2012-03-08, 23:38
Medlem
xenofons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag bor i Bangkok, och jag vill inte köpa silver här. Vill lagra det i norden. Hur bör jag göra om jag ska köpa silver för ca 200.000 SEK? Om jag köper och lagrar i Norge utan att "se" det så känns det ju som att det finns en viss risk, om jag ska frakta det till en vän eller familjemedlem i Sverige så betalar jag väl tullavgifter på det? Eller?

Aldrig frakta med transportör över gränsen Norge-Sverige! 25% moms!
Ring och prata med GoldSource så kan de garanterat lagra ditt köp tills du kommer hem.

Etnad11
Citat:
TruthNeverTold är lite som Ron Paul tycker jag. Jag är överens men den gode Paul om det mesta förutom en punkt...återgång till guldstandard.
Instämmer! Dock kommer han kräva en inventering av Fort Knox innan detta skulle hända. Något som troligen skulle chockera de flesta.
Citera
2012-03-09, 10:25
Medlem
smeklols avatar
Har precis hoppat på tåget och köpt en del silver..
Kommer att fortsätta att köpa silver framöver, men jag är lite tveksam till guldet..

Silver har många bra och unika egenskaper, och används därför flitigt inom bland annat industrin.
Endast en tredjedel går till smycken och investeringar..

När det gäller guldet så går cirka 70% till smycken (!), och kring 13% till investeringar.
Guldet har bra egenskaper, men det är ingen som helst brist på guld och det kommer antagligen inte bli det heller. Det finns massor av guld att tillgå, enda problemet är att det, i min mening, är övervärderat (370 000kr/kilo).

Anledningen till att guld används till smycken och som investering är ju för att guldet genom historien alltid har varit betraktat som värdefullt. Guld har en hög status.
Men jag förstår inte varför guldets status inte skulle kunna sjunka? Varför kan inte efterfrågan av guldsmycken försvinna?
Till vilken nytta används över 80% av allt guld till smycken och investeringar??

Guldet är 50 gånger dyrare än silver, och ändå tycker jag inte att guldets egenskaper verkar bättre.
Antagligen kommer det bli brist på silver i framtiden, guld däremot finns det hur mycket som helst av.
Citera
2012-03-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Vet du hur den funkar? De för bara exportera till ett land till ett värde på typ 100 k Euro, efter det är det exportstop. Jag talade med dem per telefon igår, de skeppar inte till Sverige mer i år.

Edit: Nu handlade jag av en annan tysk hemsida jag lyckades hitta. Hade en mailkonversation med dem innan och de gav ett bra intryck. Han nu lagt en order på prov på cirka 25 000 på silvermynt, så får vi se hur det går. Återkommer med rapport. Ingen handling och en frakt på 21 euro.

Frakten kan DHL sköta, så kan du beställa från det jag länkade till.

Har du lust att länka till sidan du köpte av?
Citera
2012-03-09, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winstonecool
Frakten kan DHL sköta, så kan du beställa från det jag länkade till.

Har du lust att länka till sidan du köpte av?

http://auruminvest-nw.com

Betalade i förrgår kväll, de skickade idag. Så snabba ryck...
Citera
2012-03-10, 12:20
Medlem
Hoppas inte min fråga är för mkt OT.

Jag vill investera i en aktie eller företag som är "förknippad" med silverpriset. Alltså att värdet på den går upp och ner lika mkt som silver gör.

Finns det nåt sånt? Jag använder Nordnet.

Mvh
Citera
2012-03-10, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -odlaren-

Jag vill investera i en aktie eller företag som är "förknippad" med silverpriset. Alltså att värdet på den går upp och ner lika mkt som silver gör.

Mvh

Ja, det du letar efter är alltså ett företag som har mycket stora stora silvertillgångar.

Har du jättestora tillgångar i silver så bör rimligtvis aktien påverkas av silverpriset. Tänk dock på att aktier alltid är aktier, och de är inte alltid logiska och förnuftiga, så en aktie som följer silvervärdet exakt finns så klart inte.

Om du nu vill följa silvervärdet exakt, varför köper du inte silver? =/
Citera
2012-03-10, 14:25
Medlem
Bra tråd. Enligt mig så har vi slagit denna periods botten nu och jag ser inga anledningar till varför priset bör gå ner, iaf under $1650 per tr.oz. Jag tvivlar starkt på att året kommer att sluta under $2000.
Citera
2012-03-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -odlaren-

Mvh
Då kan du väl investera i gruvbolag. De är väl förknippade med priset på de metaller de gräver. Däremot kommer värdet inte att styras direkt av silverpriset, men visst bör de gå i vinst om värdet på silver går upp. Som Etaro påpekat dock så är detta inte en direkt konsekvens. Men varför inte köpa fysiskt silver?
Citera
2012-03-10, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
Ja, det du letar efter är alltså ett företag som har mycket stora stora silvertillgångar.

Har du jättestora tillgångar i silver så bör rimligtvis aktien påverkas av silverpriset. Tänk dock på att aktier alltid är aktier, och de är inte alltid logiska och förnuftiga, så en aktie som följer silvervärdet exakt finns så klart inte.

Om du nu vill följa silvervärdet exakt, varför köper du inte silver? =/

Citat:
Ursprungligen postat av R.P.
Då kan du väl investera i gruvbolag. De är väl förknippade med priset på de metaller de gräver. Däremot kommer värdet inte att styras direkt av silverpriset, men visst bör de gå i vinst om värdet på silver går upp. Som Etaro påpekat dock så är detta inte en direkt konsekvens. Men varför inte köpa fysiskt silver?

För att silver är svår att sälja. Har redan massa silvermynt här hemma, men känns inte så värt. Sen så har vi hög moms här i Sverige, och det är lite jobbigt att köpa genom Norge och åka ner till Tyskland, känns mkt lättare att köpa aktier.

Har hört att investering i gruva inte är nån bra ide dock :S
Citera
2012-03-12, 22:27
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeklol
Har precis hoppat på tåget och köpt en del silver..
Kommer att fortsätta att köpa silver framöver, men jag är lite tveksam till guldet..

Silver har många bra och unika egenskaper, och används därför flitigt inom bland annat industrin.

När det gäller guldet så går cirka 70% till smycken (!), och kring 13% till investeringar.
Guldet har bra egenskaper, men det är ingen som helst brist på guld och det kommer antagligen inte bli det heller. Det finns massor av guld att tillgå, enda problemet är att det, i min mening, är övervärderat (370 000kr/kilo).

Anledningen till att guld används till smycken och som investering är ju för att guldet genom historien alltid har varit betraktat som värdefullt. Guld har en hög status.
Men jag förstår inte varför guldets status inte skulle kunna sjunka? Varför kan inte efterfrågan av guldsmycken försvinna?
Till vilken nytta används över 80% av allt guld till smycken och investeringar??

Guldet är 50 gånger dyrare än silver, och ändå tycker jag inte att guldets egenskaper verkar bättre.
Antagligen kommer det bli brist på silver i framtiden, guld däremot finns det hur mycket som helst av.

OK, here we go:

Citat:

Guldet har bra egenskaper, men det är ingen som helst brist på guld och det kommer antagligen inte bli det heller. Det finns massor av guld att tillgå, enda problemet är att det, i min mening, är övervärderat (370 000kr/kilo)
.

Att silver används inom industrin och därmed konsumeras är ingen fördel för silver. Utan en nackdel. Att guld icke används inom industrin och därmed icke konsumeras ÄR en fördel för guldet.

Hur kan det komma sig?

Jo, förstår du, för att aspirera till "STORE OF VALUE" par excellence så skal du icke vara nödvändig i industrin. Du skal icke riskera att påverka andra människors vardagsliv...i fall människor bestämmer sig att "hoard:a" eller hamstra dig. Du skal icke oxidera, vara lättigenkännlig och delbar, ha stabil "stock", öka "stock:en" med ca. 2% per år (befolkningsökningen), vara uppbackad av "Giants" och framför allt vara helt värdelös i sig själv UTOMEN PUNKT - NÄMLIGEN som VÄRDEBEVARARE eller STORE OF VALUE PAR EXCELLENCE.

Att det finns "massor" av guld att tillgå är inget negativt. Tvärtom.

Citat:
In Gresham's law there is good money and bad money. There are two moneys, not three. Good and bad, not good, so-so, and bad. The bad money drives the good money out of circulation. In other words, the bad money circulates (and becomes the medium of exchange) and the good money lies very still (becoming the store of value).

Citat:
Yes, silver will run with inflation just like all physical assets. But it will not have the additional boost of being the new system's official reserve asset. This probably doesn't seem so significant to the silverbugs, but then again, most of you who have taken the time to understand Freegold now call yourselves ex-silverbugs.

The majority of the silverbug articles I read today seem to boil down to the "scarcity = value" argument. This is a weak argument because stock stability is much more important in a monetary metal than scarcity. And stock instability is definitely NOT a plus for a monetary store of value. It is pretty good, however, for the volatility where JPM makes outrageous profits churning, front running and sheering the traders. But it's not what makes for a monetary paradigm shift.

Vidare så säger du att guldet i din mening är övervärderad för att guldet kostar (mars 2012) 370.000 kr. kilo. Frågan du borde ställa är inte om man har råd med 1 Kg fysiskt guld. För det är ingenting man "har råd med" utan det är någonting man förtjänar eller jobbar sig till! Like lite som man har råd idag med 370.000 kr...man jobbar sig till 370.000 kr. Guld är ingen "råvara" som silver, stål, koppar, vete, socker...dess enda funktion är som nämnt ovan "store of value" par excellence. Och ju högre pris DESTO bättre FYLLER guldet sin FUNKTION! Ha...det trodde du aldrig, va?

När det är sagt, vad tror du om ca. 10.000.000 SEK (dagens SEK mind you) per Kg Au 99.99? Dessutom stabilt pris i många, många år framöver... århundraden, kanske årtusenden. Känns 370.000 SEK fortfarande övervärderad ?....ÅRHUNDRADES DEAL @370k per Kg Au 99.99 OM du frågar MIG...

Angående "smycken", läs detta:
India's Gold

Citat:
Q: How can you be both frugal and conservative yet be willing to spend thousands of dollars on gold?

A: When Indians buy gold, they don't think they're spending money. In their minds, that is a savings. That purchase of gold is going to your savings account. It's not an expense, it's an investment.

xenofon:
Citat:
Instämmer! Dock kommer han kräva en inventering av Fort Knox innan detta skulle hända. Något som troligen skulle chockera de flesta.

Bara för att förtydliga. Jag tror alltså inte på att vi får guldstandard igen. Jag ser framåt istället..framåt mot Freegold.

Tack\Etnad
Senast redigerad av Etnad11 2012-03-12 kl. 22:32.
Citera
2012-03-13, 08:45
Medlem
smeklols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Att silver används inom industrin och därmed konsumeras är ingen fördel för silver. Utan en nackdel. Att guld icke används inom industrin och därmed icke konsumeras ÄR en fördel för guldet.

Hur kan det komma sig?

Jo, förstår du, för att aspirera till "STORE OF VALUE" par excellence så skal du icke vara nödvändig i industrin. Du skal icke riskera att påverka andra människors vardagsliv...i fall människor bestämmer sig att "hoard:a" eller hamstra dig. Du skal icke oxidera, vara lättigenkännlig och delbar, ha stabil "stock", öka "stock:en" med ca. 2% per år (befolkningsökningen), vara uppbackad av "Giants" och framför allt vara helt värdelös i sig själv UTOMEN PUNKT - NÄMLIGEN som VÄRDEBEVARARE eller STORE OF VALUE PAR EXCELLENCE.

Att det finns "massor" av guld att tillgå är inget negativt. Tvärtom.

Varför är det en nackdel om silver konsumeras?
Det beror ju på vad man eftersträvar.. Nackdel för vem?

Ju mer som konsumeras, desto dyrare borde silvret bli, eftersom det finns mindre silver att tillgå.
Och när företagen som är beroende av silver märker detta, så börjar de att hamstra silver för att skydda sina egna intressen.
Konsumenterna får då betala mer och mer för produkter som innehåller silver.
Det kan ses som någonting negativt ja, men om man har investerat i silver och ser till sin egen vinnings skull så är det någonting bra.

Citat:
Vidare så säger du att guldet i din mening är övervärderad för att guldet kostar (mars 2012) 370.000 kr. kilo. Frågan du borde ställa är inte om man har råd med 1 Kg fysiskt guld. För det är ingenting man "har råd med" utan det är någonting man förtjänar eller jobbar sig till! Like lite som man har råd idag med 370.000 kr...man jobbar sig till 370.000 kr. Guld är ingen "råvara" som silver, stål, koppar, vete, socker...dess enda funktion är som nämnt ovan "store of value" par excellence. Och ju högre pris DESTO bättre FYLLER guldet sin FUNKTION! Ha...det trodde du aldrig, va?

Det är ingenting som säger att guldet inte är övervärderat. Det har stigit snabbt i pris sista tiden för att folk ser det som en säker investering. Från 95kr till 371kr per gram på 7 år.
Många har tappat tilltron på dagens valutasystem, och väntar på en kollaps av bland annat dollarn.

Om det inte blir någon kollaps och folk får lite framtidstro, så sjunker antagligen guldpriserna.
Medans silvret kommer att vara värdefullt oavsett för att det har så många användsningsområden.
Citera
2012-03-13, 12:46
Medlem
xenofons avatar
Citat:
OK, here we go:
Bara för att förtydliga. Jag tror alltså inte på att vi får guldstandard igen. Jag ser framåt istället..framåt mot Freegold.

Tack\Etnad

Bra poänger om Guld. Du får mig i alla fall inte att ångra mina inköp av fysiskt guld.

Jag tror inte heller på en Guldstandard men även om FreeGold scenariot ska kunna införas måste värdet utgå från mängden tillgänglig råvara. Det är ju vidare känt att det storbankerna styr politikerna mer än vad politiker styr banker och därmed kommer inget monetärt system introduceras som inte gynnar storbankerna själva. Jag hävdar för visso att dessa storbanker och dess bankfamiljer redan idag äger mellan 70-85% av allt fysiskt guld i världen (vilket talar för FreeGold) medan staterna USA (FortKnox), England, Frankrike och Tysklands verkliga innehav sannolikt bara är en bråkdel av officiella siffran. FortKnox har inte inventerats av USA sen 50-talet och under 80-talet ryktades det att FortKnox var tomt. En inventering som Ron Paul åtminstone skulle kräva innan ändring i monetära systemet är möjligt. Vad jag försöker säga är väl att det troligen finns en gräns för hur grundlurade och våldtagna en nation och dess folk låter sig bli för att acceptera ett sådant system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in