Stackars Granollers lär väl drömma mardrömmar om Djokovic för ett bra tag framöver nu. Förnedringen känns lika given varje gång. 5 game på 2 matcher (totalt fem set), och 3 6-0 game av fem möjliga. Ska dock sägas att Djokovic är i grym form just nu.
Mest intressant just nu är annars att följa vilka som får spela i London i slutet av året. Just nu ser det ut att bli en hård kamp mellan Gasquet, Wawrinka, Raonic, Federer och Tsonga. Gasquet är nog inte helt nöjd med gårdagens förlust misstänker jag.
Ställningen just nu:
7 Federer, Roger (SUI) 3,055
8 Wawrinka, Stanislas (SUI) 2,970
9 Gasquet, Richard (FRA) 2,950
10 Raonic, Milos (CAN) 2,680
11 Tsonga, Jo-Wilfried (FRA) 2,650
Stackars Granollers lär väl drömma mardrömmar om Djokovic för ett bra tag framöver nu. Förnedringen känns lika given varje gång. 5 game på 2 matcher (totalt fem set), och 3 6-0 game av fem möjliga. Ska dock sägas att Djokovic är i grym form just nu.
Mest intressant just nu är annars att följa vilka som får spela i London i slutet av året. Just nu ser det ut att bli en hård kamp mellan Gasquet, Wawrinka, Raonic, Federer och Tsonga. Gasquet är nog inte helt nöjd med gårdagens förlust misstänker jag.
Ställningen just nu:
7 Federer, Roger (SUI) 3,055
8 Wawrinka, Stanislas (SUI) 2,970
9 Gasquet, Richard (FRA) 2,950
10 Raonic, Milos (CAN) 2,680
11 Tsonga, Jo-Wilfried (FRA) 2,650
Jag tror faktiskt att Gasquet är rökt nu på en direktplats pga denna insats. Raonic är nog väldigt tacksam för hjälpen av sin landsman Pospisil.
Tsonga tror jag kommer att göra bra ifrån sig, dock så har han varit skadad ett bra tag nyligen så det återstår att se om det är positivt eller negativt. Det kan ju vara så att han är mer utvilad pga det men det kan ju också vara så att han är matchovan och därför inte kan prestera lika bra som normalt för honom.
Wawrinka har det i egna händer som jag ser det, han har en liten formsvacka just nu men brottade sig förbi Anderson nu vilket var otroligt viktigt. Tyvärr så har han en dålig lottning nu i Shanghai med Nadal tidigt. Hans mardrömsmotståndare.
Federer är för mig helt självklar att bli direktkvalificerad, om han inte är skadad så har jag svårt att se att han inte skulle ta sig dit.
Berdych och Del Potro är i praktiken klar som jag ser det.
Wawrinka
Gasquet
Raonic
Tsonga
Dessa fyra kommer göra upp.
Isner och Almagro har bäst chans tror jag på en plats som första reserv. Haas ligger före men han har inte imponerat på sistone. Nu gjorde Isner en tabbe som spelade dåligt i denna turnering så han måste spela bra i det två återstående. Almagro har faktiskt väldigt överraskande spelat ganska bra nu den senaste veckan och kan lite överraskande ta en reservplats. Fyfan vad han lär tänka på förlusten mot Ferrer i AO om han skulle hamna #10.
Jag tror det blir på detta vis:
Del Potro
Berdych
Federer
Wawrinka
Tsonga
Jag hoppas dock att jag har fel, ser hellre Raonic istället för Berdych. Men att han skulle falla bort för annat än skada ser jag som högst osannolikt. Raonic kan ju komma med ändå men troligtvis inte på Berdych's bekostnad.
Senast redigerad av terribilis 2013-10-09 kl. 20:25.
Vafan här svammlar jag om Wawrinka mot Nadal. Ett möte med Raonic väntar ju nu. Det är ju högst intressant, ska bli spännande att se hur det går. Raonic är ju den som verkar vara i bättre form i alla fall.
Senast redigerad av terribilis 2013-10-09 kl. 20:22.
Dags för Federer att lägga av nu känns det som. Hans nivå har sjunkit som en sten denna säsong. Det är inte trevligt att se honom spela så dåligt som han gör. Han rör sig dåligt, returnerar bedrövligt och servar dåligt. Men det sämsta av allt han har noll självförtroende vilket gör det väldigt svårt för honom att utnyttja sina chanser.
Djokovic och Nadal är i sitt livs form, sen har vi Murray som gör ett uppehåll nu och som kommer tillbaka bättre än någonsin (tror jag). Med det spel Federer visar upp nu så ska han vara glad om han tar sig förbi en tredjerunda i en grand slam. Det är varken kul för honom själv eller publiken att se en sån legendarisk spelare spela på det sättet.
Jag känner mig inte lika övertygad om att han når slutspelet nu. Han har ju en bra utgångspunkt i alla fall och det är väl det som kan rädda honom.
Angående Monfils så ska det bli intressant att se vad han kan göra i Paris om två veckor. Det är hemmaturnering för honom som han brukar spela bra i.
Senast redigerad av terribilis 2013-10-10 kl. 12:47.
Monfils kan vara på väg emot en formtopp, spelar smartare nu också, fast väldigt underhållande iallafall...
Ferrer var arg i sin förlustmatch, finns mycket vilja i den lilla kroppen.
Jag tror faktiskt att Gasquet är rökt nu på en direktplats pga denna insats. Raonic är nog väldigt tacksam för hjälpen av sin landsman Pospisil.
Tsonga tror jag kommer att göra bra ifrån sig, dock så har han varit skadad ett bra tag nyligen så det återstår att se om det är positivt eller negativt. Det kan ju vara så att han är mer utvilad pga det men det kan ju också vara så att han är matchovan och därför inte kan prestera lika bra som normalt för honom.
Wawrinka har det i egna händer som jag ser det, han har en liten formsvacka just nu men brottade sig förbi Anderson nu vilket var otroligt viktigt. Tyvärr så har han en dålig lottning nu i Shanghai med Nadal tidigt. Hans mardrömsmotståndare.
Federer är för mig helt självklar att bli direktkvalificerad, om han inte är skadad så har jag svårt att se att han inte skulle ta sig dit.
Berdych och Del Potro är i praktiken klar som jag ser det.
Wawrinka
Gasquet
Raonic
Tsonga
Dessa fyra kommer göra upp.
Isner och Almagro har bäst chans tror jag på en plats som första reserv. Haas ligger före men han har inte imponerat på sistone. Nu gjorde Isner en tabbe som spelade dåligt i denna turnering så han måste spela bra i det två återstående. Almagro har faktiskt väldigt överraskande spelat ganska bra nu den senaste veckan och kan lite överraskande ta en reservplats. Fyfan vad han lär tänka på förlusten mot Ferrer i AO om han skulle hamna #10.
Jag tror det blir på detta vis:
Del Potro
Berdych
Federer
Wawrinka
Tsonga
Jag hoppas dock att jag har fel, ser hellre Raonic istället för Berdych. Men att han skulle falla bort för annat än skada ser jag som högst osannolikt. Raonic kan ju komma med ändå men troligtvis inte på Berdych's bekostnad.
Visst ser det tufft ut för Gasquet, men jag skulle inte vara så snabb med att räkna ut honom. Det återstår en riktigt stor turnering i år och den går i Paris. Fransmännen är alltid riktigt starka på hemmaplan. Å andra sidan ska det vägas upp mot att även Tsonga är fransman och att det spelas en 500-turnering i Basel också där Wawrinka/Federer har hemmaplan.
Gällande Federer. Det jag reagerar mest på med honom är hur grinig han ser ut numera. Man känner verkligen att det är en vinnarskalle i motvind vi har att göra med. För mig är det nästan jobbigare att se hans attityd än hans spel. Att även vinnare blir äldre och sämre kan jag leva med och är det så att han älskar tennisen över allt annat och vill fortsätta spela även när han tappar så låt gå för det, men jag vill inte att Federers ska avsluta sin tenniskarriär med att gå runt att sprida negativ energi omkring sig, det är han på något sätt för stor för.
Det andra som slår mig är att det känns som att hela Federers spel bygger på väldigt små marginaler. Har aldrig riktigt tänkt på det när han var som bäst, men det känns som att det inte riktigt finns någon stabilitet bakom hans spel, så om han tappar lite i förmåga så drabbar det honom extra hårt på grund av hans spelstil. Är inte säker på att detta stämmer, men det är absolut den känslan jag får iaf.
Uppdatering: Mohamed Lahyani visar just nu upp en imponerande brist på känsla, när han först missar att varna Djokovic för att han slänger racketen men sedan varnar Fognini, pga bristande respekt för domaren för att Fognini klagar på att Djokovic inte får en varning.
Senast redigerad av theRulerOfBethos 2013-10-10 kl. 13:55.
Visst ser det tufft ut för Gasquet, men jag skulle inte vara så snabb med att räkna ut honom. Det återstår en riktigt stor turnering i år och den går i Paris. Fransmännen är alltid riktigt starka på hemmaplan. Å andra sidan ska det vägas upp mot att även Tsonga är fransman och att det spelas en 500-turnering i Basel också där Wawrinka/Federer har hemmaplan.
Gällande Federer. Det jag reagerar mest på med honom är hur grinig han ser ut numera. Man känner verkligen att det är en vinnarskalle i motvind vi har att göra med. För mig är det nästan jobbigare att se hans attityd än hans spel. Att även vinnare blir äldre och sämre kan jag leva med och är det så att han älskar tennisen över allt annat och vill fortsätta spela även när han tappar så låt gå för det, men jag vill inte att Federers ska avsluta sin tenniskarriär med att gå runt att sprida negativ energi omkring sig, det är han på något sätt för stor för.
Det andra som slår mig är att det känns som att hela Federers spel bygger på väldigt små marginaler. Har aldrig riktigt tänkt på det när han var som bäst, men det känns som att det inte riktigt finns någon stabilitet bakom hans spel, så om han tappar lite i förmåga så drabbar det honom extra hårt på grund av hans spelstil. Är inte säker på att detta stämmer, men det är absolut den känslan jag får iaf.
Uppdatering: Mohamed Lahyani visar just nu upp en imponerande brist på känsla, när han först missar att varna Djokovic för att han slänger racketen men sedan varnar Fognini, pga bristande respekt för domaren för att Fognini klagar på att Djokovic inte får en varning.
Om man tippar nånting så måste man räkna ut vissa spelare och lag, det är själva grejen med att tippa. Det skulle vara roligt att se vilka du tror på och alla andra som skriver i tråden får gärna säga vad de tror också. Det blir liksom "spel mot ett mål" annars
Den där domaren är en pajas i min bok. Det har vi diskuterat förr. Det förvånar mig inte det minsta att han gör en sån arrogant sak.
Angående Federer så har jag sagt att jag inte skulle kommentera hans insatser men gjorde det ändå. Men jag ska sluta med det, nöjer med att säga att jag tycker han borde sluta. Det är för mycket snack och för liten verkstad nu helt enkelt.
Småbarnsföräldrar kan vara griniga.
Lindstedt och Vasek.P verkar ha hittat varandra, slog Paes och Nestor.
Småbarnsföräldrar kan vara griniga.
Lindstedt och Vasek.P verkar ha hittat varandra, slog Paes och Nestor.
Pospisil är en bra spelare. Kan nog bli nåt av honom, han är ju ung och har lång tid på sig att utvecklas. Det jag gillar är att han även är ganska bra på dubbel, många spelare i dagens tennis är inte bra på både singel och dubbel. Det är inte som det är förr med Edberg och McEnroe som extrema exempel.
Jag tror väldigt många spelare skulle gynnas av att spela mer dubbel. Idag ska det bara stå och gnetas från baslinjen. Man ser tydligt hur många spelare är helt vilsna när det går fram på nät eller så står de bara kvar och nöter från baslinjen när de kan vinna poängen 10 slag tidigare.