Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
Jag håller fullständigt med dig i det stora hela, men jag vill inflika att man även måste kunna ha inredningssmaken "ljust och fräscht" utan att man för den skull är lättpåverkad eller försöker vara trendriktig på ett "nervöst" sätt.
Absolut. Jag har själv en jävligt ljus och fräsch glasveranda. Tidigare var den smutsgrå, nu är allting vitt, vitt, vitt. Vitkalkade putsväggar, vita takbjälkar, vit pärlspontpanel i innertaket, vita spröjsade verandafönster, till och med betonggolvet är vitmålat. Men punschverandor ska vara sommarljusa, det har ingenting att göra med ljust & fräscht-maffian. Det är en tradition med hundraåriga anor, ända sedan man började bygga sommarboenden på bred front i Sverige.
Och det är ju just den stilen som ljust & fräscht-trenden har snott, från två olika håll dessutom. Främst trenden med nyfunkis som började komma i slutet på 90-talet, med sin inspiration från funktionalismen och Le Corbusier, med sina asketiska och kala vitkalkade putsväggar. Det är väl främst den trenden som fortfarande lever kvar hos dom skitnödiga arkitekterna och i inredningstidningarna. Sen också den där trenden med New England-stil och americana och kuddar inköpta på Lexington, samt den där vita fiskebodstrenden från strandställena på USA:s östkust, typ Marthas Vineyard.
Men det stör mig som fan att jag ska behöva hamna i ljust & fräscht-träsket bara för att jag vill ha en punschveranda i gammal stil. Och det stör mig som fan att jag faktiskt gillar Shabby Chic, trots att det är så förbannat inne. Jag har faktiskt ett par antika vattenskidor stående i ett hörn av verandan, för det har jag ju sett i inredningsreportagen att man ska ha. Men det är ju ett ironiskt statement, och som ett stort Fuck You till alla ängsliga och trendkänsliga människor därute. Som hipster vill man ju inte tillhöra normen, man vill vara först. Och man kan absolut inte fortsätta att gilla det man gillar när det blir inne för alla andra att gilla samma sak. Jag vill inte vara inne, okej?