Le Corbusier, med sina asketiska och kala vitkalkade putsväggar. Det är väl främst den trenden som fortfarande lever kvar hos dom skitnödiga arkitekterna och i inredningstidningarna. Sen också den där trenden med New England-stil och americana och kuddar inköpta på Lexington, samt den där vita fiskebodstrenden från strandställena på USA:s östkust, typ Marthas Vineyard.
Men det stör mig som fan att jag ska behöva hamna i ljust & fräscht-träsket bara för att jag vill ha en punschveranda i gammal stil. Och det stör mig som fan att jag faktiskt gillar Shabby Chic, trots att det är så förbannat inne. Som hipster vill man ju inte tillhöra normen, man vill vara först. Och man kan absolut inte fortsätta att gilla det man gillar när det blir inne för alla andra att gilla samma sak. Jag vill inte vara inne, okej?
Min fetmarkering.
Skrattar igenkännande åt det. Utan att avslöja min ålder så var jag långt innan trenden med ordspråk på väggarna, en som använde mig av Carpe diem citatet innan de flesta visste vad det betydde. Nu när det är inne så stör jag mig på att jag faktiskt gillar den meningen/uppmaningen men blir tagen för en nervöst trendföljande människa
Det är heller ingen ny trend med ordspråk på väggarna, det är bara formen och uttryckssättet som ändrats. Min mormor hade många broderade ordstäv på sina väggar. Det har anor från så långt tillbaka att jag måste googla för att ta reda på hur långt tillbaka man hittat broderade ordstäv, även egyptierna och grekerna smyckade sina finare hem med "grafitti"
En konstig blandning där av spröjs, uppböjda tak....vad det nu heter...sneda väggar. Gå på visningen och ta bilder med mobilen och lägg upp här
Blev väldigt nyfiken, men det var inte vackert någonstans måste jag säga.