2013-10-10, 07:45
Medlem
Bogomils avatar
För senare referens på tråden vill jag nu inflika följande:

Den pådyvlande abrahamismens/bibelviftarens apologetik är i det närmaste förlamad av den skolastiska retorikens traditionella inflytande. Även enkla frågor/enkel-källgranskning blir ..... av dessa apologeters grundposition i den egenskapade mentala låsning i demagogi ..... ofta till semantiska gordiska knuter som ändrar ett ämnes fokus från det essentiella till det perifäre.

I detta fall:

1/ Det är känd att det är möjligt att lyfta fram tämligen irrelevante detaljer i ett sammanhang och skapa stora sociala myter omkring dessa detaljer.

2/ Ett abstrakt system .... som en ideologi, religion eller en samhällsstyrelsesform .... behövar inte nån galjonsfigur för att fungera. Innehållet kan per se vara tillräckligt för att kunne anses funktionellt utan nån auktoritets-bekräftelse. Det är därför påfallande att en del apologeter förlorar sig i en tvist omkring Jesus historicitet med sina spegel-motsvarigheter som FÖRNEKAR denna historicitet.

Det verkar som grälsjukhet, snarare än ett äkta intresse för att fokusera på det essentiella.
Citera
2013-10-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För senare referens på tråden vill jag nu inflika följande:

Den pådyvlande abrahamismens/bibelviftarens apologetik är i det närmaste förlamad av den skolastiska retorikens traditionella inflytande. Även enkla frågor/enkel-källgranskning blir ..... av dessa apologeters grundposition i den egenskapade mentala låsning i demagogi ..... ofta till semantiska gordiska knuter som ändrar ett ämnes fokus från det essentiella till det perifäre.

I detta fall:

1/ Det är känd att det är möjligt att lyfta fram tämligen irrelevante detaljer i ett sammanhang och skapa stora sociala myter omkring dessa detaljer.

2/ Ett abstrakt system .... som en ideologi, religion eller en samhällsstyrelsesform .... behövar inte nån galjonsfigur för att fungera. Innehållet kan per se vara tillräckligt för att kunne anses funktionellt utan nån auktoritets-bekräftelse. Det är därför påfallande att en del apologeter förlorar sig i en tvist omkring Jesus historicitet med sina spegel-motsvarigheter som FÖRNEKAR denna historicitet.

Det verkar som grälsjukhet, snarare än ett äkta intresse för att fokusera på det essentiella.

Bra skrivet Bogomil
Citera
2013-10-10, 09:21
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Enligt Jospeh Atwill (mycket kort sammanfattat) så var Jesus en konstruktion designad utav Romerska imperiet för att stäva judiskt uppror. Judarna, enligt deras mytologi, väntade på en messias och Romarna fabricerade en åt dem som skulle "vända andra kinden till", för att på så vis pacificera deras upplopp.

Jaså?

http://en.wikipedia.org/wiki/Saoshyant
Citera
2013-10-10, 09:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Bra skrivet Bogomil

Jag tackar; men vill för läsare som ... motsatt jazzmange .... kanske inte helt kan urskilja min poäng påpeka att man kan "ponera" en text som underlag och "ponera" från denna text.

Nog är jag överlag religions-kritiker, men nån proportion/relevans måste det väl finns i vilka kritiker- eller apologet-verktyg som användas. Jag kan t.ex. inte tänke mig att många skulle bry sig om Lao Tse's historiska autenticitet om ursprungs-tao'ismen diskuteras.
Citera
2013-10-10, 10:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tvärtom är det jag sysslar med en precision av VAD som är är det faktiska underlag och HUR detta underlag sen användas.

Du kan inte ha mycket insikt i hur källgranskning och källkritik fungerar. Att det sannoliken har funnits NÅN person vid namn Jesus som predikade något innebär inte att denna person automatisk är identisk med NTs Jesus. Särskild inte efter Paulus och Konstantins involvering i denna persons ponerade metafysiska och mundana aktiviteter.

Och vad är denna "goda vilja och sunda förnuft" specifikt? T.ex. nån megaloman mytoman som kokar ihop SIN kontext-tolkning med hjälp av den pådyvlande bibelviftarens vanligt förekommande anti-logik och semantiska akrobatik.
Du hänger inte med. Det ÄR auktoriteternas version av att Jesus har funnits. Att det funits en person som hette Jesus eller något liknande är det knappt någon som förnekar. Poängen är att förnuftiga människor förknippar evangeliernas Jesus med just evangeliernas berättelser. Inte med tusentals stollars bortförklaringar av denne Jesus!
Citera
2013-10-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du hänger inte med. Det ÄR auktoriteternas version av att Jesus har funnits. Att det funits en person som hette Jesus eller något liknande är det knappt någon som förnekar. Poängen är att förnuftiga människor förknippar evangeliernas Jesus med just evangeliernas berättelser. Inte med tusentals stollars bortförklaringar av denne Jesus!

Följer man många av NT forskarnas avskalade syn på Jesus, finns det inte mycket kvar av evangeliejesus.
Citera
2013-10-10, 10:39
Medlem
Citat:
Jag tackar; men vill för läsare som ... motsatt jazzmange .... kanske inte helt kan urskilja min poäng påpeka att man kan "ponera" en text som underlag och "ponera" från denna text.

Nog är jag överlag religions-kritiker, men nån proportion/relevans måste det väl finns i vilka kritiker- eller apologet-verktyg som användas. Jag kan t.ex. inte tänke mig att många skulle bry sig om Lao Tse's historiska autenticitet om ursprungs-tao'ismen diskuteras.

Knappast troligt!
Citera
2013-10-10, 10:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Följer man många av NT forskarnas avskalade syn på Jesus, finns det inte mycket kvar av evangeliejesus.
Jag antar att forskarna "skalar bort" olika mycket med viss varians. Alternativet är att alla är helt överens om varje episod och så är det ju inte. Att några skalat bort mest blir lisom en logisk följd.
Citera
2013-10-10, 10:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du hänger inte med.

Jodå.

Citat:
Det ÄR auktoriteternas version av att Jesus har funnits.

Vilken "version"? Och vad har dessa "auktoriteter" att göra med Jesus historiska autenticitet? Och vilken betydelse har Jesus historiska autenticitet för budskapets innehåll?

Citat:
Poängen är att förnuftiga människor förknippar evangeliernas Jesus med just evangeliernas berättelser.

Vilken Jesus?

Citat:
Att det funits en person som hette Jesus eller något liknande är det knappt någon som förnekar. Inte med tusentals stollars bortförklaringar av denne Jesus!

Varför skrivar du detta till mig? Har du inte förstått ett ord av mina senaste inlägg?
Citera
2013-10-10, 10:51
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jaså?

http://en.wikipedia.org/wiki/Saoshyant

Eh? Relavans?
Citera
2013-10-10, 10:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jodå.

Nejdå!

Vilken "version"? Och vad har dessa "auktoriteter" att göra med Jesus historiska autenticitet? Och vilken betydelse har Jesus historiska autenticitet för budskapets innehåll?

Därför att det var temat när din utvikning började.

Vilken Jesus?

Jesus som det berättas om i evangelierna.

Varför skrivar du detta till mig? Har du inte förstått ett ord av mina senaste inlägg?
Därför att du är en av dessa.
Citera
2013-10-10, 11:05
Medlem
Bogomils avatar
Re Iesho:

Tyvärr, ditt inlägg # 44 är ren rappakalja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in