2013-10-11, 19:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag tyckte det var ganska fint.. Men fattar verkligen inte den där enda raden av glastegel på golvet där man kliver in och ut ur duschen? Som gjort för att man förr eller senare ska slå ut lite tänder.
Ser ut som duschgolvet ligger i samma nivå som resten av badrummet och då måste de till en tröskel för vatten inte ska svämma ut.
En bättre lösning hade varit att lägga duschgolvet ett par cm lägre än resten av badrummet för det där ser fördjävligt ut.

Eventuellt kan det va en efterkonstruktion när duschkabin tagits bort.
Citera
2013-10-11, 19:21
Medlem
Skidaddles avatar
Det står att detta fritidshus är arkitektritat, men det står inte om det var till arkitekten själv. Däremot brukar det se ut ungefär på det här viset när arkitekter ritar till sig själva, och det är ju alltid kul att se hur dom tänker när dom inte har någon annan att tänka på än sig själva. Framförallt är det ju byggt på den tiden det inte skulle vara så himla flådigt, utan tvärtom, ganska asketiskt med mycket nakna ytor utan krusiduller. Jag tycker det såg ganska kul ut...

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-6rum-evlinge-varmdo-kommun-jarpstigen-6-5027793#item-fact-comparison
Citera
2013-10-11, 19:43
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Om du hade 14 750 000 kronor liggande och skräpande i en låda hemma - skulle du då lägga dem på det här?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-torekov-bastads-kommun-s-ta-toras-vag-18-121836

Kvadratmeterpris=237 903 kr....

Det man kan förstå är att det går en väg med biltrafik mellan havet och huset. Förresten låg det här huset med förra året, tror det var till samma pris...

Citat:
Ojojojoj - såg just det legat ute över 5 år! 2045 dagar - snacka om säljare med tålamod
ÄNTLIGEN! Måste man ju få utbrista så här i nobelpristider. I 5 år har vi ju återkommande mobbat det huset.

Fortfarande för dyrt dock. Vi väntar 5 år till, till nästa sänkning.
Citera
2013-10-11, 20:13
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Om du hade 14 750 000 kronor liggande och skräpande i en låda hemma - skulle du då lägga dem på det här?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-torekov-bastads-kommun-s-ta-toras-vag-18-121836

Kvadratmeterpris=237 903 kr....

Det man kan förstå är att det går en väg med biltrafik mellan havet och huset. Förresten låg det här huset med förra året, tror det var till samma pris...

Inte bara det att huset valsat runt här i tråden och på di.se, det ligger dessutom två hus på samma gata ute, med betydligt lägre kvadratmeterpriser, ena huset ligger väggivägg...
Citera
2013-10-12, 13:54
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det står att detta fritidshus är arkitektritat, men det står inte om det var till arkitekten själv. Däremot brukar det se ut ungefär på det här viset när arkitekter ritar till sig själva, och det är ju alltid kul att se hur dom tänker när dom inte har någon annan att tänka på än sig själva. Framförallt är det ju byggt på den tiden det inte skulle vara så himla flådigt, utan tvärtom, ganska asketiskt med mycket nakna ytor utan krusiduller. Jag tycker det såg ganska kul ut...

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-6rum-evlinge-varmdo-kommun-jarpstigen-6-5027793#item-fact-comparison

Njaa, det kändes så där. Priset är OK för en stor tomt i Stockholmstrakten. Asketiskt kan jag hålla med om, det finns inte ens ett utedass!
Citera
2013-10-12, 14:50
Medlem
CarolynHaxs avatar
Kära gamla Idrottsgatan i Falköping tillägnas en hel krönika i DN!

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/hanna-fahl-minimalismen-ar-inte-modern-langre-det-har-till-och-med-ikea-forstatt/

Ja, det var den här alltså:

http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=429JPCMCTT3GKBPT
Citera
2013-10-12, 15:10
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Kära gamla Idrottsgatan i Falköping tillägnas en hel krönika i DN!

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/hanna-fahl-minimalismen-ar-inte-modern-langre-det-har-till-och-med-ikea-forstatt/

Ja, det var den här alltså:

http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=429JPCMCTT3GKBPT

Ja, nu tillhör jag ju själv åsiktsmaskineriet, men jag blir så trött på det där meningslösa tyckandet. Hon har fullständigt missförstått problemet. Frågan handlar inte om det är ute eller inne med ljust och fräscht, eller att den där skitnödiga asketismen är så fruktansvärt torftig. Eller att "till och med Ikea" också har insett det.

Det stora problemet är ju det där ängsliga sneglandet på det trendiga och moderiktiga. Fahl vänder sig ju fortfarande till någon annan, Ikea i det här fallet, när det gäller att hålla fingret i luften och se vart åt det blåser. Hemnet är fullsmockat med hem som är trendriktiga enligt konstens alla regler, men totalt renons på hemtrevlighet och hemkänsla. Inredningar som inte går att leva i, men som speglar ägarens "varumärke".

Säga vad man vill om det där huset i Falköping, men det är i varje fall personligt inrett. Och det är ju en frisk fläkt jämfört med allt annat trendriktigt skitnödigt och opersonligt. Och personligen väljer jag nog det personliga framför det moderiktiga alla dagar i veckan. Kan folk sluta vara så förbannat ängsliga, och komma med lite personliga uttryck istället?
Citera
2013-10-12, 15:45
Medlem
Skidaddles avatar
Uppdatering på det där huset med dom dassiga bilderna:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-haggenas-horby-kommun-strandvagen-39-5763572

Fler dassiga bilder. Samt några något mindre dassiga interiörbilder. Men inget som gör att man kan få en helhetsbild av stället. Och ingen planlösning. Vem vet vad dom hittar på till nästa vecka? Fortsättning följer...
Citera
2013-10-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ja, nu tillhör jag ju själv åsiktsmaskineriet, men jag blir så trött på det där meningslösa tyckandet. Hon har fullständigt missförstått problemet. Frågan handlar inte om det är ute eller inne med ljust och fräscht, eller att den där skitnödiga asketismen är så fruktansvärt torftig. Eller att "till och med Ikea" också har insett det.

Det stora problemet är ju det där ängsliga sneglandet på det trendiga och moderiktiga. Fahl vänder sig ju fortfarande till någon annan, Ikea i det här fallet, när det gäller att hålla fingret i luften och se vart åt det blåser. Hemnet är fullsmockat med hem som är trendriktiga enligt konstens alla regler, men totalt renons på hemtrevlighet och hemkänsla. Inredningar som inte går att leva i, men som speglar ägarens "varumärke".

Säga vad man vill om det där huset i Falköping, men det är i varje fall personligt inrett. Och det är ju en frisk fläkt jämfört med allt annat trendriktigt skitnödigt och opersonligt. Och personligen väljer jag nog det personliga framför det moderiktiga alla dagar i veckan. Kan folk sluta vara så förbannat ängsliga, och komma med lite personliga uttryck istället?

Jag håller fullständigt med dig i det stora hela, men jag vill inflika att man även måste kunna ha inredningssmaken "ljust och fräscht" utan att man för den skull är lättpåverkad eller försöker vara trendriktig på ett "nervöst" sätt.
Givetvis finns sådana människor och rent hypotetiskt är de väl lika många som de som inte bryr sig ett dugg om inredning. Alla som hamnar däremellan kan ju inte därför buntas ihop som de enda som är "normala" i sin inredningsstil.

Jag är själv dragen åt det ljusa och fräscha men har (i mitt tycke) många personliga föremål och möbler. Det är arvegods blandat med design, jag skulle gärna visa bilder men som sagt håller jag mig så anonym jag kan på detta forum.

Det för mig osökt in på en sida jag ofta tittar runt på, den riktar sig främst till inredningsintresserade och arkitektur kommer i andra hand. http://www.styleroom.se/

Där lägger vanligt folk upp sina bilder på möbler och prylar i sina hem och man kan lämna kommentarer till bilderna. Där ser man ofta "perfekta hem" när det kommer till mode och trender, ofta tycker jag mig utläsa en del av dem som "nervöst" försöker kopiera möbelkataloger eller värre, dem som tror att ju fler nyinköpta pynt-prylar desto bättre. Men det finns även många bilder från hem där trender åsidosätts,
men vem av oss kan egentligen avgöra vem som är mest "nervös", dem som gör vad de kan för att undvika rådande mode eller dem som gör vad de kan för att följa modet?!
Citera
2013-10-12, 16:14
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag håller fullständigt med dig i det stora hela, men jag vill inflika att man även måste kunna ha inredningssmaken "ljust och fräscht" utan att man för den skull är lättpåverkad eller försöker vara trendriktig på ett "nervöst" sätt.

Absolut. Jag har själv en jävligt ljus och fräsch glasveranda. Tidigare var den smutsgrå, nu är allting vitt, vitt, vitt. Vitkalkade putsväggar, vita takbjälkar, vit pärlspontpanel i innertaket, vita spröjsade verandafönster, till och med betonggolvet är vitmålat. Men punschverandor ska vara sommarljusa, det har ingenting att göra med ljust & fräscht-maffian. Det är en tradition med hundraåriga anor, ända sedan man började bygga sommarboenden på bred front i Sverige.

Och det är ju just den stilen som ljust & fräscht-trenden har snott, från två olika håll dessutom. Främst trenden med nyfunkis som började komma i slutet på 90-talet, med sin inspiration från funktionalismen och Le Corbusier, med sina asketiska och kala vitkalkade putsväggar. Det är väl främst den trenden som fortfarande lever kvar hos dom skitnödiga arkitekterna och i inredningstidningarna. Sen också den där trenden med New England-stil och americana och kuddar inköpta på Lexington, samt den där vita fiskebodstrenden från strandställena på USA:s östkust, typ Marthas Vineyard.

Men det stör mig som fan att jag ska behöva hamna i ljust & fräscht-träsket bara för att jag vill ha en punschveranda i gammal stil. Och det stör mig som fan att jag faktiskt gillar Shabby Chic, trots att det är så förbannat inne. Jag har faktiskt ett par antika vattenskidor stående i ett hörn av verandan, för det har jag ju sett i inredningsreportagen att man ska ha. Men det är ju ett ironiskt statement, och som ett stort Fuck You till alla ängsliga och trendkänsliga människor därute. Som hipster vill man ju inte tillhöra normen, man vill vara först. Och man kan absolut inte fortsätta att gilla det man gillar när det blir inne för alla andra att gilla samma sak. Jag vill inte vara inne, okej?
Senast redigerad av Skidaddle 2013-10-12 kl. 16:31.
Citera
2013-10-12, 16:20
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Uppdatering på det där huset med dom dassiga bilderna:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-haggenas-horby-kommun-strandvagen-39-5763572

Fler dassiga bilder. Samt några något mindre dassiga interiörbilder. Men inget som gör att man kan få en helhetsbild av stället. Och ingen planlösning. Vem vet vad dom hittar på till nästa vecka? Fortsättning följer...

Skumt. Inskannade fotografier, troligtvis ägarens egna. Vad är det för mäklare som inte tar egna bra bilder?

Köket såg riktigt illa ut för övrigt.
Citera
2013-10-12, 16:22
Medlem
Citat:
Oh, lordy lord... Som Jamie Oliver brukar säga...

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-billdal-goteborgs-kommun-billdals-kastanjegang-2-5794077

Jag vill ha dom där luckorna i köket. So much want...
Åh fy fan. Jag höll på att få epilepsianfall av dom bilderna. Mattan i hallen var ingen lek. För säkerhets skull var även trappen utrustad med densamme.

Men skåpluckorna var asfräcka! Borjar även gilla såna badrum med grönt eller brunt kakel. Köpte man ett sånt ställe var det nog ingen ide att renovera,bara vänta ett tag så är det modernt igen.
Börjar ruttna på vitt och fräscht. Var tvungen att ta på mig solglasögon när jag kollade på den lägenheten med sovloft i gamla trappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in