2013-10-15, 10:06
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Hur mycket "ungefär" kostar frakten från Liberty Silver Estland? Förstår att det beror på vikten men är det värt att köpa silver för en 5000-7000 kr?

Köper du 31 philsharmonics (blir ca 5000kr) så är frakten 46 euro, alltså ca 400kr. Enkelt sätt att prova är att lägga grejer i varukorgen på deras hemsida och gå till kasan. Där ser du fraktkostnad utan att behöva köpa ngt!

/V_V
Citera
2013-10-15, 10:09
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumulv
Hur mycket "ungefär" kostar frakten från Liberty Silver Estland? Förstår att det beror på vikten men är det värt att köpa silver för en 5000-7000 kr?
Lägg de tänkta varorna i kundvagnen och gå till kassan så ser du en preliminär fraktkostnad. Knappt 400kr skulle jag tro vid det inköpet. Sedan vet jag inte om man betalar till ett svenskt eller utländsk bankkonto när det gäller frakten. Vid det senare fallet kan det tillkomma en extra betalavgift.
Citera
2013-10-15, 16:47
Medlem
nanoballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
På fysiskt guld är det en väldigt stor skillnad mellan köp och sälj pris, kallas för "spread", vilket gör det dyrare att handla med. Har du tänkt att bara hålla guldet i år efter år så är det en sak. Annars skulle jag rekommendera dig att sätta dig in i ämnet så gott det går först. Det finns många som förlorat en hel del pengar på guld de senaste åren. Jag är ändå bara en random på internet som svarade på din fråga. Förstå att marknadspriset är resultatet av alla marknadens aktörers värdering av guld. Det finns alltså lika många som skulle svarat dig att guldet är övervärderat, nu råkade det vara jag som svarade och min åsikt du fick. I slutändan måste du ha en egen åsikt om du ska riskera dina egna pengar. Det finns fonder och ETFer som handlar med guld och guldaktier om du vill investera i guld fast "på papper". Undvik hävstång.

Självklart kommer jag att forska i någonting innan jag väljer att investera. Håller bara på att kolla mig för vad det finns för möjligheter där ute.
Citera
2013-10-21, 19:32
Medlem
gavlips avatar
Är det någon som vet om man i Tyskland kan köpa t.ex. 100g guldtackor över disk i allmänhet eller är det så att de skickar guldet hem till en med posten?
Citera
2013-10-22, 22:45
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Är det någon som vet om man i Tyskland kan köpa t.ex. 100g guldtackor över disk i allmänhet eller är det så att de skickar guldet hem till en med posten?

varför skulle man inte kunna köpa 100g över disk i tyskland
du kan göra det här i sverige
Citera
2013-10-23, 07:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Guldaktier och förmodligen även guld är mycket nära en stor vändning uppåt nu. Det är i zonen, antingen skedde det igår eller inom de närmsta dagarna. Jag har haft rätt i alla mina förutsägelser på senare tid.

Guldet upp med över 60$ sen jag skrev detta den 10:e oktober. Guldaktier kraftigt upp.

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=gdx
Citera
2013-10-23, 13:46
Medlem
Kommandos avatar
Hej!

Har en fråga till er guldexperter. Hur är korrelationen mellan guld, dollar och ränta/inflation?

Jag har märkt att när dollarn går ner, går guldet upp och vice versa. När vi har en hög inflation och hög konjunktur så har vi oftast en hög styrränta för att varva ner ekonomin och inflationen. Inflationen bidrar till att investerare försöker trygga sina likvida medel genom att köpa guld och guldet rusar. Men vid osäkra tider (låg konjunktur/inflation) så ökar värdet på guldet, hur kommer det sig? Finns det något tillfälle då guldet minskar i värdet?
Citera
2013-10-23, 17:01
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommando
Hej!

Har en fråga till er guldexperter. Hur är korrelationen mellan guld, dollar och ränta/inflation?

Jag har märkt att när dollarn går ner, går guldet upp och vice versa. När vi har en hög inflation och hög konjunktur så har vi oftast en hög styrränta för att varva ner ekonomin och inflationen. Inflationen bidrar till att investerare försöker trygga sina likvida medel genom att köpa guld och guldet rusar. Men vid osäkra tider (låg konjunktur/inflation) så ökar värdet på guldet, hur kommer det sig? Finns det något tillfälle då guldet minskar i värdet?

Enligt skolboken ska gulpriset och andra tillgångsvärden falla vid deflation och höjda räntor ....
Citera
2013-10-23, 17:24
Medlem
Citat:
Guldet upp med över 60$ sen jag skrev detta den 10:e oktober. Guldaktier kraftigt upp.

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=gdx

$60 är inte särskilt stor svängning på 13 dagar

Ta 1 year på http://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do så får du lite mer perspektiv

Det är såna svängningar hela tiden, man kan lika gärna gissa upp/ned med 50% chans.
Citera
2013-10-23, 17:43
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
$60 är inte särskilt stor svängning på 13 dagar

Ta 1 year på http://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do så får du lite mer perspektiv

Det är såna svängningar hela tiden, man kan lika gärna gissa upp/ned med 50% chans.

Om du läser vad jag skrev så var det främst en gissning om guldaktier och om du ser länken så har det varit en kraftig uppgång på guldaktier under kort tid, timingen var mycket bra. Om du har erfarenhet av aktier så vet du att det är svårt att förutsäga sådana rörelser med kort tidshorizont. Gör ett försök själv om du tror det är 50/50.
Citera
2013-10-23, 22:28
Medlem
Etnad11s avatar
Ett varningens finger för alla slags guld och silver aktier. Speciellt guldaktier.

Innan allt har gjorts och sagts så kan aktierna falla ner till 0. För att aldrig mer återvända.

Om du nu ska ha guld, som säkerhet...försäkring...whatever, varför inte skaffa produkten som de bemödar sig med att gräva upp? Och skippa därmed alla mellanhänder?

Just sayin'.
Citera
2013-10-30, 16:06
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Ett varningens finger för alla slags guld och silver aktier. Speciellt guldaktier.

Innan allt har gjorts och sagts så kan aktierna falla ner till 0. För att aldrig mer återvända.

Om du nu ska ha guld, som säkerhet...försäkring...whatever, varför inte skaffa produkten som de bemödar sig med att gräva upp? Och skippa därmed alla mellanhänder?

Just sayin'.

Håller med om detta.
Gruvaktier är lite speciella eftersom produktionskostnaden varierar mellan olika gruvor.
Varje gruva är unik vilket gör att man har olika förutsättningar. Både genom renhet i råmaterial och tillgång till avancerade maskiner och teknologi.

Detta gör att gruvor som har en hög produktionskostnad tvingas dra ner på produktionen eller stänga sin verksamhet om guldpriset faller.
Detta resulterar förstås i att mindre guld bryts och hamnar på marknaden.

På sikt så leder ett minskat utbud till högre efterfrågan. Men även om priset återhämtar sig och hamnar på en lönsam nivå, så är det inte säkert att gruvbolaget är beredda att återuppta gruvbrytningen i full skala med tanke på problemen som uppstod vid prisfallet. För vad är det som säger att det inte kan hända igen?
Senast redigerad av smeklol 2013-10-30 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in