2013-10-10, 14:37
Medlem
hoodogs avatar
Tack igen alla ni för er positiva feedback! Och tack EG - för att ni finns, och för att ni gång efter annan tillverkar utsökt eleganta skor.

Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Otroligt vackra! Var inhandlade du dem?

Av en eBay-säljare jag hade kontakt med för en tid sedan. Just det här paret köpte jag dock direkt från honom, utan att gå vägen via eBay.

Citat:
Ursprungligen postat av Grytter
No words Hoodog. Men när ska du skriva in på rehabilitering?! Juste, du måste visa bilder när du har dem på eller ska skorna konserveras?

Ingen rehabilitering vad jag vet, men min sambo kan mycket väl ha skrivit in mig på något sådant utan min vetskap. Kanske väntar en "intervention" bakom hörnet nästa gång jag kommer hem?

Självklart ska skorna användas - skor blir alltid bättre och vackrare då - och ögonblicksbilder kommer så klart vart det lider.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Nej, det var så klart rätt materialkombo du valde, trots darr på manschetten där ett tag, men det visste vi ju hela tiden.

Skön känsla det där när man har prickat helt rätt och inte kan tänka sig något annat. Känner samma sak för mina Poe Cricket som är min dröm-derbykänga. Skulle inte byta bort dem mot vilken G&G, JL eller EG som helst. Kan inte låta bli att snegla på dem och småle lite för mig själv varje gång jag går förbi hallen.

Men nu är du väl tillfreds med skosituationen och bara ämnar ligga lågt och njuta av samlingen?

Ja, du hade helt rätt hela tiden. Jag borde lyssna mer på dig. Kanske ska jag också satsa på ett par Jeffrey Wests? Och som du säger, en härlig känsla när "allt faller på plats". En bra värdemätare för att man hittat ett par skor man verkligen gillar, är för min del när man har svårt att ta ögonen från marken när man är ute och går med dem.

Jag är väldigt tillfreds för tillfället och nu är det verkligen stopp ett tag. Istället måste jag nog ta och sälja av något par som inte kommer till tillräcklig användning för att jämna ut i vågskålen.

Sist men inte minst, när vi ändå är snackar kängor, bjuder jag på ett par bilder från säsongspremiären för mina C&J för BB Peal & CO Cordovan-boots. Håll till godo!

Edit: Är det fler än jag som har problem med byxlängden när kängorna väl åker fram? Byxor som innan varit perfekta till lågskor blir helt plötsligt för långa och pösiga kring skorna (se bilder ovan för exempel)...
Senast redigerad av hoodog 2013-10-10 kl. 14:42.
Citera
2013-10-10, 14:39
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Samtidigt nämner han smörja lädret.

För övrigt verkar skobutiker vara djävulens påfund, tjejen kom hem med ett par skinnskor från en sådan butik i normal prisklass 1000-1500:-, givetvis hade de sagt åt henne att hon skulle smörja in och impregnera dem. Efter att jag undersökt skorna visade det sig att vara någon form av matt hinna (någon form av binder) ovanpå lädret. Varför i helvete ska man impregnera och smörja ett par skor där det yttersta lagret är plast? Vem lär ut denna dumhet i svenska skobutiker? Varför tänker inte personalen själv?

Förlåt men skojar du eller? De som jobbar där är butikspersonal som kan använda kassaapparaten, ingen är utbildad inom något jäkla läderkunskap. De vet lila mycket som Ica personalen vet kring protein och kolhydrater,
Citera
2013-10-10, 14:40
Medlem
csts avatar
Citat:
Förlåt men skojar du eller? De som jobbar där är butikspersonal som kan använda kassaapparaten, ingen är utbildad inom något jäkla läderkunskap. De vet lila mycket som Ica personalen vet kring protein och kolhydrater,
Nej, varför skulle jag skoja? Är det för mycket att kräva kunnig personal?'

edit, och man man nu inte har kunskapen, varför väljer man ens att uttala sig om saker man inte kan?
Citera
2013-10-10, 14:46
Medlem
Grytters avatar
Citat:
Nej, varför skulle jag skoja? Är det för mycket att kräva kunnig personal?'

edit, och man man nu inte har kunskapen, varför väljer man ens att uttala sig om saker man inte kan?

Du ställer orimliga krav på saker jag tror du redan vet svaret på. Problemet är ju inte personalen utan att butikerna bryr sig inte om någon kvalité alls, de personalen vet är att de finns några sprejer och krämer som de kränger iväg vid disken om kunden ser dem eller frågar.

Kunnig personal...ja det finns men scorett är inte rätt ställe direkt.
Citera
2013-10-10, 14:51
Medlem
csts avatar
Citat:
Du ställer orimliga krav på saker jag tror du redan vet svaret på. Problemet är ju inte personalen utan att butikerna bryr sig inte om någon kvalité alls, de personalen vet är att de finns några sprejer och krämer som de kränger iväg vid disken om kunden ser dem eller frågar.

Kunnig personal...ja det finns men scorett är inte rätt ställe direkt.
Jag tycker inte alls att det är orimligt att ställa krav på ett företag där jag ska spendera pengar. Som vandrande plånbok har jag ju dock möjligheten att styra min konsumtion till aktörer som är seriösa men jag tycker alltid att man kan kräva kunskap av personalen, oberoende av butik eller sektor. Kan man som anställd inte svara på en fråga hänvisar man vidare till någon som kan snarare än att komma med ett felaktigt svar.

Oavsett vad jag köper förväntar jag mig att säljaren vet vad den säljer.
Citera
2013-10-10, 14:57
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
De som jobbar där är butikspersonal som kan använda kassaapparaten, ingen är utbildad inom något jäkla läderkunskap.
På tal om läderkunskap så rekommenderar jag varmt den här tråd(start)en på hästforumet Bukefalos. Orden kommer från en sadelmakare. Även om det inte kan tillämpas fullt ut på just skor så finns det ändå en hel del matnyttigt att suga åt sig!
Citera
2013-10-10, 15:08
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Fast det bör väl handla om falsk marknadsföring om man påstår att produkterna har en effekt de inte har? Skokräm kan ju knappast vårda skinnet i ett par skor om det är plast emellan.

Detta leder till två nya frågor, antingen är personalen i de flesta skobutiker så okunnig att de borde skämmas eller så har de noll integritet och yrkesstolthet och ljuger för sina kunder. Inget alternativ är bra i mina ögon. :/

Att skobutikspersonal hade tänkt själva hade man kunnat önska, men är nog lite för mkt att hoppas på. Men de som verkligen ska ha skit i det här fallet är faktiskt Brunngård, grossistföretaget sommar halvt monopol på försäljning av skovårdsprodukter till svenska butiker. När de utbildar återförsäljarna hår det i princip ut på att allt ska sprayas med flera lager impregneringsspray, ofta och länge. Det är deras lösning på allt. De vill så klart bara sälja produkter och skiter fullständigt i att deras kassa impregneringssprayer förstör både skor och miljö. Och får butikspersonal lära sig detta av de som de tycker borde veta, så är det lite förståeligt att de tror på dem.
Citera
2013-10-10, 16:22
Medlem
Citat:
Handlar det om mocka eller skinn?

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Mocka får vi innerligt hoppas, med tanke på att h*n verkar ha impregnerat dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Skoblock, vila och lite skokräm emellanåt är allt de behöver.

Det är ju inte riktigt så att skorna går itu och är förbrukade om hen sprejat dem med impregneringssprej och det skulle vara läder.

Citat:
Samtidigt nämner han smörja lädret.

För övrigt verkar skobutiker vara djävulens påfund, tjejen kom hem med ett par skinnskor från en sådan butik i normal prisklass 1000-1500:-, givetvis hade de sagt åt henne att hon skulle smörja in och impregnera dem. Efter att jag undersökt skorna visade det sig att vara någon form av matt hinna (någon form av binder) ovanpå lädret. Varför i helvete ska man impregnera och smörja ett par skor där det yttersta lagret är plast? Vem lär ut denna dumhet i svenska skobutiker? Varför tänker inte personalen själv?

Tack för Era tips. Det handlar om läder, är man behöver inte använda hen. Använde impregneringsspray på skorna, det är alltså något man inte ska behöva göra? Utan det är bara onödigt och riskerar förstöra lädret?
Citera
2013-10-10, 16:48
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Tack för Era tips. Det handlar om läder, är man behöver inte använda hen. Använde impregneringsspray på skorna, det är alltså något man inte ska behöva göra? Utan det är bara onödigt och riskerar förstöra lädret?
Om skinnet verkar torrt vilket det ibland kan vara på nya skor som stått länge på ett lager så smörj upp dem ordentligt. Efter det behöver du egentligen bara hålla skinnet mättat och torka bort smuts efter användning.
Citera
2013-10-10, 17:01
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Släng sprayen all världens väg, den bara förstör, både dina skor och miljön. Det är skokräm du ska ha http://herrstil.se/product.html/crme-pommadier---saphir-medaille-dor?category_id=28
Citera
2013-10-10, 17:50
Medlem
Citat:
Om skinnet verkar torrt vilket det ibland kan vara på nya skor som stått länge på ett lager så smörj upp dem ordentligt. Efter det behöver du egentligen bara hålla skinnet mättat och torka bort smuts efter användning.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Släng sprayen all världens väg, den bara förstör, både dina skor och miljön. Det är skokräm du ska ha http://herrstil.se/product.html/crme-pommadier---saphir-medaille-dor?category_id=28

Tack för all hjälp från er båda. Vet du om någon bra kräm/denna kräm du länkade till finns hos någon butik i Stockholm? När vi ändå är inne på skovård vad för skoblock rekommenderar ni? Gärna någon prisvärd.
Citera
2013-10-10, 18:04
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Tack för all hjälp från er båda. Vet du om någon bra kräm/denna kräm du länkade till finns hos någon butik i Stockholm? När vi ändå är inne på skovård vad för skoblock rekommenderar ni? Gärna någon prisvärd.
Lär finnas flera stycken, Grafford bl.a. http://www.grafford.se/om-butiken
Angående skoblock så är de från Herrstil bra och prisvärda http://herrstil.se/product.html/produkt-nummer-tva?category_id=11
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in