Citat:
Ursprungligen postat av
Halshuggning
Ja det är nyttigt att lida och en del av livet. Du väljer självklart hur du skall tackla problem utifrån erfarenheter, uppfostran, extern hjälp (familjemedlemmar, vänner mm). Alla reagerar inte likadant på lidande.
Lidandet är som ett gummiband som skiljer sig från människa till människa, några kan spänna den långt och njuta av det fortfarande, andra gnäller när den spänns åt ens lite grann. Finns givetvis lidande som är outhärdligt och dessutom meningslöst, ungefär att du hamnar i en medeltida tortyrcell. Då så slits gummibanden itu oavsett ifall du är en stoisk mästare eller en gnällspik från antinatalist-forumet.
Tack och lov lever vi i en Värld där fruktansvärd lidande av denna slag inte är troligt. Kanske jag kan brännas levande vid någon olycka och överleva det med daglig smärta (psykisk och fysisk) bortom vad jag orkar med, jag är inte gjord av granit trots allt. Än så länge i mitt liv skulle jag antagligen inte välja bort någon smärta ifall jag fick välja, för då skulle jag inte vara den jag är idag.