2013-10-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Ok så det man kan säga är att du jobbar ca: 40h mindre/månad. Sen är det ju inte direkt så att det är lätt att få jobb där man jobbar en vecka mindre men får fullt betalt så känner att det är ganska orelevant.

Gissningsvis skulle de flesta jobba 40h mindre i månaden om de ändå fick samma ersättning men i regel gäller det ju att man får väga mindre arbete med mindre ersättning.

Jao det skulle man nog kunna säga, sedan vet jag inte hur många arbete som ger betalda matraster m,m. Detta är första jobbet jag har där jag har fullt betalt genom alla raster m,m. Är glad att jag hittat ett sådant här jobb. Det är guld när man har barn. Har riktigt, riktigt schyst chef. Har till och med tjänstepension på 1200 kr/mån, och betald arbetstelefon som jag får ringa sms och surfa på hur mycket jag vill, han betalar allt.
Citera
2013-10-11, 11:31
Medlem
Jag håller med dig TS, det är därför jag inte har ett heltidsjobb . Folk tror alltid att man behöver en köttig utbildning och ett heltidsjobb för att kunna unna sig i livet.
Citera
2013-10-11, 11:52
Medlem
Håller med TS fullt ut. Många av dagens vanliga knegarjobb och praktik är modernt slaveri. Med många av dessa jobb får man ut en lön som oftast precis täcker hyra, räkningar och mat medans vdn plockar ut mångmiljonbelopp som inte behöver lyfta många fingrar en vanlig arbetsdag.
Man jobbar alltså för att överleva, inte för att få ett bra liv längre fram. För spara några pengar är inte alltid så lätt om man får behålla ca 14000 efter skatten har dragits, speciellt inte om man har en familj att försörja.

Och helger räcker inte mkt till att kalla för fritid. På fredagar är man oftast för trött att hitta på något efter jobbet, det blir hem och äta och däcka tidigt. Lördagen är helt fri där man kan vara uppe sent och göra vad man vill, men sedan kommer söndagen, då man ska lägga sig tidigt för att kunna gå upp till kneget dagen efter.
När man sedan har jobbat klart och ska pensioneras så har man så dåligt med pengar och har inte mkt ork att göra något mer än att invänta döden. Då lär man tänka "fan jobbade jag så mkt för, jag missade ju livet."

Det bästa hade varit om det infördes 6timmars pass eller att helgen förlängs med en dag, DÅ kan det kännas som att det är värt att jobba.

Jag kan faktiskt förstå att folk är villiga att gå på bidrag istället för att jobba, det är ju de som hinner att leva fast de inte har råd att göra så mkt.
Livet är mer än att jobba och slita för ett företag för att få tak över huvudet och mat på bordet, tycker ju jag då.
Citera
2013-10-11, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FTW_Yes
Tror många som tänker som TS är deprimerade eller inte tycker om sina jobb.
Visst, man vill väl alltid arbeta mindre, men man har ju ändå inte orken på kvällen att hitta på så mycket. Och alla som varit arbetslös vet hur tråkigt det är.
Då kommer man i en sits, att ha arbete och tjäna pengar, eller vara arbetslös och ha tråkigt/inga pengar.

Roliga är ju att på sommaren, då känns det som om man har hur mycket tid som helst på kvällarna efter jobb. Varför blir det helt plötsligt bara jobb/tv/sova när det blir mörkt ute?
Jobbar man 8-17 så kan man vara äten o duschad vid 18-tiden. Då har man 5 timmar på sig att hitta på annat innan det är dags för sängen.

Sen ska man heller inte glömma att man faktiskt bara "arbetar" mån-torsdag, sen är det ju FREDAGSKVÄLL och helg!

Tänk på alla u-länder där arbetarna bor på fabriker och knappt ha råd att äta varje dag. Där kan vi snacka om deprimerande...

Du tror så fel. Jag är inte deprimerad!!! Det är ju du som verkar vara det när du skriver hur tråkigt det är att vara arbetslös. Men jag tycker inte att det är tråkigt att vara ledig. Jag njuter, stormtrivs, är glad och mår toppen när jag är ledig. Jag älskar att ha tid för mig själv. Om man nu måste jobba fullt ut till 100% ( och fly) , då är men deprimerad och man saknar bildning hur man lever ett lyckligt liv.
Jag älskar mitt jobb, jag älskar också mitt liv och vill ha mer tid till det. Är det så svårt att fatta det. JAG ÄR LYCKLIG DE FRIA DAGARNA NÄR JAG GÖR VAD JAG VILL!!!! JAG MÅR BRA!!!!
Citera
2013-10-11, 12:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hebr
Jävla pajas. Det finns gott om människor som jobbar betydligt fler timmar än dig varje dag, och samtidigt tar hand om en familj - utan att sova i två jävla timmar varje dag efter 16:00.

Var har jag sagt att jag sover ihjäl två timmar? Dessa två timmar kan jag titta lite på tv, ofta i kombination till att läsa på och hålla mig uppdaterad inom yrket. Ska jag inte ens få ha dessa två timmar för mig själv?
Citera
2013-10-11, 12:12
Medlem
offas avatar
Jag tröttnade på heltid hemma i Sverige, jobbar nu rejält lite mindre än en vecka och har därefter åtta härliga dagar att njuta av. Trivs mycket bättre, och har även möjligheten att resa mer utan att behöva nyttja semesterdagar.
Citera
2013-10-11, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Se det så här:

Du har 168 timmar till ditt förfogande varje vecka.

Jobbar du heltid så försvinner 40: 168 - 40 = 128

Sover du åtta timmar per natt så försvinner 56: 128 - 56 = 72

Två timmars resväg tur och tur till jobbet, 10: 72 - 10 = 62

Så du har 62 timmars fritid varje vecka! Räcker inte det?

Visst, nu inkluderar jag inte matlagning, tvätt och städning, men om du ser till att effektivisera dessa sysslor så tar de inte många timmar i anspråk.

Säg då att jag har 50 timmar över. Nej , det räcker inte, jag tycker livet är så kul att jag förtjänar mer tid. Jag tycker verkligen att det är kul att få disponera min tid. Dessutom har jag inte så mycket tid på det sättet. Kanske har några timmar på kvällen, men likväl kan jag inte hitta på vad som helst. Jag kan exempelvis inte hoppa på tåget till Göteborg då jag ska inställa mig på jobbet dagen efter.

Mår ni andra dåligt när ni är lediga, är det pest och pina för er?
Citera
2013-10-11, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Fattar inte hur man kan klaga på fritid, tycker man har mängder med fritid trots heltid. Fattar dock inte hur du kan vara så slö så du måste sova en timme varje kväll! vore jag dig skulle jag kolla upp mig om du lider brist på något (vitamin,testosteron eller dyl) för sover man mellan 22-06 ska man fan inte behöva slösa bort en timma varje dag på att sova när man kommer hem så till vida man inte arbetar med skogsavverkning för hand eller dyl vilket jag verkligen inte tror du gör TS.

Kom gärna och tala om annat än kroppens fysiologi, den kan jag. Har du varit på en arbetsplats där det krävs 100% fokus 6 timmar i sträck? Där du får tänka till och inte göra misstag. Jag behöver den timmen, låta hjärnan vila. Jag går och lägger mig mellan 22-00, tar 30-60 min för mig att somna in, får inte komma trött till jobbet
Citera
2013-10-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Mår ni andra dåligt när ni är lediga, är det pest och pina för er?

På fredagen börjar man må väldigt bra någon timma innan man slutar för då är det snart helg. Man kommer hem och mår bra men är lite halvjobbigt att man inte orkar göra något mer än att ligga i soffan. På lördagen mår man som en kung och lever livet! Och på söndagen är det pest, speciellt på kvällen då timmarna flyger iväg.
Så iaf jag mår sämre och sämre ju närmare måndagen närmar sig.
Citera
2013-10-11, 12:26
Avslutad
Japp, jag kommer lämna Sverige, känner inget för denna nation längre. Folket vet inte hur man lever lättsamt och njuter av livet. Alla tycks vara instöpta i en form där allt går ut på att jobba, tycker synd om er som inte lärt er att leva lyckliga. Åk till Danmark och lär er!!

Här i Sverige går allt ut på att jobba och stressa mer. Allt fler bördor läggs på våra axlar och för att orka med så super vi, äter antidepressiva, tränar mm. Tänk att var femte vuxen i arbetsför ålder äter antidepressiva, därtill finns ett stort mörkertal som inte ens kontaktar sjukvården. Alltså runt varannan, var tredje vuxen är deprimerad.

Jag kommer sticka till Norge och jobba varannan vecka, köra hårt och ta mina 40k och leva gott de andra 2 veckorna.
Citera
2013-10-11, 12:30
Medlem
.adepts avatar
Man lever en gång och i slutändan så är det skit samma om du har jobbat 80% av ditt liv eller 20%. Att leva spartanskt och lycklig är fanimig 100 gånger bättre än att jobba ihjäl sig.
Citera
2013-10-11, 12:44
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Japp, jag kommer lämna Sverige, känner inget för denna nation längre. Folket vet inte hur man lever lättsamt och njuter av livet. Alla tycks vara instöpta i en form där allt går ut på att jobba, tycker synd om er som inte lärt er att leva lyckliga. Åk till Danmark och lär er!!

Här i Sverige går allt ut på att jobba och stressa mer. Allt fler bördor läggs på våra axlar och för att orka med så super vi, äter antidepressiva, tränar mm. Tänk att var femte vuxen i arbetsför ålder äter antidepressiva, därtill finns ett stort mörkertal som inte ens kontaktar sjukvården. Alltså runt varannan, var tredje vuxen är deprimerad.

Jag kommer sticka till Norge och jobba varannan vecka, köra hårt och ta mina 40k och leva gott de andra 2 veckorna.

Om du har ett vettigt yrke att söka jobb inom, så tycker jag definitivt att du ska ta chansen i Norge. Utifall du lyckas hitta turnusjobb, så kommer du aldrig mer vilja se efter heltidsjobb hemma i Sverige. Under årets gång har jag rest totalt nio veckor utomlands utan att ta alltför mycket ledigt. Men hemma i Sverige ska man vara glad för sin påtvingade industrisemester på sin höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in