2010-04-05, 22:07
Medlem
NorthernLis avatar
kanske nämnts redan men jag har läst artiklar i illvet eller national geographic eller något liknande. att alla val vi gör bestäms av det undermedvetna före vi blir medvetna om att vi gjort valet.

så den fria viljan är kanske inte en medveten process..
Citera
2010-04-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernLi
kanske nämnts redan men jag har läst artiklar i illvet eller national geographic eller något liknande. att alla val vi gör bestäms av det undermedvetna före vi blir medvetna om att vi gjort valet.

Precis vad jag försökte få fram i mitt förra inlägg!
Citera
2010-04-05, 23:20
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Sen kommer det en gammafoton från en supernova och träffar just en neuron som sedan leder till att jag tar ett annat beslut. Dvs. Man kan inte känna till alla faktorerna som leder till ett beslut. Det är omöjligt.
Sedan så kanske man en dag bara beslutar att man inte vill ha sina "standardflingor" och köper ett annat paket. Hur ska en forskare förutsäga detta?
För det första så kanske inte en en ändrad neuron gör så att en handling påverkas, men min poäng är att den fria viljan inte existerar i den bemärkelsen att eftersom vi väljer jordgubb istället för choklad så skulle vi ha en fri vilja. Vi följer bara våra gamla spår och om vi ändrar oss i sista stund beror också det på vårt förflutna.

Och om kvanthändelser gör så att vår hjärna påverkar oss att välja något annat så är det ju så långt ifrån den fria viljan som man kan komma. Då är vår hjärna i händerna av fotonskurar som sköljer över oss.
Citera
2010-04-05, 23:27
Medlem
NorthernLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femoris
Precis vad jag försökte få fram i mitt förra inlägg!

jo förlåt. skumläste tråden lite snabbt så jag missade det
Citera
2010-04-06, 01:09
Medlem
Citat:
Men hur vet du att du väljer så fritt som du påstår?

Det kan ju vara så att hjärnan redan byggt upp en take/handling innan du ens är medveten om att du har tänkt att aggera.

Tex innan du får tanken "jag ska nog städa" har kroppen/hjärnan aktiverat neuroner och skickat elektriska impulser som i sin tur framkallar själva tanken. Och allt detta ska ju, givetvis, ha hänt innan du ens är medveten om att du ska få en tanke. Och således tror du att du väljer fritt fast i själva verket har hjärnan aktiverat olika vägar för att just framkalla dina val, som du givetvis inte märker eftersom aktiviteten sker innan du är medveten om det.
Vad säger att ett orsakat val inte är fritt? Bara för att jag i en given situation utifrån omständigheterna alltid väljer godis framför chips innebär detta inte att jag inte väljer. Det är just mitt val som gör att jag väljer godiset, att valet sedan är orsakat innebär inte desto mindre att det faktiskt är ett val.

Jag vet inte om jag själv håller med om ovanstående, om utfallet i en situation alltid blir detsamma är jag tveksam till om vi kan tala om ett val och framför allt blir valet i sig ointressant. Dock tror jag att det är enligt ovanstående princip den användare du svarade tänker. Oavsett så kommer vi åter tillbaka till den fria viljans definition.
Citera
2010-04-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernLi
Menar du att vi faktiskt väljer men att valet är undermedvetet eller att den fria viljan är en illusion då valet sen tidigare är avgjort och därför inte finns?
Citera
2010-04-06, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Menar du att vi faktiskt väljer men att valet är undermedvetet eller att den fria viljan är en illusion då valet sen tidigare är avgjort och därför inte finns?

Den fria viljan är en illusion då vi inte märker om en omedveten process i det undermedvetna ägt rum
Citera
2010-04-06, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Vad säger att ett orsakat val inte är fritt? Bara för att jag i en given situation utifrån omständigheterna alltid väljer godis framför chips innebär detta inte att jag inte väljer. Det är just mitt val som gör att jag väljer godiset, att valet sedan är orsakat innebär inte desto mindre att det faktiskt är ett val.

Jag vet inte om jag själv håller med om ovanstående, om utfallet i en situation alltid blir detsamma är jag tveksam till om vi kan tala om ett val och framför allt blir valet i sig ointressant. Dock tror jag att det är enligt ovanstående princip den användare du svarade tänker. Oavsett så kommer vi åter tillbaka till den fria viljans definition.

men om vi säger på följande vis, du har två likadana knappar framför dig. Du får, när hellst du vill trycka på någon av dessa två knappar. Valet du gör uppfattar du som helt fritt, då du får, utan att bli påverkad av tex smak, utseende eller lukt, välja att trycka på vilken av de två knapparna, när hellst du vill. Vad du inte vet är att en process i ditt undermedvetna sätter igång en kedjereakotion av mikroimpulser som sedan når ditt medvetna där en tanke bildas om vilken knapp du väljer och när du ska välja den.

Poängen är att en valprocess startar i din hjärna utan att du ens är medveten om vilket val du ska välja och när du ska göra valet. För dig känns det som ett helt fritt val eftersom du inte upplever processen som pågått i ditt undermedvetna innan du ens tänkt att du ska göra ett val/agera

samma teori kan tillämpas tillexempel då man försöker lösa ett svårt problem och man helt plötsligt kommer på lösningen! utan vidare, den bara ploppar upp! Det kan ju vara så att det skett aktivitet i vårat undermedvetna (likt en kolosalt avancerad kedjereaktion) som sedan ledde till en lösning som skickades direkt till vårat medvetna där den framträdde som en tanke. Och det hela upplevs som om tanken kom från ingenstans!

Jag hoppas att det inte blev allt för rörigt nu
Senast redigerad av Femoris 2010-04-06 kl. 03:57.
Citera
2010-04-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Vi kan simulera atomer i våra superdatorer, molekyler likaså (används av läkemedelsföretag). Protein är uppbyggda av molekyler och cellväggen är av protein. Hjärnan består av 100 miljarder celler. En cell är en maskin vars funktion beror på dess form/uppbyggnad precis som en bils funktion är skild från en kopiators funktion beroende på vilka delar som gick i dem/hur de är uppbyggda. En cell är en maskin som följer naturens lagar. Vi kan inte simulera en cell på atomnivå men vi kan förutspå vad en cell kommer göra. Vi kan inte simulera en bil på atomnivå men vi kan förutspå vad en bil kommer göra. En hjärna är resultatet av 100 miljarder celler (och nu tar jag inte ens med resten av kroppen som är kopplad och del av hjärnan) alltså är min nästa tanke förutsägbar. Trots att jag själv inte kunde förutspå den eller ens förutspå den i en superdator. Jag kan inte ens simulera en enda cell på atomnivå men jag kan veta att om jag hade kunnat det hade jag kunnat förutspå min hjärnas aktivitet förutsatt att jag även förutspår aktiviteten i min omgivning. Vi lever i ett "clockwork universe" som kanske är slumpmässigt på kvarknivå men ändå jäkligt förutsägbart när atomer bygger molekyler, molekyler bygger proteiner, proteiner bygger celler och celler bygger kroppar. Din kreativitet är deterministisk ("förutsägbar", del av clockworket) men du kan inte förutspå din nästa tanke. Dvs du kan ha illusionen av fri vilja eftersom du är Realm of mind: en primats medvetande.

Jag är inne på samma tankesätt som du beskriver här, dock så kom jag att tänka på varför vi egentligen har ett medvetande?

Om allt nu är förutbestämt enligt naturens lagar och vi, teoretisk sett skulle kunna förutspå en tanke/handling och att den fria viljan således är en illusion, varför fick vi då ett mentalt medvetande? Skulle inte våra kroppar likagärna kunna fungera exakt som vi gör idag, fast utan att vara medveten om att vi "finns". Kan syftet med uppkomsten av medvetandet vara, just, att göra/välja mellan olika val?
Citera
2010-04-06, 14:34
Medlem
Fr0ggehs avatar
Citat:
Jag är inne på samma tankesätt som du beskriver här, dock så kom jag att tänka på varför vi egentligen har ett medvetande?

Om allt nu är förutbestämt enligt naturens lagar och vi, teoretisk sett skulle kunna förutspå en tanke/handling och att den fria viljan således är en illusion, varför fick vi då ett mentalt medvetande? Skulle inte våra kroppar likagärna kunna fungera exakt som vi gör idag, fast utan att vara medveten om att vi "finns". Kan syftet med uppkomsten av medvetandet vara, just, att göra/välja mellan olika val?
Denna tanke slog också mig en gång. Varför är vi inte bara en sorts robotar som gör allting automatiskt istället för att medvetet (illusion eller ej) göra val? Det var mest en dagstanke som slog mig så jag har inte funderat på det så mycket, men jag kom iaf fram till två möjliga svar:

1. Det kan vara så att vi faktiskt är rena robotar som fungerar på automatik. Medvetandet är en sorts biprodukt men har ingen inverkan på våra handlingar.

2. Medvetande och en vilja var en kreativ evolutionär utveckling, som gör oss extremt dynamiska som aktörer. Att evolutionärt utveckla en "robot" som helt saknar något medvetande och fungerar likt "Situation A har uppstått, då agerar jag utifrån Reaktion C" osv är troligen oändligt mycket mer komplext än att med ett medvetande fatta beslut.

Nu kanske jag/vi gick lite off-topic. Angående kreativitet så ser jag faktiskt inte hur det på något vis skulle vara en räddare av den fria viljan. För mig tycks det som att kreativitet är ännu ett personlighetsdrag som antingen kan tränas upp och/eller främjas under uppväxten, eller också ett ärv från föräldrarna. Men jag är ju heller inte någon kreativitets-expert så man ska väl inte säga allt för mycket .
Citera
2010-04-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Vi lever i ett "clockwork universe" som kanske är slumpmässigt på kvarknivå men ändå jäkligt förutsägbart när atomer bygger molekyler, molekyler bygger proteiner, proteiner bygger celler och celler bygger kroppar.

Hur får du ihop detta?! Det finns ju en helt random-händelse i den kedja du beskriver...
Citera
2010-04-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Denna tanke slog också mig en gång. Varför är vi inte bara en sorts robotar som gör allting automatiskt istället för att medvetet (illusion eller ej) göra val? Det var mest en dagstanke som slog mig så jag har inte funderat på det så mycket, men jag kom iaf fram till två möjliga svar:

1. Det kan vara så att vi faktiskt är rena robotar som fungerar på automatik. Medvetandet är en sorts biprodukt men har ingen inverkan på våra handlingar.

2. Medvetande och en vilja var en kreativ evolutionär utveckling, som gör oss extremt dynamiska som aktörer. Att evolutionärt utveckla en "robot" som helt saknar något medvetande och fungerar likt "Situation A har uppstått, då agerar jag utifrån Reaktion C" osv är troligen oändligt mycket mer komplext än att med ett medvetande fatta beslut.

Nu kanske jag/vi gick lite off-topic. Angående kreativitet så ser jag faktiskt inte hur det på något vis skulle vara en räddare av den fria viljan. För mig tycks det som att kreativitet är ännu ett personlighetsdrag som antingen kan tränas upp och/eller främjas under uppväxten, eller också ett ärv från föräldrarna. Men jag är ju heller inte någon kreativitets-expert så man ska väl inte säga allt för mycket .

Jag har också fudnerat kring dessa 2 alternativ.
MAn kan ju tänka sig att medvetandet bara är en biprodukt då vi blivit mer och mer komplexa genom evolutionens gång.

Å andra sidan kanske medvetandet är ett sätt för kroppen att handskas med all den information som kroppen tar in. Frågan jag ställer mig då är huvida vi, med våra tankar, kan påverka mikroimpulser i hjärnan att ta andra vägar än vad den skulle gjort om vi, rätt upp och ner, var en systematisk robot. Kan medvetandet ha skapats för att kunna dra en slutsats av ett händelseförlop?

Tex om vi blir jagade. Vilken väg ska vi ta? vad kan vi göra för att skaka av oss den som jagar oss? Hur ska jag, på bästa sätt, överlista "jägaren"?
Hjärnan kanske tillgår så pass mycket information samtidigt så att den inte kan sortera ut den bästa vägen på egen hand (dvs av rena kedjereaktioner) utan måste ha ett medvetande som ett sorts "hjälpprogram" till att sortera och solla bort information. Att människan måste vara mer medveten om vad den håller på med för att kunna överleva. Om detta skulle vara enbart en illusion av ett medvetande eller om det faktiskt skulle vara ett medvetande vette då fan...

Har inte så mkt kunskap om hur hjärnan fungerar, men detta e la så långt jag har kommit än så länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in