Citat:
Ursprungligen postat av Fr0ggeh
Denna tanke slog också mig en gång. Varför är vi inte bara en sorts robotar som gör allting automatiskt istället för att medvetet (illusion eller ej) göra val? Det var mest en dagstanke som slog mig så jag har inte funderat på det så mycket, men jag kom iaf fram till två möjliga svar:
1. Det kan vara så att vi faktiskt är rena robotar som fungerar på automatik. Medvetandet är en sorts biprodukt men har ingen inverkan på våra handlingar.
2. Medvetande och en vilja var en kreativ evolutionär utveckling, som gör oss extremt dynamiska som aktörer. Att evolutionärt utveckla en "robot" som helt saknar något medvetande och fungerar likt "Situation A har uppstått, då agerar jag utifrån Reaktion C" osv är troligen oändligt mycket mer komplext än att med ett medvetande fatta beslut.
Nu kanske jag/vi gick lite off-topic. Angående kreativitet så ser jag faktiskt inte hur det på något vis skulle vara en räddare av den fria viljan. För mig tycks det som att kreativitet är ännu ett personlighetsdrag som antingen kan tränas upp och/eller främjas under uppväxten, eller också ett ärv från föräldrarna. Men jag är ju heller inte någon kreativitets-expert så man ska väl inte säga allt för mycket

.
Jag har också fudnerat kring dessa 2 alternativ.
MAn kan ju tänka sig att medvetandet bara är en biprodukt då vi blivit mer och mer komplexa genom evolutionens gång.
Å andra sidan kanske medvetandet är ett sätt för kroppen att handskas med all den information som kroppen tar in. Frågan jag ställer mig då är huvida vi, med våra tankar, kan påverka mikroimpulser i hjärnan att ta andra vägar än vad den skulle gjort om vi, rätt upp och ner, var en systematisk robot. Kan medvetandet ha skapats för att kunna dra en slutsats av ett händelseförlop?
Tex om vi blir jagade. Vilken väg ska vi ta? vad kan vi göra för att skaka av oss den som jagar oss? Hur ska jag, på bästa sätt, överlista "jägaren"?
Hjärnan kanske tillgår så pass mycket information samtidigt så att den inte kan sortera ut den bästa vägen på egen hand (dvs av rena kedjereaktioner) utan måste ha ett medvetande som ett sorts "hjälpprogram" till att sortera och solla bort information. Att människan måste vara mer medveten om vad den håller på med för att kunna överleva. Om detta skulle vara enbart en illusion av ett medvetande eller om det faktiskt skulle vara ett medvetande vette då fan...
Har inte så mkt kunskap om hur hjärnan fungerar, men detta e la så långt jag har kommit än så länge