Citat:
Ursprungligen postat av
hugelak90
Fast ska vi importera bensin måste vi växla SEK till USD och om vi bara trycker upp massa nya SEK för att växla till USD så kommer USD att bli dyrare och dyrare. USA kan trycka upp hur mycket USD de bara vill, bensinen mätt i USD kommer aldrig bli dyrare. Därför måste vi i Sverige ta befintliga SEK för att växla till USD och köpa bensin. USA kan trycka nya USD och köpa bensin. Så det är gratis för USA att köpa råolja.
Ang. om det är samma personer som sitter med sedelpressarna och som köper bensin så anser jag att båda ingår i "storföretaget USA". De kommer från samma samhällsorganisation. Det kommer alltid finnas amerikanska oljebolag och dessa kommer alltid kunna få nya dollar av Federal Reserve om det skulle gå dåligt för bolagen. Det ligger i allas intresse, både oljebolagen, de andra storföretagen i USA samt i representanthuset och Senaten att bensinen ska vara gratis för USA att hämta in och billig för dess medborgare att köpa.
Du hävdar alltså, utan att skämta, att amerikanska raffinaderier får nytryckta USD av Federal Reserve att köpa råolja med för att representanthuset och senaten bestämt att "bensin ska vara gratis för USA att hämta in"?
Vad har du för kommentar till att bensin, skatt borträknad, kostar i stort sett lika mycket (skillnaden är mindre än en krona, jag har för mig att jag gav exakta siffror tidigare i diskussionen) på en bensinmack i USA som på en bensinmack i Sverige?
Citat:
Inflation anser jag mäts på det genomsnittliga priset för varor och tjänster i ett land över en tid. Då kan man se om genomsnittspriset ökat eller minskat. Vad det beror på har jag svårt att säga. Men jag tror inte att inflationen ökar om M1 skulle öka, inte heller om M2 och M3 ökar.
Jag har faktiskt svårt att se hur penningmängden ska påverka inflationen, eventuellt att det inte blir en dollarinflation just för att basvaror som bensin hålls nere på den amerikanska marknaden.
Att, som rripper, inte hålla med om att penningmängden påverkar inflationen (mer än marginellt) är en sak, att ha svårt att greppa tanken att utbud och efterfrågan påverkar pris är däremot mycket underligt.