2013-10-07, 21:28
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Kinesisk professor föreslår något med kanske drag av freegoldsenariot.

"Justin Lin målar framtiden med breda penseldrag. År 2030 har världsekonomin tre stora spelare: USA, EU och Kina. Då blir euron och yuanen viktigare valutor. Blir det instabilt med tre reservvalutor kan acceptansen för en ny ordning öka och där föreslår Justin Lin den nya reservvalutan paper gold."

http://www.svd.se/naringsliv/han-vill-ha-en-alternativ-global-valuta_8591432.svd

Stryk bort "paper" aaaaaaaaand let's go...
Citera
2013-10-10, 11:41
Medlem
Gurtys avatar
Måste säga att jag tycker det är intressant att USA är bankrutt, slå snart i skuldtaket(igen) och att stora delar av offentliga verksamheter är för tillfället nedstängda. Ändå går dollarn upp och guldet ner. Hmm, something's wrong heeeere.
Citera
2013-10-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Måste säga att jag tycker det är intressant att USA är bankrutt, slå snart i skuldtaket(igen) och att stora delar av offentliga verksamheter är för tillfället nedstängda. Ändå går dollarn upp och guldet ner. Hmm, something's wrong heeeere.

Just nu beror det på att man satt sig vid förhandlingsbordet igen med en snällare framtoning och signal på att man vill lösa krisen.
Citera
2013-10-10, 13:21
Medlem
rrpipers avatar
Guldaktier och förmodligen även guld är mycket nära en stor vändning uppåt nu. Det är i zonen, antingen skedde det igår eller inom de närmsta dagarna. Jag har haft rätt i alla mina förutsägelser på senare tid.
Citera
2013-10-10, 15:59
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty

Tja...hört talas om Exters inversa pyramid?

The inevitable slide down Exter's Pyramid to ultimately something real - Gold

50.000 US$ frågan: Vad måste du igenom för att komma åt det värdelösa guldet?

Bonus fråga: Vilken form av guld säljer du för att komma åt det näst sista steget, "paper money"?
Citera
2013-10-13, 18:09
Medlem
nanoballes avatar
Hur ser det ut för tillfället? Bör man investera i guld?
Citera
2013-10-14, 01:18
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanoballe
Hur ser det ut för tillfället? Bör man investera i guld?

Ja det är ett bra läge.
Citera
2013-10-14, 13:26
Medlem
nanoballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja det är ett bra läge.
Fysiskt guld eller värdepapper, vad skulle du säga är mest lönsamt?
EDIT: Och vart skulle man isåfall vända sig för att handla?
Ledsen för att jag är jobbig, Är helt grön på sånt här.
Mvh
Senast redigerad av nanoballe 2013-10-14 kl. 13:34.
Citera
2013-10-14, 13:33
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Fysiskt guld eller värdepapper, vad skulle du säga är mest lönsamt? Ledsen för att vara jobbig, Är helt grön på investeringar.
Mvh

I så fall värdepapper.
Citera
2013-10-14, 13:35
Medlem
nanoballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
I så fall värdepapper.
Okej, vilka sidor tycker du är bra?
Citera
2013-10-14, 13:50
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Fysiskt guld eller värdepapper, vad skulle du säga är mest lönsamt?
EDIT: Och vart skulle man isåfall vända sig för att handla?
Ledsen för att jag är jobbig, Är helt grön på sånt här.
Mvh

På fysiskt guld är det en väldigt stor skillnad mellan köp och sälj pris, kallas för "spread", vilket gör det dyrare att handla med. Har du tänkt att bara hålla guldet i år efter år så är det en sak. Annars skulle jag rekommendera dig att sätta dig in i ämnet så gott det går först. Det finns många som förlorat en hel del pengar på guld de senaste åren. Jag är ändå bara en random på internet som svarade på din fråga. Förstå att marknadspriset är resultatet av alla marknadens aktörers värdering av guld. Det finns alltså lika många som skulle svarat dig att guldet är övervärderat, nu råkade det vara jag som svarade och min åsikt du fick. I slutändan måste du ha en egen åsikt om du ska riskera dina egna pengar. Det finns fonder och ETFer som handlar med guld och guldaktier om du vill investera i guld fast "på papper". Undvik hävstång.
Citera
2013-10-15, 10:01
Medlem
Hur mycket "ungefär" kostar frakten från Liberty Silver Estland? Förstår att det beror på vikten men är det värt att köpa silver för en 5000-7000 kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in