2013-10-09, 19:08
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pattcancer
Jag tog ts dåliga exempel för att förklara varför hans resonemang inte höll. Du har nog rätt i det du säger, även om jag själv inte tror på slump. Går det ens att definiera vad som är slump eller inte?

Nej slump existerar inte mer än ordet(?) Om du vill determinera något skapa det!

Det tråden behandlar är rundresonemanget fri vilja.

Försök att hålla diskussionen om mitt bevis; mot denna "fri vilja".
Senast redigerad av Bertil85 2013-10-09 kl. 19:18.
Citera
2013-10-09, 19:24
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är många som passar på att påstå att fri vilja inte finns. Men i de många långa trådar som redan förts om fri vilja har det varit tyst med argument för detta. Knäpptyst. Är inte det lustigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Försök att hålla diskussionen om mitt bevis; mot denna "fri vilja".
Vilket bevis?
Citera
2013-10-09, 19:39
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är många som passar på att påstå att fri vilja inte finns. Men i de många långa trådar som redan förts om fri vilja har det varit tyst med argument för detta. Knäpptyst. Är inte det lustigt!

Vilket bevis?

Anledningen till varför en person som jag; inte skriver i sådana trådar; är att jag tycker att ett avslöjande skulle komma i rätta tider; (Haha); och således förtjänar det en egen tråd.

Bevis! Det finns där i trådstarten. Du måste blunda?
Citera
2013-10-09, 19:44
Medlem
G.U.D.s avatar
Jag tror att fri vilja existerar. Problemet är att vi har ett ego som har tryckt undan den fria viljan. Det här egot har byggts upp genom uppfostran, barndomstrauman och i tonåren när man försöker undvika att vara en tönt.

Egot är som en autopilot med färdigt åsiktspaket som det har blivit prestige att hålla fast vid. Egot är också barnsligt och styrs av känslor som girighet, avund, rädsla, skadeglädje, skam och skuld.

Men det går att kliva ur egot genom meditation. Att ta kontroll över sin andning genom pranayama kan vara ett bra första steg. Andningen går också på autopilot tills man tar kontrollen över den.

När man väl kan observera egot, så går det att programmera om den. Känslorna går också att observera utan att låta dem styra en.
Citera
2013-10-09, 19:48
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.U.D.
Jag tror att fri vilja existerar. Problemet är att vi har ett ego som har tryckt undan den fria viljan. Det här egot har byggts upp genom uppfostran, barndomstrauman och i tonåren när man försöker undvika att vara en tönt.

Egot är som en autopilot med färdigt åsiktspaket som det har blivit prestige att hålla fast vid. Egot är också barnsligt och styrs av känslor som girighet, avund, rädsla, skadeglädje, skam och skuld.

Men det går att kliva ur egot genom meditation. Att ta kontroll över sin andning genom pranayama kan vara ett bra första steg. Andningen går också på autopilot tills man tar kontrollen över den.

När man väl kan observera egot, så går det att programmera om den. Känslorna går också att observera utan att låta dem styra en.

Ego är det väll inget fel på?

Nej man ska nog inte programera; något som tillhör sig själv.

Diskussionen handlar om att fri vilja ej existerar.
Senast redigerad av Bertil85 2013-10-09 kl. 20:02.
Citera
2013-10-09, 19:59
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:

Om du lyckas kliva ur det, kommer du att upptäcka att det inte är du. Det är lite som ett "table image" i poker, man har bara glömt att det finns annat bakom.
Citera
2013-10-09, 20:01
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Om du lyckas kliva ur det, kommer du att upptäcka att det inte är du. Det är lite som ett "table image" i poker, man har bara glömt att det finns annat bakom.

Håll diskussionen om mitt bevis (i trådstarten). Att fri vilja ej existerar.
Citera
2013-10-09, 20:09
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:

Diskussionen handlar om att fri vilja ej existerar.

Ditt resonemang är dummare än tåget! Som du skrev tidigare: "Det finns inga puckon; bara mer eller mindre vetande".

För skojs skull; vad drar du för slutsats om y säger "kanske"? Är det 50/50 då eller?
Citera
2013-10-09, 20:13
Medlem
G.U.D.s avatar
Citat:
Håll diskussionen om mitt bevis (i trådstarten). Att fri vilja ej existerar.
Aha, förstår du ordet vilja? X uttryckte sin vija och det var han fri att göra, han fick dock inte igenom den. Y uttrycke sin vilja och tackade nej, han fick sin vilja igenom.

Om x hade varit en elak jävel och gett y "an offer he can't refuse" hade y kanske rånat en bank och gett x en miljon. Hade viljan varit stark nog hade den kanske gett utdelning.
Citera
2013-10-09, 20:30
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Aha, förstår du ordet vilja? X uttryckte sin vija och det var han fri att göra, han fick dock inte igenom den. Y uttrycke sin vilja och tackade nej, han fick sin vilja igenom.

Om x hade varit en elak jävel och gett y "an offer he can't refuse" hade y kanske rånat en bank och gett x en miljon. Hade viljan varit stark nog hade den kanske gett utdelning.

Nej. sådana här diskussioner håller inte.

Tror du att du har en vilja över någon annan?

Vilja = Valet; inte något annat!
Citera
2013-10-09, 20:41
Medlem
G.U.D.s avatar
Ska du börja prata om valet nu? Det var ju frågan om vilja:

Citat:
Vilja eller volition kallas den mentala kapacitet som innebär att man utövar medveten kontroll över sitt tänkande och handlande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vilja

Vilja och välja är inte samma sak.
Citera
2013-10-09, 20:51
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ska du börja prata om valet nu? Det var ju frågan om vilja:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vilja

Vilja och välja är inte samma sak.

Vilja är att välja av valet som ges. Du kan däremot genom till exempel logik; nekas val.

Jag tror inte på några wiki länkar. Du motsäger dig själv; ja vilja utövas; men en fri sådan finns inte.

Vill och vilja har två olika betydelser bara så du vet det.
Senast redigerad av Bertil85 2013-10-09 kl. 21:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in