2013-10-11, 12:48
Medlem
sp1rits avatar
Har jobbat mån-sön och sedan ledig mån-sön i snart 7 år nu, har riktigt svårt att tänka mig att gå över till mån-fre 8-16 kneg.
Mitt stora problem med rådande standard på arbetstider i samhället är att två dagar inte är nog att varva ned och faktiskt hinna göra något. Fy fan för att komma hem på fredag eftermiddag/kväll, sliten efter en jobbvecka och känna att nu måste man göra saker i ett pressat tidsschema för snart är det söndagskväll igen!

Nu förstår jag självklart att alla inte har möjligheten att jobba en vecka och vara ledig nästa, utan att vissa anställningar måste jobba "vanliga" tider, men det verkar som många bara accepterar det utan att ens undersöka möjligheten till ett drägligare, mer givande liv.

Stress är imo det största hotet för folk idag, och många verkar bara böja sig fram och dra ned byxorna, för att sedan tacka samhället för att de för leva vidare.
Citera
2013-10-11, 13:51
Medlem
TrialEnds avatar
Med alla dessa "problem" vi till synes har här i väst, så kan man ju fråga sig om vi verkligen mår bättre än befolkningen i betydligt fattigare länder.

Jag känner ungefär som TS. Men jag är å andra sidan värdelös på att tidsoptimera saker och ting så jag spenderar säkert mycket tid på helt värdelösa saker.
Citera
2013-10-11, 14:05
Medlem
Hebrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Håller med TS fullt ut. Många av dagens vanliga knegarjobb och praktik är modernt slaveri. Med många av dessa jobb får man ut en lön som oftast precis täcker hyra, räkningar och mat medans vdn plockar ut mångmiljonbelopp som inte behöver lyfta många fingrar en vanlig arbetsdag.
Man jobbar alltså för att överleva, inte för att få ett bra liv längre fram. För spara några pengar är inte alltid så lätt om man får behålla ca 14000 efter skatten har dragits, speciellt inte om man har en familj att försörja.

Och helger räcker inte mkt till att kalla för fritid. På fredagar är man oftast för trött att hitta på något efter jobbet, det blir hem och äta och däcka tidigt. Lördagen är helt fri där man kan vara uppe sent och göra vad man vill, men sedan kommer söndagen, då man ska lägga sig tidigt för att kunna gå upp till kneget dagen efter.
När man sedan har jobbat klart och ska pensioneras så har man så dåligt med pengar och har inte mkt ork att göra något mer än att invänta döden. Då lär man tänka "fan jobbade jag så mkt för, jag missade ju livet."

Det bästa hade varit om det infördes 6timmars pass eller att helgen förlängs med en dag, DÅ kan det kännas som att det är värt att jobba.

Jag kan faktiskt förstå att folk är villiga att gå på bidrag istället för att jobba, det är ju de som hinner att leva fast de inte har råd att göra så mkt.
Livet är mer än att jobba och slita för ett företag för att få tak över huvudet och mat på bordet, tycker ju jag då.

Fast du tror inte att många chefer har jobbat arslet av sig för att sen kunna chilla med en bra pension?
Känns som att 80% av er som kommenterat står på något lågavlönat jävla lagerjobb och klagar hela dagarna. Börja läsa på universitet eller vad som helst, avancera i eran karriär och satsa på att tjäna pengar.

Alla har ju inte turen att hitta en högavlönat jobb bara så där, men att sitta och häcka på något skitjobb och dessutom nöja sig med det är ju fan ett stort svek mot sig själv.
Citera
2013-10-11, 14:07
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kom gärna och tala om annat än kroppens fysiologi, den kan jag. Har du varit på en arbetsplats där det krävs 100% fokus 6 timmar i sträck? Där du får tänka till och inte göra misstag. Jag behöver den timmen, låta hjärnan vila. Jag går och lägger mig mellan 22-00, tar 30-60 min för mig att somna in, får inte komma trött till jobbet

Det är ingen idé att du försöker prata med folk som tror att alla fungerar på samma sätt.
Vissa tror att vad som funkar för honom, funkar lika bra för någon annan.

Behöver du vila någon timma när du kommer hem, ja då gör du det. Lyssna inte på folk som har svårt att fatta att det är individuellt hur kroppen mår av olika typer av aktiviteter.

Jag tycker dock du ska hitta andra alternativ om du ändå stannar kvar här i Sverige.
Det är inte helt kört, men det krävs som sagt att man vet vad man vill och har ett klart uppsatt mål att nå dit.

Lycka till vad du än väljer.
Citera
2013-10-11, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Fast du tror inte att många chefer har jobbat arslet av sig för att sen kunna chilla med en bra pension?
Känns som att 80% av er som kommenterat står på något lågavlönat jävla lagerjobb och klagar hela dagarna. Börja läsa på universitet eller vad som helst, avancera i eran karriär och satsa på att tjäna pengar.

Alla har ju inte turen att hitta en högavlönat jobb bara så där, men att sitta och häcka på något skitjobb och dessutom nöja sig med det är ju fan ett stort svek mot sig själv.

Det handlar många ggr inte om universitet eller inte, tro mig. Jag har själv läst många herrans år på universitet. Du tar inte med i beräkningen att 20% av männen aldrig kommer uppleva pension? Av de återstående 80% är många multisjuka, har svårt med kroppen pga utslitningsskador, sjuk make eller maka. Jag vill påstå att det är en minoritet som har tid och ork att leva ut sina liv när man är pensionär.
Många tycks ha blivit invaggade i reklamfilmer och annan glorifierande skit om hur lyckligt pensionärslivet är. Det är inte så, jag ser dessa patienter dagligen och vill påstå att deras liv, många ggr inte är så roande på det sätt vi föreställer oss. De kan förvisso många ggr uppleva en slags tillfredställelse om livet som handlar mer om reflektion, men de som lever livet i form av resor, sex, och kärlek är förhållandevis få.
Många är dysfunktionella på olika sätt. Därför är föreställningar om att spara till pension ganska idiotisk, än mer idiotiska är dom som inte inser att man måste leva livet medan man är någorlunda frisk och pigg. De som valt att spara pengarna kommer aldrig att använda dom, de flesta dör med dom
Så till dig säger jag bara, vakna upp nu, imorgon kan det vara för sent. Det är inte så kul att resa eller leva livet när man är waranbehandlad, skall in och göra höftplastik, sexuellt dysfunktinell, när du lider av prostataförstoring, eller släpa med din kateter ner till stranden. Det är många som bara tycker det är jobbigt
Senast redigerad av jonte400 2013-10-11 kl. 14:36.
Citera
2013-10-11, 14:34
Bannlyst
Citat:
Jag är snart i 30 år fyllda. Snart klar med min utbildning och nu börjar allvaret. Under senare tid har jag haft praktik till 100% under perioder inför kommande yrke. Jag vet att jag måste vara vaken och klar på mina kommande arbetsplatser därför ställs det krav utanför mitt yrke på mig, hur jag lever.

Jag har i alla fall under dessa perioder ofta stigit upp klockan 06.00 på morgonen, trött som bara den. Jobbar på under dagen till 16:00. Kommer hem och däckar i soffan minst 1 timme, sedan är det dags för middag. Klockan blir 19.30 och läser lite mail och annat, tittar på tv till klockan 22. Sedan väntar sängen igen.

Jag börjar inse att det är ingen idè leva om allt ska gå ut på arbeta. Den enda avkoppling jag får är 2 timmars tv-tittande, och då har jag ingen familj. Jag vill tillbaka till mitt tidigare liv där jag kunde åka till Paris ett par dagar, spontant åka och fiska i ngn sjö, eller ta tåget till göteborg och till ngn ölbar på avenyn. Missförstå mig inte, jag älskar mitt jobb, men jag älskar livet också.

Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?
Låt mig gissa, du är en lat kille som precis har avslutat dina alltförs sena studier på unviersitetet och längtar tillbaka till studentlivets glada dagar. Allvaret börjar nu och lär dig ta ansvar för fan. Vi är många som jobbar arslet av oss för det "fantastiska" landet Sverige så sluta gnäll och börja jobba för fan.
Citera
2013-10-11, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mcdahlen
Låt mig gissa, du är en lat kille som precis har avslutat dina alltförs sena studier på unviersitetet och längtar tillbaka till studentlivets glada dagar. Allvaret börjar nu och lär dig ta ansvar för fan. Vi är många som jobbar arslet av oss för det "fantastiska" landet Sverige så sluta gnäll och börja jobba för fan.

Jag längtar absolut inte tillbaka till något studentliv, skulle tro att medelåldern hos mina studiekamrater just nu är ca 30. Själva det här festandet har jag avklarat, tycker inte att det är kul alls att springa på krogen. När jag var 25 så hade jag en period då jag var ute väldigt mycket, men pang bom en dag så kände jag att det inte ger så mycket. Dels gick det mycket pengar och framförallt så förstörde det mycket av nästa dag.
Jag tycker verkligen att jag tagit ansvar. Jag har arbetat eller studerat från det att jag gick ut gymnasiet. Blev arbetslös en gång, en fredag, hade nytt jobb på Måndag. men jag tänker inte stanna kvar och jobba i Sverige. I Norge får jag 40 k för två veckors jobb, i Sverige får jag ut ca 36-37 för en hel månad. Det är för stor diff, då är det bättre att ni som vill jobba heltid för en liten penning tar dessa jobb, men tvinga inte mig. Det kan ni för den delen heller inte göra!!
Senast redigerad av jonte400 2013-10-11 kl. 14:44.
Citera
2013-10-11, 14:50
Medlem
Citat:
Kom gärna och tala om annat än kroppens fysiologi, den kan jag. Har du varit på en arbetsplats där det krävs 100% fokus 6 timmar i sträck? Där du får tänka till och inte göra misstag. Jag behöver den timmen, låta hjärnan vila. Jag går och lägger mig mellan 22-00, tar 30-60 min för mig att somna in, får inte komma trött till jobbet

Jodå det har jag. Det kan också vara så att du vänjer dig med tiden vid jobbet och ansträngningen som krävs.

Citat:
Ursprungligen postat av offa
Om du har ett vettigt yrke att söka jobb inom, så tycker jag definitivt att du ska ta chansen i Norge. Utifall du lyckas hitta turnusjobb, så kommer du aldrig mer vilja se efter heltidsjobb hemma i Sverige. Under årets gång har jag rest totalt nio veckor utomlands utan att ta alltför mycket ledigt. Men hemma i Sverige ska man vara glad för sin påtvingade industrisemester på sin höjd.

Själv har jag lite över 8 veckors betald semester och jag arbetar i Sverige som tjänsteman.

Jag blir lite fundersam över Norge då man framförallt här på FB läser bara gott om det sedan har jag kompisar som verkligen inte rekomenderar det alls och även Norrmän som hellre vill arbeta i Sverige så ja jag vet inte riktigt vad man ska tro. Dessa personer är ingenjörer om det har någon relevans.

Det jag är mest skeptisk till är ju hur man klarar språket när man har ett yrke som berör mycket dokumentation och som ofta är på hemspråket och inte enbart är på engelska, hur gör ni?
Citera
2013-10-11, 14:58
Medlem
Citat:
Hur orkar ni som enbart lever för jobbet och låter åren gå, vad är det då för mening om man inte vågar ha tid över?

orkar inte läsa hela tråden, men som svar på denna fråga:
Jag lever inte för att jobba. jag jobbar för att leva.
Citera
2013-10-11, 15:08
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eight08
Resan till och från jobbet då? Min resa tar t.ex 45 min. Det blir 1 och en halv timme varje dag, 7,5 i veckan.

Du får nog ta och skaffa dig glasögon. Titta noga vad det står i min uträkning:

Se det så här:

Du har 168 timmar till ditt förfogande varje vecka.

Jobbar du heltid så försvinner 40: 168 - 40 = 128

Sover du åtta timmar per natt så försvinner 56: 128 - 56 = 72

Två timmars resväg tur och retur till jobbet, 10: 72 - 10 = 62

Så du har 62 timmars fritid varje vecka! Räcker inte det?

Visst, nu inkluderar jag inte matlagning, tvätt och städning, men om du ser till att effektivisera dessa sysslor så tar de inte många timmar i anspråk.
Citera
2013-10-11, 15:17
Medlem
Trillskes avatar
Att se jobb som något som måste göras vid sidan av livet är lite deprimerande.

Arbetet är annars en möjlighet att utmana sig själv, utvecklas, resa, träffa nya människor samt bidra till näringslivet och indirekt samhällets alla invånare.

Ja, jag håller med om att det stagnerade tillstånd du beskriver inte är så roligt. Vid någon punkt av personlig utveckling uppstår inte längre samma behov av att passa in i normen, och plötsligt blir incitamenten för att stadga sig och kompromissa så mycket mindre. Har man aldrig brutit sig loss från det är man lyckligt eller olyckligt ovetande, men du som har det bör nog se till att vidga perspektivet och utmana dig själv om inte livet ska kännas meningslöst.
Citera
2013-10-11, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Med alla dessa "problem" vi till synes har här i väst, så kan man ju fråga sig om vi verkligen mår bättre än befolkningen i betydligt fattigare länder.

Jag känner ungefär som TS. Men jag är å andra sidan värdelös på att tidsoptimera saker och ting så jag spenderar säkert mycket tid på helt värdelösa saker.

Danskarna skall ju vara lyckligast i världen, så antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in