2021-06-06, 22:58
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
För att de inte vill släppa sina livslögner.
Seså, de kanske inte vet bättre...
Citera
2021-06-06, 22:58
Medlem
Citat:
Det kommer aldrig att bli bra, så all god vilja är helt förgäves.
Klart alla inte kommer ha det lika bra men betydligt fler har det bättre idag än för 100 år sedan. Du är ju inte samma person idag som när du var en tonåring. Du reagerar annorlunda på problem och agerar annorlunda utifrån de erfarenheter som du har fått tack vare lidandet.
Citera
2021-06-06, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Klart alla inte kommer ha det lika bra men betydligt fler har det bättre idag än för 100 år sedan. Du är ju inte samma person idag som när du var en tonåring. Du reagerar annorlunda på problem och agerar annorlunda utifrån de erfarenheter som du har fått tack vare lidandet.

Du är optimist, så jag svarar inte mer. Tack och hej.
Citera
2021-06-06, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Seså, de kanske inte vet bättre...

Jag tvivlar på att någon kan vara så dum. När man ser antinatalisterna, vilkas videor jag brukar posta, så kan man faktiskt se att de är ärliga medan motståndarna har den där typen av ögon som lögnare har. Optimism och fri vilja är bara sekulära religioner.
Citera
2021-06-06, 23:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Ja det är nyttigt att lida och en del av livet. Du väljer självklart hur du skall tackla problem utifrån erfarenheter, uppfostran, extern hjälp (familjemedlemmar, vänner mm). Alla reagerar inte likadant på lidande.

Lidandet är som ett gummiband som skiljer sig från människa till människa, några kan spänna den långt och njuta av det fortfarande, andra gnäller när den spänns åt ens lite grann. Finns givetvis lidande som är outhärdligt och dessutom meningslöst, ungefär att du hamnar i en medeltida tortyrcell. Då så slits gummibanden itu oavsett ifall du är en stoisk mästare eller en gnällspik från antinatalist-forumet.

Tack och lov lever vi i en Värld där fruktansvärd lidande av denna slag inte är troligt. Kanske jag kan brännas levande vid någon olycka och överleva det med daglig smärta (psykisk och fysisk) bortom vad jag orkar med, jag är inte gjord av granit trots allt. Än så länge i mitt liv skulle jag antagligen inte välja bort någon smärta ifall jag fick välja, för då skulle jag inte vara den jag är idag.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-06 kl. 23:12.
Citera
2021-06-06, 23:13
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Jag tvivlar på att någon kan vara så dum. När man ser antinatalisterna, vilkas videor jag brukar posta, så kan man faktiskt se att de är ärliga medan motståndarna har den där typen av ögon som lögnare har. Optimism och fri vilja är bara sekulära religioner.
Fri vilja är ju t.o.m. direkt hämtat ur bibeln. Det var ju Herren Gud som gav den till oss!
Citera
2021-06-06, 23:15
Bannlyst
Citat:
Fri vilja är ju t.o.m. direkt hämtat ur bibeln. Det var ju Herren Gud som gav den till oss!

Jo, det bevisar bara det absurda i det. Det enda riktigt bra i bibeln är Predikaren.
Citera
2021-06-06, 23:20
Medlem
Citat:
Det är den där fysikern wbz jag framförallt avser men det var en öppen fråga.
Om det är mig du syftar på så är jag varken fysiker eller har någonsin hävdat att slump skulle implicera fri vilja. Min position är att fri vilja inte ens kan bero på om universum är deterministiskt eller indeterministiskt då det inte är avgörbart om det universum vi lever i är deterministiskt eller indeterministiskt. Eftersom våra val är observerbara så kan de inte bero på något som av princip inte är observerbart utan att avslöja något som inte går att avslöja.

Däremot anmärkte jag på påståendet att "vi kunde inte ha gjort annorlunda än vad vi gjorde" av ungefär samma skäl som ovan. Huruvida vi kunde göra annorlunda kan inte vara en faktor som avgör om viljan är fri eftersom inte heller förmågan att kunna ha gjort annorlunda är en observerbar egenskap i ett universum där vi bara lever en gång. De som hävdar något om fri vilja bör bygga sin ståndpunkt på bättre argument än så.
Citera
2021-06-06, 23:24
Medlem
Citat:
Står mig veterligen inget om fri vilja i bibeln. Att människor fick fri vilja av Gud är en tolkning som teologerna anser nödvändig för att rädda Gud undan ansvar för människornas illdåd. Se teodicéproblemet.
Citera
2021-06-06, 23:24
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om det är mig du syftar på så är jag varken fysiker eller har någonsin hävdat att slump skulle implicera fri vilja. Min position är att fri vilja inte ens kan bero på om universum är deterministiskt eller indeterministiskt då det inte är avgörbart om det universum vi lever i är deterministiskt eller indeterministiskt. Eftersom våra val är observerbara så kan de inte bero på något som av princip inte är observerbart utan att avslöja något som inte går att avslöja.

Däremot anmärkte jag på påståendet att "vi kunde inte ha gjort annorlunda än vad vi gjorde" av ungefär samma skäl som ovan. Huruvida vi kunde göra annorlunda kan inte vara en faktor som avgör om viljan är fri eftersom inte heller förmågan att kunna ha gjort annorlunda är en observerbar egenskap i ett universum där vi bara lever en gång. De som hävdar något om fri vilja bör bygga sin ståndpunkt på bättre argument än så.
Jaha, jag bara antog att du hade studerat en hel del fysik eftersom att du verkar väldigt påläst. Ja ja, tack för förklaringen!
Citera
2021-06-06, 23:28
Bannlyst
Citat:

Har du inte påstått dig vara fysiker?

Observerbarheten har inget med något att göra. Det finns bara ett utfall av en händelse.
Citera
2021-06-06, 23:29
Bannlyst
Citat:
Står mig veterligen inget om fri vilja i bibeln. Att människor fick fri vilja av Gud är en tolkning som teologerna anser nödvändig för att rädda Gud undan ansvar för människornas illdåd. Se teodicéproblemet.

Adam måste ju anses ansvarig för sina handlingar, så på något sätt är fri vilja underförstådd i bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in